Elproblem..

Bukefalos 30 år!

lizzie

Trådstartare
En fråga om proppskåp. Vi har gamla proppskåp med porslinsproppar. Vi har ett stort huvudskåp där strömmen går in till hus och till stallet. På stallet sitter sedan ett litet proppskåp som också har en egen strömbrytare.

Har två proppar i huvudskåpet som går till stallet. I proppskåpet för stallet har vi 1 propp. I går kväll lös en av propparna i huvudskåpet ut. När jag kollade i proppskåpet på stallväggen så förstod jag igår varför. Det har kommit in fukt i proppskåpet pga trasigt tak (håller och lagar) i kombination med häftigt regn. Strömmen till stallet är nu bruten.

Min fråga är nu - är proppskåpet till stallet förstört? Eller går det att få ur fukten och sedan använda proppskåpet. Proppskåpet är nu skyddat mot regnet så det inte ska bli mer skadat.

/Lizzie

Det går att få bort fukten, det är ju inga större problem egentligen.
Men, bara för att fukten är borta, behöver det ju inte betyda att allt är frid och fröjd. Beroende på, kan det ju vara så att det finns permanenta skador som orsakats av att det blev fuktigt.

Tack för alla svar!

Jag har fått kontakt med en elektriker. Skåpet är gjort att för att vara utomhus även om det inte är meningen att det ska regna på det från taket. Det är inga skador på på som måste åtgärdas i nuläget. En huv ska sättas upp över skåpet så det skyddas mot regn. Fukten går att få bort typ med värmefläkt. I nuläget ligger en avfuktningspåse i skåpet och så är skåpet skyddat mot regn. Elfirman tyckte jag skulle avvakta upp till 2 dygn för att vara säker på att fukten är borta.

Kan tillägga att skåpet ska bytas ut till ett modernare framöver.

Dock är det lite spännande att ta in och kolla igenom pållarna i pannlampans sken... ;).

/Lizzie

Äntligen haft en elektriker på plats för felsökning. Tyvärr så har proppskåpet passerat bästföredatum och gick inte att laga. Så nästa vecka kommer elektrikern och byter ut alltihopa. Djupt hål i plånboken blir det, men men...

/Lizzie
Just med el ska man se till att ha fräscha grejor.
Jag har varit matad med diverse skrämmande historier.

Grannen hade elbekymmer och exet åkte dit. Det visade sig att jorden fallerat. Risken fanns att t.ex diskbänken blivit stömförande. Tur de riongde direkt

Just med el ska man se till att ha fräscha grejor.
Jag har varit matad med diverse skrämmande historier.

Grannen hade elbekymmer och exet åkte dit. Det visade sig att jorden fallerat. Risken fanns att t.ex diskbänken blivit stömförande. Tur de riongde direkt

Ja, bra elprylar är viktigt. Elektrikern kollade på övriga installationer i stallet, och de fick godkänt. Så det kändes bra.

/Lizzie

Liknande trådar

• Vi är okej
  • Irländsk import och beteende
  • Min häst vill inte lämna flocken och hagen
  • R
    Hur får man vänner?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund