Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
I sammanhanget: "ta makten" är ett avskyvärt uttryck då det används av folkvalda politiker. UK säger så. JÅ säger så. Vanligtvis säger svenska politiker INTE så.

Ja, det är lite magstarkt och pushigt för svenska förhållanden. Andra vill få gehör för sin politik och begränsa inflytandet för politik som står för helt andra värderingar, lite oavsett vem som har formell "makt" genom titlar. Det är mer den svenska modellen. Sjöstedt har, och det skulle varit dödsstöten som partiledare tror jag, aldrig använt liknande ord.

Att regeringsmaktsinnehavet är viktigare än allt annat och att man är beredd att gå över lik för att hamna där - är ganska osmakligt. Det smakar illa ur munnen att lyssna på UK och EBT och deras gemensamma bruna badrumskakel.

(Sedan är vi lite icke-överens, för jag tycker SL också uttrycker en maktarrogans jag önskar han skulle tona ned för att bli en riktigt bra politisk ledare för landet Sverige, inte bara för partiet.)
 
Jag tror att du underskattar deras intelligens. (framförallt hoppas jag att du gör det….)

Jag tror att samtliga partistyren har skapligt god insikt i aktuellt parlamentariskt läge. Men man vill göra det bästa av aktuell situation.

Jag hoppas också det.
Men jag hoppas också att du sett att jag faktiskt inte skrivit en massa invektiv kring de olika partiledarna och att jag faktiskt hållit en skapligt neutral ton kring de olika partiernas och blockens företrädare.

Dock ser jag inga tydliga öppna dörrar - om man ska få till en regering med något slags majoritet och "kraft", så krävs det att någon släpper på prestige/principer.
Någon måste gå rakt emot sådant man tydligt gått på val kring.

Löfvén: måste kanske släppa på kravet på statsministerposten (känns inte troligt).
L och/eller C måste kanske övergå från att vara borgerliga partier till att sitta i en S-ledd regering (jag hoppas att det inte är troligt; det vore ju att vända totalt från att gå till val som del i Alliansen - stor trovärdighetsproblematik efteråt).
M - tja, de håller sig ju ungefär till det de sagt. Kanske måste ändra tanke kring vilka de kan samregera med? Känns dock ännu mindre troligt än att Löfvén gör det.
KD: ungefär som med M. De ligger så pass långt åt högerkanten att de inte torde vara aktuella som samarbetspartners med S utom om det blir en bred koalition med S, M, KD, L, C och MP.
Jag har dock svårt att se det troliga i att en sådan blandning skulle lyckas driva någon politik framåt alls, utom om man kör fråga för fråga och försöker hitta hoppande majoritet. Dock svårt att lista ut vem som skulle kunna styra en sådan skuta.
 
Inom det svenska parlamentariska systemet tar väl ingen egentligen varken makt eller inflytande...väljarna ger det. Däremot, vid det nuvarande politiska läget kan man ta makt o inflytande genom att intrigera. Och det verkar pågå för fullt just nu.
 
Ja, det är lite magstarkt och pushigt för svenska förhållanden. Andra vill få gehör för sin politik och begränsa inflytandet för politik som står för helt andra värderingar, lite oavsett vem som har formell "makt" genom titlar. Det är mer den svenska modellen. Sjöstedt har, och det skulle varit dödsstöten som partiledare tror jag, aldrig använt liknande ord.

Att regeringsmaktsinnehavet är viktigare än allt annat och att man är beredd att gå över lik för att hamna där - är ganska osmakligt. Det smakar illa ur munnen att lyssna på UK och EBT och deras gemensamma bruna badrumskakel.

(Sedan är vi lite icke-överens, för jag tycker SL också uttrycker en maktarrogans jag önskar han skulle tona ned för att bli en riktigt bra politisk ledare för landet Sverige, inte bara för partiet.)
Jag har inte noterat det hos SL, däremot tex hos Göran Persson på sin tid. I stort sett tänker jag nog att graden av msktkåthet mer skiljer sig åt mellan personer än mellan partier/ideologier. Maktkåthetens UTTRYCK, däremot, kan även skilja mellan partier/ideologier helt enkelt för att lite olika stilideal och identifikationsfaktorer varierar mellan partierna och deras väljare.

Uttrycket TA MAKTEN är vad vi kan förvänta oss av JÅ. När det gäller Kristersson bekymrar det mig.

Hur Djöstedt kom in i diskussionen går mig förbi. Han har ju inte på något sätt den typen av personligt utspel.
 
Jag tror att du underskattar deras intelligens. (framförallt hoppas jag att du gör det….)

Jag tror att samtliga partistyren har skapligt god insikt i aktuellt parlamentariskt läge. Men man vill göra det bästa av aktuell situation.
Vi får tipsa dem om det där käcka Bygg Din Regering-nätverktyget som finns på svt:s sajt annars! Då slipper de räkna själva! :idea:
 
Jag har inte noterat det hos SL, däremot tex hos Göran Persson på sin tid. I stort sett tänker jag nog att graden av msktkåthet mer skiljer sig åt mellan personer än mellan partier/ideologier. Maktkåthetens UTTRYCK, däremot, kan även skilja mellan partier/ideologier helt enkelt för att lite olika stilideal och identifikationsfaktorer varierar mellan partierna och deras väljare.

Uttrycket TA MAKTEN är vad vi kan förvänta oss av JÅ. När det gäller Kristersson bekymrar det mig.

Hur Djöstedt kom in i diskussionen går mig förbi. Han har ju inte på något sätt den typen av personligt utspel.
På vilket sätt skiljer sig SD;s väg till makt och inflytande från exempelvis S;s.? Man har väl kommit dit via demokratiska val eller?
 
Hur Djöstedt kom in i diskussionen går mig förbi. Han har ju inte på något sätt den typen av personligt utspel.

Det var min hela poäng - ett exempel på raka motsatsen, någon som hela tiden vill ha inflytande för sin vänsterpolitik men är väldigt pragmatisk med hur och vem som har formell makt. Sjöstedt skulle aldrig ta till kraftuttryck som "ta makten", och skulle han tror jag att det skulle vara hans politiska död. Ett anti-exempel på hur UK och JÅ uttrycker sig - och då menar jag inte i ideologisk mening.
 
Det var min hela poäng - ett exempel på raka motsatsen, någon som hela tiden vill ha inflytande för sin vänsterpolitik men är väldigt pragmatisk med hur och vem som har formell makt. Sjöstedt skulle aldrig ta till kraftuttryck som "ta makten", och skulle han tror jag att det skulle vara hans politiska död. Ett anti-exempel på hur UK och JÅ uttrycker sig - och då menar jag inte i ideologisk mening.
Sjöstedts väljare skulle oroa sig för att han fått Alzheimers om han sa så.

Och Svenskt Näringsliv skulle gå bananas.
 
Hur det politiska spelet skulle kunna försigå utan att vara pinsamt.
För jag antar att du kommer tycka att Löfven är precis lika pinsam, om han skulle prestera exakt samma resultat som Kristersson, dvs kasta in sin handduk.
Öh nä. Det är liksom min poäng det. Om alliansen hade röstat bort SL lite ödmjukt och med inställningen att det vi gör är det bästa för Sverige och uppträtt moget p ansvarsfullt så ja då vore det helt ok. men UK uppträdde ju som ett barn på julafton!
 
För att spinna vidare, UK blev ju som maktgalen, nu jäklar ska vi rösta bort Löfven som vi minsann väntat på i 4 år och ja, men sen då? Det bidde ju ingen alliansregering ändå. Åtminstone inte nu. Om jag hade varit moderat hade jag på allvar varit bekymrad. Alltså min poäng är att det inte framstår som särskilt seriöst. Utan det tror jag kommer att spä på politikerföraktet bara och gynna SD ännu mera.
 
För att spinna vidare, UK blev ju som maktgalen, nu jäklar ska vi rösta bort Löfven som vi minsann väntat på i 4 år och ja, men sen då? Det bidde ju ingen alliansregering ändå. Åtminstone inte nu. Om jag hade varit moderat hade jag på allvar varit bekymrad. Alltså min poäng är att det inte framstår som särskilt seriöst. Utan det tror jag kommer att spä på politikerföraktet bara och gynna SD ännu mera.
Hur kunde bara M rösta bort en regering? man har ju ingen egen majoritet? Var det inte så att riksdagen röstade bort Löfven? Så minns i alla fall jag det ;)
 
För att spinna vidare, UK blev ju som maktgalen, nu jäklar ska vi rösta bort Löfven som vi minsann väntat på i 4 år och ja, men sen då? Det bidde ju ingen alliansregering ändå. Åtminstone inte nu. Om jag hade varit moderat hade jag på allvar varit bekymrad. Alltså min poäng är att det inte framstår som särskilt seriöst. Utan det tror jag kommer att spä på politikerföraktet bara och gynna SD ännu mera.

Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Jag är säker på att moderaterna hade varit mycket mer besvikna eller bekymrade om Kristersson inte visat vilja att försöka bilda Alliansregering.
 
Hur kunde bara M rösta bort en regering? man har ju ingen egen majoritet? Var det inte så att riksdagen röstade bort Löfven? Så minns i alla fall jag det ;)

Ja alltså hade inte riksdagen röstat bort sittande regering så hade de ju suttit kvar? Vad är konstigt och fel med det? Det var ju det som krävdes om det ska kunna bli en ny regering... om det nu så blir en alliansregering eller en mittenregering. För den regering som har varit de senaste 4 åren kommer det ju inte bli igen!
 
Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Jag är säker på att moderaterna hade varit mycket mer besvikna eller bekymrade om Kristersson inte visat vilja att försöka bilda Alliansregering.
Och jag vet att du har fel, åtminstone med de 5 moderater som jag pratat med som är inte gillar stilen som Uk visat. Om de är de enda som tycker så har jag dock ingen aning om, de kan tycka som du. Men jag tror att de reagerar på "VD-stilen" (Nu jäklar ska vi TA makten!) faktiskt.
 
Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Jag är säker på att moderaterna hade varit mycket mer besvikna eller bekymrade om Kristersson inte visat vilja att försöka bilda Alliansregering.
Det handlar ju mer om hans framtoning och nyanser i beteende.
Ingen tycker väl att det är konstigt att han försöker. Det många ogillar är HUR han gör saker snarare än vad han gör.
 
Ja alltså hade inte riksdagen röstat bort sittande regering så hade de ju suttit kvar? Vad är konstigt och fel med det? Det var ju det som krävdes om det ska kunna bli en ny regering... om det nu så blir en alliansregering eller en mittenregering. För den regering som har varit de senaste 4 åren kommer det ju inte bli igen!
Nej den har ju avgått. Och vi kommer ev. Att få en regering som avspeglar den rådande parlamentariska situaitionen, om inte blir det väl nyval...
 
Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Jag är säker på att moderaterna hade varit mycket mer besvikna eller bekymrade om Kristersson inte visat vilja att försöka bilda Alliansregering.
Jag som Alliansröstare (inte moderat denna gång dock, jag har inte förlåtit dem för Anna Kinberg-Batra) tycker att det finns en poäng med det @Kattennizze skriver.
Jag tycker att de skulle lämnat det här skitläget till Löfven att reda ut och kommit ännu starkare om fyra år när den regeringen haft en tuff mandatperiod.
 
Ett debattinlägg från "Tankesmedjan Tiden hette tidigare Arbetarrörelsens tankesmedja och grundades 2006. Smedjan drivs som en förening där Socialdemokraterna, LO och ABF är medlemmar." Så visst jag förstår deras ståndpunkt :angel: Då vore det ärligare att provocera fram ett nyval, där folk medvetet finge välja i första hand block (genom att rösta på respektive blocks partier) och i andra hand, med den insikt det senaste valet gav. Skulle förmodligen stuva om rätt rejält ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 245
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp