En virrig rastråd

Bukefalos 30 år!

Om nån mot förmodan bryr sig så ser kandidatlistan ut såhär för närvarande, i ingen särskild ordning.

- Whippet
- Löwchen
- Bichon havanais, ifall jag skulle hitta en kombination med lite mer fart
- Nån av dom lite mildare terrierraserna (misstänker dock att många har för mycket skall för min smak)

Det är alltså sällskapsavlat rakt igenom sånär som på whippeten där jag vet att det finns sportigare linjer. Inte så mycket att diskutera tycker jag men alltid finns det väl nån som vill spinna iväg trots allt. Förvänta er bara inget starkt deltagande från mig för vad jag än skriver tycks en del hitta vägar att vända det emot mig och tala om för mig vad jag egentligen känner och menar. Tur att ignore-funktionen finns.

Jag som haft löwchen kan absolut rekommendera dom om du söker en pigg och glad sällskapshund 😁 Dom vill gärna göra saker med dig men måste inte för att må bra.

Vilken bara flika in på någon terrierras så har vi i min familj haft Cairn terrier. Den var helt fantastisk och tålig. Levde i nästan 14 år och var otroligt pigg och med fram till de sista 2 åren. Han var otroligt smart, snäll med barn och främmande trots att vara terrier. Hans skällde när folk knackade på och kom in men annars tyckte jag inte att han var så skällig som tex de andra terriers vi haft i familjen! Samt min favorit av alla terriers. Verkligen en stor hund i litet format på ett bra sätt. ☺️ nu kanske de inte faller dig i smaken utseendemässigt även om jag är partisk och tycker de är urgulliga! Men tänkte bara slänga ut dem som förslag. 🫶🏻

Om nån mot förmodan bryr sig så ser kandidatlistan ut såhär för närvarande, i ingen särskild ordning.

- Whippet
- Löwchen
- Nån av dom lite mildare terrierraserna (misstänker dock att många har för mycket skall för min smak)

Det är alltså sällskapsavlat rakt igenom sånär som på whippeten där jag vet att det finns sportigare linjer. Inte så mycket att diskutera tycker jag men alltid finns det väl nån som vill spinna iväg trots allt. Förvänta er bara inget starkt deltagande från mig för vad jag än skriver tycks en del hitta vägar att vända det emot mig och tala om för mig vad jag egentligen känner och menar. Tur att ignore-funktionen finns.
Fast en fartigare Havanise är en Frisé i princip (inte min diva hon skulle göra dig irriterades sin avsky för blöta tassar, men hon är från riktigt diviga linjer enligt uppfödaren) som man tränar rätt från början.

Fast en fartigare Havanise är en Frisé i princip (inte min diva hon skulle göra dig irriterades sin avsky för blöta tassar, men hon är från riktigt diviga linjer enligt uppfödaren) som man tränar rätt från början.

Så enkelt tror jag inte att det är, som redan nämnts i tråden så kan det variera en del även inom raser. Jag tillåter mig också att vara lite ytlig när listan ändå är så kort. Jag vill inte ha en helvit hund, löwchen och havanais befinner sig i samma nisch men finns i nästan alla färger. Punkt.

Vad du menar med "träna rätt från början" förstår jag inte och vill inte att träningsdiskussionen dras igång igen. Jag har blivit mycket restriktiv med vad jag skriver om nuvarande hunds träning här pga tråkig respons, men det betyder inte att läget är oförändrat.

- Whippet
- Löwchen

Trevliga raser! Whippet är nog den enda vinthundstyp jag skulle orka leva med, jag har för dålig självkänsla för de andra vinthundarna😂

Så enkelt tror jag inte att det är, som redan nämnts i tråden så kan det variera en del
Vad du menar med "träna rätt från början" förstår jag inte och vill inte att träningsdiskussionen dras igång igen. Jag har blivit mycket restriktiv med vad jag skriver om nuvarande hunds träning här pga tråkig respons, men det betyder inte att läget är oförändrat.
Bichoner är sällskapshundar, en av grejerna är att de inte utvecklar destruktiva beteenden om de är understimulerade. Utan snarare blir avstängda och passiva. Så man behöver lägga mycket fokus första året på att tända drifter, leka, få igång nosen, och etsa in att det är kul att arbeta med matte/husse. Annars tenderar de att bli soffkuddar. Men det samma gäller där frisé som havaniser.

Ja men jag tycker iaf inte det skiljer lika mycket mellan hästar som hundar kan jag få tycka det?
Hästar är inte avlade för att utföra så olika uppgifter som hundar trots allt.
Tror det är lättare att hitta en lugn arab och köra in den likaväl som att hitta en nordsvensk att rida dressyr på än att få en husky att valla får eller en sheltie att hänga i armen på tjuvar.
Inte lika mycket så länge man håller sig till lite allmän hobby men det är ju detsamma inom hund. De flesta raser fixar lite av varje egentligen, men så snart man närmar sig specialsporter eller extrema grenar blir det nästan lika viktigt med ras i häst som ras i hund.
Jag kan inte travtävla med en arab eller köra framgångsrik cutting med en islänning.

Men! Givetvis får vi alla tycka olika och jag ska inte stjäla mer av TS tråd. :)

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat