Bukefalos 28 år!

Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kladdar lite så jag hittar tillbaka :)
har 2 fbl, bara ett hemma nuförtiden dock. Utbildade stoet till LA i dressyren(sen satte massa små skitskador stopp) hon var mitt först fbl, men jag tycker att med en mkt bra tränare(som jag hade) och en stor portion tålamod och repetera repetera och repetera igen, varvat med mkt rolig skog och busridning är det inga större konstigheter att utbilda ett fbl från galoppen.
Så länge man är medveten om att man tar det försiktigt, mkt stärkande övningar, tömkörning och BRA foder, så kan det bli hur bra som helst.
Killen jag har hemma nu, tränar jag en dag i månaden för tränare(småbarn¨så tiden sätter stopp för mer) sen kör jag alla dressyrpass ute i skog och mark. Jag anser att det är det bästa, för kan hästen koncentrera sig ute, kan den koncentrera sig överallt. samt att du helt naturligt får hästen att lyfta på¨fötterna och jobba med ryggen.
Jag rider övergångar, öppna. sluta varvat med tempoväxlingar i alla gångarter.
Visst blir han pigg och hoppig emellanåt, men han är både ung(6 år) och pigg, glada små bockstrång gör mig varm i hjärtat, för det är bara glädje :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

flashlight;12210075 Vad har ni som har fullblod för erfarenheter av tränarnas förmåga att hjälpa till? Känns det bra/rätt eller inte?[/QUOTE skrev:
Jag tycker det här va intressant tråd :)

Jag har ju ett fullblod som jag håller på att skola om :rofl:

min tränare kristina ekman har själv en massa fullblod.
vi är fullblods fantaster :)

men hon lärde mig att rida en fd galoppör som om den bara var 2år lixom börja försiktigt och med tiden testa nya höjder inom hoppning och lära honom grunden i dressyren men att han måste visa vilja och man får inte bli arg.

jag har ju tränat i snart 4månader för "tusse" och hon har hjälpt oss att göra stora framsteg.

men om man kollar på john hickey så kräver han att ett fullblod som kommer från galoppen ska kunna lika mkt som ett halvblod i samma ålder, jag anser att det är lite hårt,

vad tycker nI? :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min Lancen är 50 % fullblod och 50 % halvblod och på honom märks fullblodsgenerna tydligt.
Han har dom typiska "fullblodshovarna" som flyter ut extremt (fram) och som bara smulas sönder. Tappar han en sko så är hoven i stort sett förstörd efter det, finns knappt nånting kvar att sko i osv. Men, nånting som faktiskt har hjälpt mycke är att smörja in övre delen av hoven med olja och undre delen med tjära dagligen. Hovarna har blivit mycke mer "fasta" och flyter inte ut lika mycke.

En annan sak som jag läste tidigare i tråden är ju att dom flesta av fullbloden är mycke känsliga för sår och det är Lancen oxå, han har alltid nya sår och dom tar lååång tid att läka..

Han är dessutom en grymt svårfödd häst som aldrig nånsin kommer bli överviktig om man säjer så, alla hästar i mitt stall är smällfeta men inte lille Lancen inte, han har inget underhudsfett att tala om ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

mitt fullblod han ser jätte tjock ut när man har täcke eller sadel men man kan se typ 3 revben när han är utan utrustning men han är ändå inte mager sen har jag en arab/halvblod/appalosa som är jätte FEEET haha
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

men om man kollar på john hickey så kräver han att ett fullblod som kommer från galoppen ska kunna lika mkt som ett halvblod i samma ålder, jag anser att det är lite hårt,


Jag vet inte vad han har sagt exakt men jag antar att han kanske menar 3-4-åriga halvblod som han jämför med. Många fullblod startas som 2 eller 3-åringar och får väl sen försöka nån säsong och gör dom då inte mycket så säljs dom som ridhästar. Och 3-4-åriga halvblod kan ju inte så mycket så då är det en helt rimlig jämförelse. (många tror tyvärr att man kan begära mer av fullbloden för att dom har ridits ett par år vid det laget:cool:)

Men är dom äldre när dom kommer från banan ska dom ändå jämföras med riktigt unga halvblod eftersom dom ofta inte alls har ridits som ridhästar. Har dom det är det en annan sak. Alltså beror det på:idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag vet inte vad han har sagt exakt men jag antar att han kanske menar 3-4-åriga halvblod som han jämför med. Många fullblod startas som 2 eller 3-åringar och får väl sen försöka nån säsong och gör dom då inte mycket så säljs dom som ridhästar. Och 3-4-åriga halvblod kan ju inte så mycket så då är det en helt rimlig jämförelse. (många tror tyvärr att man kan begära mer av fullbloden för att dom har ridits ett par år vid det laget:cool:)

Men är dom äldre när dom kommer från banan ska dom ändå jämföras med riktigt unga halvblod eftersom dom ofta inte alls har ridits som ridhästar. Har dom det är det en annan sak. Alltså beror det på:idea:



om man säger så här john hickey är en hård tränare och inte så värst snäll mot hästarna han kräver att hon ska kunna en hel del vid 4års ålder. dom ska lixom hoppa 140bana kunna en hel del dressyr vilket fick mig att hoppa av hans träningar när jag köpte wonkan då jag inte vill låta honom kräva saker som min häst inte har lärt sig. men det är ju olika från alla.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

om man säger så här john hickey är en hård tränare och inte så värst snäll mot hästarna han kräver att hon ska kunna en hel del vid 4års ålder. dom ska lixom hoppa 140bana kunna en hel del dressyr vilket fick mig att hoppa av hans träningar när jag köpte wonkan då jag inte vill låta honom kräva saker som min häst inte har lärt sig. men det är ju olika från alla.

Jaha och sanningshalten i detta hamnar då i min bedömning på 0,00 med tanke på dina tidigare trådar och påståenden ;)
Jag tvivlar på att John Hickey hur han än är, vilket jag inte har vidare erfarenhet av på många år nu, skulle se någon som helst vits med att låta en 16-åring på en fullkomligt grön häst som dessutom varit skadad en stor del av tiden som 16-åringen haft den, skulle ha krävt att den hoppade 140:grin:

Det är en sak att du hänger ut dej själv, men nu hänger du ut andra med namn, inte så bra:cool:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

om man säger så här john hickey är en hård tränare och inte så värst snäll mot hästarna han kräver att hon ska kunna en hel del vid 4års ålder. dom ska lixom hoppa 140bana kunna en hel del dressyr vilket fick mig att hoppa av hans träningar när jag köpte wonkan då jag inte vill låta honom kräva saker som min häst inte har lärt sig. men det är ju olika från alla.

Jag har tränat rätt mycket för Hickey med allt från unghästar till lite fädigare hästar, både halvblod och fullblod och har aldrig upplevt det du skriver.

Han har även köpt ett par hästar som jag utbildat och inte sjutton gick någon av dem 1.40 banor som fyraåring.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har tränat rätt mycket för Hickey med allt från unghästar till lite fädigare hästar, både halvblod och fullblod och har aldrig upplevt det du skriver.

Han har även köpt ett par hästar som jag utbildat och inte sjutton gick någon av dem 1.40 banor som fyraåring.

När jag har tränat för honom så krävde han då en hel del av unghästarna kan jag ju säga... men alla har väll olika uppfattningar om honom också!!

min komis syster köpte en import häst på nyfyllda 5år och han skulle hoppa 1.30.. vilket jag ska ha bild på någonstans..
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tuff, JA. Men därifrån till att vara DUM är det i min värld ganska långt.

Och att för en 5åring att hoppa några hinder på 1.30 under en träning är inte något ovanligt om hästen är väl grundutbildad.

Men det är ju jättebra att du slutat träna för honom om det inte passade dig, jag har också valt bort tränare som inte passat mig eller den häst jag haft just för tillfället.
Det är ett mycket bättre förhållningssätt än att snacka skit om dem på ett öppet forum.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tuff, JA. Men därifrån till att vara DUM är det i min värld ganska långt.

Och att för en 5åring att hoppa några hinder på 1.30 under en träning är inte något ovanligt om hästen är väl grundutbildad.

Men det är ju jättebra att du slutat träna för honom om det inte passade dig, jag har också valt bort tränare som inte passat mig eller den häst jag haft just för tillfället.
Det är ett mycket bättre förhållningssätt än att snacka skit om dem på ett öppet forum.

jag tycker iaf att det är fel att hoppa så höga hinder med en häst som växer men det är ju mitt tycke..

jag snackade inte skit utan sa bara hur jag såg på saken han kräver lite för mkt och alla ser ju som sagt olika :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

En kompis har tränat för honom, och hon har bra att säga.
En 5 åring som är en bit i utbildningen samt har stabilitet
och styrka tycker jag inte 1,30 är någonting oöverkomligt.

Om din kompis syster inte tyckte att hästen var redo att hoppa 1,30.
Så var det väl bara öppna munnen?


KL

Skulle behöva lite tips på trav och galopp övningar.

Skulle vilja ha fram en mer avslappnad och taktmässig trav.

I galoppen börjar han hitta styrkan.
Men det känns som det behövs nå mer än galopp på volt och fyrkant runtrunt.
Han ställer sig lite ut åt vänster i höger varv ibland,(hörnpasseringarna)

Nu vart det kanske rörigt men någon kanske förstår :p
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja jag förstår:laugh:

Det som stärker bakdel och rygg stärker också galoppen. :idea: Många fattningar och många övergångar öht, (med kvalité, trampa in under sej)

Att växla tempo i galoppen och det kan man gärna göra ute:idea: Från mycket kort till länga ut, och allt däremellan.

I traven gäller det att hitta vilan på steget, och man kan få (på en del) verkligen överdriva att trava långsamt för att dom ska hitta en lugn takt, och kommer dit genom många halvhalter, och försöka rida hästen lite rund så den orkar få med ryggen. Sen får man växla tempo i traven, men försöka att alltid ha en lugn takt och svikten och vilan på steget.

Jag vet inte hur din jobbar, men på en del får man rida på mer framåt (för dom har en tendens att backa av och krulla ihop sej lite annars,) och på andra mera dämpa ner det snabba trippandet och få den där vilan som kommer av att den är i balans och hittar en bra takt.

Vet inte om det går att förstå?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

Är nybliven fullblodsägare och har läst igenom tråden och hittat många bra tips! :bow: Har haft ett halvblod innan som var både lite för stor och för mycket häst för mig. Det är väldigt stor omställning måste jag säga! Den här killen är känslig och väldigt frammåt och vaken. halvblodet var lite sävlig och hade ett helt annat temperament.

Han är 8 år och tyvärr vet jag inte riktigt hur mycket han har startat, har försökt googla på hans namn men ni kanske vet vart man kan leta? Vi har inte hunnit göra så mycket än för han har tyckt det har varit ganska jobbigt att flytta tror jag. Var väldigt stressad första dagarna och ville inte äta alls. Han har blivit mycket lugnare nu sista dagarna och försöker bara lägga tid på att vi ska lära känna varandra så han kan lita på mig. Han är också lite tunn så tänkte att jag får börja lite försiktigt ridmässigt så han får en chans att lägga på sig lite. Så vi borstar och myser mest just nu. :p

Tar gärna emot alla tips ni har på allt från hantering till ridning!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Härligt! Grattis och välkommen!!

Sök på hans namn på galoppsport.se - sportinfo
Där finns han säkerligen registrerad och all info om starter och resultat.

Första frågan jag måste ställa är, om han är tunn eller om han bara är i "löpform"?
Folk har tendens till att jämföra fullblod med halvblod eller andra raser och tycka att de är för tunna/magra. Men de har inget underhudsfett på samma sätt, därav att man bör kunna se revbenen, självklart inte för mycket.
Samt att musklerna utvecklas på olika sätt på en löpshäst och en ridhäst.

Om han kommer direkt från banan så skulle jag rekommendera dig att arbeta med honom så fort han gjort sig hemmastadd. Detta för att du int ska få en överenergisk häst. Som gått från full hårdträning till knappt någon alls.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kan bara instämma:bow:.

Man behöver arbeta hästen, och det kan ske med tömkörning (kan man behöva lära den om den inte är tömkörd tidigare) samt rida och redan från början försöka hitta en bra tränare som kan hjälpa till.

Och jobba med taktmässighet och låg form i traven, att den jobbar i balans och ganska låg form och får med ryggen.

Inte sitta ner i traven, innan ryggen har hunnit få lite andra muskler.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack så mycket :bow: sökte där och det verkar som han startade sista gången 080724. Ja är ju inte så van vid fullblod så har lite svårt att avgöra, men kanske kan försöka komma ihåg att ta en bild på honom och lägga ut så får ni se vad ni tycker. Men revbenen syns ganska tydligt och känns även som han saknar lite "bärarmuskler" Skickade höet på analys i förrgår så hoppas det kommer svar på det snart så kan man räkna ut en bra foderstat till han.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 434
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp