En sån där "hur hade ni reagerat"-tråd

snow

Trådstartare
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)

Tvingas umgås? Vad hindrar mig från att köra mitt egna race i sådana fall? Bor kompisen långt borta hade dom något specielt för sig så det inte funkade att åka hem av olika anledningar?

När jag vart sambo och sambon har haft kompisar över har jag kunnat sitta och spela om jag känt för det.
 
Jag hade nog varit irriterad över att ha någon jag inte gillade där, men försökt behärska det. Det är ju sambons lägenhet också och han har rätt att be en vän sova över.

Det är det jag försöker göra med varierad framgång. Att vännen skulle komma hit var inga konstigheter, men att personen också sover över känns jobbigt för det var jag inte inställd på...

Tvingas umgås? Vad hindrar mig från att köra mitt egna race i sådana fall? Bor kompisen långt borta hade dom något specielt för sig så det inte funkade att åka hem av olika anledningar?

När jag vart sambo och sambon har haft kompisar över har jag kunnat sitta och spela om jag känt för det.

Det är typ så jag beter mig, men det här är en ganska... "speciell" person som kan komma med plumpa kommentarer och inte riktigt "lämnar en ifred" sas, vilket är en anledning till att jag inte är så förtjust i hen.

Vännen har ca 1 h körtid härifrån och planen var inte att sova över från början.
 
Det är det jag försöker göra med varierad framgång. Att vännen skulle komma hit var inga konstigheter, men att personen också sover över känns jobbigt för det var jag inte inställd på...



Det är typ så jag beter mig, men det här är en ganska... "speciell" person som kan komma med plumpa kommentarer och inte riktigt "lämnar en ifred" sas, vilket är en anledning till att jag inte är så förtjust i hen.

Vännen har ca 1 h körtid härifrån och planen var inte att sova över från början.

Ah min förre detta sambos kompisar kom ofta och pratade en stund med mig om jag häll på med annat. Dock så var det inga jag hade några problem med så.

Har du pratat med sambon din och sagt att du gärna vill få veta inom en vettig tidsgräns att personen kommer sova över så att du kan förbereda dig mentalt? Och kanske t ex be sambon prata med kompisen och säga att du har ett behov av lite ensam tid eller något sådant så det blir större chans att du blir lämnad ifred? Förutsatt att det funkar.

Annars kanske prova att du får veta i god tid att din sambo ska umgås med kompisen så d kan göra andra planer på annat håll?
 
Ja. Inte skulle det bry mig, även om jag skulle föredra att veta det så är det
väl inget att uppröras över.
 
Jag skulle bli lite lagom irriterad, men jag skulle bedöma att det är upp till sambon att styra med sitt eget umgänge som hen tycker. Jag skulle väl dock huvudsakligen hålla mig lite undan och greja med mitt, kanske skulle jag gå hem till någon av mina egna vänner på en kopp kvällskaffe.

Det här händer alltså då och då i mitt hem. Jag bråkar inte om det, men det händer att jag säger att jag vid något specifikt tillfälle inte vill att det kommer hem folk (tex om jag är väldigt sliten).
 
Både jag och sambon skulle bli sura om den andra bestämde nåt sånt utan att höra med varandra först. Det är bägges hem och ingen av oss har några bekanta att "gå över till" om det skulle ske.
Dock är ingen av oss omöjliga, men utan kommunikation innan skulle det nog bli lite surhet dagen efter.
 
Det där är ett fint exempel på varför jag nog inte hade passat bra som sambo till någon, jag hade nämligen blivit tokig på något sådant. Ok om det kommit en förvarning långt innan, men annars, nej. Jag hade nog fått lust att dränka mig själv eller något bara för att slippa, och varit väldigt tydlig med det till sambon i fråga :angel:
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)
Sånt gör jag för ofta. Jag har till och med lånat ut lägenheten ett par gånger utan att fråga först. Jag vet inte... Men det känns liksom så självklart att vara gästfri vid vissa tillfällen.
 
Det där är ett fint exempel på varför jag nog inte hade passat bra som sambo till någon, jag hade nämligen blivit tokig på något sådant. Ok om det kommit en förvarning långt innan, men annars, nej. Jag hade nog fått lust att dränka mig själv eller något bara för att slippa, och varit väldigt tydlig med det till sambon i fråga :angel:
Samma här. Jag har ett stort behov av att få ha mitt hem som "batteriladdare". Blir helt matt av att ha nattgäster, även när det är folk jag tycker bra om.

Jag ska inte heller vara sambo! ;)
 
Jag hade nog varit ok med det så länge jag inte måste umgås med personen och underförutsättning att hemmet är större än en etta. En etta kräver helt klart mer överenskommelse mellan parterna. Men oavsett hade jag fördragit att bli förvarnad om saken. Å andra sidan är inte sambo min grej.
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)
Ja , det är ok. Om det inte är en etta.
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)

Om det hade varit jag så hade jag nog tyckt (oavsett om jag gillade personen eller inte) att det beror på omständigheterna. Om jag behöver jobba eller om det finns en överhängande risk att nattsömnen störs så hade jag velat bli tillfrågad eller åtminstone informerad i förväg. Men det beror också på hur man bor. I en bostad som har plats för gästrum så tycker jag nog att jag inte riktigt att det skulle vara vettigt om jag hade synpunkter på ev. nattgäster. I en etta eller en tvåa så är däremot risken överhängande att man kan bli störd av nattgäster och då är det vettigt att bli tillfrågad i förväg.

Men huruvida jag tycker om nattgästen eller inte tycker jag inte spelar så stor roll för resonemanget.
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)

Nu är ju inte jag sambo men vi tillbringar ju tid hos varandra. Är det i arbetsveckan skulle jag definitivt vilja veta om det kommer en nattgäst. Jag skulle inte ta hit en gäst utan att checka av med partnern (oavsett vad partnern tycker om gästen). Ibland kan vi ju ha planerat något för bara oss två.

Hemma hos honom bryr jag mig inte, det är ofta det blir ett spontant kalas och det däckar någon i gästsängen. Samma där, vad jag tycker om den personen är inte relevant.

Å andra sidan, ingen av oss hade tillåtit att partnern behandlas dåligt av en kompis. Då skulle vi sätta ner foten direkt. Det är dock en situation som aldrig har uppkommit. När partnern har kompisar över och snackar om något jag inte är intresserad av så sätter jag mig vid datorn/ser på TV/läser en bok. Ingen bryr sig i det, när jag är där är det ju mitt hem också precis som det är för honom när han är här. Skulle en kompis komma hit och vi börjar snacka häst skulle jag inte förvänta mig att han sitter med.

Det exakta scenariot du beskriver hade absolut irriterat mig men samtidigt förstår jag din sambo. Kompisen har en viss restid och jag antar att besöket drog ut på tiden. Säger sambon något om du skulle ta hem en kompis på det sättet? Om han gör det skulle jag helt klart inte ställa upp på det, det ska vara lika för båda två. Samtidigt, jag är en person som inte orkar vara irriterad en längre tid. Är det något som irriterar mig släpper jag det eller så får jag ett utbrott och sedan är det bra :p

En undran bara (som du inte behöver svara på): Är din sambo mer spontan och du mer planerande? Det din sambo gjorde låter som en spontangrej min partner skulle kunna göra :D Jag hade ett väldigt stort behov av att ha en plan och att den följdes tidigare. Mitt jobb har nött bort det :cautious: :meh:
 
Jag hade nog varit irriterad över att ha någon jag inte gillade där, men försökt behärska det. Det är ju sambons lägenhet också och han har rätt att be en vän sova över.

Ja, ungefär så tänker jag nog också. Jag hade nog också passat på att under kvällen ta en extra lång promenad med hunden, diska lite noggrannare eller ha andra viktiga och långdragna ärenden i andra delar av bostaden än där de sitter.
 
Intressant att läsa era svar! Ffa att några verkar vara som jag; att spontana nattgäster påverkar ens "sfär" och liksom tar lite energi. Jag trodde nog att de flesta skulle säga "äh, det är väl ingenting" (vilket jag önskar att jag kände, men hur mycket min hjärna än tycker att det vore fint om jag var totalt opåverkad och superspontan så är jag inte det).

En undran bara (som du inte behöver svara på): Är din sambo mer spontan och du mer planerande? Det din sambo gjorde låter som en spontangrej min partner skulle kunna göra :D Jag hade ett väldigt stort behov av att ha en plan och att den följdes tidigare. Mitt jobb har nött bort det :cautious: :meh:

Huvudet på spiken ;). Min sambo är mycket mer spontan och social än vad jag är. Och det måste han ju få vara! Jag tror att jag i den här situationen hade önskat att han hade uppmärksammat att han vet att jag kan ha lite svårt för den här typen av spontanitet genom att fråga: "det blev lite sent, är det OK om xx stannar över natten?", istället för att som han sa nu: "det blev visst sent så xx sover över här".

Men som jag skrev ovan, jag önskar nog att det inte påverkade mig så mycket att "mina cirklar rubbas". Att folk är hos oss på kvällar spelar mig mindre roll, men just mornar är lite heliga för mig - det är då jag tankar energi liksom, och gärna i min ensamhet. När den rutinen måste ruckas på så vill jag gärna ha lite längre framförhållning än kl 22:30 kvällen innan. (Nu löste jag situationen genom att gå upp innan folket vaknat hemma och stack på ett spinningpass, för att därefter äta frukost på jobbet. Delar kontor med två till men de är sällan här på morgonen så nu fick jag min ensamma morgonstund och cirklarna är runda och fina igen ;) )
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)
Hade vi en tvåa och kompisen skulle slaggat på typ soffan hade jag blvivit lite irriterad kanske, men hade den sovit i typ gästrum hade jag nog inte brytt mig sålänge kompisen inte hade gjort mig illa eller var elak mot mig eller missbrukare eller kriminell eller så.
 
@snow: Jag kände igen reaktionen för jag hade reagerat likadant för x antal år sedan ;) :D

Inget är mer rätt även om jag personligen är glad att jag klarar att mina cirklar rubbas (eller.. jag lägger inte ens märke till det längre). Jag tycker dock fortfarande om att ha "egentid" på morgonen (som nu, lite Buke och kolla/svara på jobbmailen). Eftersom särbon är en sjusovare av rang om han har möjlighet passar det perfekt :up:
 
Hade vi en tvåa och kompisen skulle slaggat på typ soffan hade jag blvivit lite irriterad kanske, men hade den sovit i typ gästrum hade jag nog inte brytt mig sålänge kompisen inte hade gjort mig illa eller var elak mot mig eller missbrukare eller kriminell eller så.

Kompisen är absolut inte elak eller kriminell eller så! Jag har bara lite svårt för hens sätt att vara/skämta. Vi bor i en tvåa.

@snow: Jag kände igen reaktionen för jag hade reagerat likadant för x antal år sedan ;) :D

Inget är mer rätt även om jag personligen är glad att jag klarar att mina cirklar rubbas (eller.. jag lägger inte ens märke till det längre). Jag tycker dock fortfarande om att ha "egentid" på morgonen (som nu, lite Buke och kolla/svara på jobbmailen). Eftersom särbon är en sjusovare av rang om han har möjlighet passar det perfekt :up:

Jag har absolut blivit bättre på att få cirklarna rubbade sen jag blev sambo och det är jag glad för. Dock har vi exakt samma beteenden här hemma som ni har (dvs sambon är en sjusovare) så jag får ofta ha mina ensammornar :up:. (Gissar att det definitiva slutet på mitt cirkelbeteende skulle komma om vi skaffar barn. Den dagen den sorgen osv ;) ).
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 757
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 974
Senast: Elendil
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp