En pappa som lämnade när jag blev gravid

Ring. Skicka inte sms. Man vet aldrig om någon annan råkar läsa sms:et. Om hans familj inte vet om att han har ett barn till så är det bättre att de får höra det av honom än läsa det av misstag i ett sms. Bättre att ringa och prata. Det blir oftast mindre missförstånd än i sms.
 
Jag har nu mailat stadsarkivet och verkar som de kan maila mig utredningen. Jag tänker vänta på den och se vad det står. Jag tror inte jag kan få soc att ändra sig, men kanske kan vara värt ett försök. Så jag inväntar den.
Min son och jag kan prata öppet om detta, det har inte gått innan. Han har inte vågat fråga mig för han har tydligt märkt min ångest så han har inte velat göra mig ledsen 😢 Kära kära barn.
Jag berättade att jag ska ringa och han sa, det är inte bråttom mamma, har jag varit utan att veta 18 år så då gör inte dagar någonting :heart
 
Det är ju iofs ett väldigt respektfullt förslag. Jag får fundera lite.

Jag är väldigt besviken på soc, jag ska försöka få ut akten från statsarkivet där det står vad som gjordes den gången, svart på vitt. Dock tror jag inte de kommer ändra sig ändå.
Borde du inte kunna överklaga soc beslut att inte utreda?
 
Borde du inte kunna överklaga soc beslut att inte utreda?
@Anonym1212
http://www.mfof.se/sv/faderskap-och...bista-med-utredning-for-en-person-over-18-ar/
Skyldigheten att försöka utreda vem som är far eller förälder till ett barn sträcker sig fram till dess att barnet fyller 18 år.
Om någon efter fyllda 18 år ber socialnämnden om hjälp med att utreda faderskapet eller föräldraskapet kan socialtjänsten exempelvis bistå med information om hur en DNA-undersökning går till samt hur faderskapet eller föräldraskapet kan fastställas.
 
@Anonym1212
http://www.mfof.se/sv/faderskap-och...bista-med-utredning-for-en-person-over-18-ar/
Skyldigheten att försöka utreda vem som är far eller förälder till ett barn sträcker sig fram till dess att barnet fyller 18 år.
Om någon efter fyllda 18 år ber socialnämnden om hjälp med att utreda faderskapet eller föräldraskapet kan socialtjänsten exempelvis bistå med information om hur en DNA-undersökning går till samt hur faderskapet eller föräldraskapet kan fastställas.
Ja förstår, kanske hon som jag talade med inte visste riktigt för hon sa att de utreder i vissa fall.
Kanske kan vända mig dit sedan om jag har frågor efter kontaktat pappan.
 
Har fått ut utredningen kring sonens far.
Blev illa berörd när jag läser vad det står.

Det sjukaste är att det står flera gånger att jag inte vet efternamn eller adress, men ändå står ett efternamn på pappan som inte alls stämmer?

Sen står det att hon ringt upp pappan på telefonumret som jag angivit men det är inte spårbart och det finns ingen med det namnet på numret!

Jag vet ju att hon ringde upp och han nekade och la på, men jag hade ju haft kontakt med honom på telefon så hon visste ju att numret ledde till honom, sen att han nekade är ju en annan sak.

Hon trodde alltså inte på mig. Eller så ville hon inte vara obekväm och försöka igen.

Sen står det att jag medger till att utredningen läggs ned. Ja vad skulle jag säga? Hon sa ju att det inte gick mer.
 
Har fått ut utredningen kring sonens far.
Blev illa berörd när jag läser vad det står.

Det sjukaste är att det står flera gånger att jag inte vet efternamn eller adress, men ändå står ett efternamn på pappan som inte alls stämmer?

Sen står det att hon ringt upp pappan på telefonumret som jag angivit men det är inte spårbart och det finns ingen med det namnet på numret!

Jag vet ju att hon ringde upp och han nekade och la på, men jag hade ju haft kontakt med honom på telefon så hon visste ju att numret ledde till honom, sen att han nekade är ju en annan sak.

Hon trodde alltså inte på mig. Eller så ville hon inte vara obekväm och försöka igen.

Sen står det att jag medger till att utredningen läggs ned. Ja vad skulle jag säga? Hon sa ju att det inte gick mer.

Vad tråkigt när det blir sådär :(
 
Blev så nedstämd och tappade tågan lite.
Vad gör jag om han bara vägrar prata och lägger på luren. Förnekar allt. Usch.
Måste ringa i morgon.
 
Han slapp ta ansvar för barnet och han slapp till o med att betala vårdnadsbidrag. Nu är barnet vuxet så då borde det väl inte vara så farligt att erkänna faderskapet? Du har en adress. Spana o se om någon som liknar honom går ut o in där. Jag tror det är mindre risk för att han slår ifrån sig om du eĺler dottern skriver än om du ringer.
 
Han slapp ta ansvar för barnet och han slapp till o med att betala vårdnadsbidrag. Nu är barnet vuxet så då borde det väl inte vara så farligt att erkänna faderskapet? Du har en adress. Spana o se om någon som liknar honom går ut o in där. Jag tror det är mindre risk för att han slår ifrån sig om du eĺler dottern skriver än om du ringer.
Jag har bilder på honom (internet) så spaning behövs inte :)
Jag vill gärna ta första kontakt för jag vill inte att sonen blir ratad när han efter 18 längtande år försöker ta kontakt.
Det följer ju med en del i att erkänna faderskap, men jag hoppas ju att det ska gå bra, men jag tvivlar.
 
Jag har bilder på honom (internet) så spaning behövs inte :)
Jag vill gärna ta första kontakt för jag vill inte att sonen blir ratad när han efter 18 längtande år försöker ta kontakt.
Det följer ju med en del i att erkänna faderskap, men jag hoppas ju att det ska gå bra, men jag tvivlar.

Jag tror pappan har svårare att slå ifrån sig om sonen hör av sig än om du gör det. Skulle han neka då sonen gör det så måste han ju kunna förstå att det inte beror på honom personligen utan på att denna biologiske far absolut inte ville bli pappa på riktigt.
 
Jag tror pappan har svårare att slå ifrån sig om sonen hör av sig än om du gör det. Skulle han neka då sonen gör det så måste han ju kunna förstå att det inte beror på honom personligen utan på att denna biologiske far absolut inte ville bli pappa på riktigt.
Men TS vill ju skydda sonen från en skitjobbig reaktion från pappan. Och det gör hon väl helt rätt i, jag tycker inte att det är något att argumentera om. Det är ju hennes val.

Om pappan reagerar med avståndstagande, vilket jag dessvärre tror är sannolikt, så är det bättre att TS förmedlar det till sonen än att han får det rätt i örat i ett samtal han sannolikt har fantiserat om och bävat för i hela sitt liv.
 
Jag tänker ändå att det faktum att han/pappan fått två barn senare kan göra att han är mer öppen nu inför sin förste son än vad han var när det begav sig för 18 år sen. Han är ju pappa ändå nu och älskar förhoppningsvis sina barn och kanske är mer ödmjuk inför att sättet han hanterade det första gången var omoget och fel.
Hoppas det iaf! Följer tråden och tycker du tänker helt rätt och är jättestark i detta @Anonym1212. Önskar att det blir så bra det bara kan det här ❤️
 

Liknande trådar

Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 422
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej, sitter fast i en mycket jobbig situation! Jag är nu gravid i v 20 , allt var planerat och jag är super glad över detta:D.. Nu...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 024
Senast: escodobe
·
C
  • Låst
Övr. Barn Detta är ingen fråga eller något sådant. Kanske mer en tankeställare om att allt inte blir som man tror.:cry: Jag har en kompis som...
Svar
5
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp