Kommer nog alltid bli glansig i ögonen när jag ser en spetshund. Helt klart pga präglad sedan barnsben. Med en pappa som älskade jakt (och jakthundar) så var hundkvoten hemma alltid fylld med jakthundar b.l.a gråhundar, Lajkor mm. När jag ville träna hundsport fick jag snällt ta med en ung gråhundshane till brukshundsklubben. Alla andra hade shelties, pudlar osv och jag tittade med stor avund på dessa smidiga hundar när jag och min "klumpiga" gråhund tragglade agilty mm. Han blev aldrig ens halvbra på agility men dock en legendarisk jakthund. Och vi hade faktiskt sjukt kul på brukshundsklubben trots allt

. Om jag fick återuppliva EN hund så skulle det vara den hunden!! Så spetshundar kommer alltid att vara "min" typ av hund, milda, stabila, glada, och pigga. Lajkorna var helt vilda, vackra och fulla av energi men även dom var så milda och fina i tempramentet mot människor.
Jag gillar dock alla hundar, från smått till stort och tror nästa hund kommer bli något annat eftersom jag typ behöver en hund NU, och en spetshundstyp är ganska extremt "superjobbig" och typ ett heltidsjobb i ca 1,5 - 2 år

. Men som sagt, oavsett framtida ras så kommer jag nog alltid titta trånande efter alla spetshundar, huskies mm...