Står din nuvarande panna i källaren? Den nya behöver nog stå på ungefär samma plats för påkoppling till elementens vattensystem. Men ta in fler offerter så du får en ordentlig prisbild. Jag installerade bergvärme för ett antal år sen och jag gillade av olika anledningar ingen av offerterna. Så jag roddade projektet själv och bokade var del för sig så att säga, borrning, köp av pump, installation av el, installation av vatten och mediadelarna. Då fick jag det precis som jag ville ha det och det blev billigare.Tack för tipset om solpaneler. Hade absolut varit ett alternativ om det inte var så att jag vill slippa vedhanteringen.
Att köpa in ved under vintern skulle kosta ca 1600kr per månad. Plus att jag måste hämta veden, och sedan hantera den hemma.
Är det kallare än -15 så går det ca 4 ikeapåsar med ved per dag. Får lägga på ved ca var 30-40 minut. Under natten går elpatronen.
Min kropp orkar inte med vedhanteringen pga sjukdom och jag blir dessutom väldigt låst när jag måste elda konstant.
Jag som behöver vila flera timmar per dag och oftast sover minst två timmar på dagen behöver ställa klockan för att vakna och elda om det är kallt.
Har fått prisförslag på luft/vatten värmepump från två olika firmor. Den ena gav offert på 160”kr och den andra på 200”kr.
Jag behöver ha innedelen nere i matkällaren i köket och tydligen blir det väldigt mycket dyrare av någon anledning. Den första firman räknade nog inte på installation i källaren. Behövs typ två meter extra rör plus några hål borrade i golvet. Det ska tydligen kosta drygt 30” extra.
Ska kontakta några fler firmor.
Kolla noga vad värmepumparna har för driftprestanda innan du köper. Så du får det som passar bäst för där du bor. Det finns ett forum som heter värmepumpsforum om jag minns rätt (googla) där finns massor med information.