En fraga om inridning.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare PeRosa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 342
P

PeRosa

Pratade med en P.R.E uppfodare haromdagen som pastod att P.R.E:n ar annorlunda att rida in an andra hastar. Gick inte alls att jamfora med halvblod t.ex. Om jag forstod honom ratt sa ar P.R.E:n "svarare'' att rida in, fram for allt mycket kansligare. Maste ta det mycket mjukare och forsiktigare med en P.R.E. Men mjukt och forsiktigt ska man val ta med alla hastar oberoende ras?
Sa att det ar bast att fraga nan som ridit in P.R.E:n tidigare och vet vad de sysslar med.
Har en bekant som ska rida in min. Hon ar utbildad att rida in hastar och har ridit in flera men hon har ''bara'' halvblod.
Tror inte att det kan vara sa stor skillnad men det har borjat gnaga och jag funderar pa det. Sa jag beslot att skriva har och fraga. Vad ar era erfarenheter?

Sv: En fraga om inridning.

Denna trad skulle sakert ha passat battre pa grundutbildning. Letade efter den i stapeln till vanster och sag inte att den fanns ovanfor. Naja..

Hejsan.
Nu har inte jag ridit in några andra hästar än P.R.E.
Jag tror inte det har emd ras att göra att de är svårare, för jag tycker inte de är svåra alls pga att de är känsligare. jag har aldrig haft svårt med de jag ridit in.
Håller på just nu med min egna lilla hingst och det är så okomplicerat alltihop så det inte är sant nästan.
Har varit ensam och gjort allt själv och det har gått hur bra som helst, nu har vi börjat trava litegranna och han börjar fatta hur man svänger. och i fredags så red jag ut på honom och han var hur gudomlig som helst.
Nä jag tror det har med individen att göra! Alla unghästar är känsliga, sedan att ett stort halvblod inte kan jämföras med en P.R.E är en annan femma!

Jag tror itne det har så mycket att göra med rasen som med individen, och den miljö och det "sätt" de växt upp i.

Jag har en welsh cob som jag rider in, och DET är verkligen skillnad mot ett halvblod, främst för att han är grymt lyörd och mjuk och känslig, han har en egen balans och inte det där styltiga, bängliga som större halvblod har långt upp i åren. Det svåra är att han lär sig så fort att man blir ivrig att gå för fort fram, när han väl lärt sig sidförande skänkel från marken, så jobbar han lätt i väg i en öppna...
Likaså är han viktbärande, och det är ju PRE med, och det gör dem känsliga för din egen vikt och för mig är det enklare för jag rider mkt för vikthjälper och säte, vill inte ha något i handen, han går alltid på långtygel (än sålänge).
Sedan är det svårt för de lär sig dåliga saker lika snabbt... De lär sig fel fort ifall man gör fel etc och där är ofta en annan ras "segare".
Det är väl det jag kan tänka mig, men jag har inte ridit in PRE.

Tack for era svar! Det var det jag tankte ocksa. Har heldre nan jag kanner och litar pa att rida in honom an skickar ivag honom till nan jag inte kanner. Sjalv har jag varken tillrackigt med erfarenhet eller kunskap.
Tomkorde honom lite forra sommaren och det tyckte han om. Inga problem med nya saker. Tittar lite och sen ar det ok. Verkar tanka "Jaha, ska det vara sa sa ska det val". Acepterar fort nya saker. Cool och kanslig. :love: Tycker inte att det bode vara nagra problem.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: Inglorion
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hästmänniskan Lang historia kort. Var uppe och prov jobbade pa en ko farm med hastar de anvander till att fosa kor med. Jag fick rida pa en hast...
Svar
7
· Visningar
2 185
Senast: moholmarabs
·
Ridning HejHej, bara jag igen. *vinkvink* Lite mer liv har an dressyrforumet, och mkt tekniskt tal har, sa tyckte traden passade bast har inne... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 485
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka