En sån där "hur hade ni reagerat"-tråd

Jag hade nog inte reagerat speciellt mycket alls. Jag hade gått och lagt mig och sen försökt vara trevlig men snabb till jobb/träning/tagit en promenad på morgonen. Att erbjuda en gäst att sova över om det blir sent tycker jag är självklart. Och jag hade blivit jättebevsiken på min sambo om han blivit sur på mig för att en kompis fått slagga på soffan.
 
Jag hade nog inte reagerat speciellt mycket alls. Jag hade gått och lagt mig och sen försökt vara trevlig men snabb till jobb/träning/tagit en promenad på morgonen. Att erbjuda en gäst att sova över om det blir sent tycker jag är självklart. Och jag hade blivit jättebevsiken på min sambo om han blivit sur på mig för att en kompis fått slagga på soffan.
Håller med! Det nya egosamhället där folk sitter och klagar på lite störd nattsömn. Och?
 
Jag måste ändra mitt eget svar :p
Frågade sambon (för det jag skrev var ju vad jag trodde om honom). Han sa att som vi bor nu skulle han inte säga så mycket, möjligen påpeka dagen efter att "du kan väl förvarna nästa gång". Om vi bodde kvar i vår tvåa skulle han nog bli mer sur.
Så väl kände jag honom :o
Han kände dock mig väl...jag är långsint....
 
Vallonhumör? Jag själv, halva min släkt och några bekanta är valloner. Ingen av oss har det där humöret.

Tja, det märks tydligt i vår släkt.

Ja, det var en väldig märklig generalisering.

Det får du ju tycka. Kan du någon vallonhistoria? De "importerades" som järnarbetare till gods där patronerna hade all makt och inte hade problem med att prygla personalen. Det gjorde de med vallonerna en gång för de slog tillbaka (dvs hade humör). Vallonerna var skickliga så de kunde inte skicka iväg dem.

Att prata om vallonhumör är vanligt i min familj och även andra vallonsläkter jag känner folk ifrån (och ja, de har samma humör).
 
@athena_arabians Jag tror inte på att olika etniska grupper skulle ha gemensamma personlighetsdrag på det sättet. Det är ett resonemang jag inte köper överhuvudtaget.

Jag tänker inte gå OT men jag sätter större tilltro till det min morfar och morfarsfar fick fram när de studerade vår släkts och vallonernas historia än vad någon random person på ett forum tror.
 
Jag tänker inte gå OT men jag sätter större tilltro till det min morfar och morfarsfar fick fram när de studerade vår släkts och vallonernas historia än vad någon random person på ett forum tror.
Men snälla du, antingen tror man på att vissa etniska grupper har specifika egenskaper, att våra personligheter sitter i vår etnicitet, eller så gör man inte det. Min ståndpunkt har ingenting med din släkt eller vallonernas historia att göra.
 
Om din sambo bjuder hem en av sina vänner till er gemensamma lägenhet, och din sambo vet att du inte är särskilt förtjust i denna vän, tycker du då att det är OK att sambon låter vännen sova över utan att prata med dig först? Du är alltså hemma och måste därmed "tvångsumgås" med vännen.

(Ja, detta är ett scenario ur verkligheten och jag kan inte reda ut om min irritation över situationen är irrationell eller ej.)

Jag hade blivit skitirriterad om sambon inte ens pratat med mig om det.
Mitt hem, min borg.
Hade däremot sambon frågat något i stil med "Är det ok om X sover över? Hen har ju så långt hem och nu blev det sent här" hade jag varit något mindre irriterad, sagt att det var ok och hoppats att X var ute ur huset när jag vaknade.
Tur jag och sambon är likadana gällande detta ;)
 
Tja, det märks tydligt i vår släkt.



Det får du ju tycka. Kan du någon vallonhistoria? De "importerades" som järnarbetare till gods där patronerna hade all makt och inte hade problem med att prygla personalen. Det gjorde de med vallonerna en gång för de slog tillbaka (dvs hade humör). Vallonerna var skickliga så de kunde inte skicka iväg dem.

Att prata om vallonhumör är vanligt i min familj och även andra vallonsläkter jag känner folk ifrån (och ja, de har samma humör).
Men alltså, du är snubblande nära rashygien där. (I min familj säger man att barn med en viss hårfärg är argsinta, men vi vet åtminstone att det är ett skämt.)
 
Jag hade inte uppskattat det, ska jag vara ärlig att säga. :o
Det skulle i och för sig inte hända heller.
Min sambo är inte särskilt social av sig.
Sen beror det väl på. Hade jag som du, bott i en tvåa, så hade det känts jättejobbigt.
Hemma hos oss finns det tillräckligt med plats (hus m 2 vån) men det är inte jättestort.
Det hade inte gått helt obemärkt förbi. Dock har vi tillgång till gästrum och två badrum.
Det underlättar ju en del.....

Sen beror det väl på vad man gör.
Sitter man och pratar lugnt och kollar på tv så är ju det mer ok än om man sitter och dricker och skrålar högt.
Men, jag hade uppskattat att bli förvarnad och tillfrågad, ja.
Jag tycker att det ingår när man bor ihop med någon.
 
Jag hade nog sett till att sambon visste vad jag tyckte om kompisen och sedan sagt att jag ville vara i fred resten av kvällen. Jag kan vara känslig när det gäller personer som jag känner inte behandlar mig väl, så jag hoppas att sambon skulle veta det om mig. Och så hade jag tagit en lång sovmorgon :p:D
Men självklart hade jag uppskattat mera om hen hade frågat mig "är det okej?" än att hen hade sagt "x sover över". Hälften är ju mitt.

Edit: Kanske också "om du ger mig frukost på sängen" :angel::D:D:up:
 
Så länge människan inte varit rent elak mot mig, medvetet, hade jag inte brytt mig.
Jag är mer sån som kan ha vänner sovandes över än sambon. Han är social. Men ser gärna att de sover i övernattningslägenheten vi har i vårt hus. Så de har sitt och vi vårt.
Jag tycker det är mysigt om våra nära och kära sover i gästrummet hos oss.

Hos oss gäller dock att "dina vänner är alltid välkomna" oavsett vems av våras det är.
Har jag eller sambo behov att vara ensamma kan vi dra oss undan om den andra har kompis här.
Jag tycker det är mysigt att veta att min sambo umgås med en vän även om jag ska sova och de hörs lite. Jag ser det som att det är fint att han har vänner han gillar.
 
Om jag skulle vara hos en vän, det blev sent och jag frågade om jag fick sova över, skulle jag tycka det var väldigt underligt om vännen sa "ska bara fråga min sambo om det är okej". Typ som när man var barn och skulle fråga sina föräldrar om en kompis fick sova över.
 
Jag har vallonhumör och ja, det har verkligen gått i arv i flera generationer. Vi smäller och smäller rejält (långsur är inget för oss :D). Eftersom jag vet om det anser jag att det är min plikt att faktiskt hålla humöret i schack. Det blir olidligt för omgivningen annars och jag blir faktiskt nästan rädd för mig själv när jag verkligen tänder.

Det har automatiskt blivit bättre med åldern plus att jag har jobbat med det eftersom jag tidigt var medveten om att mitt humör är lite extremt. Det som är skönt nu är att jag kan ta fram det men samtidigt kontrollera det, väldigt användbart i vissa jobbsituationer :p

Jag ar ocksa av Vallon slakt och brukade ha ett ganska sa explosivt humor innan jag lyckades tamja det.

@athena_arabians Jag tror inte på att olika etniska grupper skulle ha gemensamma personlighetsdrag på det sättet. Det är ett resonemang jag inte köper överhuvudtaget.

Errr ... jag har tillbringat de senaste 35 (eller sa) aren i olika kulturer i olika delar av varlden. Det ar helt klart att olika etniska grupper har gemensamma personlighetsdrag ... precis pa det sattet. Det handlar formodligen oftast om vad som ar okay i den kulturen ... om man accepterar explosivt humor har en stor del av befolkningen det, om man inte accepterar det kulturellt ar det mycket fa som har det.
 
Men alltså, du är snubblande nära rashygien där. (I min familj säger man att barn med en viss hårfärg är argsinta, men vi vet åtminstone att det är ett skämt.)
Rashygien? Kan du lägga ut texten lite om hur du tänker då utifrån athena arabians uttalande.
 
@hastflicka Jag tycker att resonemanget är både felaktigt och obehagligt. Du är inte den enda som rest i världen och haft den syn på människor, det gör det inte mer rätt.
Att ni på fullaste allvar förklarar ert eget humör med att ni stammar från valloner är för mig helt otroligt sanslöst. Som @Trani säger, man tror att det är på skämt nästan.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 749
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 970
Senast: Elendil
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp