En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Men TS vill inte ha en mjuk hund. Bichoner är mjuka och följsamma hundar som vill vara till lags och som plockar upp och agerar på ägarens sinnesstämning. Om jag så mycket som suckar en gång så kan jag lika gärna lägga ner träningspasset. De är bara inte så bra sporthundar om det är fokus då de är lite låga i energi, bekväma och i varje fall havaniserna och Frisén är så fruktansvärt extroverta.
TS verkar visst vilja ha en mjuk hund, som inte ifrågasätter så mycket?
Och den enda bichonen som varit uppe på tal är ju Löwchen som upplevs mer pigg än övriga, imo.

Nu är jag ju inte hundägare, utan tränar bara en del hund till jobb ibland (film).

Jag har varit väldigt imponerad över hur trevliga och träningsbara jakthundarna varit. Typ jämte och gråhund. Älskar att arbeta, bra fokus, lättlärda.

Jag tror inte att vi kommer så mycket längre nu, va?

TS verkar visst vilja ha en mjuk hund, som inte ifrågasätter så mycket?
Och den enda bichonen som varit uppe på tal är ju Löwchen som upplevs mer pigg än övriga, imo.

En som är följsam och förarintresserad men inte alltför mjuk tror jag skulle passa bäst. Om det alls går att kombinera de dragen, alltså. Min labbe är ganska förarvek för att vara en så i övrigt hård hund, men han har också rätt mycket självständighet som kommer fram när han själv tycker att annat är roligare än vad jag vill. Det har han alltid haft, så jag ser honom som en ifrågasättande individ. Jag är inte så värst sugen på att ha en till som är likadan.

Den du har är väl dock inte en dp?

Jo, och det har han varit hela tiden. Du måste blanda ihop mig med nån annan. Du får såklart tro vad du vill men jag betackar mig för öppna spekulationer i tråden.

Lapsk vallhund? Har inte sett de som förslag när jag kollade igenom snabbt. De kan vara lättare att hitta i norr än andra raser, inte typisk spets utan mer arbetsvilliga men inte riktigt som en brukshund heller.

Lapsk vallhund? Har inte sett de som förslag när jag kollade igenom snabbt. De kan vara lättare att hitta i norr än andra raser, inte typisk spets utan mer arbetsvilliga men inte riktigt som en brukshund heller.
Men alltså det är en renvallare. Jag vet att det finns soffpotatisar bland dem men de flesta jag känt vallar renar. Tycker verkligen inte man ska välja den rasen om man inte kan erbjuda ordentligt med motion.

De jag har träffat har varit aktiva sällskapshundar som mest tränas i sport - det är ju dåligt med renar i Skåne, men de har skällt en del.
Aktiva sällskapshundar ja, om de får ordentligt med motion och aktiveras på andra sätt är det väl helt okej. Jag vet som sagt att det finns exemplar som är soffpotatisar och trivs med det, men sånt kan man ju inte veta på förhand när man köper en valp. Tycker de verkar skälla betydligt mindre i vardagen när de faktiskt får ordentligt med motion, inte typ en timmes promenad.

Aktiva sällskapshundar ja, om de får ordentligt med motion och aktiveras på andra sätt är det väl helt okej. Jag vet som sagt att det finns exemplar som är soffpotatisar och trivs med det, men sånt kan man ju inte veta på förhand när man köper en valp. Tycker de verkar skälla betydligt mindre i vardagen när de faktiskt får ordentligt med motion, inte typ en timmes promenad.

Ursäkta, nån timmes promenad? Du har alltså inte ens läst trådstarten eller det senare inlägg där jag uttryckligen skriver att jag är flexibel med mental aktivering? Du går ju på som jag vet inte vad med massa antaganden som inte stämmer och uttalar dig självklart utifrån det. Tagga ner, tack, eller backa ur tråden.

Ursäkta, nån timmes promenad? Du har alltså inte ens läst trådstarten eller det senare inlägg där jag uttryckligen skriver att jag är flexibel med mental aktivering? Du går ju på som jag vet inte vad med massa antaganden som inte stämmer och uttalar dig självklart utifrån det. Tagga ner, tack, eller backa ur tråden.
Du har ingen lapsk? Jag skrev att jag tycker de verkar skälla betydligt mindre i vardagen när de får ordentlig motion och inte nån timmes promenad. Skrev inte om dig öht i det inlägget utan om hundar i min omgivning.

Men visst, i din trådstart står "ett par timmars promenad" och om det är vad som erbjuds i fysisk motion så skulle jag tycka att det är för lite för att skaffa lapsk, det handlade inte om mental aktivering. Jag tror inte du är så pepp på lapsk oavsett så fattar inte vad du blir upprörd över. Och om du är pepp på lapsk så tja, vi har olika åsikter om vad de behöver och inte heller det är nåt att bli upprörd över.

@Niyama Jag menar inte bara det inlägget utan flera andra du skrivit tidigare i tråden. Jag blir inte upprörd, mest förvirrad över vad sjutton det är du håller på med egentligen. Det är inte direkt trevlig diskussionsteknik att komma in och agera som att du vet mer om mig och min hundhållning än nån annan i tråden, för det gör du inte.

Men alltså det är en renvallare. Jag vet att det finns soffpotatisar bland dem men de flesta jag känt vallar renar. Tycker verkligen inte man ska välja den rasen om man inte kan erbjuda ordentligt med motion.
Jag har aldrig träffat någon som har haft ett större rörelsenehov än en pigg labbe. Valde själv bort rasen pga inte tillräckligt aktiva för mig. Men jag bor i Skåne, är rasen delad på rena vallinjer och utställning lär vi aldrig se den första typen här. Och jag misstänker att de är rätt mycket "kan själv" dvs avlade för att ta egna beslut och jobba långt ifrån sin förare, vilket kelpien också är egentligen. Jag tror alltså inte heller på lapsk till TS.

Sen är frågeställningen svår, den garanterat perfekta hunden finns ju inte. Särskilt inte om man vill kombinera hög koncentrationsförmåga och god arbetsmoral med "lagom aktiv ".

@Niyama Jag menar inte bara det inlägget utan flera andra du skrivit tidigare i tråden. Jag blir inte upprörd, mest förvirrad över vad sjutton det är du håller på med egentligen. Det är inte direkt trevlig diskussionsteknik att komma in och agera som att du vet mer om mig och min hundhållning än nån annan i tråden, för det gör du inte.
Vet inte vilket inlägg du syftar på eftersom det du verkade bli upprörd över var det du citerade där jag skrivit en timmes promenad. Jag måste säga att jag också blir förvirrad och undrar vad du håller på med, men visst, vi lämnar det där.

Jag har aldrig träffat någon som har haft ett större rörelsenehov än en pigg labbe. Valde själv bort rasen pga inte tillräckligt aktiva för mig. Men jag bor i Skåne, är rasen delad på rena vallinjer och utställning lär vi aldrig se den första typen här. Och jag misstänker att de är rätt mycket "kan själv" dvs avlade för att ta egna beslut och jobba långt ifrån sin förare, vilket kelpien också är egentligen. Jag tror alltså inte heller på lapsk till TS.

Sen är frågeställningen svår, den garanterat perfekta hunden finns ju inte. Särskilt inte om man vill kombinera hög koncentrationsförmåga och god arbetsmoral med "lagom aktiv ".
Jag har ingen koll på eventuell uppdelning, vet bara att arbetande hundar kan mönstras in. Lite svårt att veta vad man får också, vet kullar där det finns soffpotatisar och väldigt aktiva vallare i samma kull. Många här drar i längdspår flera mil några gånger i veckan och någon alternativ aktivitet på sommaren.

Ja det där "kan själv" är främsta orsaken till att jag inte köper lapsk. Jag vill träna och tävla bl.a. lydnad och jag vet att det finns jätteduktiga lapska, men dels vill jag försöka göra det lättare för mig själv och dels finns det lite för många exemplar som säger nej tack, har inte lust 😅

Men jag gillar dem och de är väldigt vackra.

Jag har aldrig träffat någon som har haft ett större rörelsenehov än en pigg labbe.

Jag tror inte att nån ens tror på att min labbe är pigg och kräver sitt för att vara nöjd, det har ju kommit pikar både i den andra tråden och här om att han skulle vara som vilken seg showlabbe som helst. Stämmer inte ett dugg men jag är trött på att hålla försvarstal.

Jag har för övrigt kollat på lapsk en gång i tidernas begynnelse men konstaterade just det att de inte passar in på vad jag vill ha. Så det spåret behöver vi inte ta så mycket längre.

Vidhåller corgi som bra alternativ, följsamma, will to please men inte förarveka. Oftast jämförs mentaliteten med en schäfers, ganska förlåtande i träning överlag. Cardigan passar nog bättre än pem.

Jag får kika lite mer på dem. Jag har - och nu blir väl ännu fler irriterade på mig - aldrig tyckt att den typiska schäfermentaliteten är min grej, men att raserna har likheter med varann betyder såklart inte att de är identiska.

Jag tror inte att nån ens tror på att min labbe är pigg och kräver sitt för att vara nöjd, det har ju kommit pikar både i den andra tråden och här om att han skulle vara som vilken seg showlabbe som helst. Stämmer inte ett dugg men jag är trött på att hålla försvarstal.

Jag har för övrigt kollat på lapsk en gång i tidernas begynnelse men konstaterade just det att de inte passar in på vad jag vill ha. Så det spåret behöver vi inte ta så mycket längre.
Nä det är ju det jag skriver. En sån labbe som du har behöver mycket, om inte mer för att vara nöjd. Jag tror verkligen inte att det är motorn som felar utan att du vill ha mindre långfinger och "kan själv".

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!