EM i dressyr

Bukefalos 30 år!

Gillade inte riktigt ridningen haha. Tycker hon ser ut att rida för PK och det var rätt mycket hand. Hästen gillade jag med väldigt lätt och fin trav. Men dock inte helt genomsläpplig i sidorna och samlingen kom inte riktigt genom kroppen. Har dock aldrig hört talas om henne och blir också nyfiken på hur hon kommit till att rida för Italien.

Det gör hon inte. Läste att hon har bott i England hos någon tränare. Flyttade till Luxemburg till någon annan tränare Red då U25 EM för Sverige. Bytte sedan till Italien då hennes mamma är italienska. Hon har inte haft någon egen häst om jag fattat det rätt när hon red U25 utan det var tränarens häst där hon jobbade. Fattade inte om detta var hennes egen eller inte.

Läste nu att Stefan sa att alla 4 var vidare till specialen. Är det inte så längre att bara 3 ur varje lag får rida oavsett? Har bara sett OS dom sista 5 åren typ.

Jag tycker Global Dressage Analytics på FB är himla roligt att följa, ofta stämmer statistiken inför väldigt bra med resultatet. Och lite roligt är att Sverige var ett av få länder som faktiskt var över sitt ”förutspådda” resultat och bäst vs det förutspådda resultatet 💪
Nu låg lagen före så långt före i statistiken att lite sämre resultat för dem och aningen bättre för Sverige inte hade någon betydelse för placeringarna men man får ta alla segrar man kan få som svensk tänker jag :D

IMG_2672.webp

Tittar ni på EM? Såg Carl Hedins forna häst Fortunity och det var lite sorgligt. Verkligen en otroligt fin häst och jag vet att han fick vansinnigt mycket pengar för den men det är tröttsamt vad hästarna får stå ut med för pengarna..

Strax är det Ingrid Klimke mrd Vayron och jag ska livea på insta om nån vill lyssna på mina kommentarer istället för GBs😅.
Det verkar vara lite dålig publiktillströmning, brukar det vara så på EM?

Kollade upp tävlingsplatsen och såg att den ägs av en svensk affärsman som just nu står åtalad för medhjälp till folkrättsbrott i en uppmärksammad rättegång. Har inte sett någon rapportera om just den kopplingen dock, men intressant mtp diskussionen om sportwashing som återkommit senaste åren.

Otroligt många verkar ha lössvans på sina hästar, lyssnat på poddar i sommar och t ex har både Lina Dolks och Carl Hedins hästar lössvans åtminstone på tävling 😅 (antar bara Carls dressyrhästar, och när han pratade om det tror jag det var redan för ett antal år sen då han hade och tävlade fler än nu)

Jag har liksom aldrig ens tänkt tanken, trots att jag nu har en häst med ganska fånig svans. Gör det mycket för intrycket tycker ni?
@Görel blev ju lite kär i den iaf 😁 så det kanske funkar?

Otroligt många verkar ha lössvans på sina hästar, lyssnat på poddar i sommar och t ex har både Lina Dolks och Carl Hedins hästar lössvans åtminstone på tävling 😅 (antar bara Carls dressyrhästar, och när han pratade om det tror jag det var redan för ett antal år sen då han hade och tävlade fler än nu)

Jag har liksom aldrig ens tänkt tanken, trots att jag nu har en häst med ganska fånig svans. Gör det mycket för intrycket tycker ni?
@Görel blev ju lite kär i den iaf 😁 så det kanske funkar?

Såg en video med någon, minns inte med vem nu som presenterade olika lössvansar och pris. Inte billigt direkt såklart.

Såg en video med någon, minns inte med vem nu som presenterade olika lössvansar och pris. Inte billigt direkt såklart.
Nej det är riktigt tagel, och man kan sälja svanstagel från sina hästar till rätt bra pris tydligen. Minns jag rätt var skimmelsvansar absolut dyrast.
Gissar att man säljer (delar av) svansar av mer välbehårade raser och att svart tagel är vanligast?

Liknande trådar

• Skillnad i bedömning mellan domare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka