Era tankar om Ram.. :)

Sv: Era tankar om Ram.. :)

och jag vet inte vad du vill med dina inlägg

för du skriver ung samma sak som jag redan har gjort

det började med att Kookies "tänk" att sitta på framdelen kritiserades, varpå jag menade att vi sitter ju faktiskt närmare fram än bak

Sedan är bukecirkusen igång, men jag hoppar av den karusellen
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jo nog fanken sitter vi på frambenen. Det är rätt etablerat.

Det här svarade jag förstås på. Vi sitter rent faktistk i praktiken på alla benen men mittemellan och sadeln ligger på bröstkorgen, varken över fram eller bakben. och ja jag vet hur fördelningen är, jag trodde nog inte det var 40 fram från början, då hade vi nog inte haft diskussionen ens::D

Jag menar bara att vi vet nog alla var vi sitter men det är tänket som det handlar om, vad leder till vad, jag tror tänk att man sitter på frambenen leder till att hästen lättare går på bogarna.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

fast det vet vi ju inte :p eftersom att vi inte vet hur någons tänk ser ut i praktiken

bortsett från det är det skönt att vara överens med någon :laugh:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Jag är med.

fast för mig tycker jag det är tvärtom. Om man tänker att man till största delen rent fysiskt befinner sig på framdelen av hästen, så är det lättare att förstå hur viktigt det är att man måste bort därifrån till en hel del : )
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Nej ok men för mej skulle det inte alls funka, i alla fall. Nu har jag annan sorts häst så det kanske inte är så konstigt, jag behöver ett tänk som förstärker det som händer bakifrån, att ta med mej bakifrån och fram, s a s.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Fast det är ju den delen du beskriver som jag också använder, fast jag i tanken är liksom att jag på det sättet kommer bort från fram.....
det är nog bara olika hur hjärnan behöver uttrycka sig för att fatta samma sak. :D
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

det är nog bara olika hur hjärnan behöver uttrycka sig för att fatta samma sak:D

Absolut! OCh behoven på just den hästen spelar ju in. Bara det blir rätt. Så är det nog. Jag tänker nog inte i första hand heller sitta på bakbenen utan mera ta med bakdelen och det som jackos tänk löser då om man kan påminna sej är att vara med i rörelsen framåt (hästens) och fortfarande kunna påverka med sätet även när hästen försöker gå ur ramen framåt:idea:
Det är inte i första hand sitta på bakbenen utan just ta med baken s a s. Inte ett juckande från ryttaren (det berömda:angel:) utan en rörelse som kommer av rörelsen framåt och kan påminna om juckande men inte är det:D Bra förklarat eller hur:angel:

För min del skulle fokus på frambenen leda till häst på bogarna och att tappa det här bakifrån. Däremot är det ju mycket fokus på att hålla bogarna på plats men det är inte samma sak - för mej.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Japp :D
Personligen på min häst, skulle jag aldrig ngnsin kunna ens tänka "juck", därför att det funkar inte på honom, utan han behöver kunna komma upp mellan mina ben, från bakdelen, fortfarande med en stadig sittbens inverkan givetvis, men på honom måste man liksom tänka "glapp" mellan underskänkel och sits, för allt som blir för mycket tryck med ben/relation sits, gillar han inte, utan man måste liksom sitta, och sen ha balong känsla under sig, och sen får underskänkeln ligga an eller inverka, men aldrig monotont.

det är komplicerat att rida, och förklara hur man gör ;)
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Juckandet som mental bild är väl till för de som är helt låsta i sin överskänkel och därför kniper med höftledeerna, dvs sådana som inte kan sitta ned i trav - det är ni väl båda förbi hoppas jag :D Skojar jag vet att ni är förbi

har man inte det problemet så funkar ju inte den bilden - utan man behöver en annan, och alla behöver en bild som passar just dem så poletten trillar ned
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Det är inget "juckande" alls. Inget aktivt juckande:D Det är jättesvårt att förklara kanske dumt att ens nämna ordet för det är så långt ifrån det man brukar tänka ¨på. Det handlar mera om att vara med i rörelsen framåt också. Inte att aktivt göra något. Försök själv så förstår du, att tänka som jacko skrev. Från sin egen baksidan fram genom kroppen.

Se på riktigt duktiga hur de använder sin mellandel, det är en hjälp åt det hållet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Juckandet som mental bild är väl till för de som är helt låsta i sin överskänkel och därför kniper med höftledeerna, dvs sådana som inte kan sitta ned i trav - det är ni väl båda förbi hoppas jag :D Skojar jag vet att ni är förbi

har man inte det problemet så funkar ju inte den bilden - utan man behöver en annan, och alla behöver en bild som passar just dem så poletten trillar ned


Nej det är inte så, :rofl: bara att man får sitt bäcken mera rätt i position och får ett mera framåttänk i hela sitsen och det påverkar förmågan att få igenom halvhalterna med sätet även om hästen vill springa på tex. FÖr mej är det väldigt bra för att få tag på mej själv igen när hästen vill gå iväg ur ramen, att använda sitt bäcken bättre och bli stabilare. Bättre inverkan.

Nej jag har inte problem att sitta men att sitta och verkligen kunna inverka rätt även då hästen vill smita ur ramen är inte helt lätt och det här gör det lättare.

Men att förklara i ord är svårt. Glöm jucka då. Det är mera använda sätet bättre.

Min häst skulle bli tokig om jag använde något som aktivt likande juckande:rofl::rofl:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

i stallet for juckande sa en tranare en gang "tank att du ska skjuta in en byralada med ditt backen".. jag tror jag sager "sitt till" nar jag menar samma rorelse jag -tror- ni forsokt forklara ovan har.. ehrm.. kanske. (eller sa behover jag ga o dricka mer kaffe...)



.. det ser Jatteroligt ut med ryttare som rider pa muffen och juckar. Jag kunde inte for mitt liv forsta varfor tjej A hela tiden trillade frammat, hade fladdriga skanklar o var totalt ute och cyklade - forran jag kopierade hennes sits. Jag holl i arlighetens namn pa att trilla av hasten (som fo korde upp skallen, svankade och var allmant grinig i en halv evighet efter det) av bade skratt och dunsande. :angel::crazy:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Det är inget "juckande" alls. Inget aktivt juckande:D Det är jättesvårt att förklara kanske dumt att ens nämna ordet för det är så långt ifrån det man brukar tänka ¨på. Det handlar mera om att vara med i rörelsen framåt också. Inte att aktivt göra något. Försök själv så förstår du, att tänka som jacko skrev. Från sin egen baksidan fram genom kroppen.

Se på riktigt duktiga hur de använder sin mellandel, det är en hjälp åt det hållet.

Det är nog inget jag behöver lära mig, utan bara att jag inte använder ordet jucka, då det för mig, ger en bild av att man är totalt låst i sin sits/bäcken och sitter och forcerat pressar däruppe. Om andra gillar ordet så gärna för mig, men som sagt, i mitt vokabulär är det inget jag praktiserar. som du säger - vore det i ordets rätta bemärkelse så skulle vilken häst som helst bli skogstokig.
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja det är ju den bilden man har och som det ser ut t o m när en del rider:o

Men rent faktiskt så rör sig ryttarens kropp en aning åt det hållet om ryttaren är följsam i sin sits, men ändå har en inverkan. Vilket jag tycker inte är helt vanligt faktiskt. (Men det är inte ryttaren som rör sej så utan det är en följd av att rida med i hästens rörelse och tillåta den) Jackos tänk är en hjälp för mej (kanske inte alla andra behöver som säkert kommit mycket längre då.) att behålla en följsam stabilitet i bålen som gör att jag kan fortsätta behålla hästen bättre på sätet och använda säteshalvhalter bättre även om hästen vill smita iväg framåt. Det hjälper mej att vara med i rörelsen bättre och därmed inverka och fånga upp bättre. Men det är ju jag, - som behöver en stabilare mellandel.
Kanske det var en bättre förklaring:confused:

Det har inte ett dugg med jucka för att påverka att göra, som ser så förfärligt ut dessutom:eek:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

i stallet for juckande sa en tranare en gang "tank att du ska skjuta in en byralada med ditt backen".. jag tror jag sager "sitt till" nar jag menar samma rorelse jag -tror- ni forsokt forklara ovan har.. ehrm.. kanske. (eller sa behover jag ga o dricka mer kaffe...)

Nej jag tror inte det är samma sak, den där liknelsen med byrålåda har aldrig passat mej (och inte heller köttkrokar:eek::crazy: - fast jag förstår tanken)

Det här är mera stabilisering av den del man behöver vara stabil i ( på ett enkelt sätt, och med ökad följsamhet trots det ) samtidigt som det förstärker känslan av fånga upp bakifrån, ta med bakdelen fram och genom ryggen. Även hästens menar jag då. Hästen känner direkt och svarar. Det är det viktigaste,
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

TACK:love: Trodde inte det gick att fatta vad jag menade:laugh:
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

appropå bilder - så verkar vi ha olika bilder för vad juckar innebär (kankse har vi erfarenhet av olika teknik mellan lakanen :o )

för mig innebär det öppna höften, eller som flash skriver - tillåta att hästen öppnar höften
Bewildered använder Müselers beskrivning av samma sak

Detta ryggswing fnns också beskrivet i ridhandboken,

Men där ser man igen att vi måste ha en mental bild som passar oss som individer. Sally har sina puckelpister tex

huvudsaken att det blir bra
 
Sv: Era tankar om Ram.. :)

för mig innebär det öppna höften, eller som flash skriver - tillåta att hästen öppnar höften

Ja, precis! att vara följsam men stabil även i rörelsen framåt. (jag tycker det vanliga är att försöka fånga upp ryggens rörelser på andra sätt, och glömma att den även går framåt)

KL

OCh igen - JAG tänker det inte som juckande i den meningen andra gör här:rofl: Men det var just då det enda jag kom på för att beskriva hur viktigt det är att vara med i framåtrörelsen för att få häste tillbaka på sätet om det behövs s a s. Dumt val, insåg inte hur laddat det var:angel:

Glöm det:D

Det som ni tänker att det innebär på hästryggen har jag inte ens i åtanke:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Era tankar om Ram.. :)

Ja för släpper man inte igenom den rörelsen :idea:
kan man omöjligt vara stabil och sitsen självständig, men det känns som vissa börjar i fel ände

Eller snarare - det är svårt att vara tillräckligt genomsläpplig

jag tycker inte man kan ha hästen "framför sig" (ang ram) om man inte är det
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 301
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 671
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 013
Senast: Corminta
·
Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 093
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp