Bukefalos 28 år!

Elhalsband

Sv: Elhalsband

Fast så dum får man ju inte vara, man elar väl precis när hunden sätter efter viltet och man ser vad hunden gör och tänker.

Ett högt ryt från föraren kanske också är bra så testar man vid nästa försök med bara rytet. Men där vill jag inte uttala mig om vilket som är bäst, hålla käft eller ryta för allt man är värd.
 
Sv: Elhalsband

Det är fina grejer i rätt händer. Tyvärr finns det få händer som kan hantera det till fullo....
 
Sv: Elhalsband

Om hunden sticker när den är lös så tränar man antingen med långlina eller så håller man till inom staket. Och då tränar man så många olika arrangerade situationer man kan, d v s om han jagar t ex räv så låt en hund i rävstorlek passera på olika avstånd. Det finns linor som nästan inte väger någonting i olika längder hos ett av våra vanligaste postorderföretag för bildelar. Öva både inkallning, stanna och skvallerträning. Gör du rätt på skvallerträningen så oavsett vad som händer så ska han komma till dig utan inkallningskommando för att få beröm och godis. Det fordrar en del jobb och mycket tålamod. Du får inte bli arg när det misslyckas, däremot superglad och ösa beröm och godis och även leka med henne/honom när det lyckas.

El är helt förkastligt, du kan aldrig med 100%-ig säkerhet säga att NU är det exakt rätt sekund. Blir det det allra minsta lilla fel kan du få en hund som är superrädd för precis vad som helst och eftersom hunden var så långt iväg när elen användes har du inte uppfattat att hunden reagerade negativt på något och inte heller på vad. Låt säga att det dyker upp t ex en boll som du inte ser precis när hunden blir elad. Den kommer aldrig mer att vilja se åt en boll. Men det du ville ela den för hade den glömt just då = det gjorde alltså ingen nytta för t ex kanin/rävjakten.
 
Sv: Elhalsband

När min unghund fick syn på sin första hare brakade helvettet lös! Detta var alltså när hon fick syn på den och spetsade öronen.. För några veckor sedan hoppade det upp ett rådjur framför nosen på henne och jag sa stop, hunden stannade :love:
Jag kan inte påstå att jag ena vart i närheten av positiv träning gällande vilt utan det är bara glöm det du tittar inte ens på det! Hellre ta i ordentligt nån gång än att ge den en elstöt enligt min mening, som andra skrivit kan det vid fel användande gå totalt galet.

Kl
Att jämföra med häststaket är smart? Eller.. Staketer hindrar hästen från att gå nån annan stans men också hindrar det andra djur från att komma IN till hästen. Om det var så att en hundägare använde elhalsband en eller två gånger på rätt sätt så hade det väl vart ok. Detta kommer dock aldrig att hända så därför ska det inte vara lagligt eller accepterat!
 
Sv: Elhalsband

Vilka djur är det som hindras av ett normalt elstaket på två-tre trådar? Min schäfer på 68 cm i mkh kommer med lätthet igenom, även med ström på...

Jämförelsen är för att man använder el för att på ngt sätt bryta djuret från en viss handling. Vad är det som säger att hästen blir rädd för just tråden och tex inte stenen som är bredvid? Visst kan man resonera så men en hund som är väldigt låst vid viltet ser typ bara det, att då ge hunden en stöt när den fixerar viltet tror jag kan gå alldeles utmärkt. Men som vad flera andra sagt så ska det ju göras på rätt sätt.

Sen undrar jag vad som är bättre med att "helvetet brakar lös" mot att hunden får en stöt vid rätt tillfälle? Som jag även skrivit tidigare så funkar inte det att helvetet ramlar ner i huvudet på denna hunden.

Varför skulle det inte hända att elhalsbandet användes ett par gånger vid precis rätt tillfälle? Jag är lite nyfiken till er som absolut inte skulle använda det, har ni sett det användas? Av rätt personer pratar jag nu, inte när hunden får en stark elstöt för att den tex gör utfall mot en annan hund...

Som sagt så har jag tränat på kaninerna hemma, som han låter bli. Men det hjälper inte ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Godis uppväger inte hans vilja till jakt. Det som möjligen skulle funka är om man under en period stöter på ett hundra-tusental harar så man kan träna ordentligt. Men ser man dem bara några gånger om året finns det inte riktigt tillfällen. Och vad jag vet så finns det inte harar i hägn? För det hade ju kunnat vara en möjlighet isåfall.

Varför skulle man ela hunden när man inte ser den? Självklart ska man se vad hunden gör just då. Alltså jagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Jag har sett både rådjur och älgar få sig en stöt och därmed dragit tull skogs ist för in i hagen.
Jag säger inte att det är bra att helvettet ramlar ner i skallen på hunden, men min hund är varken rädd för mig eller skadad psykiakt efter detta så därför anser jag det vara ett bättre alternativ än elhalsband där man ej vet vad konsekvensen blir.
Som jag skrev så tycker jag elhalsband kan vara ok om det används en eller två gånger på rätt sätt. Problemet ligger nog i att folk skulle börja missbruka detta och använda det till vardags!
Jag förstår din frustration, kan inte typ visselpipa fungera som avbrytande signal allstå för att "väcka" hunden lite? Jag bara spånar...
 
Sv: Elhalsband

Ja visst, men det är ju inte därför vi har elstängsel utan faktiskt för att inte få hästarna till att gå ut. Jag bryr mig iaf inte alls om ett rådjur skulle få för sig att stå och beta i hagen haha

Nja, Jag har vrålat allt vad jag kan efter hunden samt slängt kopplet på honom och rusat efter:angel: han vände sig inte ens om och kollade efter mig, utan fortsatte rusa efter räven... När vi sett hare när han varit kopplad så har jag just låtit himlen falla ner i huvudet på honom och ruskat tag i honom riktigt ordentligt. Han har inte ens vänt blicken från haren.

Ja jag spånar också en del :D det är frustrerande för jag tycker ju själv att "alla" hundar borde få gå lösa och känna på friheten. Gå och strosa och lukta en del och busa runt. Jag är inte direkt orolig att han ska hinna ikapp viltet. Men som sagt, han kan ju springa ut på vägen och både bli påkörd själv och orsaka så ngn kör av vägen:crazy:

Jag tror inte på att det ska vara lagligt för vem som helst att använda el, men att en licensierad instruktör får använda det som man kan anlita hade ju faktiskt inte varit helt fel.
 
Sv: Elhalsband

KL

For att svara pa fragan vad jag tycker om elhalsband till hund ... det kan vara ett mycket bra tranings redskap pa lag 'volym' och i ratt hander.

Det kan vara mycket "mildare" och vanligare for hunden an ryck och slit i stryp koppel (for att inte tala om retriever koppel) och dessutom leverera det exact ratt. Som vilken "tool" som helst kan det ocksa missbrukas i fel hander, men det ar ett verktyg som kan gjora mer skada an manga andra om det missbrukas.

Som jag sett det anvandas i traning har det haft sa lag 'volym' att jag knappt kande stoten ... och har bara varit for att fa hundens uppmarksamhet ... snabbare och 'vänligare' an ryck och slit. Jag har ocksa ett par ganger sett det anvandas i situationer att stoppa hunden fran att jaga till exempel. Dar har det varit starkare el och de som anvander maste definitivt veta vad de gjor.
 
Sv: Elhalsband

Vad är det som gör elen så hemsk? Om man har den på så hög nivå att hunden precis bryter och inte blir helt livrädd så varför inte? Är du emot hästhagar med el i också? Varför?

Jag blir uppriktigt lite nyfiken!:)



Som jag skrev-du sätter inte ett band runt hästarnas hals och ger dem en stöd för att de springer.

Gör en större hage till din hund med el i staketets ytterkant-som för hästarna , vem bryr sig?

Jag förstår fortfarnande inte varför din hund promt ska vara lös om man nu har sådana problem??, det är ingen rättighet att ha lös hund eller för hunden att vara lös.
 
Sv: Elhalsband

KL

Min personliga åsikt är att om det inte hjälper med de lagliga hjälpmedel som finns (citronhalsband med fjärrstyrning, vibrationshalsband) och det inte hjälper med noggrann genomtänkt träning. Då kommer man antagligen att behöva gå upp i sådana strömstyrkor att risken för att hunden blir förstörd för all framtid är för stor för att jag någonsin ens skulle överväga det.

Varför skulle en hund som inte bryr sig om en dusch citron i ansiktet eller ett kastat koppel bry sig om en svag stöt?
 
Sv: Elhalsband

KL

Min personliga åsikt är att om det inte hjälper med de lagliga hjälpmedel som finns (citronhalsband med fjärrstyrning, vibrationshalsband) och det inte hjälper med noggrann genomtänkt träning. Då kommer man antagligen att behöva gå upp i sådana strömstyrkor att risken för att hunden blir förstörd för all framtid är för stor för att jag någonsin ens skulle överväga det.

Varför skulle en hund som inte bryr sig om en dusch citron i ansiktet eller ett kastat koppel bry sig om en svag stöt?

:bow::bow:
Kl
De som inte förstår skillnaden mellan elhalsband o eltråd i staket kanske skall läsa på lite?

De som anser att man skall använda elhalsband men bara på vibration verkar ha missat att det redan finns sådana halsband, helt utan el.

En del verkar ha missat att den sk jaktrenheten sällan är bestående.

De som tror att CM bara använder elhalsband på lägsta strömstyrk verkar ha missat flera av CMs avsnitt.

Vad gäller elstaket o intrassling/få sig en stöt så finns det gått om bc vappar som fått sig en kyss av stängslet o efter det vuxit upp till helt odugliga vallhundar, vet oxå en vuxen, duktig vallhund som trasslade in sig i elförande nät. När strömmen stängts av o hunden kunde tas loss var det uppenbart att hunden hunnit bli skadad, den levde vidare sitt liv som pensionär, den hade uppenbarligen fått sådana hjärnskador att den inte längre fungerade normalt.
 
Sv: Elhalsband

Godis uppväger inte hans vilja till jakt. Det som möjligen skulle funka är om man under en period stöter på ett hundra-tusental harar så man kan träna ordentligt. Men ser man dem bara några gånger om året finns det inte riktigt tillfällen. Och vad jag vet så finns det inte harar i hägn? För det hade ju kunnat vara en möjlighet isåfall.

Varför skulle man ela hunden när man inte ser den? Självklart ska man se vad hunden gör just då. Alltså jagar.

Fast istället för att försöka ta en enkel väg ut så kanske du ska jobba på erat sammarbete istället? Vi har en jakthund som har stor jaktlust och jagar riktigt bra när det är tillåtet. Men vi har även jobbat in nej och stopp med hjälp av instruktör som gör att jag kan bryta honom om jag ser att han har fått upp något och det inte är jakt. Men då handlar det om de första sekunderna, men å andra sidan så måste man vara så uppmärksam för att kunna använda el oxå.

Ang el och vad de förknippar det med, våran förra hund gick på eltråden på väg mot några hästar, han hade bara hästarna i huvudet just då och blev rädd för dem istället för tråden. Vilket just för oss var kanonbra eftersom han var tvungen att kunna ta sig igenom hagar utan att bli orolig men hästar såg jag ingen andledning till varför han skulle gå fram till. Dock gjorde det även att han tyckte att det var jobbigt att vara i stallet oxå så han kopplade doften till elen...
 
Sv: Elhalsband

Jag vet inte om det är så "enkelt" heller. Vem säger att jag vill ta den enkla vägen ut och inte har tränat och försökt med annat? För den delen har jag inte sagt att jag ska använda el, min fråga var väl just hypotetisk med en sådan typ av hund då jag själv inte har kunskapen eller känner ngn med kunskapen att använda el just nu.

För de som säger att era hundar går det minnsan att stoppa trots hög jaktlust, jag har en schäferhane och han har inte lägre jaktlust, MEN han blir kontaktbar och stoppar. Helt annat att kunnat träna bort hans jaktlust.
 
Sv: Elhalsband

Det finns alltså det!? Men gud, då kanske det finns lite hopp:D

Var finns det sådana? Bara att goggla på harhägn och kolla närmsta? Hur svårt kan det tänkas vara att hitta hare i dom?:D
 
Sv: Elhalsband

Om du har ett elhalsband och hästarna får en stöt när de kommer åt tråden på ett "elstaket" (är ju inte ett elstaket längre pga ingen el i men) eller om det är el i själva tråden har väl ingen betydelse. Jag har knappast tänkt ela en hund som helt spontant bara springer runt, på samma sätt som hästar inte får el bara av att springa runt i hagen.
 
Sv: Elhalsband

KL

Min personliga åsikt är att om det inte hjälper med de lagliga hjälpmedel som finns (citronhalsband med fjärrstyrning, vibrationshalsband) och det inte hjälper med noggrann genomtänkt träning. Då kommer man antagligen att behöva gå upp i sådana strömstyrkor att risken för att hunden blir förstörd för all framtid är för stor för att jag någonsin ens skulle överväga det.

Varför skulle en hund som inte bryr sig om en dusch citron i ansiktet eller ett kastat koppel bry sig om en svag stöt?

Fast är det verkligen så? Att antingen så bryr sig inte hunden eller så blir den förstörd för resten av livet? Jag kan ju tänka mig att börjar man längst ner och eventuellt behöver trappa upp så gör man ju det bara så pass mkt att man får se en reaktion hos hunden.

Nu vet jag förvisso inte om han skulle bry sig om en citrondusch i ansiktet, då jag inte testat. Men rent hypotetiskt. Då jag anser att el ska vara sista utvägen så måste ju även den hypotetiska hunden vara omöjlig med allt annat som testats. Även om jag självfallet tar emot tips om min lilla skit.
 
Sv: Elhalsband

Jag förstår fortfarnande inte varför din hund promt ska vara lös om man nu har sådana problem??, det är ingen rättighet att ha lös hund eller för hunden att vara lös.

Nej det är ingen rättighet att hunden ska vara lös när den inte kan det, det är därför som han så sällan är det. Och jag märker att han "lider" av det. Om jag inte hade märkt ngn skillnad så hade jag inte brytt mig om jag hade hållt i ett snöre eller inte under promenaden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 250
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 330
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 391
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp