Bukefalos 28 år!

En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Men @bettysmatte hon säger ju att hon inte har nån ork? Hon är ledsen och fullkomligt nere. Ändå kommer du med fler gör såhär-tips?
 
Hur menar du att jag ska kunna veta vad du har gjort :confused:??? Inte tankeläsare, tyvärr!

Om du hittar en bonde med gödsel så är det väl inte så långsökt att han/hon skulle kunna köra hem gödseln till dig mot ersättning? Det borde ju bli mindre krångligt än att hyra släp och lasta själv....
Du har helt missat att jag saknar både ork och tid? Jag nämnde också i inlägg 57 att jag behövde få hem gödsel. Det betyder att det inte är gjort. För att jag saknar ork och tid.

Sen hyr jag inte släp. Jag får låna gratis. Men visst är det ändå krångligt att boka släpet, åka och hämta det, lasta dyngan och sen åka och lämna släpet. Därför har jag inte gjort det. Jag är trött, trött, trött. Och jag är trött på att folk inte fattar det.
 
Men @bettysmatte hon säger ju att hon inte har nån ork? Hon är ledsen och fullkomligt nere. Ändå kommer du med fler gör såhär-tips?
Men man blir väl inte mindre deprimerad/ledsen/nere för att man inte får gjort det som man känner att man måste göra.......? Orkar man inte själv så måste man ju försöka ta hjälp med det man inte klarar av i vardagen. Eller vad tänker du skulle kunna vara lösningen på en jobbig situation? Ju mer saker som hänger över en, och som inte blir gjorda, ju sämre borde man ju rimligtvis må. Eller det kanske bara är jag som fungerar så....
 
Kan du få med lite i taget från stallet om du ändå är där? En säck i taget i bakluckan? Tänker att det kanske kan lätta ditt krav på dig själv på ett relativt enkelt sätt?
Jag gjorde så förra hösten. För det första luktar det gödsel i bilen trots att det ligger i en ihopknuten sopsäck. För det andra så får jag inte med mig de mängderna jag behöver på det sättet. Det blir väldigt mycket bökig hantering för nästan ingenting.
 
Men man blir väl inte mindre deprimerad/ledsen/nere för att man inte får gjort det som man känner att man måste göra.......? Orkar man inte själv så måste man ju försöka ta hjälp med det man inte klarar av i vardagen. Eller vad tänker du skulle kunna vara lösningen på en jobbig situation? Ju mer saker som hänger över en, och som inte blir gjorda, ju sämre borde man ju rimligtvis må. Eller det kanske bara är jag som fungerar så....
Vadå måste? Jag gör det jag orkar och hinner. Mer går inte att göra och jag får prioritera hårt bland de sakerna jag gör p.g.a. de begränsningar som finns. Och att någon annan sitter och talar om för mig vad jag borde göra är bara så absurt. Ingen annan än jag vet vad som måste prioriteras här.
 
Att bli indirekt kallad ointelligent för att jag ger ett råd som faktiskt var menat att vara snällt - och för att ev underlätta - tycker jag väl ändå inte att jag förtjänar :( ....
Min morsa är likadan och jag blir vansinnig därför jag inte har efterfrågat råden och för att det samtidigt indirekt talar om att jag är dum i huvudet som inte kan tänka ut saker själv. Det är klumpigt att göra så. Men min intelligens är det inget fel på. Och jag vet vad jag vill och kan fatta beslut själv.
 
Men man blir väl inte mindre deprimerad/ledsen/nere för att man inte får gjort det som man känner att man måste göra.......?
Man blir stressad och får ångest när folk kommer med massa peppiga att göra-grejer när man inte ens orkar ta sig ur sängen och knappt orkar fungera.

Känner du att det verkar som att dina tips alls hittills funkat för @Magiana ? Eller är det så att du pepprar på ändå, oavsett om det tas väl emot eller ej?
 
Jo, det har varit dåligt en längre tid, men bättre periodvis. Senaste veckan har varit hemsk. Idag har det varit lite bättre än i helgen och jag har lyckats äta lite mer, men just nu är det total skit igen. Jag grinar och grubblar.

Det finns nog inte mycket du kan göra. Sen tänker jag själv att medicin är det sista alternativet när inget annat funkar. Det finns mycket annat man kan göra innan man tar till storsläggan med hela batteriet av biverkningar (som jag tycker är ett stort pris att betala).

Jag vet inte var i landet du finns men gissar på Stockholm? Vad gäller trädgården så är mitt största bekymmer nu att få ordning på befintliga växter. Jag har en del som fortfarande står i kruka sedan jag flyttade hit. Och en del andra som står i vanskötta rabatter ska räddas. Allt det där innebär en massa grävande så just nu lugnar jag mig med att ta in nya växter. Jag behöver också få tag i rejäla lass med gödsel. Synd att jag inte bor granne med min förrförra granne. Han kom och tippade så många traktorskopor gödsel jag ville ha i min dåvarande trädgård. Här har jag inte lyckats etablera en sådan kontakt.
Men hur långt ska det behöva gå innan du väljer medicin? För mig låter det som du är där, annars hade det börjat vända nu.
 
Tack för att du fattar! :bow: Skönt med intelligent folk.
Alltså det här är väldigt grundläggande faktiskt. När jag var deprimerad omgavs jag också av folk som kom med välmenande tips som för mig bara ökade min ångest. Tyvärr slutar de sällan fastän man uppenbarligen inte blir hjälpt av det. Har dock ingenting med intelligens att göra.
 
Hur menar du att jag ska kunna veta vad du har gjort :confused:??? Inte tankeläsare, tyvärr!

Om du hittar en bonde med gödsel så är det väl inte så långsökt att han/hon skulle kunna köra hem gödseln till dig mot ersättning? Det borde ju bli mindre krångligt än att hyra släp och lasta själv....
Nej, någon vidare tankeläsare är du nog inte. Och dessvärre ingen särskilt bra läsare heller. Du ger @Magiana råd efter råd i hennes trådar, och alla handlar om praktiska saker. Men Magiana är ju inte där! Hon är ju så bottenlöst deprimerad att hon knappt kommer ur sängen - då är hurtiga råd inte till någon nytta. Tvärtom. Det riskerar bara framstå som fler måsten, fler bevis på att hon inte klarar sin vardag just nu.

Magiana - i dina trådar har du fått fin hjälp av t ex @EmmaW @EmmaBovary och @Vallmo. Allihop försöker milt knuffa dig åt sjukvårdshållet. Och jag ger dig en lite brutalare knuff åt samma håll. Terapi behöver inte vara dåligt och medicin inte farligt.

Släpp sargen i vårdfrågan, nej, du vet inte hur det kommer att gå men ge dig in i det, även om det ser skräckinjagande osäkert ut. Du försöker kontrollera precis allt i ditt liv men vart har det fört dig? Släpp kontrollen och sök hjälp. Ett första steg är att gå till läkare, få bli sjukskriven och få hjälp och behandling. Försök! Du kan ju ändå inte tillbringa resten av livet gråtande i sängen.

:heart
 
Men man blir väl inte mindre deprimerad/ledsen/nere för att man inte får gjort det som man känner att man måste göra.......? Orkar man inte själv så måste man ju försöka ta hjälp med det man inte klarar av i vardagen. Eller vad tänker du skulle kunna vara lösningen på en jobbig situation? Ju mer saker som hänger över en, och som inte blir gjorda, ju sämre borde man ju rimligtvis må. Eller det kanske bara är jag som fungerar så....
Jag vet inte om du har varit sjuk mer än typ influensa eller så så du kanske har svårt att förstå men du kan ändå lyssna. Att få hem gödsel kan ha prioritet när man är frisk och det kan störa en att man inte orkar när man är sjuk men därifrån till att prioritera att få hem det är det långt. Det har liksom ingen prioritet att få hem gödsel när man knappt kommer ur sängen, knappt får i sig mat och mår vidrigt dåligt. Då är det de mest basala sakerna man får prioritera. Att då börja fråga om man verkligen har frågat alla osv. blir att lägga sten på en redan väldigt tung börda. Ungefär som när jag sa att jag inte orkade odla längre och folk kom med plantor. Jag blev inte glad, jag blev ledsen. Vad skulle jag göra med dem? Varför skulle de indirekt tvinga mig att lägga energi på sådant jag inte orkade? Vad för rätt hade de att ge mig dåligt samvete för ännu en sak? Räckte det inte som det redan var? Hade jag tagit det svåra beslutet att sluta med något jag tyckte väldigt mycket om så har ingen annan någon rätt att ifrågasätta det eller att mer eller mindre tvinga mig att fortsätta.
Jag vet att många har svårt för att förstå och att råd och tips och diverse annat förståsigpåande ges av välmening och omtanke men att lyssna på den det berör är så enormt viktigt!
Det är liksom inte kul att få slängt i ansiktet, det är ju bara...
 
Förresten @Magiana - jag tog antidepressiva i sex månader av mitt liv. Det första de gjorde var att jag slutade börja stortjuta varje morgon när jag slog upp ögonen. Otroligt. Nästa steg var att de fick mig att börja fixa min vardag igen, små steg i taket. Rätt snart kunde jag gå till både Ica och posten samma dag, innan hade jag fått lägga en tre-fyra dagar innan båda ärendena var gjorda. Och efter ett tag fick de mig att känna igen mig själv igen. Jag blev jag. Och när man har fått tillbaka den där grundläggande styrkan kan man också fatta beslut om vad man vill ha när det gäller vidare behandling, t ex någon form av terapi.

Och efter sex månader behövde jag dem inte längre så då slutade jag.
 
Förresten @Magiana - jag tog antidepressiva i sex månader av mitt liv. Det första de gjorde var att jag slutade börja stortjuta varje morgon när jag slog upp ögonen. Otroligt. Nästa steg var att de fick mig att börja fixa min vardag igen, små steg i taket. Rätt snart kunde jag gå till både Ica och posten samma dag, innan hade jag fått lägga en tre-fyra dagar innan båda ärendena var gjorda. Och efter ett tag fick de mig att känna igen mig själv igen. Jag blev jag. Och när man har fått tillbaka den där grundläggande styrkan kan man också fatta beslut om vad man vill ha när det gäller vidare behandling, t ex någon form av terapi.

Och efter sex månader behövde jag dem inte längre så då slutade jag.
Fast jag bölar inte utan anledning. Och jag klarar av både posten och Ica samma dag.
 
@mandalaki och @TinyWiny Ni har kanske glömt eller missat, man jag har också pushat mot att söka hjälp. Privat om det behövs, om man inte får respons från vårdcentralen. Jag föreslog att försöka hitta en landstingsansluten psykolog. Men det har inte mottagits väl, så därför har jag slutat med att föreslå just detta. Jag tror faktiskt inte att några råd, vare sig det handlar om hur man kan underlätta vardagen eller hur man kan få hjälp från vården, kommer att funka om de kommer ifrån mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 548
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 306
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp