En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Svärföräldrarna har haft två, de är sjukt roliga men inom rasen är det lite 50/50 om du får vallhund typ corgi eller katt 😂
Rätt perfekt mao. Här satsar vi mot katt på hundsidan, jag har ju redan en katt som är hund och vill ha en av varje! :D

Rätt perfekt mao. Här satsar vi mot katt på hundsidan, jag har ju redan en katt som är hund och vill ha en av varje! :D
Svärföräldrarnas var definitivt mer åt katt, inte det minsta föriga, sen ser man de som fått arbetsmyrorna och bara ”Ah… det är så de kan vara alltså…”

• Gilla
Reactions: Sel
Vet inte om någon redan skrivit men för mig låter det som en västgötaspets skulle kunna passa. Själv sugen på en i framtiden.

Sen vet jag väldigt många som är nöjda med sina tollare som aktiva sällskapshundar/sporthundar.
Jag har träffat på de som definitivt är mer spetsar än vallhundar 😄
Otroligt charmiga, men kanske inte så mycket fokus på samarbete hos de jag träffat (på klubben, kurser och grannen).

Jag hade inte valt nånting med spets i namnet faktiskt. :bag: Den hundtypen har generellt inte den typen av mentalitet jag önskar. Jag hade inte skaffat nåt ur kategorin urhund av samma anledning.

Tollare har jag inte tänkt på, de är fina men jag har förstått det som att de kan vara ganska tuffa. Det är lite synd att alla andra retrievers är så stora, annars är jag lite svag för curly coated retriever. Den är iofs också rätt tuff. :angel:

Jag hade inte valt nånting med spets i namnet faktiskt. :bag: Den hundtypen har generellt inte den typen av mentalitet jag önskar. Jag hade inte skaffat nåt ur kategorin urhund av samma anledning.

Tollare har jag inte tänkt på, de är fina men jag har förstått det som att de kan vara ganska tuffa. Det är lite synd att alla andra retrievers är så stora, annars är jag lite svag för curly coated retriever. Den är iofs också rätt tuff. :angel:
Jag har många träningskompisar med tollare, flera har två, men en har just nu tre tollare. Ingen av dem skulle jag säga är skarp, så antar att det är beroende på linjer som i många raser.

Jag har många träningskompisar med tollare, flera har två, men en har just nu tre tollare. Ingen av dem skulle jag säga är skarp, så antar att det är beroende på linjer som i många raser.

Med "tuff" så menar jag inte nödvändigtvis skarp, utan utmanande på andra sätt. Citat från rasklubbens hemsida:

"Tollaren är, som sagt, en mycket självständig, intelligent och ofta envis hund som kräver mycket av sin förare. Den som inte känner till tollarens karaktär och temperament kan bli förbryllad och till och med avskräckt i sina försök att träna en av dessa hundar. ”Behandla en Tollare som en Labrador eller Chesapeake och du står där med en åsna” lär James B Spencer, en internationellt känd expert på retrievers, en gång ha sagt."

Det låter inte som den mest lättkörda hunden precis. Och med tanke på att jag kört åt skogen i träningen med just en labrador så... tja. Jag borde nog inte ge mig på fler retrievers alls utan testa nåt annat. Mjukaste möjliga som aldrig ifrågasätter låter väldigt lockande efter veckan som varit.

• Gilla
Reactions: Sel
Field Spaniel? Jag är själv lite nyfiken på rasen och har på tävling och utställning sett flera som verkar trevliga. :)

Min spontana tanke var pudel, främst mellanpudel. Dom brukar kunna vara väldigt roligt att träna med, går snabbt och dom vill gärna samarbeta. Uthålligheten kan vara lite sämre i vissa fall och så finns det en del rädslor. Och pälsen kan man se som både en nackdel och en fördel.

Min andra tanke är att kanske försöka bege digg ut på tävlingar eller utställningar för att träffa fler individer av de olika raserna. Den kan nog ge en lite bättre bild än att bara läsa om dom.

Piaff skrev ju svar till dig angående hälsan på corgi och det speglar också min bild att det i grunden är en frisk ras.
Angående utseendet, nej jag tilltalas inte överdrivet av utseende utan att det blev en corgi blev för att rasbeskrivningen tilltalade oss, utseendet var inget som vägdes in mer än att vi gärna ville ha en modellen mindre hund. Det också mentaliteten som gör att det blivit mer än en.

Ska också nämna att generellt så är cardigans mer åt vallhundshållet medans pembroke kan ha lite mer spetslika drag i personligheten. Med det sagt så är raserna mer lika än olika.

Vi har släktingar som haft två Pembroke Corgis.
Så glada, trygga, sociala och enkla hundar!
De hade två okastrerade hanar som aldrig rök ihop. Och som var himla gulliga mot andra hundar.
Men båda fick ryggproblem trots lagom och rätt sorts rörelse, ej överviktiga etc. Det var tydligen inte helt ovanligt.
Men himla trevliga mentalt!

Jag har en västgötaspets och kan säga att de generellt är mycket närmare en corgi (corgi och västgötaspets är ju typ syskonraser) eller typ liten schäfer än en spets likt typ Akita.

Med det sagt tror jag att du kan hitta en mer homogen ras. Min är absolut inte supersjälvständig eller envis, inte särskilt skällig heller. Många är föriga, följsamma och lättlärda, finns ett gäng som tävlar med framgång.

Men jag vet också att det finns en hög som är mer självständiga, ganska ointresserade av träning osv. Så isf sätt dig in i rasen väl och hitta en uppfödare som tränar/tävlar med sina (det finns, men inte så många).

Det finns en del skälliga, och en del mindre skälliga. Men då kan man ju också betänka att många av dem nog är understimulerade och inte så väluppfostrade hemma hos nåt äldre par liksom.

Söker du en mjuk hund som inte säger emot eller har egna tankar tror jag att det är fel, min är inte ett dugg svårtränad och har mycket will to please, men det är en kovallare med skinn på nosen. Ex sheltie är en mycket mjukare typ av hund.

Ska valet stå mellan sheltie eller pudel så tror jag faktiskt att jag hellre är utan en till hund. De tilltalar mig inte alls. Då behåller jag labben och lägger ner alla planer på hundsport. Det kräver uppenbarligen helt annat virke än vi är gjorda av.

Jag vill faktiskt föreslå whippet - har ingen aning om du gillar vinthundar och man kan väl diskutera det här med förig och följsam men jag har en supertrevlig whippethane från en kennel utanför Kramfors, där föräldrar och släktingar dels tävlar lure coursing men också rallylydnad, nosework och annat; hans mamma och morbror är båda rallychampions. Jag vet att de planerar en kull till våren med en trevlig tik som är lite släkt med min hane. Så här ser min hanes BPH ut:

Dunitbph.webp

Visst kan det vara lite av en utmaning att träna vinthundar men det finns ändå rätt många som tränar och tävlar i rally, nosework och annat. Min hane är mycket förig och följsam och väldigt lätt att jobba med.

Lättsamma hundar i vardagen, men behöver ha möjlighet att få springa av sig några gånger i veckan eller så, det kan väl vara en sak som ställer till det om man inte har trädgård eller tillgång till stor rastgård eller annan inhägnad yta.

Som sagt, jag tar en chans med det här tipset och jag har full förståelse för om det inte är en ras som tilltalar dig. :)

Ska valet stå mellan sheltie eller pudel så tror jag faktiskt att jag hellre är utan en till hund. De tilltalar mig inte alls. Då behåller jag labben och lägger ner alla planer på hundsport. Det kräver uppenbarligen helt annat virke än vi är gjorda av.
Skulle du kunna säga vad det är hos sheltie och pudel som du inte gillar/gör att du inte är intresserad av dessa två raser? Tänker att det kanske kan underlätta att ge tips på andra raser :)

Skulle du kunna säga vad det är hos sheltie och pudel som du inte gillar/gör att du inte är intresserad av dessa två raser? Tänker att det kanske kan underlätta att ge tips på andra raser :)

Jag har aldrig träffat en som jag tyckt varit härlig utan bara nerviga, skälliga exemplar. Det blir jag säkert halshuggen för men det skulle krävas några vansinnigt roliga individer för att ha en chans att vända trenden. Och jag vet inte om jag litar på att jag kan förvalta en väldigt mjuk hund. Det kan gå bättre än med labben men det kan också lika gärna gå sämre ifall den t ex plockar upp mycket av min sinnesstämning. Jag är tyvärr inte alltid på topp, jag låter det inte gå ut över djuren men det går ju inte att lura dem. På så vis är det positivt att labben är så hård, han är mån om mig men går inte ner sig över att jag är låg som en känsligare hund hade kunnat göra.

Jag vill faktiskt föreslå whippet - har ingen aning om du gillar vinthundar och man kan väl diskutera det här med förig och följsam men jag har en supertrevlig whippethane

Jag har aldrig träffat en otrevlig vinthund så jag har ett gott öga till dem, men jag har inga bra inhägnade ytor tillgängliga för spring och jag tror att en whippet har lite för mycket kan själv, även om de är följsamma enligt vinthundsmått. Men det kanske är precis en sån jag behöver, en som inte är så brydd över sin människa hela tiden. 🤔

Har du möjlighet att erbjuda nästa hund mer, i form av aktivering/ fysisk aktivering osv? Om du skulle vilja?

En del av de hundraserna som räknas upp anser jag vara urtråkigt ur ett hundträningsperspektiv.
Det är klart att man blir en bättre hundtränare ju fler hundar man tränar, men det är betydligt roligare om man har en hund som vill detsamma som en själv.
Jag gick från terrier (jag säger aldrig mer terrier) till bc och det är så mycket roligare på alla plan.
Nu behöver du kanske inte just skaffa en bc.

Man kan komma långt med många hundraser, men vissa bitar kommer man aldrig få gratis.

En bubblare kanske kan vara bearded collie om du inte har någon schapendoes uppfödare i närheten.

Upplever dem ganska lika varandra både till utseende och mentalitet.

Har varit en del med totalt 4 olika bearded collies, en var otroligt trevlig, kunde gå lös överallt, var med i stallet funkade med barn och andra hundar osv.

Två av dem har jag bara tränat med litegrann, men de var pigga och glada och med på det mesta.

Den sista var mer självständig men inte omöjlig. Duktig i spår.

Kan ju klippas ner eller borstas med jämna mellanrummet beroende på vad du föredrar.

Har du möjlighet att erbjuda nästa hund mer, i form av aktivering/ fysisk aktivering osv? Om du skulle vilja?

Mental aktivering ja, för där är det mest att nuvarande hund inte är så uthållig som styr. Fysisk är jag mindre säker på, därför är det bäst att välja bort raser som kräver massor av motion för att vara nöjda.

En bubblare kanske kan vara bearded collie om du inte har någon schapendoes uppfödare i närheten.

Den blir lite för stor, och med den pälsmängden vore nerklippning det enda valet för att stå ut. Jag tycker redan att sheltie är på gränsen pälsmässigt och skulle klippa ner en sån också... raser där man knappt ser hunden under all päls är verkligen inte min grej.

Jag har aldrig träffat en som jag tyckt varit härlig utan bara nerviga, skälliga exemplar. Det blir jag säkert halshuggen för men det skulle krävas några vansinnigt roliga individer för att ha en chans att vända trenden. Och jag vet inte om jag litar på att jag kan förvalta en väldigt mjuk hund. Det kan gå bättre än med labben men det kan också lika gärna gå sämre ifall den t ex plockar upp mycket av min sinnesstämning. Jag är tyvärr inte alltid på topp, jag låter det inte gå ut över djuren men det går ju inte att lura dem. På så vis är det positivt att labben är så hård, han är mån om mig men går inte ner sig över att jag är låg som en känsligare hund hade kunnat göra.

Jag har aldrig träffat en otrevlig vinthund så jag har ett gott öga till dem, men jag har inga bra inhägnade ytor tillgängliga för spring och jag tror att en whippet har lite för mycket kan själv, även om de är följsamma enligt vinthundsmått. Men det kanske är precis en sån jag behöver, en som inte är så brydd över sin människa hela tiden. 🤔
Jag tycker inte att whippet och ”kan själv” går ihop. ”Kan själv” tolkar jag mer som en hund som gärna jobbar, men bara med det den vill och inte direkt alltid har någon större vilja att vara till lags. Typ som en terrier 😆
En whippet är snarare antingen kan jag, eller så skiter jag i det och lägger mig under täcket i sängen. Jag tycker sällan whippeten tar initiativ till att hitta på egna grejer när man ska träna. Men absolut finns det många som är pepp på att faktiskt göra något, just rally och nosarbete brukar ju passa dom och framförallt är dom friska och har stabil mentalitet. Dock extremt vanligt med mer eller mindre problem att åka bil, så det skulle jag fråga tydligt efter om du kollar närmare på whippet.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat