Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Leder man ett 8-procentsparti så blir rollen som statsminister rätt knepig.
Inget avundsvärt läge alls. Hur ska man alls kunna driva sin egen politik......

Väljarnas dom lär bli hård i nästa val.
Jag tycker inget alls här. Jag mardrömde att Åkesson skulle få överta sonderandet. Och det vill jag ju inte. Och att Löfven och Kristersson skulle hålla på och sondera växelvis, två veckor i taget, verkar ju lite meningslöst. Då tänkte jag att jag tyckte att Lööf kunde vara en möjlighet. Jag tog i det varken hänsyn till hennes parti eller till henne själv, bara till att landet ju helst ska ha en regering.
 
Beror väl på hur sugen man är på "makten" och Lööf verkar onekligen vara väldigt sugen.

Jag tror inte att Lööf är jättesugen på att sätta sig i en omöjlig position.
Jag tror att hon gärna vill att det bildas en regering, och att den helst ska vara borgerlig.
Men att hon skulle jaga makt har jag lite svårt att föreställa mig utifrån det jag uppfattat av henne.
 
Vad tänker ni om talmannens beslut att bjuda in till gruppsamtal?
Det kan ju göra att ngn slags dynamik kommer igång. Och talmannen själv beskriver att han vill få större insikt i hur samtalen går till.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att V inte får vara med, men antar att de andra partierna varit tydligt avvisande..
 
Vad tänker ni om talmannens beslut att bjuda in till gruppsamtal?
Det kan ju göra att ngn slags dynamik kommer igång. Och talmannen själv beskriver att han vill få större insikt i hur samtalen går till.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att V inte får vara med, men antar att de andra partierna varit tydligt avvisande..

Jag tror att det kan bli svårstyrt.
Eller lika improduktivt som allt annat som gjorts hittills.
 
Jag har inte engagerat mig jättemycket i detta men lyssnade på talmannens presskonferens igår.
Vilken sympatisk människa han verkar vara! Verkar så himla ödmjuk, tålmodig och trevlig att lyssna på.

I övrigt hoppas jag att Kristersson ska få ihop en regering men det ser ju aningens kärvt ut.
 
Jag har inte engagerat mig jättemycket i detta men lyssnade på talmannens presskonferens igår.
Vilken sympatisk människa han verkar vara! Verkar så himla ödmjuk, tålmodig och trevlig att lyssna på.

I övrigt hoppas jag att Kristersson ska få ihop en regering men det ser ju aningens kärvt ut.
Ja jag gillar också talmannen! Han är så proffsig, korrekt och mjuk i sin framtoning!
 
Jag tror att det kan bli svårstyrt.
Eller lika improduktivt som allt annat som gjorts hittills.
Vad menar du med svårstyrt?
Jag har ganska hög tilltro till att alla inblandade beter sig prifessionellt när de väl sitter ner tillsammans.
Och gruppsamtalen ska ju ge talmannen inblick, inte att talmannen ska ”styra” ngt..
 
Vad tänker ni om talmannens beslut att bjuda in till gruppsamtal?
Det kan ju göra att ngn slags dynamik kommer igång. Och talmannen själv beskriver att han vill få större insikt i hur samtalen går till.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att V inte får vara med, men antar att de andra partierna varit tydligt avvisande..
Talmannen sa väl att inget parti öppnat åt v:s håll. Så det är väl därför.

Men jag tycker att det här känns mer konstruktivt än att alla ska sondera en efter en.
 
Vad menar du med svårstyrt?
Jag har ganska hög tilltro till att alla inblandade beter sig prifessionellt när de väl sitter ner tillsammans.
Och gruppsamtalen ska ju ge talmannen inblick, inte att talmannen ska ”styra” ngt..

Med "svårstyrt" menar jag att jag har en tanke om att alla redan visat sina positioner ganska tydligt.
Jag tror inte det blir tjafs à la dagis, men kanske inte så konstruktiva samtal?
Och vitsen med det hela borde väl vara att hitta något konstruktivt?
 
Jag har inte engagerat mig jättemycket i detta men lyssnade på talmannens presskonferens igår.
Vilken sympatisk människa han verkar vara! Verkar så himla ödmjuk, tålmodig och trevlig att lyssna på.

I övrigt hoppas jag att Kristersson ska få ihop en regering men det ser ju aningens kärvt ut.

Äsch . Då får väl talmannen ta statsministerposten (mindre spräckt kakel i det badrummet kan tänkas) och sedan kan vi fika fram breda överenskommelser i gruppdiskussioner. Vill någon sura och laga sitt spräckta kakel eller sin uteblivna statsministerpost så kan någon annan företrädare fika vidare.

2018-2022 kommer i framtiden att beskrivas som fika-regeringen och Sverige kommer att gör enorma internationella framsteg som fredsförmedlare med mandelkubb och söta drömmar i alla världens hörn. Minsta lilla aggression bemöts med en kaffestund och en gruppdiskussion med och av FNs nya konditorstyrka.
 
Äsch . Då får väl talmannen ta statsministerposten (mindre spräckt kakel i det badrummet kan tänkas) och sedan kan vi fika fram breda överenskommelser i gruppdiskussioner. Vill någon sura och laga sitt spräckta kakel eller sin uteblivna statsministerpost så kan någon annan företrädare fika vidare.

2018-2022 kommer i framtiden att beskrivas som fika-regeringen och Sverige kommer att gör enorma internationella framsteg som fredsförmedlare med mandelkubb och söta drömmar i alla världens hörn. Minsta lilla aggression bemöts med en kaffestund och en gruppdiskussion med och av FNs nya konditorstyrka.

Tycker det låter väldigt trivsamt, come and join the Swedish fika!
 
Vad jag förstått hittills av det jag lyssnat i jobbpauser så är sonderingen slut för ögonblicket.

N ska talmannen diskuera med de tänkta regeringsalternativen för att se om det går att låsa upp de låsta positionerna. Om alla håller fast vid sina ståndpunkter så blir det ingen regering. Någon/några måste kompromissa. Nu är tid för de kompromisserna.

Annars får det bli nyval. Vilket bara Åkesson vill?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 261
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp