En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Jag måste bara säga att @Magiana är en fantastisk person. I perspektiv är jag endast en liten måne till vad hon åstadkommer och har gjort. Vi sårade ut och gled isär och varför har jag inte riktigt smält än. men det är en fråga mellan oss. Jag önskar bara henne en bra framtid.
Du är inte alls bara en liten måne. Du är så mycket mer men du har bara inte fattat det än. Och mina taggiga kanter lyckades du slipa ner bara genom att finnas.
 
Därför är ignore bra.

Lägg din energi där den behövs! Och läs inte inlägg som inte ger dig något.
Nej ta för sjutton inte intryck av mig som aldrig gnäller utan löser problemen när dom uppstår istället för att vältra mig i självömkan, sätt mig på ignore istället så slipper ni läsa nåt positivt.
 
Nej ta för sjutton inte intryck av mig som aldrig gnäller utan löser problemen när dom uppstår istället för att vältra mig i självömkan, sätt mig på ignore istället så slipper ni läsa nåt positivt.
Ibland när man mår dassigt kan jag tänka mig att dina inlägg blir knepiga att läsa. Hade du bytt stil till att ge mer tydliga råd i stället för att säga vad du själv har åstadkommit tror jag att det tagits emot på ett annat sätt.
 
Ibland när man mår dassigt kan jag tänka mig att dina inlägg blir knepiga att läsa. Hade du bytt stil till att ge mer tydliga råd i stället för att säga vad du själv har åstadkommit tror jag att det tagits emot på ett annat sätt.
@MacGyver mansplainar bara, har bristande perspektiv och har inte särskilt god koll på psykisk ohälsa.
 
Nej ta för sjutton inte intryck av mig som aldrig gnäller utan löser problemen när dom uppstår istället för att vältra mig i självömkan, sätt mig på ignore istället så slipper ni läsa nåt positivt.

Du, det där är över gränsen i en sån här tråd.

De råd som funkar på dig funkar inte på alla andra som inte har dina diagnoser och bagage utan annat.

Och att bli otrevlig mot någon som mår dåligt.. Inte ok!
 
Nej ta för sjutton inte intryck av mig som aldrig gnäller utan löser problemen när dom uppstår istället för att vältra mig i självömkan, sätt mig på ignore istället så slipper ni läsa nåt positivt.

Men du. Det här är ingen diskussionstråd, det är ett Dagboksinlägg och då bör vi fokusera på Magiana.
Jag tycker ju att man bör ha en annan inställning, det är inte en diskussionstråd.


Och du gnäller rätt bra på hur andra gör btw.
 
Men du. Det här är ingen diskussionstråd, det är ett Dagboksinlägg och då bör vi fokusera på Magiana.
Jag tycker ju att man bör ha en annan inställning, det är inte en diskussionstråd.


Och du gnäller rätt bra på hur andra gör btw.
Gnäller på hur andra gör, ja men jag gnäller inte på hur jag har det och hur jag mår utan jag gör nåt åt det istället.

Nu ska jag hålla mig ifrån Magiana och alla andra gnälltrådar som poppar upp för vi har det så förb. bra här i landet så jag blir bara frustrerad över allt gnäll och alla i-landsproblem.

Over and out!
 
Nej ta för sjutton inte intryck av mig som aldrig gnäller utan löser problemen när dom uppstår istället för att vältra mig i självömkan, sätt mig på ignore istället så slipper ni läsa nåt positivt.

Gnäller på hur andra gör, ja men jag gnäller inte på hur jag har det och hur jag mår utan jag gör nåt åt det istället.

Nu ska jag hålla mig ifrån Magiana och alla andra gnälltrådar som poppar upp för vi har det så förb. bra här i landet så jag blir bara frustrerad över allt gnäll och alla i-landsproblem.

Over and out!

Förbannat lågt skrivet till någon som kämpar som en galning för att hålla näsan över ytan. Det är inte gnäll, det är att man mår så sabla dåligt att man inte vet vart man ska ta vägen. Dessutom är det inte direkt förbjudet att gnälla (vilket @Magiana inte gör), speciellt inte i ens dagbok...

@Magiana: Försök att inte ta åt dig, vi är en drös här som förstår att du inte gnäller utan faktiskt inte mår bra :heart
 
Gnäller på hur andra gör, ja men jag gnäller inte på hur jag har det och hur jag mår utan jag gör nåt åt det istället.

Nu ska jag hålla mig ifrån Magiana och alla andra gnälltrådar som poppar upp för vi har det så förb. bra här i landet så jag blir bara frustrerad över allt gnäll och alla i-landsproblem.

Over and out!
Skärp till dig för i helvete karljävel!!! Det är för helvete en jävla skillnad på att vara lite gnällig jämfört med utmattad och deprimerad. Du är så jävla fördomsfull och totalt okunnig att nån borde tejpa igen käften på dig.
 
Gnäller på hur andra gör, ja men jag gnäller inte på hur jag har det och hur jag mår utan jag gör nåt åt det istället.

Nu ska jag hålla mig ifrån Magiana och alla andra gnälltrådar som poppar upp för vi har det så förb. bra här i landet så jag blir bara frustrerad över allt gnäll och alla i-landsproblem.

Over and out!
Du har uppenbarligen aldrig haft nån svårare depression. Då kan man inte göra nåt åt det själv, det krävs medicin, ofta i kombination med psykolog/KBT.
 
@Magiana det är så tråkigt att läsa att du inte mår bra. :heart
Jag tolkar det som att det dessutom har blivit mycket sämre bara de senaste dagarna-veckorna. :(

Jag har själv varit i en liknande situation som du för några år sedan.
När jag tänker tillbaka på det känns det nästan som en annan värld.
För mig tog det tid. Jättelång tid! Jag kämpade emot alldeles för länge och till slut blev det normalt att må dåligt.
Det tog fyra år innan det vände och livet började falla på plats igen. Senaste året har jag fått livet tillbaka och mer därtill.
Med det vill jag bara säga att det finns hopp och det finns hjälp. Och du är värd att må bra och få hjälp. :heart Du är en människa med otroligt många fina egenskaper. Du kanske inte ser det själv, men jag och många andra här ser det.

Jag tror att du behöver medicin nu. Jag vet att jag har tjatat om det tidigare :o men när man mår som du gör så så kan man inte reda ut det själv längre.
Du är väldigt bra på att formulera dig och utifrån vad jag läser här så känner jag mig ganska säker på det. Jag är till och med uppriktigt orolig för dig. :heart

Finns det någonting jag kan göra för dig? Jag tänker praktiskt eller teoretiskt. Berätta det jag vet om medicinering? Vad som helst?

Jag har även massor med plantor över och du kan få så mycket du vill ha om du skulle orka med någon gång när du är på tjänsteresa och har vägarna förbi.
Jag förstår om du inte orkar nu, men erbjudande finns kvar i vår också. ;)
Jag har massor med nävor, daggkåpa och spetsmössa. Har du dom som marktäckare behöver du aldrig rensa ogräs igen.

Kram om du vill. :heart
 
@Magiana det är så tråkigt att läsa att du inte mår bra. :heart
Jag tolkar det som att det dessutom har blivit mycket sämre bara de senaste dagarna-veckorna. :(

Jag har själv varit i en liknande situation som du för några år sedan.
När jag tänker tillbaka på det känns det nästan som en annan värld.
För mig tog det tid. Jättelång tid! Jag kämpade emot alldeles för länge och till slut blev det normalt att må dåligt.
Det tog fyra år innan det vände och livet började falla på plats igen. Senaste året har jag fått livet tillbaka och mer därtill.
Med det vill jag bara säga att det finns hopp och det finns hjälp. Och du är värd att må bra och få hjälp. :heart Du är en människa med otroligt många fina egenskaper. Du kanske inte ser det själv, men jag och många andra här ser det.

Jag tror att du behöver medicin nu. Jag vet att jag har tjatat om det tidigare :o men när man mår som du gör så så kan man inte reda ut det själv längre.
Du är väldigt bra på att formulera dig och utifrån vad jag läser här så känner jag mig ganska säker på det. Jag är till och med uppriktigt orolig för dig. :heart

Finns det någonting jag kan göra för dig? Jag tänker praktiskt eller teoretiskt. Berätta det jag vet om medicinering? Vad som helst?

Jag har även massor med plantor över och du kan få så mycket du vill ha om du skulle orka med någon gång när du är på tjänsteresa och har vägarna förbi.
Jag förstår om du inte orkar nu, men erbjudande finns kvar i vår också. ;)
Jag har massor med nävor, daggkåpa och spetsmössa. Har du dom som marktäckare behöver du aldrig rensa ogräs igen.

Kram om du vill. :heart
Jo, det har varit dåligt en längre tid, men bättre periodvis. Senaste veckan har varit hemsk. Idag har det varit lite bättre än i helgen och jag har lyckats äta lite mer, men just nu är det total skit igen. Jag grinar och grubblar.

Det finns nog inte mycket du kan göra. Sen tänker jag själv att medicin är det sista alternativet när inget annat funkar. Det finns mycket annat man kan göra innan man tar till storsläggan med hela batteriet av biverkningar (som jag tycker är ett stort pris att betala).

Jag vet inte var i landet du finns men gissar på Stockholm? Vad gäller trädgården så är mitt största bekymmer nu att få ordning på befintliga växter. Jag har en del som fortfarande står i kruka sedan jag flyttade hit. Och en del andra som står i vanskötta rabatter ska räddas. Allt det där innebär en massa grävande så just nu lugnar jag mig med att ta in nya växter. Jag behöver också få tag i rejäla lass med gödsel. Synd att jag inte bor granne med min förrförra granne. Han kom och tippade så många traktorskopor gödsel jag ville ha i min dåvarande trädgård. Här har jag inte lyckats etablera en sådan kontakt.
 
Gödsel måste ju gå att hitta, fast kanske inte med gratis hemkörning. Har du kollat runt med alla bönder i trakten?
 
Gödsel måste ju gå att hitta, fast kanske inte med gratis hemkörning. Har du kollat runt med alla bönder i trakten?
Klart som fan att jag inte har. Jag vet inte var "alla" bönder finns. Sen är det nog vanligare med hästfolk än bönder här. En del vet jag var de finns. Annars kan jag också annonsera i det lokala forumet på Facebook. Men som jag redan sagt tidigare har jag prioriterat att göra så lite som möjligt. Att fixa en gödselkompost, låna kärra och åka och lasta, har inte funnits på kartan. Jag har inte orkat.
 
Klart som fan att jag inte har. Jag vet inte var "alla" bönder finns. Sen är det nog vanligare med hästfolk än bönder här. En del vet jag var de finns. Annars kan jag också annonsera i det lokala forumet på Facebook. Men som jag redan sagt tidigare har jag prioriterat att göra så lite som möjligt. Att fixa en gödselkompost, låna kärra och åka och lasta, har inte funnits på kartan. Jag har inte orkat.
Hur menar du att jag ska kunna veta vad du har gjort :confused:??? Inte tankeläsare, tyvärr!

Om du hittar en bonde med gödsel så är det väl inte så långsökt att han/hon skulle kunna köra hem gödseln till dig mot ersättning? Det borde ju bli mindre krångligt än att hyra släp och lasta själv....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 824
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp