Engelska fullblods betydelse för sporthästavel (Utbruten från Hingstval för 2023)

Jag har ju också ett sto med Rhett Butler xx som morfar. Han är efter Bold Lad-High Hat. Han har gett lite fälttävlanshästar upp till 4* och någon hopphäst på 160 nivå.
Stoet har sedan Battleburn xx som mormorsfar. Han är efter Shahpoor-Sir Walter Raleigh. Han är väl mest känd som som
morfar till Ballymena Park (mor till Irco Mena, Marcoville etc) och som som far till Boomerang (Eddie Macken).
Det är fullblodshingstar som jag skulle vilja ha i en stam som jag kunde avla vidare på.
 
Ni som kan fullblod. Tänker på Liberace for u som är undan ett fullblodssto som verkar ha gett mkt gång till sina avkommor (äger själv ett barnbarn som är hoppstammat men som fick 84% på fölvisning) Vad är det i det fullblodets stam som verkar så starkt mot gång?

Mamman Under Action xx har i alla fall Thatch xx i tredje led, han är också pappa till Prince Thatch xx som ihop med Lauries Crusador varit de mest framgångsrika fullblodshingstarna i tyska dressyraveln. Övriga linjer har jag för dålig koll på...
 
Ni som kan fullblod. Tänker på Liberace for u som är undan ett fullblodssto som verkar ha gett mkt gång till sina avkommor (äger själv ett barnbarn som är hoppstammat men som fick 84% på fölvisning) Vad är det i det fullblodets stam som verkar så starkt mot gång?
Galoppaveln. Fullblodsaveln är ju i huvudsak galopphästar, det är väldigt ovanligt att avla rena fullblod för ridsport. En bra dressyrhäst har helt andra gångarter än en bra galopphäst, i regel.
 
Vi har ju även Mazy Klövenhöj som är 70% fullblod enligt Horstelex, med ren fullblodsmamma, och går internationell GP dressyr. Mamman är National Zenith xx - Record Token xx - Nonoalco xx - Carnoutsie xx.

Man får gräva lite längre bak men både Record Token och Lauries Crusador är eee. Tudor Minstrel xx. Och Carnoutsie skrevs det ju om längre upp i tråden.

Mazy har även fullbodsinslag från pappa Bocelli vars mormor är Dancing Lady xx e. Toe Hold xx - Hornbeam xx, och farmors far Bernstein vars morfar är Kew Gardens xx e. Quadrangle xx - Polynesian xx. Toe Hold är i sin tur ee. Polynesian så Bocelli har alltså honom från två håll. Hornbeam är direkt e. Hyperion xx som är farfar till Tudor Minstrel och alltså ligger till grund för Lauries Crusadors hingstlinje.
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 475
Senast: HMQ
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 907
Senast: mackan
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 738
Senast: Karoliten
·
Avel Har under en längre tid suttit och funderat på betäcka mitt sto. Hon börjar komma upp i åldern (f-00) och vill inte vänta för länge. Har...
2
Svar
20
· Visningar
4 394
Senast: rostad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp