Bukefalos 28 år!

@niphredil Jag såg terapi med tapping på tv för några år sedan och blev skeptisk. Fast om det är som @MiniLi säger att det är ett sätt att behålla förankringen i nuet så förstår jag bättre. Dock har jag för mig att terapin i programmet handlade om att sluta röka och det låter knappast som att något besvärligt trauma skulle vara inblandat :confused:

(Sen kan jag iofs även känna mig skeptisk till det där med att man skulle behöva påminnas om nuet när man får terapi för ett trauma. Men jag har så nyss läst boken om terapicirkusen kring Sture Bergwall att jag just nu inte tror på bortträngning överhuvudtaget)
 
@niphredil Jag såg terapi med tapping på tv för några år sedan och blev skeptisk. Fast om det är som @MiniLi säger att det är ett sätt att behålla förankringen i nuet så förstår jag bättre. Dock har jag för mig att terapin i programmet handlade om att sluta röka och det låter knappast som att något besvärligt trauma skulle vara inblandat :confused:

(Sen kan jag iofs även känna mig skeptisk till det där med att man skulle behöva påminnas om nuet när man får terapi för ett trauma. Men jag har så nyss läst boken om terapicirkusen kring Sture Bergwall att jag just nu inte tror på bortträngning överhuvudtaget)
Att bli påmind om nuet handlar om att inte återtraumatisera.
Tror inte det du såg på tv var emdr? Det är ju en traumabehandling :)

(Mina kunskaper här är inte jättedjupa, kan ha missat ngt)
 
Att bli påmind om nuet handlar om att inte återtraumatisera.
Tror inte det du såg på tv var emdr? Det är ju en traumabehandling :)

(Mina kunskaper här är inte jättedjupa, kan ha missat ngt)
Det var ett brittiskt program, om jag kommer ihåg rätt. Och medan de pratade om rökningen skulle terapeuten knacka på rökarens hand, eller om det nu var rökaren som skulle knacka. Mina minnen är oerhört vaga men jag har för mig att knackandet gick ut på att nästa gång hon blev röksugen så skulle hon knacka sig på handen och ... något.

Men jag inser att det nog inte var relevant här så @niphredil bortse från vad jag skrev :o
 
Jag har provat EMDR mot posttraumatisk stress och för mig funkade det riktigt bra. Vi hade det som komplement till vanlig KBT.
 
@MiniLi Jag vet att det finns fler men den här behandlingen var ett alternativ varför jag ville undersöka lite mer. Och jag kan inte komma över min instinktiva känsla hell no liksom.

@mandalaki Lungan :D

@Amanda_F Vad skönt att det fungerade för dig! Kändes inte detta med ögonen väldigt flummigt?
 
@Amanda_F Vad skönt att det fungerade för dig! Kändes inte detta med ögonen väldigt flummigt?
nä jag vet hur mycket kroppen och psyket hör ihop så det är inte så konstigt. Och jag vet ju att ögonen rör sig i drömfasen när man hanterar det som snurrar i huvudet så för mig var det ganska naturligt. Väl värt att prova i alla fall.
 
@niphredil Jag såg terapi med tapping på tv för några år sedan och blev skeptisk. Fast om det är som @MiniLi säger att det är ett sätt att behålla förankringen i nuet så förstår jag bättre. Dock har jag för mig att terapin i programmet handlade om att sluta röka och det låter knappast som att något besvärligt trauma skulle vara inblandat :confused:

(Sen kan jag iofs även känna mig skeptisk till det där med att man skulle behöva påminnas om nuet när man får terapi för ett trauma. Men jag har så nyss läst boken om terapicirkusen kring Sture Bergwall att jag just nu inte tror på bortträngning överhuvudtaget)
Jag som är lite för bra på att hålla nuet från mig, kan helt klart se poängen med att ha något som håller kvar mig. Men kroppslig beröring av en terapeut skulle jag inte vilja få. Jag kan alltså föreställa mig fördelar med sensorisk input - även om jag jag själv inte har något trauma att ta hand om. Det är mer att hindra mig från att försvinna, jag skulle kunna behöva metoder för.

Men ögongrejen fattar jag inte alls.
 
@niphredil Jag såg terapi med tapping på tv för några år sedan och blev skeptisk. Fast om det är som @MiniLi säger att det är ett sätt att behålla förankringen i nuet så förstår jag bättre. Dock har jag för mig att terapin i programmet handlade om att sluta röka och det låter knappast som att något besvärligt trauma skulle vara inblandat :confused:

(Sen kan jag iofs även känna mig skeptisk till det där med att man skulle behöva påminnas om nuet när man får terapi för ett trauma. Men jag har så nyss läst boken om terapicirkusen kring Sture Bergwall att jag just nu inte tror på bortträngning överhuvudtaget)

De jag känner och jag själv som gått EMDR för trauman har inte gått för att återväcka minnen. Man har gått för att bearbeta känslor. Ingen styrs in på något eller uppmanas minnas sånt man inte minns.
Man ska bearbeta känslorna i de fragment man minns och lära sig släppa dem.

Det kan för många som stängt av känslomnässigt vara bra med fysisk kontakt som upprepas eller förändras. De fysiska känslorna är känslor. Och då känner man iaf något. Man kan inte styra helt vilka känslor man känner. När man känner något fysiskt kan det råka komma fram de psykiska känslorna som man försöker trycka ner.
För mig tex var jag så avstängd emotionellt att jag fick anstränga mig och kämpa för att känna. Det hade blivit så automatiserat att stänga ner att jag inte kunde styra det mer. Beröringen hjälpte mig känna något, hitta känsla och försöka gräva efter andra känslor.
I ögonrörelsegrejen kunde jag fortfarande skydda mig och gå in i mig själv och stänga av. Ofrivilligt dock..
 
Jag som är lite för bra på att hålla nuet från mig, kan helt klart se poängen med att ha något som håller kvar mig. Men kroppslig beröring av en terapeut skulle jag inte vilja få. Jag kan alltså föreställa mig fördelar med sensorisk input - även om jag jag själv inte har något trauma att ta hand om. Det är mer att hindra mig från att försvinna, jag skulle kunna behöva metoder för.

Men ögongrejen fattar jag inte alls.

Jag är och framför allt var inte förtjust i fysisk kontakt när jag är så sårbar. Men just den här psykologen var så jävla bra att det kändes helt naturligt och bra. Jag har inte känt så för någon annan dock efter det. Alla vi som hade henne tyckte hon var både sjukt läskig för att hon såg allt och inte "lät en komma undan". Men hon var också allas favorit för att hon gjorde det så bra.
 
Jag minns att när jag jobbade på ungdomshem pratades det om EMDR som ett alternativ i behandlingen av en av våra ungdomar som hade trauma med sig, fick dock aldrig se hur det gick för ungdomen flyttades innan behandlingen påbörjades.
 
Det är evidensbaserat och alltså forskat på men just den biten med ögonrörelser vet man inte hur mycket effekt det egentligen har. För mig är det lika obegripligt att man kan skicka osynliga strålar in i en människas kropp och bota cancer men det sägs fungera.

Äsch, det sistnämnda är ju ren fysik och går att räkna på (min vardag om än i andra applikationer än cancerdödande). De är inte alls osynliga med rätt observationsmetod.
 
Det var ett brittiskt program, om jag kommer ihåg rätt. Och medan de pratade om rökningen skulle terapeuten knacka på rökarens hand, eller om det nu var rökaren som skulle knacka. Mina minnen är oerhört vaga men jag har för mig att knackandet gick ut på att nästa gång hon blev röksugen så skulle hon knacka sig på handen och ... något.

Men jag inser att det nog inte var relevant här så @niphredil bortse från vad jag skrev :o

Att koppla ett fysiskt beteende/ritual till en tankekedja är ju väldigt välanvänt inom mental träning, det var inte någon sådan metod? Genom att upprepa beteendet "väcker" man en del av effekten av det tidigare arbetet med tankar.
 
Att koppla ett fysiskt beteende/ritual till en tankekedja är ju väldigt välanvänt inom mental träning, det var inte någon sådan metod? Genom att upprepa beteendet "väcker" man en del av effekten av det tidigare arbetet med tankar.
Så kan det ha varit, i och med att det handlade om att sluta röka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: Sassy
·
Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 421
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 251
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 228
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp