Rätt perfekt mao. Här satsar vi mot katt på hundsidan, jag har ju redan en katt som är hund och vill ha en av varje!Svärföräldrarna har haft två, de är sjukt roliga men inom rasen är det lite 50/50 om du får vallhund typ corgi eller katt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rätt perfekt mao. Här satsar vi mot katt på hundsidan, jag har ju redan en katt som är hund och vill ha en av varje!Svärföräldrarna har haft två, de är sjukt roliga men inom rasen är det lite 50/50 om du får vallhund typ corgi eller katt![]()
Svärföräldrarnas var definitivt mer åt katt, inte det minsta föriga, sen ser man de som fått arbetsmyrorna och bara ”Ah… det är så de kan vara alltså…”Rätt perfekt mao. Här satsar vi mot katt på hundsidan, jag har ju redan en katt som är hund och vill ha en av varje!![]()
Vet inte om någon redan skrivit men för mig låter det som en västgötaspets skulle kunna passa. Själv sugen på en i framtiden.
Sen vet jag väldigt många som är nöjda med sina tollare som aktiva sällskapshundar/sporthundar.
Jag har träffat på de som definitivt är mer spetsar än vallhundar
Otroligt charmiga, men kanske inte så mycket fokus på samarbete hos de jag träffat (på klubben, kurser och grannen).
Jag har många träningskompisar med tollare, flera har två, men en har just nu tre tollare. Ingen av dem skulle jag säga är skarp, så antar att det är beroende på linjer som i många raser.Jag hade inte valt nånting med spets i namnet faktiskt.Den hundtypen har generellt inte den typen av mentalitet jag önskar. Jag hade inte skaffat nåt ur kategorin urhund av samma anledning.
Tollare har jag inte tänkt på, de är fina men jag har förstått det som att de kan vara ganska tuffa. Det är lite synd att alla andra retrievers är så stora, annars är jag lite svag för curly coated retriever. Den är iofs också rätt tuff.![]()
Jag har många träningskompisar med tollare, flera har två, men en har just nu tre tollare. Ingen av dem skulle jag säga är skarp, så antar att det är beroende på linjer som i många raser.
Jag har en västgötaspets och kan säga att de generellt är mycket närmare en corgi (corgi och västgötaspets är ju typ syskonraser) eller typ liten schäfer än en spets likt typ Akita.Jag hade inte valt nånting med spets i namnet faktiskt.Den hundtypen har generellt inte den typen av mentalitet jag önskar. Jag hade inte skaffat nåt ur kategorin urhund av samma anledning.
Tollare har jag inte tänkt på, de är fina men jag har förstått det som att de kan vara ganska tuffa. Det är lite synd att alla andra retrievers är så stora, annars är jag lite svag för curly coated retriever. Den är iofs också rätt tuff.![]()
Mina tankar går hela tiden tillbaka till sheltie och pudel.Jag hade valt sheltie för att få raka motsatsen till labben. Eller möjligen mellanpudel. Portugiserna verkar jättehärliga men är kanske lite mer hund än du söker.
Skulle du kunna säga vad det är hos sheltie och pudel som du inte gillar/gör att du inte är intresserad av dessa två raser? Tänker att det kanske kan underlätta att ge tips på andra raserSka valet stå mellan sheltie eller pudel så tror jag faktiskt att jag hellre är utan en till hund. De tilltalar mig inte alls. Då behåller jag labben och lägger ner alla planer på hundsport. Det kräver uppenbarligen helt annat virke än vi är gjorda av.
Skulle du kunna säga vad det är hos sheltie och pudel som du inte gillar/gör att du inte är intresserad av dessa två raser? Tänker att det kanske kan underlätta att ge tips på andra raser![]()
Jag vill faktiskt föreslå whippet - har ingen aning om du gillar vinthundar och man kan väl diskutera det här med förig och följsam men jag har en supertrevlig whippethane
Har du möjlighet att erbjuda nästa hund mer, i form av aktivering/ fysisk aktivering osv? Om du skulle vilja?
En bubblare kanske kan vara bearded collie om du inte har någon schapendoes uppfödare i närheten.
Jag tycker inte att whippet och ”kan själv” går ihop. ”Kan själv” tolkar jag mer som en hund som gärna jobbar, men bara med det den vill och inte direkt alltid har någon större vilja att vara till lags. Typ som en terrierJag har aldrig träffat en som jag tyckt varit härlig utan bara nerviga, skälliga exemplar. Det blir jag säkert halshuggen för men det skulle krävas några vansinnigt roliga individer för att ha en chans att vända trenden. Och jag vet inte om jag litar på att jag kan förvalta en väldigt mjuk hund. Det kan gå bättre än med labben men det kan också lika gärna gå sämre ifall den t ex plockar upp mycket av min sinnesstämning. Jag är tyvärr inte alltid på topp, jag låter det inte gå ut över djuren men det går ju inte att lura dem. På så vis är det positivt att labben är så hård, han är mån om mig men går inte ner sig över att jag är låg som en känsligare hund hade kunnat göra.
Jag har aldrig träffat en otrevlig vinthund så jag har ett gott öga till dem, men jag har inga bra inhägnade ytor tillgängliga för spring och jag tror att en whippet har lite för mycket kan själv, även om de är följsamma enligt vinthundsmått. Men det kanske är precis en sån jag behöver, en som inte är så brydd över sin människa hela tiden.![]()