En liten fundering...

Det där var en intressant frågeställning och jag tror vi kan lära oss mycket genom att särskåda oss själva och erkänna våra brister.
Jag ska starta en ny tråd om det.
 
jag har fått en spark i huvudet som orsakade ett stort hål i skallbenet. det är fortfarande en avlång grop där hoven träffade, och det var ändå över 10 år sedan. denna skada hade kunnat bli mycket mindre om jag använt hjälm.
 
Ett svar till lite olika folk

Det här tycker jag är ganska intressant. NobleArt anser att h*n har 100% koll på sina hundar eftersom h*n jämför sig med LIA. Nu vet jag att h*n inte har det då jag har sett NobleArts hund fara iväg mot en annan hund och förare i Ängelholm för något år sedan (agilitytävling vid inskrivningen och det var så pass att jag kommer ihåg det). Nu tycker säkert ni detta är tarvligt av mig att skriva det på listan. Syftet är dock inte att klanka ned på dig MEN jag är nog lite mer böjd åt att tro att folk som säger sig ha superlydnad på sina hundar gärna ser dom i ett 'litet rosa' skimmer. Eller åtminstone så har vi nog lite olika tro om vad som är 100 %ig lydnad.

Sedan vill jag även säga att en utsvävning av en hund (lös eller kopplad) har absolut betydelse om man möter någon annan hund eller människa som är osäker. Dock tror jag inte att man behöver en 100 %ig lydnad för att undvika det.

Jag tycker att folk här lägger alldeles för stor vikt vid kopplet eller om hunden är lös. Koppel är ingen garanti för hundens uppförande. Här om dagen så mötte jag en man med sin hund i koppel. Han åkte som en vante genom parken. Återigen så anser jag att det som är viktigt är att man har kontroll på hunden, dvs vidtagit de åtgärder som behövs för ett möte eller vad det nu är.

Till sist vill jag ta upp frågan om koppeltvång i kommunstadgan/tättbebyggtområde. Varje kommun har sin egen kommunstadga därför finns det inget generellt förbud att hunden lös i tättbebyggtområde. Många kommuner har koppeltvång i centrum, några få i hela tätorten och andra har nästan inga stadgar kring hundar alls.

Fridens från en som inte har 100 %ig lydnad på sina hundar utan måste jobba konstant på det.
 
*Lånar bara din svarsknapp*

Jag har själv hundar och är inte ett dugg hundrädd, men jag är förbannat trött på att möta lösa hundar som tvunget ska hälsa på mig. Gärna stora, glada, långhåriga "snälla" raser (om ni förstår vad jag menar med det). Som antagligen märker att jag luktar gott av tikar, får och hästar. Spännande värre.

Jag är trött på att ha dom i skrevet när jag går på stan. Trött på att de ska krafsa på mig med sina skitiga tassar då jag för en gångs skull tagit på mig snygga kläder och åkt in till civilisationen. Och otroligt trött på att få dom i knäet om jag sätter mig på en parkbänk eller sitter på en läktare på en häst-tävling.

Jag är dessutom trött på glada mattar som fnissande säger "Oj, vad glad h*n blev när h*n träffade dig. Hoppsan, som han skitade ner dig, fy på dig Fido."
"Fy på dig Fido" gör ju inte mina byxor renare direkt.
 
Hej igen, Heira!

PÅ tal om kognitiv beteendeterapi!
Kika i artikeln om Suzanne Reuter i senaste Land.

LIA
 
Och den hade inte uppstått alls, om du läst hästen?
Jag ÄR inte emot att använda hjälm, tvärtom. Det jag hänger upp mig på, är att man i alla möjliga sammanhang talar om säkerhet, som om den bara vore lika med skydd!

Hoppas du inte har problem idag pg av skadan.

LIA
 
Du måste ha höjden av otur. :crazy: Jag har aldrig främmande hundar som luktar mig i skrevet *är jag glad för* eller främmande hundar som hoppar på mina nya fina kläder. Vart bor du egentligen? :p
 
Ingen länk, men om du Googlar(!) på "Land", så kan du klicka fram en lång lista på ställen som säljer blaskan över disk.
Det verkar inte finnas något ur tidningen på nätet, men jag är ju ingen IT-expert, så vem vet.

LIA
 
Jag bor på landet och här är inga problem, det är när jag åker in till stan jag råkar ut för detta. Egentligen är det ju trevligt att hundar tycker om mig, men det blir för närgånget.
 
tja, jag var 12-13 år och av det jag minns reste hästen sig på bakbenen och kickade mig med frambenen. helt avsiktligt alltså. jag höll på att mata den med en morot och var inne i hagen när det hände. så oavsett om jag kunnat läsa av hästen så hade den kunnat skada mig.

naturligtvis ger varken hjälm eller andra tekniska prylar ett fullgott skydd, men det minskar risken för skador om olyckan skulle vara framme. för det händer förr eller senare, hur försiktig man än är. anledningen? djur är djur och vi kan inte sätta oss in i deras tankesätt, och vi reagerar också mycket långsammare. jag ser ingen anledning att balansera på gränsen och hoppas på det bästa, oavsett djurslag.

men och men... har du inte märkt något är det väl ett gott tecken...? :p
 
Re: Ett svar till lite olika folk

Känner mig då tvungen att svara, eftersom min hund blir ett exempel.

För det första: var det min hund du såg ( och inte min mors, även den en tollare, som jag dock inte dristar mig till att säga lyder mig till 100 % )

Anser fortfarande att jag har lydnad på mina hundar, efter Lias mycket bra definition av vad lydnad är.
För ett år sedan var vår yngsta hund ca 18 månader - hade precis börjat tävla - och kunde göra utfall ( ljudliga, men utan att bita ) mot andra hundar då hon befann sig i koppel och kände sig trängd.
Något som vi i dagsläget tränat bort - så, ja, jag anser fortfarande att jag har lydnad på henne.

Bland de fall jag räknade upp stod heller inte kopplad hund som är uppstressad inför tävling, blir trängd av annan hund och inte kommer undan, eller hur?

Tycker visst att det är tarvligt av dig att ta upp något, som hände för ett år sedan, där du inte vet bakgrundshistorien, och antagligen inte kan säga vilken av hundarna som gjorde det - det är inte så många som ser skillnad på dem. :D

I vilket fall är det irrelevant, då jag baserar mina hundars lydnad på hurdana de är i dagsläget. Om de inte jagade rådjur / folk för ett år sedan spelar ingen roll. Jagar de rådjur / folk idag?
Där kommer vi till ännu ett problem i lydnadsdebatten - folk baserar sina slutsatser på gamla resultat, när det är det dagsaktuella läget som gäller.

Sen måste jag ju säga som Lia; har väl aldrig skrivit att jag har 100 % koll på mina hundar ( i så fall tar jag tillbaks det ), men 100 % lydnad - ja. Förutom på den yngsta, ( för ung än för att vara så pass miljötränad ) och hon är ofta kopplad.

/
Susanne
 
Jag tror det är svårt för en person på 12-13 år, att läsa hästen och dra rätt slutsatser, om än inte omöjligt. Troligen visade den innan, vad som var på gång.
Man undrar ju om inte hästen visat tendenserna tidigare, för det är ju ändå relativt ovanligt, att hästar attackerar folk på det där viset. En sån häst skulle inte jag gå in i hagen och mata. :smirk:

Nåja, du klarade dig tydligen undan utan andra men. ;)

LIA
 
vid det laget hade jag hunnit hålla på med hästar ett bra tag, och nej, jag kan inte minnas att kusen varnade. detta var en häst som dök upp under en svampplockartur och ingen som jag kände. och den hann lugnt äta halva moroten innan den reste sig.

detta har egentligen ingen betydelse, om jag läste av hästen korrekt för 10 år sedan, men jag menar att hade jag haft hjälm på mig i en så oskyddad situation så hade jag inte fått så stora skador. samma sak går att applicera på hundar, att tar man det säkra före det osäkra så minskar skaderisken. både för dig själv och andra.
 
Man kan nog var tämligen säker på att hästen lämnade ett flertal signaler, vilket kan vara svårt att observera om man står där och stoppar morot i munnen på hästen.

detta har egentligen ingen betydelse, om jag läste av hästen korrekt för 10 år sedan
Det hade haft det på den tiden! ;)

I den situationen, när du var på svampplockningsturné, är man knappast försedd med skyddsutrustning. Hjälm mot nedfallande kottar? :)

När det gäller hundar, finns knappt några skyddsgrejer. Här gäller verkligen att läsa obekanta hundar, så man inte råkar i trubbel.

LIA
 
jag anser ändå inte att en normalt funtad häst sparkar någon som matar den.

nej, man brukar inte ha med sig en hjälm i skogen, men det bör man nog ha om man ska hälsa på (okända) hästar i en hage.

det jag ville komma fram till är att ett koppel skyddar din omgivning från din hund. det skyddar även din hund från din omgivning.

ibland blir jag bara stum av förundran om hur lite folk verkar bry sig om sina hundar. jag menar, min hund hade kunnat klippa en liten terrier på ett ögonblick, men ändå står ägarna där med fånig min och menar på att deras hund är ju snäll... *suck*. vet faktiskt en hund som satt kopplad utanför en affär när en liten ettrig sak sprang fram och skulle hälsa *tjoff* och så fanns den lilla hunden inte mera. tänk så onödigt.
 
jag tycker inte att hundar som biter ihjäl en annan hund när det försöker hälsa inte har ett existensberättigande. :mad: Alla hundar behöver inte acceptera allt men lite marginaler måste man ha.
 
nej, men då är det väl dags för dig att lära dig lite hundspråk. en bunden hund känner sig lätt trängd och hugger då i försvar. den bitande hunden var i det här fallet en karelsk björnhund, och en ganska stor sådan. så hugget blev ganska kraftigt. vad sägs om att dra in existensberättigandet på den lilla hunden istället, som inte kunde läsa av den stora utan trängde den? eller ligger det inom Marginalerna?
 
Samma här.... händer någon gång i månaden att det kommer en hund farande lös och ägaren står och skriker. Det har hittilts varit stora hundar och vår tax är tuff mot andra, speciellt stora. Hittils har det inte hänt något men väntar bara på den dagen!

Har inte gått igenom hela tråden.... Men tycker nog att när man rör sig inne i bostadsområden så bör man ha sin hund kopplad! Därimot när man kommer utanför på gångvägar odylikt så är det okej om dom är lydiga.
Våran Bischon går alltid lös när vi kommit ur området!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 687
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 933
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp