En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Det där är så sant så, likadant med tänket att det man ska göra kommer att gå åt helvete och då blir det en självuppfyllande profetia. Håll med om att hjärnan är "underbar" när det gäller att bygga hinder och hitta på skräckscenarion. :cool:

Jag brukar skämtsamt säga "att försöka är bara första steget på det totala misslyckandet". :p

Jag har inte förmågan att se hinder och problem, bara lösningar så jag har väldigt svårt att se människors totala brist på go och att ta tag i vad det nu än gäller, det är väl bara att försöka och blir det inte bra gör man om, svårare är det inte och då har man lärt sig hur man INTE skulle göra och kommer ihåg det för all framtid. Jag är däremot bra på att "sparka liv i" människor och få dom att försöka oavsett vad det gäller och det blir uppskattat efter ett tag när dom ser att dom kan men det kan vara väldigt tjurigt i början, nåt jag bara skiter i.

Jag höll ju på att gå in i en relation men kände att det där var definitivt inte min grej så jag avslutade det trots tårar från motsatt sida. Efter den erfarenheten vet jag var jag står i livet och jag står ensam och så får det bli.
Så alla som tänker negativt får skylla sig själva?
 
Så alla som tänker negativt får skylla sig själva?
Tror inte det var riktigt så det menades
Jag är lösningsinriktad i de allra flesta fall.
Men just relationer är svåra för mig.
Tyvärr kom jag aldrig så långt med psykologen så jag vet inte varför.
 
Så alla som tänker negativt får skylla sig själva?
Nå, det är ju så att bara du själv kan ändra ditt tankesätt, ingen annan. Sedan har alla olika upplevelser i kultur, miljö och arv som ger en olika förutsättningar för vilket sorts tankesätt som är lättast att ta till sig
 
Nå, det är ju så att bara du själv kan ändra ditt tankesätt, ingen annan. Sedan har alla olika upplevelser i kultur, miljö och arv som ger en olika förutsättningar för vilket sorts tankesätt som är lättast att ta till sig

Tycker dock det är viktigt att påtala att det kan krävas hjälp av duktig terapeut för att lyckas göra det.
Ibland är man för sjuk eller ser bara inte hur man ska lösa saker själv.

Det går inte att bara ”rycka upp sig” ur en depression eller andra diagnoser. Precis som en förlamad inte kan rycka upp sig och gå.
Är man sjuk behöver man rätt vård, om det så är terapi, mediciner eller vad som.
 
Tycker dock det är viktigt att påtala att det kan krävas hjälp av duktig terapeut för att lyckas göra det.
Ibland är man för sjuk eller ser bara inte hur man ska lösa saker själv.

Det går inte att bara ”rycka upp sig” ur en depression eller andra diagnoser. Precis som en förlamad inte kan rycka upp sig och gå.
Är man sjuk behöver man rätt vård, om det så är terapi, mediciner eller vad som.
Visst är det så, håller helt med
 
Så alla som tänker negativt får skylla sig själva?
Hur @MacGyver menade kan jag inte säga men rent krasst så ja. Vår hjärna blir bra på det den gör ofta. Det gäller matte, det gäller språk och det gäller tankemönster. Tänker man mycket negativt så lär man hjärnan att bli bra på att tänka negativt och då kommer den automatiskt att göra samma sak gång på gång.
Jag har omedvetet programerat hjärnan till negativt tänkande och nu sliter jag hårt för att försöka programera om den. Det är ingen lätt sak att göra så ju fortare man bryter det ju bättre är det.
 
Hur @MacGyver menade kan jag inte säga men rent krasst så ja. Vår hjärna blir bra på det den gör ofta. Det gäller matte, det gäller språk och det gäller tankemönster. Tänker man mycket negativt så lär man hjärnan att bli bra på att tänka negativt och då kommer den automatiskt att göra samma sak gång på gång.
Jag har omedvetet programerat hjärnan till negativt tänkande och nu sliter jag hårt för att försöka programera om den. Det är ingen lätt sak att göra så ju fortare man bryter det ju bättre är det.
Men precis som @tuaphua skriver så kan man inte behöver nån som har en depression att bara "rycka upp sig" eller ändra tänkesätt. Det krävs hjälp för det.
 
Men precis som @tuaphua skriver så kan man inte behöver nån som har en depression att bara "rycka upp sig" eller ändra tänkesätt. Det krävs hjälp för det.
Ja har jag sagt något annat? Det jag menar är att det är dumt att gå för länge och tro att det automatiskt kommer lösa sig. Det gör det inte utan man cementerar sitt dåliga mående och sin depression. Been there done that got that t-shirt.
För att ta sig ur det behöver man ofta hjälp och det gäller att ta till sig den hjälpen och verkligen jobba med situationen. Som TS verkar må nu så är det jätteviktigt att hon tvingar sig själv till att lägga energin på något som siktar framåt istället för att fortsätta att snurra i sina invanda negativa spiraler för de kommer bara att leda till exakt samma problem igen och förvärrar då problematiken.
 
Ja har jag sagt något annat? Det jag menar är att det är dumt att gå för länge och tro att det automatiskt kommer lösa sig. Det gör det inte utan man cementerar sitt dåliga mående och sin depression. Been there done that got that t-shirt.
För att ta sig ur det behöver man ofta hjälp och det gäller att ta till sig den hjälpen och verkligen jobba med situationen. Som TS verkar må nu så är det jätteviktigt att hon tvingar sig själv till att lägga energin på något som siktar framåt istället för att fortsätta att snurra i sina invanda negativa spiraler för de kommer bara att leda till exakt samma problem igen och förvärrar då problematiken.
Det håller jag med om.
 
Kändes det som om det var bra eller dåligt med det tvånget idag?
Vet inte. Det känns färdigridet. Idag hade jag önskat att hästen var en promenadponny, men i stället hade hästskrället nerverna på utsidan och var skitpigg, så i stället för att åka häst som jag hade tänkt mig, blev jag tvungen att rida.

En pannkaka, en nutrilett måltidsbar, två mackor.
 
Vet inte. Det känns färdigridet. Idag hade jag önskat att hästen var en promenadponny, men i stället hade hästskrället nerverna på utsidan och var skitpigg, så i stället för att åka häst som jag hade tänkt mig, blev jag tvungen att rida.


En pannkaka, en nutrilett måltidsbar, två mackor.

Ok. Ja, ibland vet man inte riktigt.

Bra att du fått i dig lite ätbart iaf!
 
Hur @MacGyver menade kan jag inte säga men rent krasst så ja. Vår hjärna blir bra på det den gör ofta. Det gäller matte, det gäller språk och det gäller tankemönster. Tänker man mycket negativt så lär man hjärnan att bli bra på att tänka negativt och då kommer den automatiskt att göra samma sak gång på gång.
Jag har omedvetet programerat hjärnan till negativt tänkande och nu sliter jag hårt för att försöka programera om den. Det är ingen lätt sak att göra så ju fortare man bryter det ju bättre är det.
Exakt så menade jag, upprepa mantrat "ja jag är ju dum i huvudet och kan ingenting" tillräckligt många gånger så är snart självförtroendet borta.
Å vad jag skulle önska att alla ungdomar skulle fått göra lumpen, där fanns auktoriteter som sparkade den mest "misslyckade" (enligt egen bedömning) uppåt-framåt. Jag var ju själv offer för en auktoritär dysfunktionell farsa som älskade att trycka ner omgivningen, vändningen kom iom. militärtjänstgöringen där jag fick ett egenvärde och fick lära mig ifrågasätta och lösa även komplexa problem, samt lära mig "gör om-gör rätt" när det strulade och att aldrig ge sig och lägga sig på rygg och spela död för det funkar inte. Eftersom det konsaterades att jag är en sk. "doer" som får saker att hända och problemlösare ut i fingerspetsarna fick jag en helt annan tjänst än den planerade och det är jag evigt tacksam för, så tacksam så att jag fortfarande har vissa kopplingar till vissa projekt och får uppskattning för vad jag vet och kan när inget av vad jag sysslat med finns dokumenterat.

Alla borde ha nån som sparkar uppåt-framåt istället för neråt-bakåt.
 
Exakt så menade jag, upprepa mantrat "ja jag är ju dum i huvudet och kan ingenting" tillräckligt många gånger så är snart självförtroendet borta.
Å vad jag skulle önska att alla ungdomar skulle fått göra lumpen, där fanns auktoriteter som sparkade den mest "misslyckade" (enligt egen bedömning) uppåt-framåt. Jag var ju själv offer för en auktoritär dysfunktionell farsa som älskade att trycka ner omgivningen, vändningen kom iom. militärtjänstgöringen där jag fick ett egenvärde och fick lära mig ifrågasätta och lösa även komplexa problem, samt lära mig "gör om-gör rätt" när det strulade och att aldrig ge sig och lägga sig på rygg och spela död för det funkar inte. Eftersom det konsaterades att jag är en sk. "doer" som får saker att hända och problemlösare ut i fingerspetsarna fick jag en helt annan tjänst än den planerade och det är jag evigt tacksam för, så tacksam så att jag fortfarande har vissa kopplingar till vissa projekt och får uppskattning för vad jag vet och kan när inget av vad jag sysslat med finns dokumenterat.

Alla borde ha nån som sparkar uppåt-framåt istället för neråt-bakåt.
Jag har tamejfan sparkat uppåt och framåt så det räcker och blir över. Helt på egen hand för jag har fan aldrig haft någon backup ö.h.t. Och jag har åstadkommit en hel del som jag är stolt över. Men tyvärr har jag blivit utmattad på kuppen. När orken tar slut är det inte lika enkelt att komma med käcka tillrop längre.

Jag vill faktiskt inte ha dina kommentarer i min dagbok för de tillför inget.
 
Jag måste bara säga att @Magiana är en fantastisk person. I perspektiv är jag endast en liten måne till vad hon åstadkommer och har gjort. Vi sårade ut och gled isär och varför har jag inte riktigt smält än. men det är en fråga mellan oss. Jag önskar bara henne en bra framtid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 823
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp