Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
L har väl sagt nej till att sitta i regering med S, MP V, eller? Så har iaf jag uppfattat det. Vad är f ö alternativet? S vill inte bli alliansens stödhjul och jag tvivlar på att M vill bli vänsterns stödhjul. Det återstår ju liksom inte så mycket då. Känns f ö lite lätt patetiskt att ett 5% och ett 8% parti ska diktera villkoren för hela den svenska politiken. Både Lööf och Björklund har fått hybris.

Det gör de ju inte. De röstar med de mandat de fått, i enlighet med vad deras väljare önskar.

Mer patetiskt är att det finns ett parti som trots att de har 80% av folket emot sig i sin iver att riva ned landet vi är stolta över, vill ha inflytande i att börja rivandet och tänker rösta nej till allt annat.

Nu handlar det om att hitta en regering som kan tolereras. En regering med SD eller som kräver stöd av SD kan helt enkelt inte tolereras eftersom den skickar oss på ett sluttande plan som är svårt att nånsin få på rätt köl igen. Jämför bara med andra europeiska länder där debatten kring invandring är helt horribel.

En kort period med svag vänsterpolitik går kvickt att rätta till igen, så att låta V ha litet inflytande är inte på samma skala.
 
FYI: Ännu har ingen någonsin i Sverige suttit i regering med V, eller dess företrädare VPK.
Så att L inte heller strävar efter det känns inte som nån större kioskvältare.

De har kanske inte rent formellt suttit i regeringsställning men nog har de haft en hel del att säga till om i utbyte mot sin röst och inget tyder på att deras röster inte skulle behövas nu. Kanske i än större utsträckning nu än då.
 
Kan man tycka om man vill. Men realpolitik fungerar inte så.
Då skulle alla andra partier rösta för S som regeringsbildare för att de är störst?
Och stödja deras budget och strängt taget alla deras förslag.
Om man följde din logik fullt ut.

Nä, nu missförstår du helt vad jag menar. Jag säger inte att S ska ha en regeringsställning för att de är störst utan snarare att L med sina 5% eller C med sina 8% kanske inte ska gnälla över att S inte vill låta dem diktera villkoren åt dem, lika lite som att M vill låta dem göra det. Annie Lööf sa sig ju vara besviken över att M inte lät henne sondera. Vad förväntade hon sig liksom?
 
Det gör de ju inte. De röstar med de mandat de fått, i enlighet med vad deras väljare önskar.

Mer patetiskt är att det finns ett parti som trots att de har 80% av folket emot sig i sin iver att riva ned landet vi är stolta över, vill ha inflytande i att börja rivandet och tänker rösta nej till allt annat.

Nu handlar det om att hitta en regering som kan tolereras. En regering med SD eller som kräver stöd av SD kan helt enkelt inte tolereras eftersom den skickar oss på ett sluttande plan som är svårt att nånsin få på rätt köl igen. Jämför bara med andra europeiska länder där debatten kring invandring är helt horribel.

En kort period med svag vänsterpolitik går kvickt att rätta till igen, så att låta V ha litet inflytande är inte på samma skala.

Med den logiken har ju L 95% av folket emot sig och C och V har 92% av folket emot sig osv. Patetiskt att ens tänka så.

För övrigt kan vi nog konstatera att vi inte tycker lika. Jag tycker inte att låta V ha inflytande är mer ok än att låta SD ha inflytande. SD har väl f ö vad jag förstått inte ens krävt något särskilt inflytande mer än att M och KD ska genomföra sin politik. Men då blir ju L och C förstås utan inflytande, vilket de ju verkar bli nu med. Det är väl det som gör dem så purkna kanske.
Hur de än vrider och vänder sig har de rumpan där bak.

För mig är det viktigare att få en regering som genomför borgerlig politik än att hålla på idiotiska principer in absurdum. C och L (och dess väljare) håller tydligen inte med. Således är en röst på de partierna inte längre någon garant för ett borgerligt styre. Vilket var min poäng från början.

Tillägg: Det är lite lustigt också att du verkar tro att ett ev. stöd från SD skulle resultera i att alla andra partier helt plötsligt blir SD:are och anammar deras politik :confused:. Jag menar, är partierna i sig trygga i vad de vill och tycker så borde ju inte ett stöd från SD vara något som helst problem alls. Vad jag minns var KD både homofoba och emot fri aborträtt under den tidigare borgerliga regeringen 20016-2014. Varken L eller C verkade ha några som helst problem att samarbeta med dem då och inte sjuttsingen fick vi försämrade lagar inom de områdena heller. Konstigt att det gick att samarbeta då?
 
Nä, nu missförstår du helt vad jag menar. Jag säger inte att S ska ha en regeringsställning för att de är störst utan snarare att L med sina 5% eller C med sina 8% kanske inte ska gnälla över att S inte vill låta dem diktera villkoren åt dem, lika lite som att M vill låta dem göra det. Annie Lööf sa sig ju vara besviken över att M inte lät henne sondera. Vad förväntade hon sig liksom?
Viss skillnad på att "sondera" och att diktera vilkoren...
Sondera går ju ut på att känna av vad andra är benägna att acceptera och inte, dvs. motsatsen till att komma med ensidiga diktat.
 
De har kanske inte rent formellt suttit i regeringsställning men nog har de haft en hel del att säga till om i utbyte mot sin röst och inget tyder på att deras röster inte skulle behövas nu. Kanske i än större utsträckning nu än då.
Nämn en enda gång geom åren där V/VPK har förhandlat fram ett regeringsbeslut, som S (eller MP '14-'18) inte har velat - i utbyte mot att V/VPK fortsätter att stödrösta - så ger jag dig rätt.
 
Nämn en enda gång geom åren där V/VPK har förhandlat fram ett regeringsbeslut, som S (eller MP '14-'18) inte har velat - i utbyte mot att V/VPK fortsätter att stödrösta - så ger jag dig rätt.
Funderar lite på glasögonreformen, har för mig att det var en utpressning från V vis a vi S.
 
Med den logiken har ju L 95% av folket emot sig och C och V har 92% av folket emot sig osv. Patetiskt att ens tänka så.

Nä, då har du inte förstått ens i närheten av vad jag menar. Det är inte alls den logiken jag avser.

Sverigedemokraterna är ett mycket ogillat parti.
Det är inte L eller C.

"Från undersökning (nyheter24.se):
Vilket parti skulle du rösta bort?
Sverigedemokraterna 1934 röster
Miljöpartiet 334 röster
Moderaterna 283 röster
Vänsterpartiet 232 röster
Socialdemokraterna 193 röster
Kristdemokraterna 60 röster
Centerpartiet 42 röster
Liberalerna 33 röster
"

62% av deltagarna skulle alltså vilja som allra mest att hindra SD från att få inflytande, när de får välja fritt.
Det är 6 ggr mer ogillat än tvåan Miljöpartiet.
 
Nä, då har du inte förstått ens i närheten av vad jag menar. Det är inte alls den logiken jag avser.

Sverigedemokraterna är ett mycket ogillat parti.
Det är inte L eller C.

"Från undersökning (nyheter24.se):
Vilket parti skulle du rösta bort?
Sverigedemokraterna 1934 röster
Miljöpartiet 334 röster
Moderaterna 283 röster
Vänsterpartiet 232 röster
Socialdemokraterna 193 röster
Kristdemokraterna 60 röster
Centerpartiet 42 röster
Liberalerna 33 röster
"

62% av deltagarna skulle alltså vilja som allra mest att hindra SD från att få inflytande, när de får välja fritt.
Det är 6 ggr mer ogillat än tvåan Miljöpartiet.

Nu har vi ju inte ett system där man får rösta bort de man ogillar så vad det där du för fram har för betydelse förstår jag inte. Faktum är att nästan 20% röstade på SD. Detta gör att de har en position som faktiskt inte kan ignoreras längre. Dels på grund av att det verkar jobbigt att bilda regering utan att prata med dem och dels för att om man fortsätter ignorera dem (och i långa loppet också deras deras väljare) så kommer det finnas en stor risk för att det partiet fortsätter växa.
Det är liksom det du, jag och alla vi andra har att förhålla oss till. Inte hur många som hade velat rösta bort dem om de kunnat.
 
Nämn en enda gång geom åren där V/VPK har förhandlat fram ett regeringsbeslut, som S (eller MP '14-'18) inte har velat - i utbyte mot att V/VPK fortsätter att stödrösta - så ger jag dig rätt.

Pja, utredningen och att sedan gå fram med lagförslaget om vinster i välfärden t ex är väl helt klart ett krav från V.
 
Nämn en enda gång geom åren där V/VPK har förhandlat fram ett regeringsbeslut, som S (eller MP '14-'18) inte har velat - i utbyte mot att V/VPK fortsätter att stödrösta - så ger jag dig rätt.
Min bror berättade om en gång då de gick emot något (tämligen oviktigt) förslag bara för att visa på att S inte kunde räkna med att de slentrianmässigt röstade igenom vad som helst. Kan dock inte minnas vad just nu. Men poängen var att ingen ens trodde de faktiskt skulle rösta emot när de sa om inte så...

Det bevisar snarast att de inte haft något nämnvärt inflytande att man gjorde en sådan demonstration bara för sakens skull. Förhandlingsläget blir ju ganska svagt när det i regel är helt osannolikt att de skulle stödja någon annan istället.
 
Nu har vi ju inte ett system där man får rösta bort de man ogillar så vad det där du för fram har för betydelse förstår jag inte. Faktum är att nästan 20% röstade på SD. Detta gör att de har en position som faktiskt inte kan ignoreras längre. Dels på grund av att det verkar jobbigt att bilda regering utan att prata med dem och dels för att om man fortsätter ignorera dem (och i långa loppet också deras deras väljare) så kommer det finnas en stor risk för att det partiet fortsätter växa.
Det är liksom det du, jag och alla vi andra har att förhålla oss till. Inte hur många som hade velat rösta bort dem om de kunnat.

Ignorera? Det gör väl ingen.

Vi gör allt för att inte dessa mörka krafter ska få inflytande. Genom att respektera demokratin fullt ut. Det är inte att ignorera. Det är att mycket tydligt ”förhålla sig till”.

Varför det skulle vara odemokratiskt att jobba för att ett parti som starkt ogillas av majoriteten inte ska få inflytande , är för mig en gåta.
 
Pja, utredningen och att sedan gå fram med lagförslaget om vinster i välfärden t ex är väl helt klart ett krav från V.
Missförstod du frågan?

Jag repeterar:
Berätta mer om hur S *och* MP tyckte att det var en dålig idé, men ändå föll till föga för att behålla V på gott humör.
 
Nu har vi ju inte ett system där man får rösta bort de man ogillar så vad det där du för fram har för betydelse förstår jag inte. Faktum är att nästan 20% röstade på SD. Detta gör att de har en position som faktiskt inte kan ignoreras längre. Dels på grund av att det verkar jobbigt att bilda regering utan att prata med dem och dels för att om man fortsätter ignorera dem (och i långa loppet också deras deras väljare) så kommer det finnas en stor risk för att det partiet fortsätter växa.
Det är liksom det du, jag och alla vi andra har att förhålla oss till. Inte hur många som hade velat rösta bort dem om de kunnat.
Det är väl ingen som ignorerar SD?
Att SD och de andra partierna (mer eller mindre) saknar gemensam grund och därmed inte har så mycket att samarbeta kring är ju en annan sak.
 
Hur menar du nu?
Socialdemokraterna har väl aldrig varit för vinster i välfärden?
De har tidigare inte varit för privatisering överhuvudtaget.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/vinst-i-valfarden/

Kanske inte men det är ju välkänt att S gick fram med lagförslaget för att blidka V.
https://www.expressen.se/nyheter/val2014/lofvens-kamp-mot-klockan--ska-blidka-v/
http://flamman.se/a/nytt-forslag-stoppar-inte-vinster-i-valfarden
https://www.di.se/nyheter/andersson-kor-over-shekarabi-for-att-blidka-v/
 
Det är väl ingen som ignorerar SD?
Att SD och de andra partierna (mer eller mindre) saknar gemensam grund och därmed inte har så mycket att samarbeta kring är ju en annan sak.

Det är möjligt att det blir svårt att samarbeta (det kan man ju dock inte säkert veta om man inte provar) men man verkar ju inte ens vilja ha passivt stöd vilket förbryllar mig. Men visst, klarar man sig utan SD (och helst V också) så är väl ingen gladare än jag. Ni får dock gärna berätta hur det ska gå till. Berätta isf gärna för talmannen och partiledarna också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 387
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp