En pissig tråd

Har du testat body eller Thundershirt?V Vi passar en bichon frise som de första dagarna hos oss gärna både kissar o bajsar inne men med body på så blir han jättelugn. Han får heller inte tillgång till alla rum det första som händer när han kommer hem. Detta har blivit bättre nu när han fyllt 2 och är kastrerad och händer aldrig hemma hos honom längre men som sagt hos oss en gång första dagen sådär sedan släpper det. Så nu har han stänkskydd på sig första dagen.

Hmm, aldrig hört om faktiskt. Bruce blir SJUKT obekväm i kläder. Han blir stel som en pinne och vill inte röra sig alls. Kanske skulle funka med en vanlig kofta så skulle han bli lugn som en filbunke :D
 
Tycker det låter som ett bedrövligt dagis med alla hundar ihop sådär, min Ture hade antagligen gjort likadant som Bruce och mått jättedåligt av det.

Skulle leta efter en hundvakt som kan ha bara Bruce istället.
Det låter verkligen som ett stressbeteende.
 
Jag missade att säga till på vårt dagis en gång att min lilla börjat löpa (hon tar emot löptikar, det vet jag sen innan) och det föranledde att en hanhund fullständigt pinkade ner sitt rum.

Nu löpte hon iofs, men jag tänker att din hund är ju i könsmognaden och inte riktigt har koll på läget med alla hjärnceller än.

Om problemet hänger ihop med könsdriften borde ju kastreringen hjälpa.
 
Nytt scenario som någon gärna får hjälpa mig att analysera:

Vi kommer hem från dagmatte/jobbet vid 18. Bruce är trött efter dagen med de andra hundarna och vilar i fåtöljen direkt när vi kommer hem. Vid kl. 20 tar jag en huvudkudde från sovrummet och lägger bredvid honom, då jag vet att han älskar att sova på kuddar. Bruce vaknar till och hoppar ner från fåtöljen och dricker vatten, sedan hoppar han upp i fåtöljen igen och i princip tömmer hela blåsan på kudden. Matte känner ungefär såhär :banghead:

Någon som har någon ide om vad som händer i hans huvud här?
 
Våran hade ena kulan kvar i ljumsken,och han juckade på ALLT,stressade runt,och det tog lååååång tid att få han rumsren. Vi hämtade hem han i December,och han räknade vi inte som helt rumsren förens i Juni/Juli,då var vi ute på gården hela dagarna så då gjorde han alla sina behov ute.

Vi fick sen höra att dom kan producera mer testosteron när ena kulan ligger kvar,då den ligger varmare. Jag vet inte alls om det är nån sanning i det eller inte,men efter kastrering så har han slutat jucka helt.

Han började springa vid dörren som om han var jättekissnödig,sen när vi gick ut så kom det bara nån droppe,åkte in och det visade sig att han hade massa cystor vid prostatan som tryckte mot urinröret. Vi fick då kastreringen betald genom försäkringsbolaget. Har ni kollat urinblåsan med UL? Tagit blodprov? Kollat diabetes?

Nu behöver det absolut inte vara något fel då han är så pass ung än!

Äldre vovven (som fick somna in igår.... :cry:) kunde stresskissa. Han vart alltid så glad när vi hälsade på min mamma,han hade en stooooooor åker utanför att rejsa ordentligt på,så han kunde stressa runt och kissa på sig i hallen där,men det var bara hos henne. Han drack även litervis med vatten när han blev stressad.

Jag tror på stress i kombo med ev extra mycket testosteron. Jag tror och hoppas det lugnar sig efter kastrering.
 
Håll honom från hundvakt/dagis tills han är kastrerad. Sen kan ni testa igen. Tror definitivt det finns samband.

Låter som en bra idé. Hoppas verkligen att kastreringen kan hjälpa men vågar inte hoppas på för mycket. Hur brukar det funka efter kastrering, jag tycker jag har hört lite olika, blir det en skillnad för hunden direkt efter kastreringen eller tar det tid för hormoner att gå ur kroppen och instinkter att ändras?
 
(Då var han ändå nästan två år när han kastrerades, så en del invanda grejer var mer befästa. Det är fortfarande mycket bakbenssprätt, till exempel.)

Lite OT, men är bakbenssprätt verkligen så könsbundet?

Ladda sprätter alltid efter att hon bajsat, ibland efter kiss också :p
 
Lite OT, men är bakbenssprätt verkligen så könsbundet?

Ladda sprätter alltid efter att hon bajsat, ibland efter kiss också :p

Nej, det är det nog inte. Men jag tror att det är en "I was here!"-markering.

Jag upplever däremot att dvärgpinnar är en särskilt sprättig ras, det sprätts hejvilt mest hela tiden, både tikar och hanar och kastrater. En hel flock = utmärkta mossrivare :D
 
Låter som en bra idé. Hoppas verkligen att kastreringen kan hjälpa men vågar inte hoppas på för mycket. Hur brukar det funka efter kastrering, jag tycker jag har hört lite olika, blir det en skillnad för hunden direkt efter kastreringen eller tar det tid för hormoner att gå ur kroppen och instinkter att ändras?

Jag tror också att det är en bra plan att hålla honom borta från dagis tills han är kastrerad, men kanske även ett tag till efteråt. Eftersom det ändå, med lite bök, fungerar att inte ha honom på dagis så kan det vara värt att hålla honom från den stressen ett tag.

En fråga: Utöver dagis, umgås han med jämna mellanrum med andra hundar utan att få leka med dem? Det kan ju vara så att han förknippar umgänge med andra hundar med att leka och busa och att det leder till överslag och stress?
 
jag har inga tips att komma med, men jag läser tråden med stort intresse eftersom jag också har en liten hane som inte är riktigt rumsren.
 
Nej, det är det nog inte. Men jag tror att det är en "I was here!"-markering.

Jag upplever däremot att dvärgpinnar är en särskilt sprättig ras, det sprätts hejvilt mest hela tiden, både tikar och hanar och kastrater. En hel flock = utmärkta mossrivare :D

Ja, det är det ju alldeles säkert :)

Haha :D Mossrivare är aldrig fel att ha. Ipod sprätter väldigt mycket, men Ladda sprätter mera :angel:
Båda har dock varit rumsrena sedan typ 4 månaders ålder.
 
Jag tror också att det är en bra plan att hålla honom borta från dagis tills han är kastrerad, men kanske även ett tag till efteråt. Eftersom det ändå, med lite bök, fungerar att inte ha honom på dagis så kan det vara värt att hålla honom från den stressen ett tag.

En fråga: Utöver dagis, umgås han med jämna mellanrum med andra hundar utan att få leka med dem? Det kan ju vara så att han förknippar umgänge med andra hundar med att leka och busa och att det leder till överslag och stress?

Jag funderar på att prata med sambon och se om vi kan ha honom hemma till årsskiftet. Han kastreras 2:a december. Och sedan testa med samma dagmatte igen från och med januari om hon går med på det. Hon verkar lugn och duktig så jag skulle vara glad om det funkade med henne. De andra hundarna där verkar också bra. Så kan vi få slutet av november och hela december på oss att träna lite passivitet, hundmöten mm. Vad tror ni om det?

Jag ska även köpa denna snygga till honom :love: För jul och nyårsfirande. Vi ska även åka till svärmors hus på Gotland en helg i december, då kan den vara bra att ha.
kloverskydd-500x500.JPG

Nej, han umgås tyvärr inte med hundar utanför dagis. Vi har tyvärr inga vänner eller familj som har hund, så om någon Bukefalist här i Stockholm vill ses och träna lite så skulle jag bli superglad :angel: Både dagmatte och hunddagiset har sagt att han försöker leka med de andra hundarna och att de andra inte vill.

Dock, en positiv nyhet i denna jobbiga period just nu... dagmatte sa igår att han varit bättre dag 2. Han hade kissat lite mindre och varit lugnare med de andra hundarna. Det ger en liiitet ljus i tunneln.
 
Ja, det är det ju alldeles säkert :)

Haha :D Mossrivare är aldrig fel att ha. Ipod sprätter väldigt mycket, men Ladda sprätter mera :angel:
Båda har dock varit rumsrena sedan typ 4 månaders ålder.

Nej, det är det nog inte. Men jag tror att det är en "I was here!"-markering.

Jag upplever däremot att dvärgpinnar är en särskilt sprättig ras, det sprätts hejvilt mest hela tiden, både tikar och hanar och kastrater. En hel flock = utmärkta mossrivare :D

Haha JA! På promenaden i morse så vet jag inte om Bruce huvudsakligen promenerade eller sprätte sig fram. Såg ut som han åkte långfärdsskidor fram :angel:
 
Förresten vill jag bara säga TACK. Tänk att så många vill gå in här och läsa och tar sig tid att svara för att hjälpa mig. Det är oerhört uppskattat ska ni veta :love: Allt känns alltid lite lättare efter att ha pratat med er.
 
Jag funderar på att prata med sambon och se om vi kan ha honom hemma till årsskiftet. Han kastreras 2:a december. Och sedan testa med samma dagmatte igen från och med januari om hon går med på det. Hon verkar lugn och duktig så jag skulle vara glad om det funkade med henne. De andra hundarna där verkar också bra. Så kan vi få slutet av november och hela december på oss att träna lite passivitet, hundmöten mm. Vad tror ni om det?

Jag ska även köpa denna snygga till honom :love: För jul och nyårsfirande. Vi ska även åka till svärmors hus på Gotland en helg i december, då kan den vara bra att ha.
kloverskydd-500x500.JPG

Nej, han umgås tyvärr inte med hundar utanför dagis. Vi har tyvärr inga vänner eller familj som har hund, så om någon Bukefalist här i Stockholm vill ses och träna lite så skulle jag bli superglad :angel: Både dagmatte och hunddagiset har sagt att han försöker leka med de andra hundarna och att de andra inte vill.

Dock, en positiv nyhet i denna jobbiga period just nu... dagmatte sa igår att han varit bättre dag 2. Han hade kissat lite mindre och varit lugnare med de andra hundarna. Det ger en liiitet ljus i tunneln.

Mycket snyggt!
Ivan har ett leopardmönstrat höftskynke... :angel:

Om de andra hundarna hos dagmatten är lugna och trygga i sin flock så borde det nog ha väldigt positiv inverkan på honom, det vore ju toppen om han insåg att det går att varva ner och till och med ha lite tråkigt med andra hundar runt omkring.

Prata med dagmatten och gör upp en plan tillsammans. Det kan ju vara rena rama mirakelkuren att ha honom där. En satt flock fostrar i regel snabbt och smidigt in en ny medlem, enligt mina erfarenheter. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
767
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 089
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 208
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
685
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp