Bukefalos 28 år!

En gång för alla! Thorowgood

Sv: En gång för alla! Thorowgood

Nu har jag äntligen fått min young rider/ponyclub! Som väl typ är den 120:e sadeln jag provar:grin: Den var lite för smal i fram som den är nu men jag hoppas att det bredaste järnet(när jag får tag på det) ska räcka för att få ner den mer. Eventuellt kanske man kan banka ut det lite också?
För den låg bra förövrigt, följde ryggen bra och längden var precis perfekt både för honom och för min rumpa. Så jag räknar med att behålla den:laugh: Detta är det närmsta vi har kommit en passande bomsadel, så den funkar nog fint att ha så länge men jag kommer inte sluta leta efter en ännu bättre:laugh:
Antar att stoppningen kanske sätter sig lite också?
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Alla Cob-modeller är rakare än de övriga T4 modellerna men inte spikraka utan de nyare modellerna är ngt lite mer svända i sin rakhet än äldre modellerna som jag upplevt det.

Detta håller jag med om. Har en griffin cob dressyr xx-vid av den "gamla" modellen (2005?) och den är rakare än 2010 modellen.
// Linda
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Jag hakar på här! Jag har kikat på en thorowgood maxam med vid bom. Jag har ett korsningsto nordis/isis hon har en kort,rak och bred rygg och nästan ingen manke alls. Är den att rekommendera gissningsvis?

dessa modellerna ni nämner som t4 och t6 vad är de för nåt? Har maxam också en siffra?
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Maxam och Thorowgood är inte samma sak. Har ingen aning om passformen på Maxam. Men kolla Thorowgoods andra modeller, T4 låg manke eller Young Rider kanske är värt att prova? YR är rakare och kortare men finns bara i 16.5"
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Maxam är väl ett "undermärke" till Thorowgood har jag för mig att jag läst någonstans... T4 och T6 är helt andra sadlar än Maxam
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Vilka Thorowgoods modeller kan tänkas passa till en häst med normal manke och rak rygg?
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Min häst har visserligen hög manken, men väldigt rak rygg, och nya T6 hoppsadel ligger riktigt bra på honom. Dressyrsadlarna har jag inte prövat, för där har jag ett annat märke.
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Min med normal manke och väldigt rak rygg hade en T6a förut som funkade bra. Har även haft en äldre Griffin Cob Haflinger som låg bra.
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

kl

Jag provade en T4 allround (normal manke) för typ ett år sen, och jag tyckte att bossorna va så..... puffiga? Tjocka och runda liksom.
Vi har en gammal T4 dressyr (den utan utbytbara koppjärn) och den har ju himla "slimmade" bossor om man jämför, mycket plattare, och vad jag vill minnas så har dom aldrig vart såhär puffiga:
001.jpg


Hur är det? "Sätter" dom sig efter ett tag eller? Jag red aldrig i denna sadel, utan lämnade tillbaka den dagen efter denna bild togs, men jag har vart lite fundersam... Har funderingar på om en sån här sadel ändå kan passa (om den är lik gamla dressyrmodellen, även om den är lite för vid så passar den bom-mässigt), har även funderingar på T6:an.
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Stoppningen sätter sig väldigt fort i dessa sadlar. Upplever även att äkta cobmodellerna (rakt bakvalv) och pony club har ngt tunnare bossar än övriga.

Tror även en cobmodell skulle ligga bättre till ryggen, det behövs ett vidare järn och då kommer sadeln visa att den igentligen är för svängd för ryggen.
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Cob-modellen? Finns den på Hööks eller?
(nu känner jag mig lite dum, för det står säkert här i tråden, som jag har läst, men jag måste ha missat :p)

Eller vänta, är det den som är för låg manke? Den och T6:an har ju rakt bakvalv...
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Tyvärr så är T4 låg manke och T6 hopp inte cobmodellerna. T4a låg manke är "nya" hööks cobmodell, men den är tyvärr inte så som de var förr utan mer svängd men det kan skilja lite mellan sadlarna inom samma serie så det är ändå värt att kolla. T6an är rak i bommen och en trevlig sadel.

Utav T4 låg och T6 så skulle jag prova T6 först på din häst rygg.
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

*kl*

Någon som vet hur T8 dressyr/cob dressyr är i bommen?
Hur lång är anläggningsytan på en T4 dressyr/cob dressyr i 17" alt 17,5"?
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Har inte sett den IRL men kikar man på bilder så känns den ngt rakre i bommen än T4 cob dressage. Gamla modellen Cobdressage var ca 45-46 i full längd i 17" så får du ett hum.

Kan även för de intresserade tala om att det äntligen finns en 16 och 16,5" dressyr nu, Kent & Master (läderkopiorna med samma järn som Thorowgood) har äntligen släppt dem. Den är dock inte så kort som jag trodde den skulle vara ca 46 cm full längd. Den ligger i form mellan T6 dressyr och T4 cob och är i stort spikrak i bommen.

11857268.937feae6.560.jpg
 
Sv: En gång för alla! Thorowgood

Längden verkar ganska lagom men frågan är om den kanske blir för rak.
Har en Bates Innova 16,5-17" (strl 0) som sitter nästintill perfekt med extra ilägg på mitten så att den blir lite mer svängd. Den är ca 46 cm lång. Hästens andra ryttare behöver dock en storlek större men den sadeln var alldeles för lång (ca 49 cm) så det blev en gigantisk brygga undertill eftersom den tog i baktill. Hästen i fråga ser ut så här:

Gladiatorn06.JPG


Hästens ryttare tycker inte om att sitta fast i sadeln så syntet med mycket grepp går bort. Finns det någon Thorowgood (eller liknande) dressyrsadel som skulle kunna passa tror du? Behöver inte nödvändigtvis vara cob-modell.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
908
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 308
Körning Hej! Eftersöker bilder på era sillettdäcklar framifrån så man ser passformen över ryggrad och ryggmuskler. Och info om vad det är för...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Monjana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp