Ekonomi barn från olika förhållande

MalinMalmgrenKatz

Trådstartare
Hej alla!
Jag i min man separerade i sommras, då vi hade de tufft med bråk o ovilja att se varandra och förstå varandra. Vi bodde bara separerade i 3 veckor när vi upptäckte tt vi faktiskt saknade och älskade varandra och valde då att gå i terapi för o lösa problemen och lära oss om våra fel.och brister.

I går efter lite mer ön 7 månader flyttade vi ihopa och det känns bra.
Vi har dock inte löst den jobbigaste och känsligaste frågan EKONOMIN.....

Jag tjänar ca 6000kr mer än min man och jag har 2 barn boende hos mig alltid på 18 o 16 år. Min man har sin dotter varannan vecka o hon är 13år.

Min första tanke var att slå ihopa bådas inkomst dela på de gemensamma samt mat och dela de som blir kvar o lösa sina egna utgifter.
Men då jag har 2 barn alltid och han ett halva tiden betyder de ju att jag har mer utgifter i schampo o andra saker som tonåringar kostar.

Hur tycker ni man ska dela så de blir rättvist o lika?

Mvh
 
Kan man tänka procentuellt? Ni är 4,5 person i familjen. (Räknar hans tonåring som halv) Han och en tonåring varannan vecka är 1,5 person du är 3 personer. Du står för dubbelt av de gemensamma kostnaderna? Sen har ni resten delat dvs inte gemensam ekonomi. Var o en gör som de vill med sina egna pengar.
 
Kan man tänka procentuellt? Ni är 4,5 person i familjen. (Räknar hans tonåring som halv) Han och en tonåring varannan vecka är 1,5 person du är 3 personer. Du står för dubbelt av de gemensamma kostnaderna? Sen har ni resten delat dvs inte gemensam ekonomi. Var o en gör som de vill med sina egna pengar.
Den provar vi denna månaden men då har han så han knappt klarar sig och jag har mycket mer. Han tycker detta är orättvist och vill inte leva så att en alltid har pengar o den andra aldrig
 
Den provar vi denna månaden men då har han så han knappt klarar sig och jag har mycket mer. Han tycker detta är orättvist och vill inte leva så att en alltid har pengar o den andra aldrig

Om jag fattar det rätt så står han för 1/3 av gemensamma kostnader då? och du 2/3 delar
Eller om du står för dubbla gemensamma kostnader, och han en mindre bit, borde väl ändå va relativ rättvis fördelning kan jag tycka. Men ändå tycker han inte han har pengar kvar?
6000kr mer är mycket, men borde nästan bli försvinnande skillnad om du står för mycket mer? Eller tänker jag knas?
 
Om jag fattar det rätt så står han för 1/3 av gemensamma kostnader då? och du 2/3 delar
Eller om du står för dubbla gemensamma kostnader, och han en mindre bit, borde väl ändå va relativ rättvis fördelning kan jag tycka. Men ändå tycker han inte han har pengar kvar?
6000kr mer är mycket, men borde nästan bli försvinnande skillnad om du står för mycket mer? Eller tänker jag knas?
Ja betala 3 delar av 5 o han 2. På alla gemensamma räkningar samt mat. Sen jar vi kvar de vi har.
O då klarar han sig inte.
Medans jag har mycke mer men oxå 2 barn som kostar alla dagar på månaden
 
Ja betala 3 delar av 5 o han 2. På alla gemensamma räkningar samt mat. Sen jar vi kvar de vi har.
O då klarar han sig inte.
Medans jag har mycke mer men oxå 2 barn som kostar alla dagar på månaden

Då får han dra ner på sina personliga utgifter och/eller så får ni minska på de gemensamma för boende och mat.
Eller så får han öka sin inkomst.

Annars är ett alternativ att ni är särbo, då har ni era egna utgifter och får bort ekonomi som en gnisselfaktor er emellan.
 
Vad har förändrats den i bodde ihop sist?
Hur var er ekonomi då?
Tycker att procentuell delning är den mer rättvisa vägen att gå
 
Vad har förändrats den i bodde ihop sist?
Hur var er ekonomi då?
Tycker att procentuell delning är den mer rättvisa vägen att gå
Vi har haft bra ekonomi då jag har bra lön o jobbar mycket.
Då var alla pengar allas. Men han var så orättvis så hans dotter fick allt o de blev bråk om mina skulle ha något trotts att jag tjänar mer.
Därför vill vi ej ha de så nu.
Hur räknar man ut % på utgifter?
 
Jo men dålig lön och hans dotter rider o hans ex har ej råd så han står för de själv.
Du får nog försöka välja lite nu. Antingen delar ni upp en summa så att alla barn får lika mycket. Sen delar ni resten av kostnaderna procentuellt.

Eller så är ni helt enkelt särbo. Hur ni än gör kommer du att få betala mest, och det är bara du som kan välja nu.

Jag känner att han borde ta ett större ansvar för sin ekonomi.
 
Jo men dålig lön
Fast alltså, det är inte ditt jobb att försörja en annan vuxen människa. Han får faktiskt se till så att han har tillräckligt med inkomster för att klara av sitt eget liv. Det är inte ditt ansvar att se till.

Är han arbetsför hade jag tyckt att han ska byta jobb för att få mer betalt. Vi jobbar ju alla för att få lön. Få av oss hade gått till våra nuvarande anställningar ifall vi hade haft 400 miljoner på banken, eller hur?
 
Han har inga säger han o de e säkert för han känner att han tycker att jag ska ge han pengar så de blir rättvist typ.

Fråga honom hur han skulle tycka om situationen var omvänd... skulle han då tycka det var en bra lösning?

Jag är visserligen särbo utan barn men min partner har ofantligt mycket mer pengar än vad jag har. Aldrig att jag antar att han ska betala för allt extra. Nu gör han det ofta ändå men det är för att han vill det, inte för att jag förväntar mig/tjatar om det.

Annars håller jag med @em-pirre ovan, jag har svårt att se hur det ska fungera om ni inte väljer att bli särbos för att ha ett konstant gnissel om ekonomin låter inte hållbart.
 
Jag känner att han borde ta ett större ansvar för sin ekonomi.
Definitivt!
Han tycker detta är orättvist och vill inte leva så att en alltid har pengar o den andra aldrig
Men det vore ju än mer orättvist att du skulle försörja honom och hans dotters ”extrautgifter!” när du redan betalar för 2/3 av de gemensamma utgifterna. Du har varit väldigt snäll som hjälpt honom tidigare med matpengar, bil osv. Och jag förstår att man kan vilja (och kunna) det en period, särskilt om ens partner samtidigt jobbar på att lösa situationen så att den tex byter jobb eller skaffar extrainkomst.

Lösningen på att han och hans dotter skall kunna ha den livsstil HAN vill är INTE att du ska försörja honom. Även om du så hade 50.000kr mer kvar i månaden än honom skulle det INTE vara din skyldighet, utan ett val du själv i så fall tar.

Du ska ju inte behöva vara hans bank, utan hans livskamrat.:)
 
Senast ändrad:
Du får nog passa så inte hans vilja att åter flytta ihop med dig beror mer på hans dåliga ekonomi än känslorna för dig.
Jag skulle inte sätta mig i din situation där jag får ett försörjningsansvar som han ska ta med barnets mor.
Väx upp, liksom...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 934
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 881
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp