Vi förlorade båda våra hundar inom en vecka runt jul 2011 och fick då låna en australisk terrier av en bekant medan vi bestämde oss för vilka raser och individer vi ville ha.
Just den aussien vi fick låna var lite udda för sin ras då hon egentligen var helt ointresserad av folk och därför typ omöjlig att träna, men jag fastnade ändå för rasen och det blev en australisk terrierhane under våren 2012.
Sheldon blev 14 år i år och fortfarande med på allt som erbjuds. Jag tycker han är så himla lagom i storlek, han väger 10 kg och kan lätt tas under armen om det skulle behövas medan han ändå tar sig fram i skog och mark utan problem. Vanligtvis trimmas de ett par gånger per år men eftersom Sheldon inte behöver ställas ut så klipper jag honom några gånger per år.
Han har varit med på ridturer och körturer, han älskade att springa vid cykeln, han tar fortfarande gärna en lång promenad om dagen men kan ändå bara slappa på soffan i ett par dagar när jag mått dåligt. Han älskar att åka bil och har ofta varit med i traktorn när jag kört.
Han är terrier ut i klospetsarna och bestämmer av hundarna här hemma plus att han kan vara tjurig som attan när något inte går som han vill. Samtidigt, när vi tränat så är han med på ALLT, vi har testat agility, brukslydnad, personsök, specialsök och rallylydnad och det är mitt bristande intresse som gjort att vi inte tränar/ tränat oftare. Vi har startat mästarklass i rallylydnad men har inga godkända resultat och pga min fibromyalgi blir det nog inget mer tävlande för oss. Plus att Sheldon med åldern blivit rätt döv så jag skulle behöva öva in alla kommandon igen med tecken, annars måste jag skrika så...
Otroligt godismotiverad Vid träning. Rätt ointresserad av folk utanför famlijen, kan gå fram och ge en liten sniff och kanske en vift på svansen men har oftast roligare lukter att utforska. Det är helt klart MIN hund men inte på ett jobbigt sätt utan jag kan lämna honom med övriga familjen och han är helt nöjd med det,. Men får han välja hänger han med helst med mig.
Däremot har han visat flera gånger att han har en ENORM känsla för när folk mår dåligt, i vanliga fall ligger han aldrig i knä utan bara bredvid, men på de som inte mått bra psykiskt så har han klättrat upp iknäet och liksom bara "Du är inte ensam i det här, jag är HÄR".
Och så är han även mot mig, mår jag dåligt i värken eller är ledsen är han som ett plåster och ska vara nära, nära.

Jag avgudar min aussie och även om jag inte vill tänka tanken att han en dag inte finns med så blir det nog en till fast i annan färg när den dagen kommer. Risken är ju att nästa aldrig kommer komma mäta sig med Sheldon...