Bukefalos 28 år!

En dag i taget

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen, egentligen helt perfekt väder för att vara ute och fixa. Men energin fattas. Jag kan inte motivera mig till att gå ut och fixa jordkällaren eller skörda mina grönsaker, eller rensa i landen och flytta växter. Det känns meningslöst. Vad är poängen? Och samtidigt är det så sorgligt att jag bara ligger apatisk.

Jag är låg. Jättelåg. Jag undrar om jag vill leva och det är tveksamt, men jag vill inte dö heller, så jag fastnar i ältande och funderande, utan någon som helst initiativförmåga.

Men vad är det som skulle göra livet värt att leva? Vänner, kärlek, sammanhang, att få vara en del av något, att ha utrymme att andas, vara kreativ och skapande. Att dela tankar och känslor med andra utan att jag måste censurera mig för att passa in. Att försöka göra något för att världen ska bli en bättre plats att leva på.

Men inget av det där finns.

Ett internt "skämt" är att "Jag är bra på allt utom relationer". Det är förvisso inte helt sant men säger en del om hur dålig jag är på relationer i förhållande till allting annat.

Som en del säkert redan har räknat ut så har det kraschat mellan mig och @Tranan Det kom plötsligt och utan förvarning, ungefär så som i Niklas Strömsteds låt Sista morgonen som beskriver det ganska bra. Jag kan inte påstå att jag begriper vad som hände, trots att vi pratat efteråt, både via Messenger och irl. Vi är i alla fall inte osams på något sätt och har heller aldrig varit. Men vi träffas inte längre. Och det känns jävligt sorgligt minst sagt.

Eftersom det är ett återkommande mönster att människor som betyder mycket för mig, försvinner ur mitt liv, undrar jag så klart vad det är för fel på mig. Barndomsvännen har försvunnit bort och hela min familj bestående av mamma och 2 syskon, dunstade på ett bräde i vintras. Det betyder att ingen finns kvar i mitt liv. Redan som barn fick jag lära mig att alla kunde försvinna när som helst då jag separerades från min familj vid ett flertal tillfällen.

Att ha något slags socialt liv ö.h.t. känns som en utopi. Jag passar inte in någonstans. Som bäst stannar det på en hygglig och ytlig nivå.

Efter min nära-väggen-upplevelse i vintras, har jag varit noga med att inte anstränga mig för mycket, vila ordentligt, inte ta på mig en massa saker att göra, skala bort allt ovidkommande. Jag har försökt lägga det där med "prestation" helt åt sidan och i stället koppla av mer och vara mer social.

Men jag har inte lyckats hitta någon balans alls. Jag har inte fått något gjort hemma och oron som uppstått i mig efter familjens försvinnande har varit plågsam. Jag har försökt prata med mina syskon men det har inte gett något.

Så jag kommer ingen vart med något alls. Orken är helt borta. Aptiten likaså. Jag har nog tappat cirka 1 kilo senaste veckan.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Att ringa VC känns som en överkurs. Jag kommer ju ändå bara få använda all tillgänglig energi till att slåss med dem. Min chef tycker så klart att jag ska yoga. Haken är att jag inte orkar det heller. Det enda jag kan tänka mig orka är långa djupa andetag liggande i sängen. Och så funderar jag på att kanske skulle det vara bra om jag gjorde något helt nytt, t.ex. gå en kurs. Jag hittade en kurs i går kväll som verkade intressant. Den börjar i november och pågår t.o.m. mars. Det mesta är på distans men man ska vara på plats 7 dagar under kurstiden. Och "på plats" innebär i Skåne. Det är 5-6 timmar enkel väg dit. Orkar jag? Och orkar jag resten av kursen hemifrån? Kursen är på bara 25% men jag tvekar på min förmåga att orka. Samtidigt skulle det kunna ge mig kunskaper jag kan använda för att kunna gå ner i arbetstid på jobbet och komma närmare det jag vill göra. Antagningskravet uppfyller jag och jag passar in bland de kriterier som de ser som önskvärda för att få förtur till kursen.

Och precis innan jag skulle posta det det här kom ett sms. Det var från en person som tänkte på mig men som jag av olika anledningar inte kunnat ha så mycket kontakt med. Hon har förstått att jag inte mår något vidare. Och jag började gråta. Så ovan jag är vid att någon faktiskt bryr sig.

@Tranan Den här är till dig:
 

Jag har brottats med VC här, så vari mitt ointresse ligger vet jag inte. De krånglar och för tillfället orkar jag inte ringa dit igen. Jag får ta det vid något annat tillfälle.
Det måste väl finnas fler att välja på? Jag har 3 stycken i hyfsad närhet. Jag har bytt när det har känts som om det har varit behov av det. Alla fungerar inte lika. Den ena har till exempel extremt mycket längre väntetider än de andra två.
 
Jag tycker det är ett problem att alla problem måste lösas så fort.

Jag har hyfsad vana vid att hantera känslor och lyckades faktiskt bota min obotliga panikångest. Det tog 27 år. Men då använde jag medicin som krycka under tiden eftersom jag inte fungerade alls utan. Jag är nu medicinfri sedan ett antal år. För några dagar sedan när jag körde till Stockholm, var jag på väg att få en panikattack i bilen. Eftersom jag visste hur jag skulle hantera det så försvann det inom bara några sekunder.

Men känns det rimligt att det ska ta 27 år from nu tills du mår bra igen? Varför inte ta chansen att må bra så fort det går istället? Mår du inte bättre av medicin eller får biverkningar så är det ju inte svårare än att sluta.

Man vet inte hur lång tid man har på jorden, med dagens hjälpmedel så kan man ju passa på att må så bra man kan i så många dagar det bara går. Istället för att må dåligt av en principsak.
 
Det måste väl finnas fler att välja på? Jag har 3 stycken i hyfsad närhet. Jag har bytt när det har känts som om det har varit behov av det. Alla fungerar inte lika. Den ena har till exempel extremt mycket längre väntetider än de andra två.

Ute på obygden i de här områdena finns det inte så mycket att välja på. Det finns inte befolkningsunderlag för att ha så många vårdcentraler så det blir långt emellan.
 
Fast om man känner att man inte har fått någon hjälp av vården så kan det vara förbaskat tufft att vända sig till någon form av vård igen. Det tar en massa energi och tidigare erfarenheter kan få en att tro att det är ingen idé för jag kommer bara att må sämre :(
Det kan vara en väldigt hög tröskel att försöka klättra över
 
Ute på obygden i de här områdena finns det inte så mycket att välja på. Det finns inte befolkningsunderlag för att ha så många vårdcentraler så det blir långt emellan.
Bor @Magiana mer i obygden än jag gör? Kanske - jag vet inte? Det finns två stycken på orten som jag jobbar på, dvs 1,5 mil hemifrån. Samt en VC på en annan ort, uppskattningsvis 3,5 mil hemifrån.
 
Bor @Magiana mer i obygden än jag gör? Kanske - jag vet inte? Det finns två stycken på orten som jag jobbar på, dvs 1,5 mil hemifrån. Samt en VC på en annan ort, uppskattningsvis 3,5 mil hemifrån.

Det är faktiskt ruskigt ödsligt i de där delarna av landet (jag tänker inte outa var hon bor men jag vet var det är). Avfolkningsbygd därför att många lokala jobb har försvunnit och de yngre flyttar direkt när de har chansen.
 
Men man blir väl inte mindre deprimerad/ledsen/nere för att man inte får gjort det som man känner att man måste göra.......? Orkar man inte själv så måste man ju försöka ta hjälp med det man inte klarar av i vardagen. Eller vad tänker du skulle kunna vara lösningen på en jobbig situation? Ju mer saker som hänger över en, och som inte blir gjorda, ju sämre borde man ju rimligtvis må. Eller det kanske bara är jag som fungerar så....

När man är riktigt ordentligt deprimerad kan det ett lass gödsel (eller vad det än är) gratis framkört till gården få ligga där det ligger trots att allt annat omkring det är fixat. Är man så dålig får man inget gjort även om manegen sas är krattad fram till den punkten. Det är bla så depression och utmattning fungerar. Jag är helt säker på det, jag har den t-shirten...
 
Beklagar. Ni kan inte ändra min åsikt.

Sen har jag inte sagt att det är en skam att använda medicin. Jag förstår bara inte den jävla vurmen kring mediciner som finns. Jag har än så länge inte hört någon förespråka meditation, att se över sin kost, motionera eller andra naturliga alternativ till läkning. "Vita civiliserade människor" plockar liksom fram pillerburken som förstahandsval och jag köper inte det. För mig är det sista alternativet när inget annat fungerar.

Jag har t.ex. tidigare haft en helt vidrig pms då jag ville hänga mig dagarna före mens och blev då rekommenderad ssri. Det blev inget av med det för jag botade min pms med yoga.


För mig var och är det så att för att jag ska kunna ta hand om mig själv, äta rätt, sova, jobba, fixa så behöver jag min antidepp. Jag är ju mer eller mindre kroniskt deppig enligt läkaren, och jag håller med. Ett för lågt normaltillstånd.
Med antidepp planas kurvan ut lite, jag blir inte lika låg. Du gör absolut som du själv vill, men jag tror att du måste försöka fokusera på att bara göra sånt du mår bra av, och kan du vara sjukskriven vore det nog bra. Du kanske kan vara det på halvtid och ta hand om de delar av jobbet du uppskattar?
 
Men känns det rimligt att det ska ta 27 år from nu tills du mår bra igen? Varför inte ta chansen att må bra så fort det går istället? Mår du inte bättre av medicin eller får biverkningar så är det ju inte svårare än att sluta.

Man vet inte hur lång tid man har på jorden, med dagens hjälpmedel så kan man ju passa på att må så bra man kan i så många dagar det bara går. Istället för att må dåligt av en principsak.
Vem har sagt att det här kommer att ta 27 år? Och biverkningar får man av alla mediciner. En stor del av mitt liv är redan förstört av mediciner.
 
Jag tycker det är ett problem att alla problem måste lösas så fort.

Jag har hyfsad vana vid att hantera känslor och lyckades faktiskt bota min obotliga panikångest. Det tog 27 år. Men då använde jag medicin som krycka under tiden eftersom jag inte fungerade alls utan. Jag är nu medicinfri sedan ett antal år. För några dagar sedan när jag körde till Stockholm, var jag på väg att få en panikattack i bilen. Eftersom jag visste hur jag skulle hantera det så försvann det inom bara några sekunder.
Men du skriver ju här för att du verkar själv tycka det tar för lång tid för dig att hitta energin. I alla fall uppfattar jag dina inlägg så.
 
Jag kan förstå att man som @Magiana väljer bort piller. Jag gjorde...o det har gått bra. Dock hade jag ingen depression utan ett utmattningssyndrom. Så det skiljer sig en del i hur sjukdomen agerar o reagerar (o vilket vårdbehov den kräver).

Däremot så krävs det en annan sak av en. Att göra allt i sin makt för att bli frisk. Det är ens förbannade skyldighet mot sig själv.

Jag tycker det är synd @Magiana att du behöver slåss med dina spöken på egen hand. Det finns hjälp att få. Jag ser det dock som en process som alla människor behöver genomgå i sina beslut o tankar.
 
Jag kan förstå att man som @Magiana väljer bort piller. Jag gjorde...o det har gått bra. Dock hade jag ingen depression utan ett utmattningssyndrom. Så det skiljer sig en del i hur sjukdomen agerar o reagerar (o vilket vårdbehov den kräver).

Däremot så krävs det en annan sak av en. Att göra allt i sin makt för att bli frisk. Det är ens förbannade skyldighet mot sig själv.

Jag tycker det är synd @Magiana att du behöver slåss med dina spöken på egen hand. Det finns hjälp att få. Jag ser det dock som en process som alla människor behöver genomgå i sina beslut o tankar.
Jag var nära väggen i vintras och det ligger nog kvar och skvalpar till viss del.
 
Jag tycker det är ett problem att alla problem måste lösas så fort.

Jag har hyfsad vana vid att hantera känslor och lyckades faktiskt bota min obotliga panikångest. Det tog 27 år. Men då använde jag medicin som krycka under tiden eftersom jag inte fungerade alls utan. Jag är nu medicinfri sedan ett antal år. För några dagar sedan när jag körde till Stockholm, var jag på väg att få en panikattack i bilen. Eftersom jag visste hur jag skulle hantera det så försvann det inom bara några sekunder.
Ja det är absolut ett problem. Människan far illa av att inte få lära sig hantera saker och ting i lugn och ro. Att låta vissa saker ha sin gång helt enkelt och att lära sig att allt inte går att ta bort som genom ett trollslag. Det blir så tydligt i förkylnings/influensatider. Folk skriker efter omedelbar lindring, tar febernedsättande helt i onödan och är nästintill hysteriska över att det inte finns något som botar omgående, helst igår. Detsamma gäller med våra hästar. Allt ska botas direkt och hästen ska kunna tävlas nästa helg. Att vissa saker bara behöver tid, ibland i kombination med träning av olika slag, omläggningar av det ena och det andra är nästan omöjligt att ta till sig för endel. Samhällets hets och press gör det svårt att vara människa. Jag tror att vi genom vårt stressade beteende skapar nya problem som är än svårare att lösa.

Precis! Ibland får man använda den där kryckan. Det svåra är att inse när det är dags att göra det.
 
Nej det är hjärtskärande svårt :cry: Att ha turen att träffa rätt människa vid rätt tidpunkt i livet, att hitta den vägen som är rätt för en själv är verkligen inte enkelt.
Och den gången jag försökte ledde det inte till något bra alls. Det blev förvisso inget katastrofalt men jag kände mig kränkt av det bemötande jag fick (för jag upplevde att jag blev idiotförklarad).
 
Jag tycker det är ett problem att alla problem måste lösas så fort.

Jag har hyfsad vana vid att hantera känslor och lyckades faktiskt bota min obotliga panikångest. Det tog 27 år. Men då använde jag medicin som krycka under tiden eftersom jag inte fungerade alls utan. Jag är nu medicinfri sedan ett antal år. För några dagar sedan när jag körde till Stockholm, var jag på väg att få en panikattack i bilen. Eftersom jag visste hur jag skulle hantera det så försvann det inom bara några sekunder.
Men det är ju ingen som tvingar dig att lösa ditt problem fort? Du kan absolut ta 27 år på dig, om du vill.

Men man får ju intrycket, när man läser vad du skriver här, att du inte vill vänta 27 år på att må bättre. Och i det läget kan ju medicin vara en metod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 838
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 567
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 418
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 856
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp