uppstallning i spilta

moholmarabs

Trådstartare
jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta...

Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte anvands. Nu har jag fatt forfragan om skogsman kan bruka dem under vinterhalvaret for sina tva skogshastar nar han ar ute och rojer i skogen. Spar honom tid att transportera hastar fram och tillbaka.
Spiltor ar av godkanda matt enligt Jordbruksverkets information och och fyller sin funktion pa basta satt. Vi talar har om hogst 3 manader.
Kontrakt blir skrivet angaende skotsel och foder for dessa hastar samt turnout nar de inte arbetar.
For ordningstallande av spiltor maste jag satta in grimskaft med "kloss" i andan. Hastarna star med halsring i spilta. Nu ar fragan, Hur langa skall dessa grimskaft vara? Bada ar fjordingar, ca 140-143 cm hoga och i framkanten av spiltor finns gammaldags ho och foder trag (gjort av tra dar hoet ar lagt i "3kantig" omrade. Spiltor ar stora nog att de kan lagga sig ner. Men jag har alltsa ingen aning om hur langa repen skall vara. Jag fragade bonden men "hemma" star de i spiltor/losdrift sa har bara halsring pa sig.

Om ngn har en idea hur langa repen bor vara vore jag tacksam for ett svar.

jag har inhandlat kloss pa Hooks, och har stadiga rep med snap redo att blir tillverkade...
 
Sv: uppstallning i spilta

tack, sa jag maste mata hur langt det ar fran hastens halsrem (i normal stallning) till golvet och lite till? har en och en halv meter som surrar i skallen, ja jag far ta fram tumstocken.. tack igen..
 
Sv: uppstallning i spilta

Jag brukar dra grimskaftet så att det hänger med klossen i öglan och ner på golvet (om du förstår hur jag menar?) och se så att det finns ett par dm till godo (inte för mycket) som då ligger på backen så att säga.

Sedan kan det ju variera på vilken höjd du ska sätta själva uppbindningsöglan, det är ju beroende på hästens storlek.
 
Sv: uppstallning i spilta

jo jag forstar hur du menar.. och uppbindningsoglan ar "inbyggd" i traet sa att saga.. som jag sa det ar ett gammalt stall och formodar de bara gjorde ett hal i krubbdelen och dar stod pallen lol.. jag kommer om det gamla halet inte fungerar satta en ogla och da i hojd med bogen (ungefar hojd av breastplate om den var i sadel) vid "v-et"/tiedown gar till.. ja dessa har ju inte tiedowns men du forstar nog vad jag menar med detta.. lite skojigt med 2 gulingar till med mina tva och araberna.. de ar ju sa snalla och sota.. mestadels..tack igen for info..
 
Sv: uppstallning i spilta

Haha jag fattade precis vad du menade :D

Jag har ju ringar i mina spiltor som sitter där dom sitter så att säga, så det får funka oavsett häst. Men det är i princip bara unghästar som står där emellanåt för träning så det har funkat bra. Dom ringarna sitter nog lite för lågt egentligen.
 
Sv: uppstallning i spilta

Ringen bör sitta i höjd med bogen och repet ska vara så långt att hästen kan ligga ner med huvudet stött mot golvet, det senare är viktigt för att hästen ska kunna få sin paradoxsömn.

Även om hästar ofta sover stående så är det viktigt att dom även kan ligga ner och sova vilket dom gör korta perioder varje natt om dom inte är sjuka eller gammla och har svårt att ta sig upp.

Det som även kan vara lite si och så med i spiltuppstallning är ju att spiltan även har maxmått, spiltan får alltså heller inte vara väsentligt större än tabellen på jordbruksverkets hemsida.
 
Sv: uppstallning i spilta

jo jag laste om spiltor pa hemsidan och de ar inom "ramen" sa att saga.. lol en gang i tiden stod det ardenner dar.. 50 ar sedan eller sa..
har kompis som arbetar pa djurskyddet/lansstyrelsen och ringde henne om detta ocksa och hon har ju sett de gamla spiltorna och efter kollat matten (som jag matte ut for henne) var allt ok. speciellt sedan det inte ar nybyggda spiltor.
bonden verkar glad och nojd, mer kan jag inte begara.. tack igen alla for info etc
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 000
Senast: Corminta
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: daphna
·
Utrustning Jag har av min veterinar, som ocksa verkar hästar utan skor, blivit rekommenderat Cavalor boots till min häst som gar utan skor sedan ca...
Svar
4
· Visningar
1 228
Senast: daphna
·
Hoppning Jag har precis borjat trana for en ny tranare och tydligen ar min hoppsits helt katastrofalt uppat vaggarna fel! :D Jag larde mig hoppa...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp