En fråga om avlivning (kostnad)..

Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Vet någon om det här med djurparker gäller någon annanstans än på Kolmården? Min häst ska med största sannolikhet tas bort och jag tycker att det är en mycket värdig död att bli lejonmat istället för att hamna på destruktion. Jag bor i Göteborg och vill inte åka hur långt som helst, hörde av mig till Borås djurpark men de tar tyvärr inte emot djur på det viset.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

...Och jag läste någonstans i någon tråd att Kolmården slutat ta emot hästar för avlivning...
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Men vad är det för konstig klinik? Behöver man ta bort sin häst på min närmsta klinik kostar det ca 5-6000,- (inkl allt) oavsett om det är akut eller inte. Sen har de regelbundna transporter av kadavren till destruktion. De har tydligen ett kylrum där de förvarar de avlivade hästarna om det dröjer tills bilen kommer.

Eller missförstår jag dig? Hade du hästen hemma och fick beställa djurambulans för att köra den till klinik för att ta bort den där och att det var djurambulansen som gjorde det så dyrt?

Nej, vi var redan inne på kliniken. De har också regelbundna transporter men ingen den dagen och inget kylrum. Håller med om att det var dyrt, men det var helt oviktigt den dagen....
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jag vet att både skara och skövde slakteri tar i mot hästar och dom avlivas när man fortfarande är på plats.
Dom är trevliga och duktiga.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Jo, slakterierna känner jag till, men jag ville i första hand ta bort på djurpark så att köttet inte går till spillo... Nu gör det väl inte det på slakteriet heller (man får väl till och med en slant för det där?) men det känns väääldigt konstigt att min häst ska ätas av människor istället för djur.

Har du slaktat häst på Skara eller Skövde slakteri?
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Nej, vi var redan inne på kliniken. De har också regelbundna transporter men ingen den dagen och inget kylrum. Håller med om att det var dyrt, men det var helt oviktigt den dagen....

Ja, nä - självklart var det oviktigt den dagen - det var absolut inte så jag menade! :o Jag bara reagerade över klinikens "rutiner". Tyckte det var konstigt, bara.
 
Sv: En fråga om avlivning (kostnad)..

Vi har avlivat ett par hästar här hemma och jag har sån "tur" att min sambo har skjutit dem själv, varpå vi grävt ner dem efter tillstånd från kommunen. Har fungerat hur smidigt som helst och nästintill gratis. Eftersom en av hästarna var av den oroliga typen kändes det skönt att han slapp åka nånstans eller bli hanterad av främlingar. Det sista han fick göra var att äta havre på en äng. Förstår att det kan bli dyrt för den som måste leja bort avlivning och inte har nånstans att gräva ner hästen.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 448
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Eldbollen
·
Hästmänniskan I familjen har vi tre hästar; mina två + dotterns ponny/sällskapsponnyn (+ en inackordering). Ponnyn i fråga lider av...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 594
Senast: mackan
·
Hästvård Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp