En svår fråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min psykolog har frågat mig om det finns några tillfällen då livet är lite bättre. Hon trodde att sådana tillfällen fanns. Frågan är svår och jag måste tänka rätt länge för att komma på något. Livet är liksom jämngrått hela tiden och jag blir aldrig av med det. När jag gör saker så märker jag ju inte det gråa men det återkommer alltid så fort jag upphör med aktiviteten. Det gråa är liksom närvarande hela tiden alldeles oavsett.

Om jag nu ändå ska pressa fram något tillfälle när det gråa faktiskt lättar, så är det nog när jag rider lektion. Tyvärr har jag inte råd med det just nu. Det kan också lätta ibland då jag pratar med någon om något intressant.

Men frågan är svår. Jag får fundera vidare.
 

Jag tycker mig se att du säger att ett av de tillfällena som är bättre är när du är i aktivitet.

Följdfråga: Finns det olika mycket lättnadseffekt av olika slags aktiviteter?
Eller något i kringförutsättningarna som gör att en aktivitet har olika mycket effekt vid olika tillfällen?

Hur vet du om det gråa är lite mindre närvarande, eller om du bara märker av det mindre trots samma närvaro under tiden aktiviteten pågår?
 
Min psykolog har frågat mig om det finns några tillfällen då livet är lite bättre. Hon trodde att sådana tillfällen fanns. Frågan är svår och jag måste tänka rätt länge för att komma på något. Livet är liksom jämngrått hela tiden och jag blir aldrig av med det. När jag gör saker så märker jag ju inte det gråa men det återkommer alltid så fort jag upphör med aktiviteten. Det gråa är liksom närvarande hela tiden alldeles oavsett.

Om jag nu ändå ska pressa fram något tillfälle när det gråa faktiskt lättar, så är det nog när jag rider lektion. Tyvärr har jag inte råd med det just nu. Det kan också lätta ibland då jag pratar med någon om något intressant.

Men frågan är svår. Jag får fundera vidare.
Bra fråga som får dig att fundera!

Låter som en bra psykolog.
 
Jag tycker mig se att du säger att ett av de tillfällena som är bättre är när du är i aktivitet.

Följdfråga: Finns det olika mycket lättnadseffekt av olika slags aktiviteter?
Eller något i kringförutsättningarna som gör att en aktivitet har olika mycket effekt vid olika tillfällen?

Hur vet du om det gråa är lite mindre närvarande, eller om du bara märker av det mindre trots samma närvaro under tiden aktiviteten pågår?
Jag upplever att jag bara märker av det mindre när jag gör något eftersom det bara är fokus som förflyttas, men grundstämningen är den samma.

Däremot kan det gråa bli än mer kompakt och mörkt när jag inte gör saker. Det är dessa tillfällen som är dippar. Sen återgår det till det jämngråa (oavsett om jag gör något eller inte.)

Jag har inte lyckats identifiera några skillnader i lättnadseffekter mellan olika aktiviteter. Det är egentligen bara ridlektionen som sticker ut.

Men det mesta jag gör handlar mest om att låtsas ha ett vanligt liv. Och kanske hade jag mått sämre om jag inte hade gjort något alls utan bara legat på soffan.
 
Jag upplever att jag bara märker av det mindre när jag gör något eftersom det bara är fokus som förflyttas, men grundstämningen är den samma.

Däremot kan det gråa bli än mer kompakt och mörkt när jag inte gör saker. Det är dessa tillfällen som är dippar. Sen återgår det till det jämngråa (oavsett om jag gör något eller inte.)

Jag har inte lyckats identifiera några skillnader i lättnadseffekter mellan olika aktiviteter. Det är egentligen bara ridlektionen som sticker ut.

Men det mesta jag gör handlar mest om att låtsas ha ett vanligt liv. Och kanske hade jag mått sämre om jag inte hade gjort något alls utan bara legat på soffan.
Ingen skillnad alls på att diska jämfört med att vara i trädgården t.ex.?

Är inte en situation med förflyttat fokus ett bättre tillfälle, än ett utan fokusförflyttning då?

Jag menar NÅGON liten gradskillnad i vart fall, även om det inte är något tjoho-bra.
 
Jag upplever att jag bara märker av det mindre när jag gör något eftersom det bara är fokus som förflyttas, men grundstämningen är den samma.

Däremot kan det gråa bli än mer kompakt och mörkt när jag inte gör saker. Det är dessa tillfällen som är dippar. Sen återgår det till det jämngråa (oavsett om jag gör något eller inte.)

Jag har inte lyckats identifiera några skillnader i lättnadseffekter mellan olika aktiviteter. Det är egentligen bara ridlektionen som sticker ut.

Men det mesta jag gör handlar mest om att låtsas ha ett vanligt liv. Och kanske hade jag mått sämre om jag inte hade gjort något alls utan bara legat på soffan.
Ja, med mycket stor sannolikhet hade du mått sämre om du legat på soffan.
Att upprätthålla rutiner så gott det går brukar vara viktigt för rehabilitering. Och ibland kan det krävas att man tvingar sig till att göra saker man brukade tycka var roligt för att komma igång igen - hur motigt den än är.
 
Ingen skillnad alls på att diska jämfört med att vara i trädgården t.ex.?

Är inte en situation med förflyttat fokus ett bättre tillfälle, än ett utan fokusförflyttning då?

Jag menar NÅGON liten gradskillnad i vart fall, även om det inte är något tjoho-bra.
Att diska är nog jämförbart med att kratta löv eller rensa ogräs. Det tar emot att göra dessa saker. Möjligen känns det lite bättre när dessa saker är gjorda, precis som jag tycker att det är skönt att vara nyduschad. Men att duscha är däremot ingen jippi-grej, jag bara gör det helt rutinmässigt.

Jo, antagligen är det bättre att flytta fokus än att bli liggande på soffan.
 
Min psykolog har frågat mig om det finns några tillfällen då livet är lite bättre. Hon trodde att sådana tillfällen fanns. Frågan är svår och jag måste tänka rätt länge för att komma på något. Livet är liksom jämngrått hela tiden och jag blir aldrig av med det. När jag gör saker så märker jag ju inte det gråa men det återkommer alltid så fort jag upphör med aktiviteten. Det gråa är liksom närvarande hela tiden alldeles oavsett.

Om jag nu ändå ska pressa fram något tillfälle när det gråa faktiskt lättar, så är det nog när jag rider lektion. Tyvärr har jag inte råd med det just nu. Det kan också lätta ibland då jag pratar med någon om något intressant.

Men frågan är svår. Jag får fundera vidare.
Jag känner igen den känslan, jag försökte beskriva det någon gång lite som att när jag hade besök eller umgicks med någon så var det som om de tände lyset, men när de gick igen så släktes lyset.
 
Allt jag gör är så jäkla fejk. Jag har gjort en hel del idag, men nu sitter jag här igen och känner att inget spelar någon roll och gråten är inte långt bort.
 
@Magiana utan att det löser din situation i sak ... men du har inte provat att lyssna på radio podd medans du tex diskar eller tar tag i ngt som tar emot ?

Det ger en hel del distraktion från det tråkiga, som kan ge tillfredställelse . Finns ju allt att lyssna på beroende på vad som ”intresserar” sinnet mest just då. Allt från fakta/debatt/aktuella samhällsämnen till fiktion. Meditation, spökhistoria - you name it, osv.

Bara en tanke .
 
Men det är inte fejk. Och du är en trevlig, rolig människa. Du har ju gjort massor idag.
Försök klappa dig själv på axeln lite.
Har du något att göra imorgon så du kommer ut och ser lite folk?
Jag är ledsen över det jag förlorat och saknar. Det spelar liksom ingen roll vad jag gör när sorgen aldrig går över. Jag kan inte låtsas att sorgen inte finns.

Nej, jag har inget planerat för i morgon. Jag lär bli hemma ensam som vanligt.

@Magiana utan att det löser din situation i sak ... men du har inte provat att lyssna på radio podd medans du tex diskar eller tar tag i ngt som tar emot ?

Det ger en hel del distraktion från det tråkiga, som kan ge tillfredställelse . Finns ju allt att lyssna på beroende på vad som ”intresserar” sinnet mest just då. Allt från fakta/debatt/aktuella samhällsämnen till fiktion. Meditation, spökhistoria - you name it, osv.

Bara en tanke .
Jag orkar inte riktigt lyssna på folk som pratar. Det är rätt krävande för mig. När folk pratar på radion byter jag kanal.
 
Jag är ledsen över det jag förlorat och saknar. Det spelar liksom ingen roll vad jag gör när sorgen aldrig går över. Jag kan inte låtsas att sorgen inte finns.

Nej, jag har inget planerat för i morgon. Jag lär bli hemma ensam som vanligt.


Jag orkar inte riktigt lyssna på folk som pratar. Det är rätt krävande för mig. När folk pratar på radion byter jag kanal.

Du ska inte försöka åka på utflykt?
Jag tror du måste försöka lyfta den där sorgen ännu mer med psykologen. Det kan göra ont, men du måste hitta sätt att hantera det på så du vågar inleda relationer.
 
Du ska inte försöka åka på utflykt?
Jag tror du måste försöka lyfta den där sorgen ännu mer med psykologen. Det kan göra ont, men du måste hitta sätt att hantera det på så du vågar inleda relationer.
Vi har pratat en del men det räcker inte på långa vägar.

Jag vet inte vart jag skulle kunna åka på utflykt. Idéer saknas totalt.
 
Jag är ledsen över det jag förlorat och saknar. Det spelar liksom ingen roll vad jag gör när sorgen aldrig går över. Jag kan inte låtsas att sorgen inte finns.

Nej, jag har inget planerat för i morgon. Jag lär bli hemma ensam som vanligt.


Jag orkar inte riktigt lyssna på folk som pratar. Det är rätt krävande för mig. När folk pratar på radion byter jag kanal.

Du kan ju även lyssna på musik iof eller vadsom. Det var det jag försökte belysa. Men absolut - det var bara en tanke /fråga om du provat osv. Om det inte passar dig så är det ju så.
 
Jag orkar inte riktigt lyssna på folk som pratar. Det är rätt krävande för mig. När folk pratar på radion byter jag kanal.
Så tänkte jag också! Men när man hittar något man är verkligt intresserad av, förgyller det tråkiga stunder. Kanske något om trädgård.

Utflyktsmål, loppisrunda?
 
Så tänkte jag också! Men när man hittar något man är verkligt intresserad av, förgyller det tråkiga stunder. Kanske något om trädgård.

Utflyktsmål, loppisrunda?
Jag har provat, men det är svårt att koncentrera sig så länge på någon som pratar.

Det är inte säsong för loppisar och Erikshjälpen är inte öppen på söndagar. Sen känns det lite poänglöst att gå på loppis när man inte kan handla något.

Det är nog bara skogen som har öppet på söndagar och som är gratis att besöka. Men det är tungt att gå på promenad.
 
Jag har provat, men det är svårt att koncentrera sig så länge på någon som pratar.

Det är inte säsong för loppisar och Erikshjälpen är inte öppen på söndagar. Sen känns det lite poänglöst att gå på loppis när man inte kan handla något.

Det är nog bara skogen som har öppet på söndagar och som är gratis att besöka. Men det är tungt att gå på promenad.
Finns det nån tipspromenad du kan gå? Vet inte hur man får reda på vart det kan finnas, men det tycker jag är lite kul!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 816
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: miumiu
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp