En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Schipperke eller kaanske Markiesje (men är ovanliga)

Jag misstänker att schipperke har för stor tendens att larma, t o m SKKs rasbeskrivning säger att den "uppmärksammar med gällt skall och rest ragg alla förändringar i sin omgivning". Det går säkert att påverka en del med uppfostran men att få en larmande ras att vara tillräckligt tyst enligt mina mått är nog dömt att misslyckas.

Markiesje var ju söt men verkar varken ha rasklubb eller etablerade uppfödare i Sverige så jag kan inte se att det blir lätt att få träffa några för att se vad jag tycker. Men jag hoppas att den blir vanligare med tiden, för den är en av få raser i grupp 9 som ser ut att vara mer i min smak.

Om du tycker DS har för mycket larmande borde väl även DSG gå bort?

Ja de gillar ju också att skälla 😁
Min DS är tyst jämfört med de DSG jag känner. Framförallt blir jag galen på skällande under arbete, något som ingen av mina DS gjort.

När är det "för mycket" larmande? @Irrbloss

Jag har ingen erfarenhet av DS men tycker inte de DSG jag känner skäller/larmat överdrivet?
De larmar när någon kommer eller precis när de släpps ut i på gården/i trädgården. Men min referens/tolerans är kanske tokig? 😄
Vår dsg skäller iaf aldrig under arbete (men der är ju bara 1 individ) 😉

När är det "för mycket" larmande? @Irrbloss

Tror att jag nämnde det i trådstarten? Säga till om det kommer in nån på tomten eller knackar på dörren går bra men mer än så kommer inte att funka bra i längden. Höga ljud har en direkt negativ effekt på min hälsa så det är tyvärr inte bara att rycka på axlarna och tänka att allt handlar om uppfostran och vana.

Nu kanske nån undrar varför jag alls har hund om jag är så ljudkänslig. Tja, det blev labbe av många anledningar och detta är en av dem - många är väldigt tystlåtna av naturen. Men det kan väl inte bara vara retrievers som är såna? Med alla hundraser som finns i världen så låter det helt otroligt.

Tror att jag nämnde det i trådstarten? Säga till om det kommer in nån på tomten eller knackar på dörren går bra men mer än så kommer inte att funka bra i längden. Höga ljud har en direkt negativ effekt på min hälsa så det är tyvärr inte bara att rycka på axlarna och tänka att allt handlar om uppfostran och vana.

Nu kanske nån undrar varför jag alls har hund om jag är så ljudkänslig. Tja, det blev labbe av många anledningar och detta är en av dem - många är väldigt tystlåtna av naturen. Men det kan väl inte bara vara retrievers som är såna? Med alla hundraser som finns i världen så låter det helt otroligt.
Då hade du tur, jag har en granne på andra sidan staketet i mitt skånehus som föder upp labbe, dom skäller så öronen bågnar ganska ofta.

Då hade du tur, jag har en granne på andra sidan staketet i mitt skånehus som föder upp labbe, dom skäller så öronen bågnar ganska ofta.

Öh, nej? Jag har också träffat skälliga labbar men den övervägande majoriteten av dem har varit tysta. Jag köper inte att det bara är tur utan självklart skiljer det sig mellan olika raser och linjer.

• Gilla
Reactions: Sel

Shiban och terriern var väldigt tysta, men de passar inte riktigt in under andra kriterier.
Whippeten är rätt tyst förutom vid kapplöpningsbanan tycker jag, även om de kan "prata" mycket men det antar jag är rätt okej? :)

Öh, nej? Jag har också träffat skälliga labbar men den övervägande majoriteten av dem har varit tysta. Jag köper inte att det bara är tur utan självklart skiljer det sig mellan olika raser och linjer.
Jag har själv 2 1/2 labbe, den halva hanen har då o då pip i näsan, tikarna i princip tysta även om den äldre av dom kan ljuda i hundgården.

Då behöver du stryka även pudel och sheltie från din lista.
Jag tycker att du ska satsa på en whippet från linjer med dokumenterade följsamma hundar.

Jag fattar att det här inte är vad du vill ha för inlägg i din tråd. Men jag tycker verkligen inte du ska skaffa en hund till. Jag blir så beklämd av kravlistan, oviljan till kompromisser och icke acceptansen för variation i en population. Har man så här oerhört specifika krav så skaffa inte fler hundar. Köp något ej levande med ångerrätt istället.

Men whippet passar väl inte heller in helt här? Jag har ju inte jättestor erfarenhet, men min stämmer i vilket fall inte riktigt in på det som TS verkar vilja ha… Hon är världens underbaraste för mig, men hon tränar (lydnad/tricks) när HON vill, och oftast under korta stunder i taget. Om jag vill träna något när hon inte har lust så blir jag totalignorerad. Hon skäller när hon vill leka/när hon leker (mest när hon vill få igång andra hunden). Skäller ibland i trädgården om något ”konstigt” händer utanför. Skäller inte vid dörren dock, även om andra hunden flippar ur. Pratar JÄTTEMYCKET med olika ljud (”Hjälp mig komma in under täcket!” ”Nu är det väl ändå dags för mat!” ”Kom och håll mig sällskap!” osv osv) Gillar att använda näsan, så nosework/sökgrejer är toppen. På promenad är hon vaksam på allt som händer runt om och skäller på katter (om de springer iväg).Kan tänka mig att det går att hitta whippets som vill ”jobba mer”, men om TS tycker en labbe zoomar ut så vet jag inte?

Jag kan iofs vara färgad av att min första russell var en arbetsnarkoman (i positiv bemärkelse), som kunde koncentrera sig på allsköns konster/agility/vilken träning som helst och hur länge som helst om det bara fanns en liten korvbit i fickan… Min andra russell också, men han skäller av frustration så fort han inte förstår vad vi gör = tränar mindre med honom eftersom jag också är ganska ljudkänslig. De var/är snabbtänkta på ett helt annat sätt än min whippet också. En whippet som är en sådan träningsnarkoman finns nog inte, tror jag? TS verkar ju mer vilja ha något sådant, med bra koncentrationsförmåga och stor arbetsvilja?

Dsg är roliga hundar! Är positivt överraskad, är ingen terrier-människa och trodde de var mer som Jrt men icke.

De räknas in under grupp 2, pinscher mm, så de ska ju inte vara som en Jtr även om min första var det.. 🙈

Jag har motionerat mina DSG som vi motionerade våra jaktsettrar (- jakten) och de har inte varit överdrivet ljudliga. De är dock avlade till att vakta gården så några skall när någon ringde på dörren räknade iaf jag med.

Men whippet passar väl inte heller in helt här? Jag har ju inte jättestor erfarenhet, men min stämmer i vilket fall inte riktigt in på det som TS verkar vilja ha… Hon är världens underbaraste för mig, men hon tränar (lydnad/tricks) när HON vill, och oftast under korta stunder i taget. Om jag vill träna något när hon inte har lust så blir jag totalignorerad. Hon skäller när hon vill leka/när hon leker (mest när hon vill få igång andra hunden). Skäller ibland i trädgården om något ”konstigt” händer utanför. Skäller inte vid dörren dock, även om andra hunden flippar ur. Pratar JÄTTEMYCKET med olika ljud (”Hjälp mig komma in under täcket!” ”Nu är det väl ändå dags för mat!” ”Kom och håll mig sällskap!” osv osv) Gillar att använda näsan, så nosework/sökgrejer är toppen. På promenad är hon vaksam på allt som händer runt om och skäller på katter (om de springer iväg).Kan tänka mig att det går att hitta whippets som vill ”jobba mer”, men om TS tycker en labbe zoomar ut så vet jag inte?

Jag kan iofs vara färgad av att min första russell var en arbetsnarkoman (i positiv bemärkelse), som kunde koncentrera sig på allsköns konster/agility/vilken träning som helst och hur länge som helst om det bara fanns en liten korvbit i fickan… Min andra russell också, men han skäller av frustration så fort han inte förstår vad vi gör = tränar mindre med honom eftersom jag också är ganska ljudkänslig. De var/är snabbtänkta på ett helt annat sätt än min whippet också. En whippet som är en sådan träningsnarkoman finns nog inte, tror jag? TS verkar ju mer vilja ha något sådant, med bra koncentrationsförmåga och stor arbetsvilja?
Hm, min ena whippethane skäller enbart när han leker och blir riktigt busig, det är väldigt sällan man hör något från honom förutom ett svagt gnisslande om han behöver gå ut och vi inte har uppmärksammat det. Den andra skäller bara när han blir lite rädd för andra hundar som skäller på honom. Ingen av dem skäller på saker utanför huset och då har vi ändå en äldre beauceron som är väldigt glad för att tala om att det händer saker utanför, men whipparna bryr sig inte. De skäller eller skriker heller inte när det far iväg vilt när vi är ute på promenad - det händer väldigt ofta, speciellt fasaner och rapphöns exploderar ofta upp från åkrarna bara nån meter ifrån oss (håller på att skrämma vettet ur mig och maken varenda gång), men så har vi också kört godisregn så snart något sånt händer så det kan förstås påverka. Men jag tycker att de är väldigt tysta - enda gången de låter mycket är när vi är på kapplöpningsbanan för nu har de börjat lära sig hur kul det är att jaga "haren" men det ser jag som helt normalt.

När vi hälsade på hos uppfödarna för de båda så hade de ganska många hundar båda två, i båda fallen skälldes det en del precis när vi knackade på, sen undersöktes det noga och sen var det tyst trots hundar överallt.

Men jo, jag vet att vissa whippet pratar väldigt mycket.

Vad gäller träningsbarhet - jag som bara haft brukshundar i 35 år (plus en golden) och som var helt ny på vinthund när vi köpte första hanen blev jättefövånad över hur stor vilja att träna som finns hos mina whippetgrabbar, jag hade tänkt träna lite på deras villkor men båda tycker det är fantastiskt kul, den äldsta är oerhört följsam och kan jobba nästan hur mycket som helst (om det inte är ösregn eller svinkallt, men då vill inte jag heller träna, jag har blivit bekväm "på gamla dagar"). Den yngre vill också väldigt gärna träna, när som helst jag erbjuder träning men han är inte lika uthållig och blir mentalt trött av att tänka själv, men jobba vill han definitivt. Vi har testat nosework, hoopers, rallylydnad, lydnad, spår och kapplöpning - att de gillar kapplöpningen är kanske inte så förvånande men även allt det andra tycker de är jätteroligt och jag skulle lätt kunna träna varje dag med dem. Visst är det lite annorlunda mot att jobba med en brukshund men jag har tränat ungefär likadant med whippetpojkarna som jag gjort med mina brukshundar, förutom att jag lagt ännu mer krut på belöningsträningen och använt belöningar som verkligen triggar dem (jaktbelöningar i alla former är guld värt, kan vara så enkelt som att få jaga kastad godis istället för att få den serverade direkt från handen).

Jag inser att jag kanske haft lite tur med mina två men framför allt med min äldsta hane är det kanske inte helt oväntat - han har en mamma och en morbror som är rallylydnadschampions båda två och det var en av de saker som fick mig att välja just den kullen trots att vi fick åka typ 100 mil för att hämta valpen - jag tänkte att där nog fanns en hel del följsamhet i de linjerna och det har ju verkligen stämt.

Jag tycker inte att whippet och ”kan själv” går ihop. ”Kan själv” tolkar jag mer som en hund som gärna jobbar, men bara med det den vill och inte direkt alltid har någon större vilja att vara till lags. Typ som en terrier 😆
En whippet är snarare antingen kan jag, eller så skiter jag i det och lägger mig under täcket i sängen. Jag tycker sällan whippeten tar initiativ till att hitta på egna grejer när man ska träna. Men absolut finns det många som är pepp på att faktiskt göra något, just rally och nosarbete brukar ju passa dom och framförallt är dom friska och har stabil mentalitet. Dock extremt vanligt med mer eller mindre problem att åka bil, så det skulle jag fråga tydligt efter om du kollar närmare på whippet.
Det här med problem att åka bil är verkligen tråkigt, jag har en som avskyr att åka bil, inte åksjuk, bara stressad, samtidigt som han älskar att komma ut på nya ställen, men bilresan är inte kul alls tycker han. Har tyvärr läst i whippetgrupper om fler som är likadana och det är jättetråkigt men tyvärr pratas det inte så mycket om det, jag tänker att när det är så vanligt så borde man kanske börja titta på att inte använda såna individer i aveln, det finns ju trots allt ändå många whippets som inte har problem med bilåkning.

Jag brukar säga att min äldsta whippethane är den perfekta hunden förutom just hans aversion mot att åka bil. På alla övriga sätt är han perfekt, en helt fantastisk liten hund men det är helt klart tråkigt med bilstrulet. Vad jag vet har ingen av hans syskon det problemet.

Hm, min ena whippethane skäller enbart när han leker och blir riktigt busig, det är väldigt sällan man hör något från honom förutom ett svagt gnisslande om han behöver gå ut och vi inte har uppmärksammat det. Den andra skäller bara när han blir lite rädd för andra hundar som skäller på honom. Ingen av dem skäller på saker utanför huset och då har vi ändå en äldre beauceron som är väldigt glad för att tala om att det händer saker utanför, men whipparna bryr sig inte. De skäller eller skriker heller inte när det far iväg vilt när vi är ute på promenad - det händer väldigt ofta, speciellt fasaner och rapphöns exploderar ofta upp från åkrarna bara nån meter ifrån oss (håller på att skrämma vettet ur mig och maken varenda gång), men så har vi också kört godisregn så snart något sånt händer så det kan förstås påverka. Men jag tycker att de är väldigt tysta - enda gången de låter mycket är när vi är på kapplöpningsbanan för nu har de börjat lära sig hur kul det är att jaga "haren" men det ser jag som helt normalt.

När vi hälsade på hos uppfödarna för de båda så hade de ganska många hundar båda två, i båda fallen skälldes det en del precis när vi knackade på, sen undersöktes det noga och sen var det tyst trots hundar överallt.

Men jo, jag vet att vissa whippet pratar väldigt mycket.

Vad gäller träningsbarhet - jag som bara haft brukshundar i 35 år (plus en golden) och som var helt ny på vinthund när vi köpte första hanen blev jättefövånad över hur stor vilja att träna som finns hos mina whippetgrabbar, jag hade tänkt träna lite på deras villkor men båda tycker det är fantastiskt kul, den äldsta är oerhört följsam och kan jobba nästan hur mycket som helst (om det inte är ösregn eller svinkallt, men då vill inte jag heller träna, jag har blivit bekväm "på gamla dagar"). Den yngre vill också väldigt gärna träna, när som helst jag erbjuder träning men han är inte lika uthållig och blir mentalt trött av att tänka själv, men jobba vill han definitivt. Vi har testat nosework, hoopers, rallylydnad, lydnad, spår och kapplöpning - att de gillar kapplöpningen är kanske inte så förvånande men även allt det andra tycker de är jätteroligt och jag skulle lätt kunna träna varje dag med dem. Visst är det lite annorlunda mot att jobba med en brukshund men jag har tränat ungefär likadant med whippetpojkarna som jag gjort med mina brukshundar, förutom att jag lagt ännu mer krut på belöningsträningen och använt belöningar som verkligen triggar dem (jaktbelöningar i alla former är guld värt, kan vara så enkelt som att få jaga kastad godis istället för att få den serverade direkt från handen).

Jag inser att jag kanske haft lite tur med mina två men framför allt med min äldsta hane är det kanske inte helt oväntat - han har en mamma och en morbror som är rallylydnadschampions båda två och det var en av de saker som fick mig att välja just den kullen trots att vi fick åka typ 100 mil för att hämta valpen - jag tänkte att där nog fanns en hel del följsamhet i de linjerna och det har ju verkligen stämt.
Jag tycker det är jättestor skillnad att träna med min whippa jämfört med russllarna (främst den första då). 😅 Jag har iofs inga seriösa tränings- eller tävlingsambitioner heller och valde inte kennel efter det. Men hela hennes väsen är väääldigt olikt det som jag uppfattar att TS söker.

Jag tycker det är jättestor skillnad att träna med min whippa jämfört med russllarna (främst den första då). 😅 Jag har iofs inga seriösa tränings- eller tävlingsambitioner heller och valde inte kennel efter det. Men hela hennes väsen är väääldigt olikt det som jag uppfattar att TS söker.
Jag tror att det är stor spridning inom rasen när det gäller just följsamhet, motivation att träna och med träna menar jag saker som rally, nosework, lydnad - när det gäller att springa fort fort fort tror jag så gott som alla whippar är med på det, även om vissa är snabbare och har mer tävlingsanda än andra.

De flesta verkar dock vara lättsamma, mjuka hundar som är enkla att leva med och som gör att man lätt samlar på sig flera stycken, det tror jag är ganska typiskt för rasen.

Jag tror att det är stor spridning inom rasen när det gäller just följsamhet, motivation att träna och med träna menar jag saker som rally, nosework, lydnad - när det gäller att springa fort fort fort tror jag så gott som alla whippar är med på det, även om vissa är snabbare och har mer tävlingsanda än andra.

De flesta verkar dock vara lättsamma, mjuka hundar som är enkla att leva med och som gör att man lätt samlar på sig flera stycken, det tror jag är ganska typiskt för rasen.
Ja, och det håller jag helt med om. Jag hade gärna haft ett helt gäng till. :love: Och om någon frågat efter just det så är jag definitivt den första att skriva under.

Här fattade jag det som att labben TS redan har, egentligen har allt det. TS ville väl ha ett säkert kort - med mer driv och koncentrationsförmåga i sin andra hund? Följsam och förarintresserad men inte för mjuk? En hund som gillar finslipa detaljer och som kan jobba även om allt inte är kanonkul hela tiden? Och @Irrbloss skrev såhär tidigare: ”……. whippet har lite för mycket kan själv, även om de är följsamma enligt vinthundsmått. Men det kanske är precis en sån jag behöver, en som inte är så brydd över sin människa hela tiden. 🤔” Min whippet är tvärtom väldigt både inkännande och mjuk. Jag tycker liksom inte det låter 100% whippet faktiskt. (Med reservation, eftersom jag som sagt fortfarande är nybörjarwhippetmänniska. 😅 )

Men det är också lite oklart exakt vad det är som söks i tråden… Har försökt baka ihop intrycken från båda trådarna lite grann.

Fast en och samma ras kan vara både mjuk och hård i personligheten rent individ och linjemässigt. Husses bc är mjuk och inkännande, snudd på förarvek.. Min bc vill jobba, är följsam men inte alls förarvek eller lägger på sig.
Även i en och samma valpkull kan det variera, en valp kan vara lite försiktigare medans en annan mer framåt och kavat. Ofta kan man svara rent generellt vad som är vanligt i rasen men undantag finns ju åt bägge hållen och där gäller det att kolla på föräldrar, släktingar och individ i valpkullen.

De flesta shelties uppfattar jag som förarveka men det finns såklart shelties som inte är det också. De flesta corgis uppfattar jag som rätt obrydda men det finns såklart de som är känsliga för förarens sinnesstämning.

Hade ts inte redan sagt att labbe är uteslutet tex pga storleken så hade jag sagt labbe igen. Nu när ts vet mer vad hon letar efter så känns det osannolikt att hon lyckas skaffa en till som ligger utanför normalspannet. Min uppfattning är att labbar överlag är rätt lagom om än lite tramsiga för min smak. Jag har inte stött på nån vare sig av show, dp eller jakt variant som är så svårtränad som ts beskriver så alltså bör de inte höra till vanligheterna. Just labbar har jag sett en hel del av privat, på kurs, på träning och på tävling så där tycker jag att jag har en ganska bred bild av rasen.

Jag tycker nog att jag har sett en hel del svåra labradorer från utställningslinjer. Svåra i bemärkelsen att de kräver en del, men inte är så sugna på att göra det på något annat vis än sitt eget. Hårda i huvudet liksom. Hög sexualdrift som gör att de får svårt att fokusera. Väldigt lite Will to please som gör att de heller inte vill fokusera på något annat än vad som intresserar dem.
Väldigt olika de jaktavlade, även där.

Skulle personligen aldrig köpa sällskapsvarianten av labrador, vill jag växla ner väljer jag en helt annan ras.

Jag har min femte DSG-tik nu, och inga av mina tikar har varit speciellt skälliga av sig. De har talat om när det kommer besökare - men det ska de ju göra, de är ju vaktande gårdshundar - för övrigt har de inte låtit i onödan. Och det hade jag aldrig stått ut med heller!
Jag hade strävhårig foxterrier innan jag fick min första DSG, och jag tycker att DSG är som en mildare och mer följsam variant av terriern.

Nämen nu lägger jag ner den här tråden eftersom jag även här behövt utstå direkta personangrepp och blivit behandlad som att jag är dum i huvudet och inte kan något om hund. Tack för visat intresse men det här är verkligen inte okej.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn