Era tankar om Ram.. :)

Sv: Era tankar om Ram.. :)

Tömkörning Löshoppning Liberty Cirkuslektioner och diverse annat som säkert inte ens har namn men som bygger muskler styrka balans och lär hästen att först o främst balansera sig själv.

så du rider in hästen - gör ovanstående - och sedan rider du svår Dressyr?

Jag förstår inte varför det är så provocerande med mentala bilder som folk har

ingen sitter på frambenen - ingen sitter på bakbenen vi sitter rakt ovanför bröstkorgen. bakbenens rörelser planteras till en punkt motsvarande vårt BH band - om det inte sitter skit i vägen, vilket det nästan alltid gör

Jag begriper inte hur ovanstående skall lära ryttaren förhålla sig till det? För hur det än är - för eller senare skall en klump upp på ryggen - och denne skall kunna få igång de där rörelserna med sin sits varje gång hästen tappar dem.

varje ryttare måste lära sig släppa igenom dem, om den vill ha en hållbar ridning, men inte så många lyckas, och inte så många märker att de saknas

Det verkade dock K göra.... I'm quite impressed actually

Inte av den mentala bilden, men det stod annat i texten oxå :o

men nu skall jag sluta försvara kakan
 
Senast ändrad:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

så du rider in hästen - gör ovanstående - och sedan rider du svår Dressyr?

Jag förstår inte varför det är så provocerande med mentala bilder som folk har

ingen sitter på frambenen - ingen sitter på bakbenen vi sitter rakt ovanför bröstkorgen. bakbenens rörelser planteras till en punkt motsvarande vårt BH band - om det inte sitter skit i vägen, vilket det nästan alltid gör

Jag begriper inte hur ovanstående skall lära ryttaren förhålla sig till det? För hur det än är - för eller senare skall en klump upp på ryggen - och denne skall kunna få igång de där rörelserna med sin sits varje gång hästen tappar dem.

varje ryttare måste lära sig släppa igenom dem, om den vill ha en hållbar ridning, men inte så många lyckas, och inte så många märker att de saknas

Det verkade dock K göra.... I'm quite impressed actually

Inte av den mentala bilden, men det stod annat i texten oxå :o

men nu skall jag sluta försvara kakan

Nepp. Inte alls.

Jag gör ovanstående och säkerställer att hästen orkar bära sig själv samt självmant söker sig till de åtta riktningarna innan jag ens tänker på att sitta upp, sen sitter jag upp och gör om allt från ryggen.

Eftersom sittbenen är direkt kopplade till bakbenen och balansen o vikten blir tokfel om man fokuserar på framdelen så är det ett big No No, allt ska hämtas från motorn, där bak. Balansen.

Är inte detta grundläggande?

Trodde jag.

Nej JAG rider inte svår dressyr men jag undervisar Ekipage som gör.
Vad det nu hade med saken att göra.

Mentala bilder är fantastiska, kroppen gör som tanken och hästen följer, det är precis det som är det fina.

:laugh:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Fast jag måste tillägga..

Jag bryr mig faktiskt inte ett dugg vad folk gör så länge folk är schyssta till sina hästar och tycker om dem o är nöjda o glada.

Vill någon fokusera på öronen går det också bra, hellre en glad häst på örona än en lissen häst på rumpan.

Jag ser så fantastiskt mkt kvalitet i kretsen jag rör mig i så min frustration gick över för några år sedan, nu är det mest passion kvar och det kan iofs vara nog så irriterande för folk men jag är mest bara glad ändå..

:D

Gör som Ni vill men va snälla till pållarna :love:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Släpp rätt - fel tänkande, så blir det jag skriver helt begripligt

Annat citat som foljer detta hand i hand:

"Det finns inte Ratt och Fel, det finns bara Funkar och Funkar -inte-"

Som du ar inne pa maste alla tanka olika, for vi ar olika. Aven i kroppen som i skallen - precis som vara djur. Talangen inom ridning ar inte att rida En hast bra - det ar att rida tio hastar samma dag -Lika Bra.


For mig, i mina tankar, ar hasten en vippbrada - i synnerhet under utbildningen. Men man tar det steg for steg, borjar lang och lag, kortar upp "samlar" nagra steg, tillbaka till lang och lag - for att hjalpa ryggen Orka. Verkar som om folk inte tanker pa Stegen.

Ramen, formen, hallningen, Pivotbenen - de andras alla under hastens utbildningsfas. Det rent tekniska ar underbart - men det maste ocksa anpassas utefter huruvida man sitter pa en yngre (outbildad) hast eller ej.

Vi kan alla rida likadant pa alla hastar - men vi kommer inte fa likadana resultat.

Vippbradan jag talade om tidigare i inlagget: den yngre hastens utbildning, stabiliteten i ekipaget! Inte for tung fram - inte for PA bak, Lagom i mitten dar man far passa sitt "gungande".

ehrm. Lyckades jag bli forstaelig?
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Finns det inget mellanting mellan remontsits och sitta och rida samlat?

Såhär skrev jag
Ja o på en yngre häst vill man ha bakbenen under sig pga påskjut- som i sin tur höjer ryggen o den söker sig till en bra form som man kan jobba vidare på.
Det går att rida lätt o sen sitta ner NÄR!!! hästen arbetar med sin rygg- är aktiv. Det är så man bygger upp muskler- liten dos i början.
Själva vikten är densamma, men i lättridning hamnar vikten mer vid stigbygelkrampan. Sadeln är till för att fördela viktem mer jämnt o därmed lägre bak.
Man trycker bara undan ryggen om man sitter emot eller stumt- o då även stoppar upp bakbenen. Det är en annan sak när den lär sig fjädra till med bak- halvhalten. Det gör inte en häst som inte har egen bjudning-bensinstopp.

Det är nästan värre med skump/ fördröjning som gör att hästen får ytterligare en takt i traven- mellan sin egen takt- hästen går av på mitten för att man inte tillåter den att jobba ergonomiskt. eller... så blir den markbunden.

Av den anledningen sitter jag inte o skrittjobbar en ung häst. då den oftast känner sig hindrad i annat än ökad skritt o då heller inte jobbar med ryggen i samma utsträckning som i de gångarterna med lägre takt 2 o 3-takt- kommer upp från marken i svävmomentet.

Det tar jag senare. TR, unghästtävlingar, tränare är oxå på samma linje.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ärligt så trycker jag på din knapp för husfridens skull. det borde jag inte gjort för du utrycker dig nyanserat - det har du rätt i.

Ta det inte personligt - jag fick ett anfall och ville försvara Kookie som jag tyckte blev dumförklarad - dock inte av dig

Och jag kritiserar inte dig, jag har arton ggr skrivit att jag inte har en preferens, själv tänker jag inte att jag rider frambenen eller bakbenen - jag försöker hålla hästen inne i ramen

OK! No hard feelings;)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

jag är helt med på vippbräda och det du beskriver ä rju jämnvikt

Men hästens vippbräda är ledad - den måste bli stark att hålla ihop sig så den inte saggar på mitten
vilket är alltför vanligt.

Den måste båda aktiveras bak, men den aktiviteten måste tillåtas, av sadel och av ryttare, och det går enligt vad jag har sett inte utan att ryttaren sitter symetriskt

Jag har sett en hel del förstålse för det från westernhåll
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Utan rompa = ingen gas. Utan gas = inget att arbeta med. Slang o flang hor inte hemma i ridning, och slang o flang ar det man far nar rompen inte ar med. Men rompen samlas sa sakteliga pa vara unga, Lagom ar bast sa att saga. Man far hjalpa den genom att krava nagra steg, vila nagra steg, krava nagra steg - tva steg blir fyra steg blir atta steg. Som vi far bygga upp oss sjalva! Ingen kan springa ut och lyfta tunga tyngder idag - man far borja smatt och kort.

For mig tror jag ar ridning jamnvikt. Jamnvikten for mig ar det jag efterstravar "lagom i mitten" at alla hall, saval fram-bak som sida-sida. Har jag inte jamnvikt i mig till att borja med kan jag inte forvanta mig av hasten att ha jamnvikt och balans och hjalpa den "finna sig" mellan mina hjalper.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja, vila i steget håller jag med om krävs mer när böjningen blir större, som du säger, tvärare sväng. Det blir ju tydligt hur stark hästen är här, för det visar böjningen och hur svängen blir. Om hästen ballar ur och inte klarar svängen så räknar jag med att böjningen är för stor för hästens styrka. Inner bak visar sig kanske bli rakt och jag puttas över på utsidan tex. Det värsta är om jag inte får med yb, och det blir en mellandelsvändning. Ush, då skäms jag :o

När jag säger att jag vill att yb ska skjuta på så menar jag att den ska göra det från ett sviktande, men det är fullt möjligt att svänga på raka bakben, fast inte så snävt bara :) .

Jag menar att jag vill känna kraften upp och iväg. Inte från ett rakt ben, utan från ett sviktande ben.

Spännande att du ser yb som pivot, för jag tänker nog i liknande banor. Har jag inte yb så har jag inte nån sväng. Det är det som skjutsar oss iväg i svängen sas.
Jag har 2 hästar med både olika rörelsemönster o exteriör. Jag kan inte rida dem likadant.

min stora skull jag behöva ha backspeglar till som ung. Lite lätt i rumpan o väldigt lång.

I skrittpiruetterna fick jag tänka annorlunda då svängradien är som hos en toyota- fick tänka flytta bogen för att vägen var mkt längre för att komma runt. Det behövdes dock inte i galopp.

Det mesta löste sig dock av att ha tanken- rid bakbenen!
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

jamen precis - centrering heter det på dans språk, och jag fattade inte vad Sally swift var ute efter förrän jag behärskade det ( i alla fall ibland :angel: :D )
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Du tar saker alltför personligt axel, jag är inte alls antingen med dig eller mot dig. Större delen av tiden orkar jag inte ens bry mig
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

ingen sitter på frambenen - ingen sitter på bakbenen vi sitter rakt ovanför bröstkorgen. bakbenens rörelser planteras till en punkt motsvarande vårt BH band - om det inte sitter skit i vägen, vilket det nästan alltid gör

Jo nog fanken sitter vi på frambenen. Det är rätt etablerat.
60 % av hästens vikt faller på frambenen rent naturligt, och med ryttaren på blir procentsatsen ännu högre. Det är ju hela utmaningen i ridningen, att trots att vi sitter där vi sitter, kunna inverka och få hästen att lägga över mera vikt på bak, och jämna ut 60/40 tendensen.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jo nog fanken sitter vi på frambenen. Det är rätt etablerat.
60 % av hästens vikt faller på frambenen rent naturligt, och med ryttaren på blir procentsatsen ännu högre. Det är ju hela utmaningen i ridningen, att trots att vi sitter där vi sitter, kunna inverka och få hästen att lägga över mera vikt på bak, och jämna ut 60/40 tendensen.


TACK!

Jag undrade faktiskt var du var :D
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jo nog fanken sitter vi på frambenen. Det är rätt etablerat.
60 % av hästens vikt faller på frambenen rent naturligt, och med ryttaren på blir procentsatsen ännu högre. Det är ju hela utmaningen i ridningen, att trots att vi sitter där vi sitter, kunna inverka och få hästen att lägga över mera vikt på bak, och jämna ut 60/40 tendensen.

men nu har du inte läst tråden och sammanhanget för då skulle du inte ha tryckt på min knapp

utan på CL eller Axels
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jo jag har läst tråden och citerat ditt inlägg ang. vart du anser vi sitter. Därav min kommentar.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Fast vänta nu, hästens vikt är 40/60 på frambenen ja, men vi sitter rent faktiskt på bröstkorgen där ligger sadeln. Men i och med hästens grundfördelning kommer det mesta att ligga på frambenen, men vi sitter inte på varken bak eller fram i praktiken, utan mellan. Däremot kan vi känna bakbenens rörelser och som jag skrev är jag emot tänk där man sitter på framdelen för som C_L skrev

kroppen gör som tanken och hästen följer,

även om det kanske tyvärr inte är helt och hållet så, så stämmer det tillräckligt för att man ska lägga fokus fel, tycker jag.

KL

På samma sätt lägger jackos tänk som jag gillade så:bow: fokus på flera viktiga saker, att rida med i rörelsen framåt, att få vikten rätt och att det fokuserar bakifrån och fram och för med sig att handen tänker framåt. Tycker jag. Så hur man tänker ÄR viktigt.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

vikten är 60/40 på frambenen, inte 40/60 : )

Jag vet inte riktigt om jag fattar ditt inlägg som kommentar till mig? (har läst 10 ggr och fattar fortfarande inte vad det är du svarar på :o

att vi inte BOKSTAVLIGEN fysiskt sitter på frambenen, det trodde jag ingen trodde riktigt? men effekten blir som om vi gjorde det, och det är ju det som gör ridningen till en konst, att ändra fysikens lagar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 304
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 672
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 018
Senast: Corminta
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 093
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp