Bukefalos 28 år!

En pissig tråd

Det här tror jag var ett bra beslut! Det finns ju noll och inga garantier att en kastration hjälper, men hopp finns det ju i alla fall. Och i ert läge skulle jag behöva göra något, inte bara trampa på i samma (blöta :p) spår. Ni har ju redan fattat ett beslut om kastrering, lika bra att få det gjort så snabbt som möjligt då så ni får se vad ni har att förhålla er till därefter. :up:

Slickade han på tassarna för att han var blöt, eller var det också stressen?

Hopp är allt jag behöver just nu :cry: Min plan, OM kastreringen inte skulle hjälpa det minsta. Är att boka in privatlektioner på samma ställe där vi gick hundkursen och få träffa en instruktör som kan lära känna Bruce och hjälpa mig med vad han behöver.

Förmodligen för att han kissade på dem. Bruce kissar alltid på sina tassar, han har noll styr, så han brukar ta små pauser på promenaderna och tvätta dem lite när han råkat kissa på sig själv.
 
Jag tycker att det låter som en bra plan, både för dig och sambon och hunden :)

Angående dvärgpinschrar och stress så är det ju en ras med sjukt snabba reaktioner och "radarn påslagen" mest hela tiden. De är intensiva och det ryms enorma mängder energi i den där lilla kroppen. De är fullblod i shettisförpackning :D

Jag har en hundrädd kompis som ville förbereda sig ordentligt innan hon kom hem till oss, så jag förklarade att de larmar och skäller och hoppar, men att de lugnar ner sig väldigt snabbt också. Det räckte inte riktigt, så hon fick den här snygga grafen för att förstå (himla naturvetare...) och den är faktiskt väldigt talande.

Det här alltså förloppet från "ligga och slappa i soffan" till "larmet går!" till "hej hej hej hej" till "whatever, jag går och lägger mig i soffan igen".
skarmavbild_2014-11-20_kl_093115_546da77bddf2b3166a23a0aa.png

Det gäller att hitta reglaget, mina har varsin underbar av- och påknapp och går alltid att bryta (undantag: rådjur). Bara för att de intensiva behöver det inte innebära att de är stressade. (Personer som har hundraser som är lugnare och mer passiva brukar misstolka, enligt min erfarenhet.)

Däremot tror jag att Bruce är ganska stressad, säkert är det en ganska stor del "könsstress", men jag skulle tippa på att det även finns en stress på grund av att han är ung och oerfaren och yvig och livet är så himla spännande och han vet inte riktigt hur han ska ta sig an allt han stöter på – och att det blir någon slags overload av stress och frustration på daglig basis. Ni får hitta ett dansa-pausa-koncept, så att det blir bra balans mellan av och på. :) Han kan uppenbarligen inte ta ansvar för det själv, så du behöver gå in och läsa av och lägga in pauser, medelst tvånggos, platsträning, passivitet, vila, bengnagning eller annat lugnande.

SNYGG GRAF! :D Ja, jag känner verkligen igen det du skriver. Rasen är ju väldigt intensiv, och ärligt talat om Bruce inte kissat överallt så hade jag nog inte märkt av att han var stressad. Det gömmer sig ganska snyggt i den vanliga intensiviteten, så att säga.

Vi ska träna mycket med just detta framöver. Bruce är ju lugn som en filbunke när han är hemma med oss. Men promenader, hundmöten, hundkompisar samt att träffa folk om det är många samtidigt gör honom stressad.
 
Hopp är allt jag behöver just nu :cry: Min plan, OM kastreringen inte skulle hjälpa det minsta. Är att boka in privatlektioner på samma ställe där vi gick hundkursen och få träffa en instruktör som kan lära känna Bruce och hjälpa mig med vad han behöver.

Förmodligen för att han kissade på dem. Bruce kissar alltid på sina tassar, han har noll styr, så han brukar ta små pauser på promenaderna och tvätta dem lite när han råkat kissa på sig själv.

Jag tycker faktiskt att du borde sikta på något sådant oavsett... Absolut ingen kritik mot dig nu, att ha hund är faktiskt svårt (och ingen hund är den andra lik, så man blir aldrig färdiglärd), men jag får som många andra intryck av att Bruce är rätt stressad. Även om kastreringen hjälper mot det tycker jag du borde hjälpa honom ta kontroll över stressen också, såväl som själv lära dig se den tydligare och förstå den bättre. :)

Många BK har någon form av stressade hundar-kurs nu för tiden, eller så kan man ju gå på privattimmar som du funderar på. Det finns också mycket att läsa i ämnet, en kort och snabbläst bok med mycket praktiskt är "Fired Up, Frantic and Freaked Out" en annan är "Control Unleashed" men den är längre och "pladdrigare" och innehåller (enligt mig) en massa jobbigt nonsens också som kan vara svårt att läsa runt utan att förlora förtroendet för resten av texten ("om din hund är kuperad, massera i luften där svansen skulle suttit"... :cautious:). Den finns dock även på svenska tror jag, om det gör skillnad. Finns såklart en massa andra böcker också, men jag tror de här kunde vara en bra ände att börja i. :)

Som sagt, det finns god anledning att hoppas på att kastreringen kommer att hjälpa med stressen, men för att komma helt i hamn är det nog bra att jobba aktivt med det också.
 
Jag tycker faktiskt att du borde sikta på något sådant oavsett... Absolut ingen kritik mot dig nu, att ha hund är faktiskt svårt (och ingen hund är den andra lik, så man blir aldrig färdiglärd), men jag får som många andra intryck av att Bruce är rätt stressad. Även om kastreringen hjälper mot det tycker jag du borde hjälpa honom ta kontroll över stressen också, såväl som själv lära dig se den tydligare och förstå den bättre. :)

Många BK har någon form av stressade hundar-kurs nu för tiden, eller så kan man ju gå på privattimmar som du funderar på. Det finns också mycket att läsa i ämnet, en kort och snabbläst bok med mycket praktiskt är "Fired Up, Frantic and Freaked Out" en annan är "Control Unleashed" men den är längre och "pladdrigare" och innehåller (enligt mig) en massa jobbigt nonsens också som kan vara svårt att läsa runt utan att förlora förtroendet för resten av texten ("om din hund är kuperad, massera i luften där svansen skulle suttit"... :cautious:). Den finns dock även på svenska tror jag, om det gör skillnad. Finns såklart en massa andra böcker också, men jag tror de här kunde vara en bra ände att börja i. :)

Som sagt, det finns god anledning att hoppas på att kastreringen kommer att hjälpa med stressen, men för att komma helt i hamn är det nog bra att jobba aktivt med det också.

JA det är absolut planen. Och JA det är himla svårt att ha hund. Vi börjar träna omedelbums. Vi körde ryggsäcken mycket när han var valp när han fick överslag, och han gav bra respons på det. Så jag är positiv till att han kommer lära sig mycket som kommer att hjälpa honom. Jag tänker mer att jag kanske inte tar privatlektioner om kissandet upphör, utan kan läsa mig till övningar som vi kan göra tillsammans. Om han dock fortsätter kissa lika mycket efter kastreringen och fortsätter att vara lika stressad så vill jag nog ha experthjälp ganska snabbt!
 
Jobbig situation, hoppas det löser sig. Min yngsta hund kissade också i sängen ett par gånger i samband med könsmognaden, det var inte att han markerade utan verkligen ställde sig och tömde blåsan fastän han varit rumsren jättelänge. Det hände också ett par gånger att han ställde sig och kissade på köksgolvet medan han väntade på sin mat. I hans fall tror jag dock det bara handlade om ren förvirring i någon allmän hormonstorm, för det gick över efter några veckor.

Kan även tipsa om att apoteket säljer engångsunderlägg (inkontinensskydd) som man kan lägga i sängen eller i soffan. Det kan vara smidigt att ta till om man inte har tillgång till egen tvättmaskin eller så. Plastad frotté som @lady_vip nämnde, är annars superbra.
 
Jag testar hemskt gärna! Vad som helst för att lillen ska bli trygg och lugn just nu. Han har alltid varit så himla glad så jag har alltid sett det som något positivt. Älskar andra hundar och vill leka. Älskar andra människor och vill hälsa och komma upp i ansiktet på alla, och på en middag vill han helst hälsa på hela sällskapet flera gånger om. Så jag borde väl förstått tidigare att det skulle komma att bli något negativt tillslut. Vill ju att han ska känna sig lugn och trygg i alla situationer, både med folk och andra hundar.

Absolut! :)
Vi kan ju ses på typ Gärdet där det finns gott om plats om vi behöver det. Kör vi dagtid är där knappt några hundar heller.
Jag ska iväg nästa vecka, men efter det fungerar lite när som :)
Vill du köra innan eller efter kastreringen?
 
Jag har inget bra tips på hur man kommer tillrätta med att få honom att sluta kissa inne men ett alternativ till kiss/stänkskydd kan vara en barnblöja som man sätter runt midjan så den täcker snoppen, precis som ett vanligt kiss/stänkskydd. Mina hanar brukade få nåt ryck och markera inne när mina tikar löpte och markera lite här och var och tillslut blev jag less på dyngsura kiss/stänkskydd så jag började köpa blöjor istället, de billigaste jag kunde hitta. Fungerade perfekt, de kissade inte igenom på en gång så som med bindor. Kanske inte är så himla snyggt med en barnblöja runt midjan men hemmavid spelade det ingen roll och vid speciella tillfällen, om vi fick främmande, så satte jag ett vanligt kiss/stänkskydd över.
 
Börja med att mäta det han dricker. En vanlig normal dag när ni är hemma o inte gör något som stressar upp honom bör han om han väger cirka 5 kg dricka 2,5-3 dl om han äter torrfoder. Dricker han mycket mer så kan det vara något fel. Min gamling har haft för höga njurvärden och har då druckit mer än han ska o därför även kissat mer. Det har blivit stora pölar inne redan 1 timme efter rastning, o kisset har då varit i princip ofärgat som vatten. Kolla färgen det ska vara gult.
 
Börja med att mäta det han dricker. En vanlig normal dag när ni är hemma o inte gör något som stressar upp honom bör han om han väger cirka 5 kg dricka 2,5-3 dl om han äter torrfoder. Dricker han mycket mer så kan det vara något fel. Min gamling har haft för höga njurvärden och har då druckit mer än han ska o därför även kissat mer. Det har blivit stora pölar inne redan 1 timme efter rastning, o kisset har då varit i princip ofärgat som vatten. Kolla färgen det ska vara gult.

Tack för tipset! Ska mäta! Han väger 4,3 så jag räknar på ca 2,5 dl då. Hans kiss är alltid gult. Enkelt att se på det vita täcket han kissade ner igår natt och den stora pölen han la på vardagsrumsgolvet nu inatt :angel:
 
Absolut! :)
Vi kan ju ses på typ Gärdet där det finns gott om plats om vi behöver det. Kör vi dagtid är där knappt några hundar heller.
Jag ska iväg nästa vecka, men efter det fungerar lite när som :)
Vill du köra innan eller efter kastreringen?

Kul! Ser fram emot det! Efter kastreringen är nog en bra idé. Jag vet inte hur lång tid de brukar behöva att återhämta sig? Det blir ju ett litet snitt i ljumsken på honom också.
 
Planen, för er som är intresserade, ser just nu ut såhär:

Idag: Bruce är hos dagmatte
Helgen: Bruce får en lugn helg hemma med oss. Ska träna passivitet hemma och på promenad sen mest mysa
Måndag och tisdag: Bruce är hos dagmatte för att hålla rutinen igång och få in honom i flocken
Onsdag: Bruce kastreras sedan vila hemma en vecka minst

När Bruce är läkt går han tillbaka till dagmatte december ut för att vi ska se hur det går. Vid årsskiftet tar jag och dagmatte beslut om han ska fortsätta där eller inte. Sedan löpande träning på passivitet och hundmöten. Samt även människomöten, vi ska förbereda oss för julens alla träffar och hinna prata lite med familjen innan så de vet hur de ska agera. Som jag skrev tidigare så blir alla så glada när de träffar honom att de jagar upp sig, och honom också då. Så det blir bra om vi kan låta alla veta vilken träning vi har igång.
 
Kul! Ser fram emot det! Efter kastreringen är nog en bra idé. Jag vet inte hur lång tid de brukar behöva att återhämta sig? Det blir ju ett litet snitt i ljumsken på honom också.
Spännande!
Jag vet inte riktigt hur lång tid de behöver för att återhämta sig, men ett par veckor innan allt är läkt kanske?
Då har du ju gott om tid att tänka ut ett bra upplägg som fungerar för er också :)
 
Samt även människomöten, vi ska förbereda oss för julens alla träffar och hinna prata lite med familjen innan så de vet hur de ska agera. Som jag skrev tidigare så blir alla så glada när de träffar honom att de jagar upp sig, och honom också då. Så det blir bra om vi kan låta alla veta vilken träning vi har igång.

Planen låter jättebra, tycker jag.

Här hemma får de flesta instruktionen att ignorera hundarna helt tills de har klätt av sig och kommit in och att de inte behöver hälsa över huvud taget om de inte vill (vi har en barngrind som gör att hundarna inte är i hallen). Mina hundar är som mest uppspelta vid själva "ÅH HERREGUD VAD SPÄNNANDE DET KOMMER NÅGON!"-stunden vid knackning, dörr som öppnas och person kommer in.

Mina kompisar är så rutinerade nu att de oftast inte klappar eller pratar med hundarna förrän de sätter sig i soffan. Sen har hundarna så klart favoriter bland vännerna, och då blir det liksom puss- och kramfest oavsett för att hundarna inte ska explodera, men det gäller ju ett ganska litet gäng väl utvalda personer (som i regel slänger sig på golvet och låter sig pussas och kramas det första de gör, hehe) :)

Bra sak att lära vänner och familj:
Hundar går utmärkt att hälsa på utan rösten i falsett :D
 
Planen, för er som är intresserade, ser just nu ut såhär:

Idag: Bruce är hos dagmatte
Helgen: Bruce får en lugn helg hemma med oss. Ska träna passivitet hemma och på promenad sen mest mysa
Måndag och tisdag: Bruce är hos dagmatte för att hålla rutinen igång och få in honom i flocken
Onsdag: Bruce kastreras sedan vila hemma en vecka minst

När Bruce är läkt går han tillbaka till dagmatte december ut för att vi ska se hur det går. Vid årsskiftet tar jag och dagmatte beslut om han ska fortsätta där eller inte. Sedan löpande träning på passivitet och hundmöten. Samt även människomöten, vi ska förbereda oss för julens alla träffar och hinna prata lite med familjen innan så de vet hur de ska agera. Som jag skrev tidigare så blir alla så glada när de träffar honom att de jagar upp sig, och honom också då. Så det blir bra om vi kan låta alla veta vilken träning vi har igång.
Ett tips när man är borta hos folk: ha vovve kopplad :)
Vår kille kan också stressa runt och vara "social" som en tok, nu tar vi inte av kopplet förrän han taggat ner. Skönt också när man har kissproblem, då har man koll på dem. Vi upplevde att han kände sig mer trygg med lite gränser sådär, kan fortfarande göra så ibland om det är ett stimmigt ställe.
Det kanske dagmatte kan tänka sig att köra med lite också, typ att han får ha koppel på sig en stund när man kommer in, så man hinner tagga ner.

Lycka till!
 
Tack för alla tips!

En till fråga, Bruce kissade på täcket inatt igen och på golvet igår på dagen. Så något har verkligen hänt, det märks. Men jag avvaktar till efter kastreringen att utreda vidare. Men en sak som jag reagerade på idag, Bruce låg på rygg på morgonen och jag kliade honom på magen. Tyckte att hans testikel såg lite konstig ut så jag kände på den och märke att den var stenhård. Den brukar ju vara mjuk annars. Men nu var den stenhård, som om hela pungen var "spänd" på något sätt. Är det vanligt för hundar som är könsmogna kanske?
 
Nej det tror jag inte är vanligt... Jag har i alla fall aldrig känt att någon av mina haft stenhårda testiklar. Visst kan det variera lite i fasthet, men hård känner jag inte igen.
 
Nej det tror jag inte är vanligt... Jag har i alla fall aldrig känt att någon av mina haft stenhårda testiklar. Visst kan det variera lite i fasthet, men hård känner jag inte igen.

Bruce har alltid haft en väldigt mjuk testikel. Ja, så som testiklar ska vara. Tänk er att man skulle fylla en vattenballong tills den nästan spricker. Lite så känns hans testikel idag. Spänd. Han verkar inte ha ont för man får klämma på den.

Inatt har han även varit EXTREMT rastlös. Han har bytt sovplats hela natten och ibland enbart legat några sekunder på ett och samma ställe för att sedan byta igen. Ställt sig upp. Lagt sig ner. Ställt sig upp. Lagt sig ner igen osv. tills han tillslut kissade ner täcket.

Mattes lilla hjärtegull.. Kan inte vara lätt att vara Bruce just nu.
 
@Singoalla kan tipsa omAdaptil! Jag har en stresspåse till Papillontik på 1, 5 år, för oss har det hjälpt oerhört mycketmed ett adaptilhalsband, innan gick det inte att träna på det läskiga utomhus och hon gick upp i sådan stress att hon bara skällde hysteriskt. Nu har vi kommit väldigt långt jämfört med hur det var innan, och utan adaptilen hade det inte varit möjligt, nu kan hon inte vara utan ocj det märks en oerhört stor skillnad på henne med och utan halsband (jag var ju såklart tvungen att testa).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
810
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 321
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 242
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
749
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp