Bukefalos 28 år!

En pissig tråd

Ett tips när man är borta hos folk: ha vovve kopplad :)
Vår kille kan också stressa runt och vara "social" som en tok, nu tar vi inte av kopplet förrän han taggat ner. Skönt också när man har kissproblem, då har man koll på dem. Vi upplevde att han kände sig mer trygg med lite gränser sådär, kan fortfarande göra så ibland om det är ett stimmigt ställe.
Det kanske dagmatte kan tänka sig att köra med lite också, typ att han får ha koppel på sig en stund när man kommer in, så man hinner tagga ner.

Lycka till!
Så gör jag rent reflexmässigt med alla hundar just för att man ska få in en rutin på att det är lugnt att komma bort, även en lugn hund har lätt att bygga förväntan om det blir stimmigt varje gång dom kommer bort :)
Valpar och unghundar hålls kopplade, dom äldre beordras ofta att lägga sig någonstans där dom är ur vägen. Däremot brukar dom få smyga sig därifrån när alla satt sig till ro och dom själva ligger lugnt innan, just för att jag inte vill ha förväntan som gärna blir vid ett fri kommando, hundarna brukar lära sig när det är dags även om det är diffusa kriterier :)

/Camilla
 
Jag är helt övertygad om att det är något fysiskt fel på Bruce, ju mer du skriver om honom.

Jag är rädd för det. Igår hoppade han upp och kissade i sängen igen, precis innan vi skulle gå och lägga oss. Jag kommer börja tappa hår snart, men håller ut till efter kastreringen. Ska prata med veterinären om honom och det här problemet.

Samtidigt tänker jag att han kan ju ibland hålla sig flera timmar. Han kissar inte på sig, utan han sätter sig ner aktivt och kissar. Gräver gärna runt lite bland kuddar/täcken innan han kissar. Är vi hemma och tar det lugn kan han ju hålla sig 4 timmar. Så om något skulle vara fel fysiskt, borde han inte ha svårt att hålla tätt hela tiden då? Jag vet inte. Men det är väldigt jobbigt att inte veta.
 
Ringde veterinären nu och vi kom överens om att titta på det här på onsdag också. Jag skulle ta med urinprov, och eventuellt tar vi ett blodprov också på onsdag. Så förhoppningsvis får vi antingen reda på vad det berott på, eller kan utesluta fysiska besvär efter besöket så vi kan jobba vidare.
 
Ringde veterinären nu och vi kom överens om att titta på det här på onsdag också. Jag skulle ta med urinprov, och eventuellt tar vi ett blodprov också på onsdag. Så förhoppningsvis får vi antingen reda på vad det berott på, eller kan utesluta fysiska besvär efter besöket så vi kan jobba vidare.

Jättebra tänkt! Kanske får ni ett tydligt svar, kanske inte, men det blir i alla fall lite mindre famlande i mörkret - sånt är värdefullt när det är lite tungt emellanåt! :up:
 
Hoppas kasrtereringn hjälper och att ni hittar orsaken till hans problem. Stackars liten :(

Jag hoppas det också :( Måste vara så jobbigt för honom.

Jättebra tänkt! Kanske får ni ett tydligt svar, kanske inte, men det blir i alla fall lite mindre famlande i mörkret - sånt är värdefullt när det är lite tungt emellanåt! :up:

Tänker så också. Det som tär mest just nu är ju just att vi inte vet. Inget man gör hjälper. Om jag bara får komma på rätt bana så är jag glad.
 
Jag hoppas det också :( Måste vara så jobbigt för honom.



Tänker så också. Det som tär mest just nu är ju just att vi inte vet. Inget man gör hjälper. Om jag bara får komma på rätt bana så är jag glad.

Vi är nog alla väldigt engagerade i din lille rackare vid det här laget. Uppdatera gärna så snart du kan och orkar på onsdag, så vi får veta att allt gått bra och kastreringen blivit av. Så kan vi följa utvecklingen vi alla hoppas på därefter. :p
 
Vi är nog alla väldigt engagerade i din lille rackare vid det här laget. Uppdatera gärna så snart du kan och orkar på onsdag, så vi får veta att allt gått bra och kastreringen blivit av. Så kan vi följa utvecklingen vi alla hoppas på därefter. :p

Det kommer ni definitivt få göra :p Tror ni jag tänker släppa taget om er nu när jag får så mycket experthjälp :angel:
 
Bonusbild :D

10322650_10152341762896216_5725130729667335840_n.jpg
 
@Singoalla kan tipsa omAdaptil! Jag har en stresspåse till Papillontik på 1, 5 år, för oss har det hjälpt oerhört mycketmed ett adaptilhalsband, innan gick det inte att träna på det läskiga utomhus och hon gick upp i sådan stress att hon bara skällde hysteriskt. Nu har vi kommit väldigt långt jämfört med hur det var innan, och utan adaptilen hade det inte varit möjligt, nu kan hon inte vara utan ocj det märks en oerhört stor skillnad på henne med och utan halsband (jag var ju såklart tvungen att testa).

Smart! Visste att detta fanns för katter, men inte för hundar. Ska absolut kika på det.
 
Väldigt intressant att följa! Jag hoppas ni får ordning på kissandet i och med kastreringen. Kan bara föreställa mig hur extremt jobbigt det måste vara att få detta bakslag när han äntligen hade blivit rumsren. :banghead: Kämpa på!!
 
Väldigt intressant att följa! Jag hoppas ni får ordning på kissandet i och med kastreringen. Kan bara föreställa mig hur extremt jobbigt det måste vara att få detta bakslag när han äntligen hade blivit rumsren. :banghead: Kämpa på!!

Ja, man blir fullkomligt tokig. Vi kämpade så länge för att få honom rumsren också. Förra veckan var jag helt på bristningsgränsen en kväll, när sambon slänger ur sig: "Äsch, han är en late bloomer. Tänk på vissa barn som kissar i sängen tills dom är 12 år. Det är inte deras fel. Det löser sig."

Önskar jag hade hans tålamod ibland :D
 
Fast du ska ju vara glad att du slipper pressen från sambon i alla fall för det är nog stressande och frustrerande ändå.
Jag vet ju att sambon här hemma inte var lika nöjd över att min tålamod med tiken här hemma som hade liknande beteende, men det verkar ha löst sig med henne nu snart 1,5 år gammal...

/Camilla
 
Usch vad jobbigt det låter.. Om det nån tröst så tog det ett tag innan jag fick våran dp helt rumsren också och jag får hålla ett öga på honom om vi hälsar på nån som har hund (särskilt om det redan innan kan vara så att det finns doftmarkeringar), hundfria hem går säkra. Syrrans hund är hopplös, hon har gett upp och har blöja på honom när de hälsar på men hemma är han rumsren. Våra går dock mest och skvätter och doftmarkerar så de kissar inga mängder men inte är det kul för det.
Det händer att det blir en olycka ibland, som häromdagen då maken råkat stänga in vovven i sovrummet och dottern som annars brukar ta ut hunden trodde att han var hemma eftersom dörren var stängd och jag som åkte förbi stallet efter nattjobbet så jag kom hem först vid 10. Då låg det en pöl på golvet men det klart att hundstackaren inte kan hålla sig hur länge som helst, tacksam att han inte kissar ner sängen eller mjuka saker de ggr det sker en olycka. Han är annars duktig på att säga till när han behöver gå ut, lite fööör duktig för är det löptikar i kvarteret så tycker han att han behöver gå ut iallafall varje timme för att nosa :P..

Jag hoppas att det går att få ordning på!
 
Fast du ska ju vara glad att du slipper pressen från sambon i alla fall för det är nog stressande och frustrerande ändå.
Jag vet ju att sambon här hemma inte var lika nöjd över att min tålamod med tiken här hemma som hade liknande beteende, men det verkar ha löst sig med henne nu snart 1,5 år gammal...

/Camilla

Jag är extremt tacksam över att hans tålamod. Om inte han varit så lugn så hade jag säkert brustit för länge sen.

Snabb update, jag pratade med hans dagmatte igår när jag hämtade honom och tydligen har Bruce blivit mycket lugnare. Han bryr sig inte om de andra hundarna lika mycket längre, han har en kompis som han gärna håller sig nära och vilar bredvid men de andra är inte så intressanta längre. Han vilar mer på dagarna och promenaderna går bättre, han slänger inte runt sig i kopplet lika mycket längre. Så det känns positivt. Han är fortfarande trött när jag hämtar honom men inte helt utslagen som tidigare. Dock kissar han lika mycket fortfarande så hon får fortfarande ha "blöjan" på honom. Inatt vaknade han och kissade ner täcket igen. Det är tredje gången på fyra nätter nu. Ska bli skönt att träffa veterinären i morgon.
 
Smart! Visste att detta fanns för katter, men inte för hundar. Ska absolut kika på det.

Prova det gärna separat från andra saker bara, så du kan utvärdera vad som har vilken effekt! Himla tråkigt att slänga in femtioelva förändringar på en gång och så vet man inte vad som påverkar hur - kanske har en positiv effekt men den tas ut av en som har negativ effekt och så tror man att inget gör någon skillnad alls, typ. :)

(Monster med adaptil:
crazy.gif
)
 
Prova det gärna separat från andra saker bara, så du kan utvärdera vad som har vilken effekt! Himla tråkigt att slänga in femtioelva förändringar på en gång och så vet man inte vad som påverkar hur - kanske har en positiv effekt men den tas ut av en som har negativ effekt och så tror man att inget gör någon skillnad alls, typ. :)

(Monster med adaptil:
crazy.gif
)
Bra input! Håller helt med!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
810
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 321
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 242
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
749
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp