En midsommarnatts mardröm (ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka teorier är det du tycker baseras på att Sedna satt på extra info?

Hur säkert någon utrycker sig är nog ganska personligt och en del är väldigt noga med att inte riskera att bryta hintningsregeln, speciellt om de faktiskt har extra info.

Både cirkus och Gabby_Ossi tycker att man ska utgå från Sednas lista över misstänkta.

Det har spekulerats i tråden om ifall pilot hade info om cirkus(ond) och lenaH (god) och också om hon åts för att ulvarna trodde hen hade info.

Jag tror dock inte pilot hade någon info, går inte ihop med vad jag tror i övrigt.
Jo, att Pilot skulle veta cirkus roll har jag koll på, men Dentaku verkade ju anse att Pilot och LenaH hade mer info än Sedna och det är det jag ställer mig frågande till, för den uppfattningen har inte jag fått.

Både cirkus och Gabby_Ossi tycker att man ska utgå från Sednas lista över misstänkta.

Att det är bra att kolla upp dem är väl skälvklart med tanke på att hon kan haft extra info, att hon utelämmnade namn som röstat sent tyder ju på att hon hade anledning att misstänka just dem. Jag tycker dock det är stor skillnad på att kolla upp någon för att hon misstänkte dem och att bygga teorierna på att hon misstänkte. Det sistnämnda tycker jag ingen gör alls när det gäller teorier om onda.

Jo, att Pilot skulle veta cirkus roll har jag koll på, men Dentaku verkade ju anse att Pilot och LenaH hade mer info än Sedna och det är det jag ställer mig frågande till, för den uppfattningen har inte jag fått.

Det håller jag med dig om, av alla de bybor som åkt ut(artline också) så får jag mest känsla av info från sednas inlägg.

Mammas har helt glidit förbi mig, men om det är så att hon skulle fått en sia och siat Snurrfian som ond, så tror ju inte jag att en ond Mammas skulle dra sig för att misstänka henne för att rädda sig själv. Sen kan Mammas givetvis vara god ändå, men inget jag personligen skulle våga tro på utifrån det.

Rent hypotetiskt, vad skulle jag som ond ha att vinna på att plocka upp ett kallt spår mot en fellow ond och driva det, i det läget som var? :)

Rent hypotetiskt, vad skulle jag som ond ha att vinna på att plocka upp ett kallt spår mot en fellow ond och driva det, i det läget som var? :)
Ifall du hade fått en sia i paket, den som då skulle få spioninfon borde ju se att du siat Snurrfian och då skulle du ju antagligen bli lite misstänkt om Snurrfian sen åkte och du inte riktat misstankar mot henne. Hänger du med?

Jag säger alltså inte att det är så, men jag vågar inte godförklara dig för att du riktade misstankar mot Snurrfian, du har lurat mig för många gånger för det! ;)

Här är lite citat gällande misstankarna mot Tora.

LenaH misstänker Tora i det här inlägget:

Jag funderar lite på @cirkus och Pilot - diskussionen...
Jag är inte övertygad om cirkus godhet men jag kan för mitt liv inte se att Pilot verkligen skulle haft någon info? Hen verkade ju lika märkligt tvärsäker om min godhet som om cirkus' ondska och även om det är trevligt att någon tycker man är god så fick jag aldrig svar på varför.

Då kommer tanken på att ulvarna iom käket av Pilot vill rikta blickarna mot cirkus (eller att vi ska tänka ett varv till...) och då funderar jag lite över @Tora .

Hon verkar väldigt övertygad om att Pilot var något på spåren och att hen därför blev käk.

Måste kolla Tora mera. 21 jävla minuter kvar!

Sedan hänger Cirkus på:

Även jag har tittat lite extra på Tora.
Jag undrar också varför hon tror att Pilot var något på spåren. Eftersom jag vet min egen roll så vet jag ju också om Pilot var något på spåret. Jag tror att tanken med att käka Pilot varatt rikta blickarna på mig. Frågan är då om detta gör Tora till en ond som vill vara med och rikta strålkastaren på mig? Eller en god som är osäker.

LenaH röstar sedan på Tora:

Äsch, jag blir för stressad för att fortsätta djupsöka just nu. 9 minuter till DL och jag måste producera något vettigt.

LenaH röstar på Tora

För att hon väl enkelspårigt går på vad jag tror är lyans försök att styra spelet mot cirkus iom käket av Pilot.
Jag upplever också att hon helt köpt läget om att Q4e är god med specialinfo och inte riktigt vill kännas vid det andra alternativet.

Samma tid så röstar även jag på Tora med den här motiveringen:

Jag tycker det finns så mycket konstiga trådar att rycka i och så vet vi ju att det finns så mycket info i omlopp att snart alla vet något om någon :p

Jag tror att Q visste något om Asko. Att hon inte blev käkad verkar ju tyda på att hon sett Asko käka och därför inte kunde tas av ulvarna. Det gör henne inte god men iaf kanske inte ulv.

Pilot snurrar in på Cirkus och blir sedan käkad. Känns som det är ett sätt att få alla att misstänka Cirkus. Samtidigt så känns det så otroligt uppenbart att jag inte tror på den teorin heller.

Tora verkar vara den som mest lyfter ovanstående teori idag. Eftersom jag inte tror på teorin att rikta misstankarna mot Cirkus så verkar det nästan lite desperat att lyfta den teorin så som hon gör. Kanske en oerfaren ulv som desperat försöker få taktiken att lyckas?

Hur som, nu måste jag rösta och med ovanstående motivering så får det bli såhär...

Mirtai röstar på Tora

Jag har röstat sent i många fall men det beror på att jag är så attans förvirrad av den här leken! Det är massor med deltagare, varav några bytts ut på vägen. Det är massor med specialroller varav vissa förmågor bytt plats pga diskningen av Q. Och så är det massor med information i omlopp som kan ha nått flera av oss på olika sätt.

Ska se om jag lyckas få ihop vad jag tänker ;)

Jag tror att ulvarna åt Pilot för att misstänkliggöra Cirkus. Av den anledningen tror jag att Cirkus kan vara god.

Det var några som valde att lyfta teorin om att Cirkus skulle vara ond på grund av Pilots säkra röst och käkandet av densamma. Jag har själv klurat runt det, bland annat i det här inlägget som jag skrev 20.47

Okej, Pilot verkade vara helt tvärsäker på att Cirkus var ond. Det motiverade hon med en teori som var minst sagt skakig. Hon höll också fast vid det trots att Cirkus visade på att den var skakig.

Jag tycker det ställdes en mycket relevant fråga innan - trodde ulvarna att Pilot var siare eftersom de valde att äta henne?

Jag tänker att det finns några olika teorier:

1. Cirkus är ulv - då käkade man den misstänkte siaren eftersom hon hade siat en ulv.

2. Cirkus är ond utanför lyan - Pilot hade fått en extra sia och sett att Cirkus var ond, då käkade man den misstänkte siaren för att man misstänkte henne vara siare

3. Cirkus är god - Pilot hade ingen specialinfo utan hade helt enkelt snöat in sig på Cirkus utan egentlig anledning.

Jag tror själv inte att alternativ 1 är särskilt troligt. De måste ju ha listat ut att käkandet av Pilot skulle rikta blickarna mot Cirkus.

Kvar finns då alternativ 2 och 3 och där kan jag faktiskt inte avgöra vilken teori jag tror mest på!

Sedan kom jag fram till att jag faktiskt tror de åt Pilot för att få oss att tro att hen hade extrainfo och därför rösta ut Cirkus.

Sedan skriver Tora följande inlägg kl 20.48

Det jag funderar på om cirkus är att hon verkar inne på att Qs extrainformation kommer från ett bevittnande. Två gånger i två olika meddelanden tar hon upp det.

Det är bara två som kan veta att Qs information kom från ett bevittnande (bortsett från Q själv). Brevbäraren själv och så ulvarna.

Men varför skulle Pilot gå på cirkus så hårt igår? Hittade ingen riktig bra anledning så jag började funder på om Pilot också hade extrainformation. Kunde det vara så att Pilot visste att Cirkus var ond?

Det skulle också förklara varför Pilot blev käkad. Nämligen hennes starka övertygelse att Cirkus var ond. Detta kanske fick ulvarna att misstänks att Pilot var en god med starka krafter.

Luddig teori. Jag vet. Men det verkar inte som om starka teorier är min starka sida.

Baserat på att jag upplevde att många av oss funderat i samma banor men landat i andra slutsatser tyckte jag Tora teoriade mot en av de jag höll som god. Det gjorde att min röst hamnade på henne.

Lyfter några av Sednas inlägg från natten som var.

Först gör hon en lista med några misstänkta:
Jag har gått igenom röstningslistorna och när man tror sig veta på vad man ska utgå från så uppträder ett intressant samband.

Dentaku, Gabby Ossi, Sasse, Bollen och Hedinn utmärker sig.

Ingen av de röstar tidigt (med ett par undantag, men det är ju undantagen som bekräftar regeln, eller hur ;) )! Vilket styrker min teori att det är de goda som styrt röstningarna, av den enkla anledningen att ulvarna kunnat glida rätt obemärkt förbi. I DL1 lägger de också uddaröster, nån på Tora, nån på mig, nån på Artline, nån på LenaH. En alibiröst på Gabby Ossi? Det var ju enkelt tänkte ulvarna när de mös i lyan. Där har ni nått att börja nysta i!

Sedan godförklarar hon Cirkus. Eftersom jag tror att Cirkus är god av samma anledning som Sedna vill jag lyfta den.

Ytterliggare misstankar kan man kanske hitta om man letar, jag har inga konkreta misstankar.
Jag gör inte anspråk på att min lista skulle vara ett facit. Men jag ser ingen anleding att stoppa in dig där.
Jag håller även cirkus för god. Jag köper inte teorin att Pilot åts för att ulvarna trodde pilot var siare. Ulvarna ville rikta misstankarna mot cirkus. Det spåret med Vira DL4 tycker jag har kallnat avsevärt. Ulvarna ville rikta misstankarna Cirkus i första hand och mot de som misstänkte Cirkus i andra hand.

Det här vill jag också lyfta.

Jag tror inte att ulvarna styrt röstningen mot Tora.
LenaH var ju bevislingen god, jag vet min roll och så var det Cirkus, Mirtai och Bollen.
Var ulvar med på ett hörn har de inte styrt.
Om jag minns rätt var Hedinn med på ett hörn och bekräftade våra tankar, utan att rösta på Tora.

Slutligen måste jag ju ta med "godförklaringen" av mig ;)

Den teorin har jag skrotat. Som sagt, jag tror att ulvarna till stor del hållt sig i bakgrunden. Jag ser ingen direkt anledning att stoppa in Mirtai på min lista över potentiall ulvar, men hon kan ju vara lurig, så säker ska man väl aldrig vara.

Det jag vill ha sagt med de föregående inläggen är att jag (så vitt jag visste) la den första rösten på Tora. Min och LenaH:s röster kom ju samma minut så jag hade inte sett den när jag röstade.

Ifall du hade fått en sia i paket, den som då skulle få spioninfon borde ju se att du siat Snurrfian och då skulle du ju antagligen bli lite misstänkt om Snurrfian sen åkte och du inte riktat misstankar mot henne. Hänger du med?

Jag säger alltså inte att det är så, men jag vågar inte godförklara dig för att du riktade misstankar mot Snurrfian, du har lurat mig för många gånger för det! ;)

Vi har ingen aning om ifall spioninfon överhuvudtaget säger något om brevbäraren.

För det andra så även om den som får infon får veta vem som får paketet är det inte säkert att den får veta vad som är i.

För det tredje även om den får veta vad som är i paketet och vem som får det så kanske den inte får veta hur det används.

Sammanlagt blir det osannolikt att den som fick spioninfon skulle ha koll på en sådan sak.

Jag har också roat mig med att läsa Dentakus inlägg senaste dygnet.

Sedna hade en lista med misstänkta ulvar där bland annat Dentaku fanns med. Det reagerar hon på såhär:

Om man skriver en teori där man anser att undantagen bekräftar regeln så tycker jag det luktar rejält med ulv! Det får mig att tro att flera/merparten av de du nämner är sådana du vill få folk att misstänka och lägga röster på till DL.

Sedan fortsätter hon:

Vill fortsätta angående den märkliga teorin att klumpa ihop några för att vissa skulle lägga sena röster och de andra skulle vara undantagen som bekräftar regeln genom att kolla i vilken ordning folk verkligen la sina röster. Tar ordningen från DL1 till DL4.

Dentaku(jag): 10 - 9 - 3 - 7/8
Gabby_Ossi: 11 - 17 - missar röstning - 7/8
Sasse/MM: 14 - 2 - missar röstning - 6
bollen_: 17 - 16 - 12 - 14
Hedinn: 18 - 8 - 7 - 8

Det finns fler med liknande mönster, särskilt med den underliga passusen om att det är undantagen som bekräftar regeln. Det, i kombination med att jag anser det hel omöjligt att säga något om huruvida en person är misstänkt eller ej baserat på när den röstar(det kan finnas massor med anledningar till det), gör att jag anser att din teori baseras på något helt annat.

Hon menar att teorin inte stämmer baserat på att hon och Bollen inte hållit sig i bakgrunden utan synts en hel del. Att Dentaku synts kan jag hålla med om, men är mer tveksam till Bollen__? Jag har å andra sidan svårt att greppa leken så ni andra kanske kan hjälpa till?

Då borde det framgått bättre och jag anser inte direkt att jag varit i bakgrunden. Åtminstone bollen__ har också skrivit en del.

Sedan lyfter hon Bollen__ igen:
Själv har jag Sedna högt på min misstankelista - vad får dig att tro att hon är god? Mirtai och bollen__ är väldigt svårplacerade för mig och det känns inte bra.

Sedan går hon igång på teorierna runt henne:
Alternativet är att du är ulv och tycker att det är väldigt bekvämt att Sedna kom med en teori som passar dig. Du är bevisligen - det vet jag sedan tidigare lekar - en skicklig spelare och att även goda vänder sig mot mig är ett tecken på att vi har skickliga ulvar i lyan.

...eller så tyckte du att det räckte med att komma med teorier om att hon satt i lyan och försöka få andra att göra jobbet åt er.

Jag börjar inte bli desperat men jag tycker att man ska misstänka alla och det är väldigt lätt att godförklara någon några timmar innan man käkar densamma.

Cirkus påpekar det:
Sedna hade en lista med flera namn och du känner dig genast trängd. Varför inte teoria om de som finns på listan istället för att kasta dig över en som inte är där? Om du är god så borde den listan vara en bra startpunkt, istället så kastar du dig över mig. Jag är ledsen, men jag tycker det är skumt.

Och såhär svarar Dentaku:
Sedna hade en lista som hade dålig överensstämmelse med verkligheten och baserades på en verkligt tunn teori, så jag ser inte riktigt varför jag ska teoria om folk på den utifrån det? Jag kände mig verkligen inte trängd men man måste väl få bemöta underliga teorier? Även om Sedna var god kan hon väl ha varit helt fel ute angående folk på listan, även om hon skulle fått info så hade hon knappast info om alla på listan.

Kastar jag mig över dig? Jag tycker att det är jag som får försvara mig mot dina anklagelser! Jag frågade varför du placerade Sedna som god och du kom genast med ett misstanke om att jag var ulv.

De lekar jag har varit med i har Dentaku ofta gått igång hårt när någon misstänkt henne men jag tycker hon gör det på ett desperat sätt den här gången.

Sedan lyfter hon vid två tillfällen Bollen__ också. Beror det på att hon vill försöka få det till en godförklaring av en ulvkollega om hon skulle åka?

Sedna hade en lista med flera namn och du känner dig genast trängd. Varför inte teoria om de som finns på listan istället för att kasta dig över en som inte är där? Om du är god så borde den listan vara en bra startpunkt, istället så kastar du dig över mig. Jag är ledsen, men jag tycker det är skumt.
Varför är man skum om man teoriar om den man själv väljer och inte någon som finns på en annan persons misstänkt lista?

Katten är hemma och pigg som en lärka - opererad på 2 gånger på de två senaste dagarna, väl hemma så har han ätit, druckit, kissat och bajsat och jag har dansat jubeldanser!

Nu kan jag fortsätta lekandet.

På vägen till och från djursjukhuset har jag funderat en hel del och jag är tacksam över att jag fick lite hjälp runt Mirtai - jag tror att min tolkning var för snäv. Jag kan tänka mig att hon kom med "ärligt" uppsåt runt Pilot-käket och allt det. När jag får tänka innan jag skriver så inser jag att det nog är rätt osannolikt att lyan skulle tala om hur de har tänkt sådär - visst händer sånt - men jag tror att det är minst lika möjligt att det är en gods tankar för att hitta ulvar. Så Mirtai är nog mer åt det neutrala hållet. Kanske.

Bollen__ är också en som för mig verkligen legat under radarn. Jag tycker att hennes teorier är mest virriga, jag tycker Gabby_ossi har gjort en bra sammanställning och för mig känns bollen__ väldigt .... ingenting. Det är också lite märkligt att Dentaku lyfter bollen__ som en som visst skrivit en hel del - det är kanske så, men det finns ingenting som biter sig fast och sånt är per defintion nånting som får mig att fundera ett par varv extra. Är Dentaku och bollen__ kollegor såsom Mirtai lyfter? Jag vet faktiskt inte.

Varför är man skum om man teoriar om den man själv väljer och inte någon som finns på en annan persons misstänkt lista?

För att jag tycker det att hon blev så väldigt desperat att sätta mig som ulv istället för att se några andra möjligheter. Om en person som ärkonstaterat god och som flera tror har extrainfo kommer med en teori och fundering är det i allafall för mig en bra startpunkt. Men om man är ond så förstår jag om man vill motarbeta det.

Mammas har helt glidit förbi mig, men om det är så att hon skulle fått en sia och siat Snurrfian som ond, så tror ju inte jag att en ond Mammas skulle dra sig för att misstänka henne för att rädda sig själv. Sen kan Mammas givetvis vara god ändå, men inget jag personligen skulle våga tro på utifrån det.

En grej bara - i det läget som var så var väl mammas inte ute efter att rädda sig själv?

Mammas är fortfarande jävla mammas. Jag vet inte alls var jag har henne. OM hon hade någon extrainfo så kan hon väga över mot god. Kanske. Om hon inte hade det så .... jag vet inte.

För att jag tycker det att hon blev så väldigt desperat att sätta mig som ulv istället för att se några andra möjligheter. Om en person som ärkonstaterat god och som flera tror har extrainfo kommer med en teori och fundering är det i allafall för mig en bra startpunkt. Men om man är ond så förstår jag om man vill motarbeta det.

Fast jag kollar lite på de som tror att personen har extrainfo också, det är dumt att lita på folk och deras teorier och basera sina egna teorier på det!

Sen en fundering. Än så länge är det bara bybor som käkats. En natt blev det inget käk. Enhörningen var förvisso en ond men från ulvarnas sida när de jagade så var den bara en bybo bland alla andra.

Är det vanligt att det kan bli så? Borde det inte varit någon med en specialroll som också blivit käkad?

Enhörningen är knappast bybor bland alla andra utan ond specialroller. Älvorna blev definitivt inte glada över det käket kan jag tänka.

Jag tror älvorna haft problem att pricka specialroller delvis pga de lottade spionraderna som byborna fått utlottade.

Det varierar hur mycket tur/ skicklighet ulvarna har.

Vi har ingen aning om ifall spioninfon överhuvudtaget säger något om brevbäraren.

För det andra så även om den som får infon får veta vem som får paketet är det inte säkert att den får veta vad som är i.

För det tredje även om den får veta vad som är i paketet och vem som får det så kanske den inte får veta hur det används.

Sammanlagt blir det osannolikt att den som fick spioninfon skulle ha koll på en sådan sak.

Absolut, vilket också är anledningen till att inte jag vågar utesluta att den informationen kan ingå.

En grej bara - i det läget som var så var väl mammas inte ute efter att rädda sig själv?

Mammas är fortfarande jävla mammas. Jag vet inte alls var jag har henne. OM hon hade någon extrainfo så kan hon väga över mot god. Kanske. Om hon inte hade det så .... jag vet inte.

Med rädda sig själv menade jag från den som fick spioninfon den natten.

Detta då helt hypotetiskt, OM Mammas är ond och skulle fått en sia och hon trodde att all information kunde dyka upp i spioninfon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 411
Senast: qitis
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 926
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 799
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 055
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31