En liten fundering...

Jag kan hundspråk så det är inte det som är problemet. Jag anser bara att vi inte kan behålla hundar med så dåligt psyke att de biter ihjäl en annan hund som må vara ouppfostrad men har goda intentioner. Det kan ju vara en valp som springer fram.
 
Det behöver inte handla om dåligt psyke. Många raser är avlade på revirkänsla, försvar och tillåter inte att utomstående rumlar in i flocken. Jämför med den vilda vargflocken där främmande vargar jagas bort och ibland dödas.

Att en hund blir ihjälbiten kan också många gånger vara ett misstag från den bitande hundens sida. Springer en liten pälstuss fram till en Schäfer krävs det bara ett enda rusk över ryggen för att pälstussens ryggrad ska gå av. Schäfern kan ha hur bra mentalitet som helst. Den markerade ju bara, men oturligt nog var pälstussen bräcklig och Schäfern stor och det gick som det gick.

När det gäller valpar så är de flesta hundar mycket mer förlåtande. De är inget hot och ses sällan som inkräktare.
 
Det där kan faktiskt inte alls hålla med om.

Har man en hund som har så starkt revirförsvar skall den inte bindas upp utan översyn av sin ägare. Det är inte heller den typen av hundar som vi skall ha i vårt samhälle. Att fräsa ifrån är en sak men att bita ihjäl är en annan.

Att hunden inte vet vad den gör eller att det är ett misstag när den biter ihjäl en annan hund tror jag ännu mindre på. Hundar biter inte ihjäl andra hundar av misstag. Har man sett hundar leka tex med valpar så vet man att det inte är ett misstag. De vuxna hundarna kan vara både hårda och brutala utan att valpen har en skråma. Hundar har alldeles för god kontroll över sitt bett. Ingen hund biter över en annan hunds rygg av misstag. Biter hunden över ryggen har de för avsikt att döda.
 
En hund som satsar på att döda en artfrände siktar på strupen, inte ryggen. Att ta över ryggen är ett typiskt bytesbeteende och antagligen har den bitande hunden då inte ens sett den framrusande hunden som en hund utan som ett byte. Hundar är försiktiga med valpar just därför att de luktar valp och är små bebisar. En vuxen hund behandlas som just en vuxen hund och bemöts på samma vis oavsett om det är en Schäfer, Tax eller New Foundland. Hundar ser rang, ålder och liknande men sällan storlek.
Detta är också en orsak till varför man ska vara extra försiktig med att låta stora hundar leka med små. De större klumpedunsarna fattar inte alltid att den lilla inte är lika tålig som den stora själv är.
Omvänt kan man ju se rabita små monster som muckar gräl med allt från Pappillons till Leonberger. Skulle hunden tänka på storleken och den fysiska tåligheten skulle dessa småhundar aldrig mucka med kolosserna.

En hund ska dessutom aldrig bindas upp och lämnas utan uppsikt, hur snäll den än är. Angående att vi inte ska ha revirhävdande hundar och liknande i vårt samhälle så råder det delade meningar om det. Jag ser inget problem med att ha en hund som varken gillar folk eller andra hundar. en bra väktarhund, för att ta ett exempel, ska inte vara speciellt förtjust i någondera. Vill andra ha hundar som alal ska kunna gulla med så visst, men kräv inte att jag ska ha det också. Min tik skulle säkerligen kunna klippa en småhund under sämsta tänkbara omständigheter, men hon är ingen elak hund för det. Hon är rädd och kör hela registret med avståndssökande signaler, men lyssnar inte den andra hunden biter hon i panik och då kan bettet ta var och hur som helst. Rädsla, ser du, är det farligaste av allt.
 
min labbe är då inte så försiktig med små hundar. han trampar på dom, för då springer dom fortare :crazy:. valpar däremot, är han jätteduktig med.

i övrigt håller jag med jadzia, och en hund av den typen ska inte bindas upp utanför en affär, men å andra sidan ska en olydig hund inte heller vara lös i ett bostadsområde.
 
Återigen anser jag att du har fel.
Jag citerar Lars Fält:
'Under lek brukar hundarna bita varandra i strupen eller i halssidorna. Vid allvarligare slagsmål riktas betten i allmänhet mot nacken och halsens översida'.

En hund som biter över nacke, rygg gör det inte av en slump utan just för att döda. Du säger ju själv att det är ett typiskt bytesbeteende och vad gör hunden med ett byte? Biter inte just där för att döda det snabbt? Nej, om hund/valp blir biten över ryggen så har den andra hunden inte haft för avsikt att leka utan just att döda.

Jag anser fortfarande att vi inte kan behålla den typen av hundar som inte klarar av att en annan hund kommer fram utan att bita ihjäl den. Det är en avsevärd skillnad på att hunden blir arg och säger ifrån på skarpen att du har inget här att göra och att bita ihjäl. Jag tycker inte att man tar sitt ansvar som hundägare om man medvetet behåller en hund som har så klena nerver att den hugger för att döda direkt.
 
Binder jag min hund utanför affären så får väl folk fatta att man i vilket fall aldrig går fram till främmande hundar.

Jadzia jag håller med dig fullt och fast. om hundens betende.
 
min ena hund har varit i ett antal slagsmål, men hon tycker också om att lekbita, så jag har haft möjlighet att se skillnaden, och den är tydlig! vid slagsmål hamnar ALLA bett runt hals och huvud, medan vid lek biter hon längre ner på halsen, och i det lösa skinnet. och i svansen, benen och faktiskt i det lösa skinnet på ryggen. en gång när hon skulle fostra en valp som gick för nära henne när hon åt "bet" hon över ryggen (tryckte ner), men eftersom det var en valp så tog hon inte i så hårt och valpen fick inte en enda lite skråma. detta är en hund som lätt drabbas av panik när hon ser andra hundar och hade nog kunnat bita ihjäl en liten hund om den ignorerade hennes varningar. men det är inget "fel i huvudet" på henne, och hennes utseende gör det lätt, tom för människor, att läsa av hennes signaler. frågan är då om det inte är den andra hunden som det är "fel" på, som struntar i hennes avståndstagande signaler, och pressar henne. vill vi verkligen ha såna hundar?
 
Din hund är ditt ansvar. Binder du den utanför affärer så är den fortfarande ditt ansvar oavsett om folk inte fattar att de inte får gå fram eller ej. Biter den någon så är det ditt fel.
 
En hund skall inte strunta i en annan hunds signaler. Den skall inte gå lös om den inte klarar det. Men inget av detta rättfärdigar att en hund biter ihjäl en annan hund som har brutit mot ovanstående punkter. Hundar som lever i ett samhälle måste kunna klara av de saker som de kan tänkas utsättas för. De måste inte klara det galant men de skall inte heller utgöra en livsfara för sin omgivning.
 
fast där har storleken betydelse. bettet mot den lilla hunden var kanske inte menat att döda, utan det var kanske en kraftig markering som en hund i dess egen storlek klarat. och i en så pressad situation kan man knappast begära att en hund ska kunna avpassa kraften bakom bettet till hundens storlek. hundar i samhället ska klara mycket, men någon stans där går gränsen. är den bunden och hindras att gå iväg så måste den väl för sjutton kunna få freda sig på ett annat sätt!
 
Återigen så tror jag inte att en hund biter på det sättet för att markera, inte så att den bara råkade bita ihjäl den andra hunden av en olycka. Precis som du i tidigare svar har skrivit så kan din hund leka, ha lekslagsmål utan att det är en skråma på den andra hunden. Dessa lekar kan vara fruktansvärt intensiva och då borde dessa ihjälbitningsolyckor ske även här! Varför är det inte så? Jo för din hund vet precis vad hon/han gör när den biter.

Man binder inte upp hundar som inte kan klara av att en annan hund, barn, människa eller vad det nu månne vara kan komma fram och där utgången kan bli så allvarlig som död och kraftiga skador. Då har man brytit mot tillsynslagen.
 
Då jag studerat hundar som leker har jag sett att de sällan biter direkt över strupen. De håller sig oftast till halsskinnet, nacken och ryggen. Då två hanar slåss brukar det se ungefär likadant ut, men låta desto värre. Jag har dock sett två tikar ryka ihop som gick direkt på varandras strupar. Där var det inget tvivel om att de ville ha ihjäl varandra.

Många av de ihjälbitningar som sker med endast ett eller två bett är just olyckor från hundens sida. Ofta är hunden väldigt förvånad över att motparten är död. En hund markerar med sådan kraft som om motparten är lika stor som hunden själv. Då är det rätt självklart att mindre hundar kan stryka med om hunden har en kraftig markering.

Det går heller inte att jämföra eller dra paralleller mellan hur hundar beter sig mot valpar och hur de beter sig mot andra, vuxna hundar. Valpar doftar speciellt och alla normalt funtade hundar vet att man är mycket försiktig med de små. De känner sig fram och är allmänt varsamma. En vuxen hund är dock bara en vuxen hund och inget man behöver vara varsam med eller känna sig fram med för att avgöra hur mycket den lilla hunden tål. Hundar gör inte så. De gör en markering utifrån sig själva och den andre hundens rangordning.

När det gäller bytesbeteende så ligger det en instinkt hos hunden att ruska sitt byte och därmed knäcka ryggraden på det, men de använder inte metoden för att döda artfränder. En hund som haft ihjäl en annan hund genom att ruska kan egentligen inte sägas vara hunddödare. Den hade ihjäl ett byte och inte en artfrände. Varför vissa små hundar kan ses som byte och inte som artfränder vet jag inte riktigt, men faktum är att en hund kan bita ihjäl en annan hund genom rusk utan att vara det minsta aggressiv mot andra hundar. Där har istället jakten och gripandet spelat in och det är något eftertraktat inom många raser. Att de sen inte ska gripa småhundar är en annan femma.

Allt i världen är inte svart eller vitt, Tux. Olyckor med hundar händer och ibland är det just olyckor. Då jag var tonåring var det en New Foundland som råkade ha ihjäl en liten blandras. Det hände under lek och skedde därför att njuffen inte var van att leka med mindre hundar.
Visst finns det hundar som går in för att avliva sitt offer så fort som möjligt, men de är inte så hemskt många.
 
Binder jag min hund utanför affären så får väl folk fatta att man i vilket fall aldrig går fram till främmande hundar.

Jadzia jag håller med dig fullt och fast. om hundens betende.

:bow:
 
Håller med fullt ut.

Har även vi en tik som är osäker, och varnar, varnar, varnar - men en del hundar är så j-la dumma i huvudet ( på ren svenska ) att de inte fattar.

Hon har aldrig bitit någon, men markerar väldigt tydligt.
Tycker snarare att det är dessa hundar det är fel på, det är dessa som är farliga för sig själva och andra - de som ej kan läsa signaler.

De gånger jag sett allvarligare hundslagsmål ( rätt många, med många olika hundar ) så har skadorna varit koncentrerade runt strupe och hals.

Ta över ryggen upplever jag som ett typiskt "valuppfostringsbeteende", alternativt "bytesgrepp".

Förutom på vår yngsta som envisas med att ta bytena ( oftast utkastade, döda duvor ) i vingspetsarna. Eller i huvudet. :crazy:

/
Susanne
 
Då det mest har varit hundägare som har svarat på tråden, så tänkte jag vara ett av undantagen.

Jag skulle beskriva mig själv som hundrädd i vissa situationer. Dessa situationer är hundar som skäller mycket och hoppar runt. Detta därför att när jag var liten så händee just detta, att en ouppfostrad golden hoppade upp på mig bakifrån och jag hann bli jätte rädd. Då denna hund var mina kusiners så träffade jag den även efter händelsen, men jag kunde inte vara i samma rum som hunden var. Samtidigt så hade jag en kompis som hade en golden och mammas hästs fodervärd var också golden ägare så jag träffade samtidigt snälla golden hundar.

Anledningen till att jag tar upp den historien är att man kan vara hund rädd i vissa situationer som uppstår men inte alla.
Jag blir rädd när det kommer hundar rusandes och skällandes mot mig, vare sig jag känner hunden eller inte och om han på så vis visar sin glädje. Vissa fundmentala hundtecken kan jag tyda. Som viftandes på svansen. Men vad hjälper det, när hunden kommer fram rusandes glad ihågen och bara vill hälsa. Jag blir iallafall så rädd att jag stelnar till och kan inte röra mig från fläcken.

När jag är ute och möter hundar så vill jag att dem ska vara lydiga och att ägaren har pli på dem. Märker jag att ägaren direkt kallar in en lös hund, så blir jag lugnad. Att gå förbi hundar med flexikoppel är bland det värsta jag vet, då bara koppelvalet skriker att hundeen är olydig och kan springa hur h*n vill utan att ägaren har någon som helst koll på djuret.
En hund i koppel som lungt och städat går brevid sin ägare eller som jag direkt märker har koll och pli på sin hund är ok.

Då jag samtidigt är blyg, så törs man inte säga åt ägare att koppla hunden, då man är rädd att h*n ska ta illa upp.

Angående hundar uppbunda vid affärer så går jag en vid båge runt den för man vet ju inte hur hunden kommer att reagera.


Detta blev ganska så rörigt och så. Men jag hoppas att budskapet har gått fram.
 
'Under lek brukar hundarna bita varandra i strupen eller i halssidorna. Vid allvarligare slagsmål riktas betten i allmänhet mot nacken och halsens översida'.

En hund som biter över nacke, rygg gör det inte av en slump utan just för att döda

Där håller jag med Dig. Men ett bett över nacke, rygg är inte endast för att döda, utan de är även en träning i att döda. Kommer hunden underifrån och sen upp över nacke så ska man bryta en sådan lek. Det är träning för att döda.

Samma sak är om hundar biter i varandras framben (underarmarna) det är också en träning i att bita av benen på bytesdjuret. Det är en lek man ska bryta.

Men det är väl nog bara det vi är överens om. I övrigt är jag i samma linje som Jadzia. Man måste acceptera att en hund försvarar sig när den blir trängd. Sen ska man självklart inte binda den hunden utanför affären om man vet att den lätt blir trängd.

Det jag har svårt att förstå det är att alla hundmänniskor tror att det bara finns ett enda hundspråk som alla hundar ska behärska. En mkt bra jämförelse är sveriges alla dialekter. Hundarna har också dialekter. Om en norrlänning inte förstår en skåning så blir han ju inte förbannad för det, men han kan mkt väl bli rejält missförstådd och få problem ändå.
 
Mina hundar leker bara på det viset. Nacksving (bytesjaga varandra hela tiden) eller så brottas de och biter i alla ben de bara får in i munnen. Då skulle de med andra ord aldrig få leka med varandra?? :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 709
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 935
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp