Ekonomi i äktenskap/samboende

@Ramona fast jag känner absolut inte igen det där, det enda gemensam ekonomi betyder för oss att vi helt enkelt inte räknar på pengarna. Vi har fortfarande varsitt lönekonto och efter att räkningarna är betalda så disponerar var och en pengar efter eget behag. Börjar pengarna tryta innan lön checkar vi av om den andra har nåt eller om det dax att snåla lite. Större ekonomiska beslut diskuteras såklart men det gör man ju ändå. Vi har inget intresse av att kolla vad respektive gör av med pengar på, vad spelar det för roll?
Jag har sparande på egna konton och maken skulle också spara på eget konto men har inte koll på hur det ligger till med det precis som han håller koll på mitt.
Vi har gemensam ekonomi just för att vi inte orkar räkna och ha koll på exakt vad man ska betala på kronan och för att "allt mitt är ditt" typ..
Men då har ni ju inte gemensam ekonomi, eller hur menar du? För gemensam ekonomi innebär ju att alla pengar går in på samma och att båda tar pengar därifrån. Ni har ju delad ekonomi. För jag antar att din partner inte har tillgång till ditt lönekonto eftersom ni måste checka av ifall den andre behöver pengar.

Att man stöttar den andre partnern vissa månader är inget kriterie för gemensam ekonomi.
 
Våra löner går in på ett gemensamt konto som vi har varsitt kort till. Därifrån betalas allt.

Sen har vi ett gemensamt sparkonto samt varsitt eget aktiesparkonto där vi sparar lite varje månad.

Jag fattar verkligen inte hur man kan ha det på nåt annat sätt och framförallt inte om man har barn. Och då tjänar vi ändå olika mycket, har olika kostsamma hobbyer och min sambo har ett barn sen innan. Orka räkna och greja liksom.. :meh:
Vi har nästan exakt samma upplägg, enda skillnaden är att vi har varsitt lönekonto. Annars är det exakt samma och för oss funkar det kanonbra.
 
Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det viktigt att vi får fortsätta ha våra egna pengar. Jag vill kunna köpa vad jag vill utan att fundera på om han anser att det är någonting vår gemensamma ekonomi ska gå till, samtidigt som jag inte vill behöva fundera på vad han spenderar sina pengar på. Om en golfresa så skulle kosta två månadslöner så vill jag inte behöva lyfta på ögonbrynet över det. Hans pengar, hans grej. Vi vill ha den individuella friheten och dessutom tror jag att det skapar goda förutsättningar för att undvika osämja över ekonomi. Däremot har vi numer gemensamt ägande i boendet och vi vill även ha barn framöver, så det är rimligt att en större del av vår ekonomi kommer att vara gemensam. En möjlighet är att en viss % av lönen går in i en gemensam pott och resterande till en egen. Det är löneskillnad mellan oss men den är inte väldigt stor.

Ni som är gifta eller samboende, med eller utan barn, hur har ni gjort? Har ni allt gemensamt? Strikt uppdelat? Hur löser ni det praktiskt (med räkningar, inköp mm). Varför har ni gjort som ni gjort? Hur har ni tänkt kring föräldraledighet och vabb, ni som har barn?

Det finns hur många sätt som helst att göra det på.

Först ska jag säga att vi är såna där människor med en excelbudget där vi följer upp förra månaden så vi kan se vad vi lägger pengarna på samt spara för stora inköp. En rest från studietiderna då det var absolut nödvändigt.
Där har vi en gemensam flik och sen var sin personlig.

Vi för över pengar till gemensam förbrukning och gem. spar (numera ett snabbkonto, huskonto och barnkonto).
Sen vill vi båda ha en viss summa på våra privata spar och så har vi våra privata utgifter (kläder, försäkringar och sånt).

Därefter bestämmer vi mängden pengar vi vardera för in på varje konto utifrån att vi båda ska ha ut ungefär lika mycket i slutet av året. Den som har högre lön för då över mer.
När någon har uppnått sitt privata sparmål böjar den slussa över pengar på gem. spar.

Vi har ett gemensamt kort som används för rullande utgifter (mat, bränsle, gemensamt restaurangbesök, systemet och sånt.) Sen har det råkat bli så att vi betalar räkningar från privat, men den som lägger mer på räkningar lägger mindre i gemensamt-potten.

Även egna kort med den egna potten som är kvar. Vi pratar ofta pengar och det är inget som någon av oss tycker är stressigt.
De egna pengarna läggs förstås på vad man vill, men ibland pyttsar vi in eget i gemensamt om vi exempelvis måste byta bil för att slippa dra för mycket från sparat.

Det fungerar jättebra om man kan kommunicera fritt om sin ekonomi.
Jag tycker det är bekvämt med gemensamt för alla vardagssaker och de egna pengarna för såväl nödvändiga som skojiga/lyxiga/överflödiga köpen. Känns bra att det bara är mina och hans bara hans.

Är det jobbigt att prata pengar, eller man har svårt att märka när pengarna rinner iväg eller man har väldigt olika tankar om vad som är vardagsköp som par skulle jag inte rekommendera det.
 
Men då har ni ju inte gemensam ekonomi, eller hur menar du? För gemensam ekonomi innebär ju att alla pengar går in på samma och att båda tar pengar därifrån. Ni har ju delad ekonomi. För jag antar att din partner inte har tillgång till ditt lönekonto eftersom ni måste checka av ifall den andre behöver pengar.

Att man stöttar den andre partnern vissa månader är inget kriterie för gemensam ekonomi.

Vår ekonomi är gemensam = alla pengar in är våra, sen att vi har varsitt lönekonto spelar ju ingen roll. Han kan min kortkod och jag kan hans, han beställer ibland saker och tjänster på mitt kort (då jag har mastercard). Sen så betalar han absolut mest just nu för att han tjänar mest just nu, men jag försöker se till att vi sparar då jag är lite osäker på hur hans sparande går men troligen spara han inte så mycket 😋(för att jag inte såpass intresserad att jag känner att jag behöver ha koll på det). När vi köpte hund till honom så använde vi pengarna jag sparat, när vi köpte min valp så var det också sparade pengar från mitt konto som användes likaså till semester resa, hus och badrumsrenovering. Bara för att vi har varsitt lönekonto så betyder det inte att vi har nån särskild uppdelning av pengarna, vi skulle lika gärna kunna ha gemensamt konto men det rätt smidigt med eget då man vet ungefär vad det är för summa där utan att behöva kolla. Det finns liksom ingen skillnad på hans och mina pengar, vadå stötta upp? Det ju våra pengar. Han betalar mer middagar ute och jag ser till att vi har ett sparande (även om sparpengarna ligger på ett av mina konton så är det ju våra pengar som är lika mycket hans som mina).
 
Jag tycker du resonerar sunt och bra att ni hjälps åt att fundera ut hur ni bäst ska ha det.
En del av fällan hade kunnat vara att man tar på sig mer hushållssysslor för att när man sedan skaffar barn så fortsätter det av farten med en substantiell ökning av sysslor.

Sen hade jag tänkt så här, hans jobb med en massa övertid kan i vissa fall likställas med en hobby. Jag antar att han älskar sitt jobb och känner sig passionerad över det?
Övertiden får vara på "hobbykontot" när det kommer till hur man ska få ihop vardagen. Märker att en del får "fripass" så fort det är jobb och inte t.ex. gym, men det är ju inte riktigt så det funkar.
 
Haha jag tycker med det var märklig sak att förfasas över. Om jag glömt min plånbok kan jag absolut säga till min sambo typ betalar du så swishar jag sen. Har jag gjort massor med gånger, undra hur många som förfasats över det 😁

Men ärligt, är ni så snåla då så att man, oavsett om man har delad ekonomi, inte kan tänka att jag betalar detta så betalar han säkert nåt annat nästa gång. Alltså en milimeterrättvisa över kronor och ören?

Jag hade verkligen aldrig orkat hålla på så. Och då är jag ändå smålänning.
 
Vi är gifta och har helt gemensam ekonomi. Betalar räkningar från det konto som hör till den bankdosa man råkar få i handen först. Sen lever vi på dom pengar som blir över. Jag har hästar som kostar varje månad, han spelar innebandy som innebär att vi åker bort några helger per år och bor på hotell osv.
Utslaget på ett år kostar våra hobbys ungefär lika.
Vi frågar inte om lov om vi vill köpa typ en tröja eller godis. Vi diskuterar dyrare inköp.

Vi har varit sjukskrivna/arbetslösa i olika omgångar. Det jämnar ut sig. Min man pluggar nu och kommer så göra i ett antal år framöver. Då är det jag som står för större delen av inkomsten. När han är klar kommer han tjäna två - tre gånger mer än mig.
Det jämnar ut sig över en livstid.
 
Men ärligt, är ni så snåla då så att man, oavsett om man har delad ekonomi, inte kan tänka att jag betalar detta så betalar han säkert nåt annat nästa gång. Alltså en milimeterrättvisa över kronor och ören?

Jag hade verkligen aldrig orkat hålla på så. Och då är jag ändå smålänning.

Om min sambo betalar en tröja för 1500 åt mig för att jag inte har plånboken med mig så tycker jag det är självklart att jag swishar det till honom sen. Om han köper en dricka så är det mer ”det jämnar ut sig”. Så himla jobbigt är det inte att swisha över 1500 spänn.
 
Om min sambo betalar en tröja för 1500 åt mig för att jag inte har plånboken med mig så tycker jag det är självklart att jag swishar det till honom sen. Om han köper en dricka så är det mer ”det jämnar ut sig”. Så himla jobbigt är det inte att swisha över 1500 spänn.

Fast i exemplet jag nämnde var det en hundring, inte 1500.
Hur gör ni med arv, vinster och liknande, är det också enskild egendom?
 
Hur gör ni med arv, vinster och liknande, är det också enskild egendom?

Nu talar jag bara av egen erfarenhet, men arv är ju inte sällan enskild egendom genom den avlidnes önskan.

Själv har jag alltid enskild ekonomi i förhållande, något annat är inte rimligt i min värld då jag sett för många onödigt kaotiska separationer. Där inblandade fått sätta känslorna på paus för att rådda en onödigt rörig ekonomi.
 
Fast i exemplet jag nämnde var det en hundring, inte 1500.
Hur gör ni med arv, vinster och liknande, är det också enskild egendom?

Självklart är det enskild egendom. Kan säga såhär att jag hade tjänat extremt mkt på att ha gemensam ekonomi med min sambo men jag vill inte. Han vill men inte jag.
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 926
Senast: fejko
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 341
Övr. Barn Hur gör ni som har barn med ekonomin? Har ni delad eller gemensam ekonomi? Sparande? På ÄU diskuteras gemensam ekonomi för fullt...
2
Svar
28
· Visningar
3 048
Senast: Nillizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp