En liten fundering...

För att jag i dom fall, där man kan tala om rejäl rädsla för eller fobi, jag kommit i kontakt med, i inget fall mött något intresse av att göra något åt problemet. Man har varit livrädd för spindlar, fåglar(!), mörker, tandläkare, flygplan plus något till och vi har talat om det.
Att be om hjälp måste väl vara ett första steg bort från fobin?

Det var det sista jag hade att säga om detta. Lev väl och lycka till med dina blodprov. ;)
LIA
 
Nej, det är bara att inse att vi har olika åsikter om det här ämnet helt enkelt.. ;)
 
Ja äntligen! Jag gillade hjulllastastaren :rofl: Det var humor!

Lia, jag gissar att du är en sådan som rider utan hjälm också :confused:
 
Nä, det törs jag inte. Därtill är jag alldeles för sopig på en hästrygg.
Men jag kör i keps/hatt! :p

LIA
 
Till och med jag kör utan hjälm, jag som annars alltid är jättenoga med allt som heter säkerthet :o Jag brukar till och med ha hjälm när jag ska fodra unghästarna i hagen och lägga ut höet i mitten och inte bara efter kanten. Enda gången jag kör med hjälm är om det är ngn liten släde så att man sitter nästan direkt på backen, å det är väl då man kör som säkrast :rofl: Men min mardröm är att få en hov i skallen, jag höll på att få det när vi tömkörde en gång.
 
bil kör jag utan hjälm, men häst kör jag alltid alltid med hjälm. tänk om hästen kutar iväg och vagnen välter. aj aj aj lilla huvud. har också hjälm vid all hantering av unghästar.

anledningen till att jag är så jäkla noga med säkerheten överallt är att jag råkat ut för två svåra hästrelaterade olyckor (det var jag som skadades, inte hästarna) och min hund har varit i slagsmål ett antal ggr. man lär sig (förhoppningsvis) av sina misstag, men så länge andra inte är lika noga med säkerheten är jag själv inte särskilt säker och jag måste erkänna att det stör mig...
 
Nejdå, jag har helt klart för mig vad jag menar, var inte orolig för det du. Jag försöker inte ändra mig, som jag skrev: lydnad ELLER koll, försökte bara förtydliga för dig där. Och jag vidhåller att man inte kan ha 100% lydnad på en hund.
 
Genom att hålla hunden kopplad visar man rspekt för sina medmänniskor!! Min är mycket vältränad men det spelar ingen roll... Jag har alltid koppel på min hund! Utom i skogen, men då håller jag koll på henne...
Ha de bra.... :)
 
Eftersom jag VET, hur det fungerar med min hund, och VET hur det fungerar med några andras hundar, är nog det inte något alternativ.

Om Fritte inte klarar att ha 100% lydnad på sin hund, betyder inte det att inte andra kan ha det, eller hur? :angel:

LIA
 
eller också tror du att du vet. incidenterna med de "garanterar lydiga hundar" gäller hundar som ägarna vetat var 100% lydiga, men som uppenbarligen visat sig inte vara det. jag kan nog säga att det inte är omöjligt att ha 100% lydnad på sin hund, men däremot är det omöjligt att veta om man har det.
 
Tycker det här resonemanget är lite fånigt.
På vilket sätt skulle det störa någon om Lias hund hoppade iväg två meter, för att sedan direkt återkomma, om någon kastade en smällare på den?
Visst, om hon gick bredvid en bred väg och det kom en bil körandes precis då och hunden hoppade ut på vägen och bilen krockade och det kom en annan bil och en tredje bil och det blev en seriekrock och i den ena bilden satt Bin Laden och Hussein som brutit sig ut ur fängelset, fúllsmockade med kärnvapen och vips så sprängdes hela lilla Sverige i luften och allt på grund av Lias otroligt olydiga hund...
Man kan dra den här tankelinjen hur långt som helst, men lite logik är kanske önskvärd?

Jag antar att Lias hund, liksom mina:
# Inte går fram till främmande människor utan lov.
# Inte går fram till främmande hundar utan lov.
# Kommer vid inkallning.
# Inte jagar Smått eller stort vilt.
# Inte bryr sig om springande människor.
# Kan gå lös förbi katter / rådjur / fåglar.
# Är skott- och smällsäker.
# Är fast i psyket.
# Är miljö- och händelsetränad, och van vid oväntade händelser.
# Är vänlig och lugn mot människor.

Med mera, med mera...
Som synes, det ligger rätt mycket träning bakom en lydig hund, och jag anser väl att en hund som uppfyller dessa kriterier kan vara lös vid de flesta tillfällen.
Det är det dock inte många hundar som gör!
De flesta anser att deras hundar är lydiga för att de inte springer iväg i den dagliga samvaron, men hundarna har heller inte utsatts för extrema situationer och föraren kan därmed inte förutse hur hunden gör i en sådan.

Om jag kan ha min jakthund till att sitta eller ligga plats, eller varför inte gå förbi lös, en meter ifrån en katt / rådjur / älg, utan att ens höja rösten, varför skulle hon helt plötsligt springa efter ett sådant? ( nej, de jagar inte springade vilt heller )

Angående att aldrig ha hunden lös i tättbebyggt område? Vad är tättbebyggt område?
Jag bor i ett villasamhälle, och anser att det är tättbebyggt område. Åker naturligtvis inte in till stan och rastar min hund, men åker heller inte ut tre mil i skogen på morgonen när jag skall iväg och jobba, för att en eventuellt hundrädd person kanske skulle få för sig att gå en promenad klockan halv sju på morgonen.
Då är jag kanske en dålig hundägare som inte ger mina hundar den tid de behöver?

Och till alla dem ( om det nu finns några sådana här på listan, vet att det finns många i verkliga livet ) som är så glada för att åka ut till skogen och släppa sin hund, eftersom den inte skall vara lös i samhället, eftersom de inte har "100% koll" på den:
Hur tror ni att ni skall kunna hindra er hund från att jaga vilt om ni inte kan hindra den från att springa fram till en främmande, gående människa?

Då kanske Bin Laden och Hussein kör på ett rådjur istället?... :p

/
Susanne
 
På vilket sätt skulle det störa någon om Lias hund hoppade iväg två meter, för att sedan direkt återkomma, om någon kastade en smällare på den?

/
Susanne

Jag skulle inte tro att det stör någon alls, men så var det inte det som resonemanget handlade om heller.... ;)

LIA: Hur lydiga mina hundar är eller inte är hör väl egentligen inte hit, men eftersom du antyder att de inte är det så kanske du bör backa ur diskussionen om det är den sortens argument du har kvar....
 
Nej, jag vet att jag vet det jag vet, om man säger så.
Har haft tillräckligt många hundar under tillräckligt många år, för att våga påstå det. Man kan iofs diskutera vad som skall ingå i begreppet 100% lydnad. NobleArt listar några exempel ovan.

För mig innebär lydnad att hunden ALLTID gör, vad jag ber den om. Detta innebär givetvis att hunden först måste ha lärt sig kommandon etc. Ex: Har hunden aldrig fått reda på att man inte jagar katter, är den inte olydig om den sätter efter en katt. Däremot, är den olydig om den inte omedelbart avbryter jakten på kommando "nej", "kom hit" eller dylikt. Under förutsättning att den lärt sig dom kommandona, förståss. ;)

Mot den bakgrunden, påstår jag alltså att man visst kan ha en 100% lydig hund, och att man visst kan veta att man har det.

Jag ser inget konstigt i att ha en lydig hund. Däremot tycker jag det är konstigt att inte alla, nästan, hundar är lydiga. Det vore kanske en mer fruktbärande diskussion att ta upp?
Ämne: Varför är inte "din" (menar inte just din här) hund lydig?

LIA
 
Argument för min inställning hittar du tillräckligt många av ovan, om du bara läser innantill. Problemet för mig i min diskussion med dig, är att logiska argument inte fungerar. Därför ligger det nära till hands att förenkla och förtydliga.

Eftersom du så sälvsäkert hävdar, att 100% lydiga hundar inte existerar, kan jag ju inte göra annat än dra slutsatsen, att du aldrig upplevt någon.
Logiskt, eller hur?
Därmed faller det sig rimligt att anta, att även dina hundar är olydiga, eller i varje fall inte 100% lydiga, eller hur?
Vilket innebär att dina hundars lydighet/olydighet i allra högsta grad hör hit, eller hur?
Det är alltså inte för att kritisera ditt hundinnehav, jag tog dina hundar som exempel.

Om du knallar iväg till närmaste Brukshundsklubb, så är jag övertygad om, att du kommer att hitta en och annan 100%-igt lydig hund.
Observera att jag ingenstans skrivet 100% koll!

LIA
 
Just exemplet du nämner, hov i skallen, är intressant.
Tre gånger har jag sett det nästan hända. Vid alla tillfällena visslade en bakhov förbi, tätt intill ett huvud, och i ingendera fallet var personen förberedd på, att något kunde hända, trots att dom tittade på hästen. Av dessa händelser drar jag följande slutsatser:
1 Hästarna var inte korrekt uppfostrade/lärda/tränade.
2 Personerna kunde inte läsa hästen.
3 Hjälm är bra, man hade troligen inte hjälpt så mycket, om hovarna träffat. Smällen hade kommit mitt i ansiktet.
4 Säkerhet är i första hand att lära folk och att lära hästar och först i tredje hand "säkerhetsprylar".
Jaja, jag vet att jag tjatat tidigare om det här. :angel:

Ursäkta att det blev häst här. :o

LIA
 
Hästen höll på att samla sig i piaff och jag erkänner att jag inte tittade på hela hästen i det ögonblicket. Så orkade han inte mer utan han slog ut bakåt. Väluppfostrad var han defentivit. Han var nog lika förvånad som alla andra över vad som hände. Men finns det 1 chans av 10 av smällen kommer på hjälmen istället för i ansiktet så hoppas jag på den.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 672
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 223
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 037
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp