Bukefalos 28 år!

Elhalsband

Sv: Elhalsband

Om du har ett elhalsband och hästarna får en stöt när de kommer åt tråden på ett "elstaket" (är ju inte ett elstaket längre pga ingen el i men) eller om det är el i själva tråden har väl ingen betydelse. Jag har knappast tänkt ela en hund som helt spontant bara springer runt, på samma sätt som hästar inte får el bara av att springa runt i hagen.

Fast för hunden blir det såklart en stöt när den springer iväg då efter vilt- och denna tid på året får de inte ens störa så då skulle det bli till att träna under den tiden på året det är tillåtet.

Och jag tycker det är en väldigt stor skillnad att få en stöt av tråden på staketet vad gäller häst än om strömmen skulle utlösas från något ex halsband som hela tiden satt fast på hästen-tala om stress- förstår du inte skillnaden??

För vissa hundar finns inget annat alternativ i livet än koppel- eller som vi gjort, har en väldigt stor rasthage .

Och förstår du inte skillnaden mellan att du sätter din hund i hage ex med svetsat galvat nät så den inte kommer genom o på det en strömtråd- och på att den ska gå med ett halsband som kan ge en stöt???
 
Sv: Elhalsband

Fast jag vet inte jag? Visst om hunden då fastnar så den får hjärnskador? men det måste ju vara extremt hög el i, eller att hunden suttit fast länge. Schäfern fick en elstöt av grannens el till hans ungdjur när han var tio veckor, visst skrek han till och sprang därifrån, han höll sig även på avstånd därifrån den dagen. Men sen var det inga problem. Han har även fått en elstöt mer än en gång från hästarnas staket, både hemma och borta. Och aldrig att han blivit rädd för det i efterhand. Lilla odågan (som har problem med jakten) har också gått emot el en eller två gånger. Visst sprang han hem iaf ena gången, men har knappast märkt ngn skillnad på att han skulle vara märkbart rädd i efterhand, förutom att han var försiktigare i just det området de första dagarna.

Är det verkligen så att en BRA bc blir helt förstörd av en eller ett par stötar?
 
Sv: Elhalsband

De gångerna vi sett vilt så har det varit när vi gått på grusväg eller skogsväg, djuret har alltså sprungit upp precis framför. Så visst kan man träna då.

Nej om jag ska vara ärlig så ser jag inte skillnad på om hästen skulle ha ett halsband som utlöste en stöt om den gick emot tråden eller om det är själva tråden som ger hästen en stöt. Du får gärna förklara skillnaden.

Att ni har en superstor inhägnad tomt är ju jättekul för er, men tyvärr kan inte alla ha det. Jag bor i lägenhet, här finns inga inhägnader vad jag vet och det är inte riktigt det som är saken heller. Jag har en fotbollsplan här där han får vara lös när vi tränar lydnad, eller så får han vara lös på en liten skogsbit när vi tränar sök. Men det är ju promenader som inte går att ha honom lös på. Och ja, jag ser en skillnad på honom jämfört mot innan jag skaffade schäfern då han gick lös mkt mer. Och det är ingen positiv skillnad.
 
Sv: Elhalsband

Bägge mina har fått stöt av elstängsel och dom har inga bestående men av det. Dock går dom inte in i hagar igen vilket är bra för säkerheten! Men ngn bestående rädsla har som inte i den bemärkelsen att dom är rädda för staket. Dom går inte in i hagen bara.
 
Sv: Elhalsband

Men vad är skillnaden mot en röstkorrigering i den bemärkelsen att man inte vet vad hunden gör? Man få ju givetvis korrigera i rätt sekund som med all korrigering.
 
Sv: Elhalsband

Jag ser faktiskt ingen skillnad mot att ha ett staket med el som hästen måste hantera mentalt hela tiden än att ha ett halsband med el som den måste hantera hela tiden.

Jag ser heller ingen skillnad i obehag i form av koppelryck, slita tag i hunden och att få en lätt stöt. Det är fysiskt obehag bägge två.
Jag är inte för korrigering på djur över huvudtaget, förutom i situationer där ett beteende blir farligt för djuret och omgivningen. Där tar jag hellre i en gång ordenrligt än att djur/ andra skadas.
Min valp köpte jag som omplacering vid 4 månader och hon hade dille på att jaga bilar. Fullkomligt livsfarligt och hon fick sig en rejäl utskällning och korrigering första gången. Nu låter hon bli det, men jag ser som sagt ingen större skillnad på den röst och fysiska korrigeringen jag gav henne och att ge henne en stöt. Väl använt och av kunnigt folk är förmodligen en stöt mildare än alfarullningar och andra galenskaper folk får lära sig att få sina hundar att veta hut med.
 
Sv: Elhalsband

Hunden fastnade i nät, dvs trasslade in sig helt o hållet, närmast fångad som i ett fångstnät o det tog ju sin tid att ta sig ditt batteriet var kopplat till nätet, o nej, det var inte starkare ström än det som är praxis till får/nöt.
 
Sv: Elhalsband

Hunden fastnade i nät, dvs trasslade in sig helt o hållet, närmast fångad som i ett fångstnät o det tog ju sin tid att ta sig ditt batteriet var kopplat till nätet, o nej, det var inte starkare ström än det som är praxis till får/nöt.

Men jag tycker verkligen inte att det är jämförbart att hunden sitter fast en längre stund i ett nät med en massa elstötar utan anledning och till att ge hunden en eller ett par stötar vid olovlig jakt som är anpassat efter hunden. På vilket sätt tycker du det? Bara för att ordet "el" är med?

Elen syftar ju i jaktscenariot till en korrigering, en snabb och direkt sådan. Jag ser inte alls vad att trassla sig in i nät och få stötar under en längre tid är kopplat ihop med att få en stöt vid olovlig jakt. Det är ju två vitt skilda saker och den enda saken de har gemensamt är ju ordet el.
 
Sv: Elhalsband

Kl

Men hörrni, vad gör man med en hund som ger blanka fan i en korrigering och där ingenting i hela världen är bättre än att få dra på hare? Och ang. El, om jag visste att en korrigering med elhalsband skulle få min hund att inte dra på hare skulle jag lätt göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Jag ser faktiskt ingen skillnad mot att ha ett staket med el som hästen måste hantera mentalt hela tiden än att ha ett halsband med el som den måste hantera hela tiden.

Staketet kan den gå ifrån, behöver inte gå fram till- halsbandet som ger stöt följer med hela tiden-överallt.
 
Sv: Elhalsband

Nej om jag ska vara ärlig så ser jag inte skillnad på om hästen skulle ha ett halsband som utlöste en stöt om den gick emot tråden eller om det är själva tråden som ger hästen en stöt. Du får gärna förklara skillnaden.

Svarar dig samma som ovan. Att ta på ett koppel, eller sele, eller grimma på häst som ger stötar vid oönskat beteende - ser ni verkligen inte skillnad på att sätta upp ett staket med el då djuret med säkerhet vet att elen kommer från det fasta staketet och inte från någon som är fastsatt på kroppen?
 
Sv: Elhalsband

Utan att ha provat skulle jag nästan kunna garantera dig att du hade fått ela mina vinthundar tills hjärnan kortslutits och benen slutat fungera för att få stopp på dem om de hade fått komma igång i sin jakt....

Pratat vi om hundar som jagar på det viset så är de helt inne i jaktmode, du och dina rop eller elstötar finns inte. Så länge benen går och de har vittring/syn på bytet jagar de.

Istället för så mycket fokus på att kunna just bryta jakt skulle jag heller tränat på att lägga in förbud/skvallra/andra önskvärda beteenden. Hundar med så mycket jakt i sig att de efter lång, genomtänkt träning ändå inte är "brytbara" skulle jag heller träna mig själv på att bryta INNAN de börjat jaga. Sedan släpper man bara på viltfria platser och som förare har man ordentlig koll på vad som händer i omgivningen för att kunna stoppa/kalla in/ge valfritt kommando innan det är tal om någon jakt.
Funkar inte det är det koppel/långlina på!

Det är ingen rättighet att kunna ha sin hund lös överallt. Kan den inte gå lös får man uppsöka säkra platser för att kunna tillfredsställa detta behovet hos hunden.

Att ela tror jag absolut inte på i detta sammanhang - Är helt med i Natilias resonemang. Du kommer få brassa på ordentligt...
 
Sv: Elhalsband

Men om man ska ela en hund med massiv jaktinstinkt (min funkar som dina verkar göra...) tror inte jag att det funkar när de väl fått upp jakten, utan korrigeringen måste ju komma precis när hunden drar, innan den hunnit fixera och låsa sig för mycket. Jag kan ju säga att jag skulle kunna slå min hund gul och blå och gorma mest fasen jag vill och hon skulle inte bry sig ett skit om mig. Samtidigt har jag väldigt svårt att se att jag någonsin skulle kunna få henne att bryta på vilt eller släppa vilt med någon som helst metod, faktiskt. Jag kan bryta henne på rådjur och snart fågel, men just hare är så fruktansvärt svårt för det liksom inte att träna på (nu fick jag ju veta att det finns harhägn...).
 
Sv: Elhalsband

*kl

Min setters mamma var elad.. ganska rejält också (jag fick hunden av en bekant när jag var 15år)
Han var en jäkla utmaning att försöka träna. Rymde mycket som ung men han jagade inte, han bara sprang. Efter att ha försökt med det mesta så lät jag honom bara komma till ställen där han verkligen fick springa skiten ur sig och efter 2 rundor var han kontaktbar. Sen åkte vi även upp med honom till fjällen för träning (under jakt perioder)

Det finns säker situationer där det skulle vara smidigt med elhalsband men jag tycker nog det är bättre o ta kontakt med markägare där de tillåter man tränar hunden lös eller kanske en fårhage utan får.
En rymmare måste man tyvärr träna också. Bara man ser till att inte någon annan inte blir drabbad.
Sen om man har en hund avlad för en viss sak så ska det ju finnas aktiviteter där de får utlopp för den utan att skapa kaos runtomkring.

Här inne i stan finns det iaf 2 hundhagar där man kan släppa hunden som man inte har 100% koll på.

Jag säger alltså nej till att legalisera elhalsband
 
Senast ändrad:
Sv: Elhalsband

Nu är det här kanske en fråga om reaktionsförmåga och hur en hund jagar, men varför inte bryta innan hunden har dragit igång någon jakt överhuvudtaget? Har mina sett vilt som rör sig så har de börjat jaga på en millisekund. Just därför förespråkar jag att vara förberedd och hålla sig till säkra platser. Och då ser jag verkligen inte vitsen med att ela någon. Då är det bara att kalla in, eller vad man nu vill att hunden skall göra - innan den låst sig/sett viltet.
Det är möjligt att vi menar samma sak, men kanske har lite olika referenspunkter. Däremot ser jag inga fördelar med att ela en hund som vill jaga. Det finns bättre metoder, enligt mig.
 
Sv: Elhalsband

jag kom just på att vår lilla räv fakiskt satt efter en fågelunge på marken häromveckan, i två omgångar. andra gången röt jag till så att det dånade i hela grannskapet och efter det har hon inte sett efter en fågelunge. vuxna fåglar tittar hon fortfarande efter och kan gå åt deras håll, men hon har inte satt efter och försökt bita en fågel igen. dock så är ju shelties ingen jaktras, vilket nog gör det lättare att få bort hunden från att jaga. det är troligtvis värre med en finnspets ^^
 
Sv: Elhalsband

Jag vet inte om det är så "enkelt" heller. Vem säger att jag vill ta den enkla vägen ut och inte har tränat och försökt med annat? För den delen har jag inte sagt att jag ska använda el, min fråga var väl just hypotetisk med en sådan typ av hund då jag själv inte har kunskapen eller känner ngn med kunskapen att använda el just nu.

För de som säger att era hundar går det minnsan att stoppa trots hög jaktlust, jag har en schäferhane och han har inte lägre jaktlust, MEN han blir kontaktbar och stoppar. Helt annat att kunnat träna bort hans jaktlust.

Det är lite skillnad på en schäfer och en jaktavlad hund... Och det handlar inte om att kunna avbryta när jakten är påbörjad då har man redan missat tillfället, det handlar om att kunna se de där spänningarna i kroppen precis innan de drar iväg. Och har hunden så pass hög jaktlust att den inte går att bryta med träning, ja då hjälper det inte med elhalsband heller, när de väl har dragit iväg så är de blockade, är de inte blockade ja då handlar det om lydnad.
Sen har vi även tränat in inkallning på drev, dvs att vi kan kalla in hunden trots fullt drev om vi ser att det är på väg mot någon annans jaktmark, mot vägen eller liknade via GPS men inte den första minuten på en ny jaktdag för då han är alldeles för mycket inne i det, men efter någon minut så har han laddat ur och jobbar med oss igen.
 
Sv: Elhalsband

Jag håller helt med om allt, varför ela när det finns andra sätt! Men jag uppfattade att du menade att det inte går att bryta en hund som kommit igång i jakten, vilket stämmer är komplett omöjligt. Och jo, har man en jaktidiot lös finns det inga andra sätt än att vara extremt vaksam och kalla in förebyggande. Jag kallar in min om jag ser att hon är intresserad, hon får aldrig få möjlighet att dra för då är det kört och hunden är borta på en millisekund.

Det som förvånar mig är att en del menar att det funkar att korrigera fysiskt eller med rösten, men de hundar det funkar på kan ju inte ha en riktigt stor jaktinstinkt. Kan bara utgå från min egen och hon blir helt blockerad, jag har stått framför henne och kastat mig över henne (och missat) och hunden fortsätter springa efter en hare som sedan länge är borta.

Snurrfian: Kan inte du berätta lite om hur ni tränat då, det låter jättespännande!
 
Sv: Elhalsband

Jag skulle aldrig satt något sådant på mina hundar men sedan är det ju upp till var och en vad man tycker är okej och inte okej..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 210
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 390
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp