Bukefalos 28 år!

Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kul att tråden fortfarande är igång och jag ser att många har skrivit intressanta och kloka saker... Spännande! Ska läsa igenom allt vid tillfälle och ta lärdom av alla era kommentarer! :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kl

Hej!
Jag dyker in i tråden för första gången, släpandes på ett 6-årigt fullblodssto...
Efter Final Appearance - Fanaan, 165 cm över havet och helt ljuvlig såklart! :love:

Jag har följt tråden på avstånd och tycker att det finns många vettig och roliga människor att ta lärdom av här, så därför tänkte jag ogenerat armbåga mig in i gemenskapen. Annars brukar jag mest läsa. :)

En bild på underverkets huvud. Har stått på boxvila och står för tillfället sällan eller aldrig tillräckligt still för att man ska få med resten av henne... :cool:

31858737.jpg
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kul att du skriver, läser och håller tråden levande! Väldigt fin häst du har! Intressant att följa denna tråd, vi kanske kan lära av varandra! :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl*

*MORR*

varför har ingen berättat om den här tråden förut :mad:

nu har jag något att läsa på jobbet imrg :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Var glad att du hittat den! Jätteintressant för oss fullblodsägare och fullblodsdiggare att följa och bidra till! Välkommen! ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Egentligen är jag väl diskvalificerad från att skriva här då jag håller på med galopp. Men jag har haft ett stort antal års uppehåll från hästar och när jag var yngre så var galopp och fullblod de enda hästar jag kände till... *ler*
Så när jag började "rida" igen för något år sen blev jag alldeles ställd av alla hjälper man skulle använda sig av för att få en häst att röra sig. Jag var ju van vid galopphästar. Att få dem att röra sig var närmast inget problem... *s*
Men i våras vågade jag mig upp på en galoppör igen och allt föll på plats!

Bara att slappna av och inte röra sig för mycket. Inte överdriva. Bara korta upp tyglarna, resa sig upp åka med på en riktig fyrtaktsgalopp!
Jobba lite med händerna, få hästen att komma dit man vill med tanken. Rädd att jag skulle ha väldigt svårt för att göra ridhäst av ett fullblod. Blir närmast desperat av att rida en häst man måste "hjälpa" fram överallt... *s*
Har ridit några halvblod på ridskolan med min galoppsadel också. Känslan av att känna hur fria de upplever det av att bli ridna så är en njutning! Till och med en ridskoleinstruktör (som inte kände till att riktig galopp är fyrtaktig) ändrade åsikt om galoppen när hon såg mig rida "close contact"...
Rider i då och då en nära tjugo år gammalt fullblod som aldrig blivit ridhäst. Att känna löpglädjen hos denna gamla man när han sätter de yngre förmågorna på plats får det närmast att bubbla i kroppen på mig!
Finns inget som är som fullblod!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag kan rapportera att arbetet går framåt med min lilla dam, trots att det varit lite segt till en början; vi har haft all världens otur på vårat första halvår tillsammans. Nu hoppas vi (peppar, peppar...) att det ska få vara lugnt och gå framåt ett tag.

För tillfället jobbar vi på att vara raka och "rulla på" framåt utan att häst stressar iväg eller ryttare sitter och drar i tyglarna...
Det går framåt, men hon är ju inte allt för musklad och jag märker att hon gärna petar ut rumpan till vänster samt biter sig fast i högertygeln. Hon verkar liksom många fullblod ha god grundkondition så det gäller att öva upp lite känsla för när hon är trött, även om hon inte blir flåsig eller svettig.
Nästa torsdag ska vi dock ut på äventyr, för då är det hoppträning för Svante Johansson! :banana: Förvisso lär vi köra ganska sakta mak och det är en unghästgrupp men det ska bli sååååå roligt att få vara igång "på riktigt"! Om jag vågar kanske jag lägger upp nån bild och/eller film här ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

pssst

Du vet väl att det finns en snacktråd för engelska fullblod under Gnägg?

Vi är inne på tråd nummer fem :D Pladderfior? Vi? :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad roligt att det går framåt=)

Tycker verkligen att du ska lägga upp bilder eller film om du har det, varför inte filma den kommande träningen om du kan?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag kan rapportera att arbetet går framåt med min lilla dam, trots att det varit lite segt till en början; vi har haft all världens otur på vårat första halvår tillsammans. Nu hoppas vi (peppar, peppar...) att det ska få vara lugnt och gå framåt ett tag.

För tillfället jobbar vi på att vara raka och "rulla på" framåt utan att häst stressar iväg eller ryttare sitter och drar i tyglarna...
Det går framåt, men hon är ju inte allt för musklad och jag märker att hon gärna petar ut rumpan till vänster samt biter sig fast i högertygeln. Hon verkar liksom många fullblod ha god grundkondition så det gäller att öva upp lite känsla för när hon är trött, även om hon inte blir flåsig eller svettig.
Nästa torsdag ska vi dock ut på äventyr, för då är det hoppträning för Svante Johansson! :banana: Förvisso lär vi köra ganska sakta mak och det är en unghästgrupp men det ska bli sååååå roligt att få vara igång "på riktigt"! Om jag vågar kanske jag lägger upp nån bild och/eller film här ;)

Mmm...
Min första fråga är lite vad för bett du har? Galopphästar rids ofta med ringbett för att de inte skall kunna bita fast i bettet. En del hästar har även norton (?) bett av samma anledning. Men då måste men kunna sin sak som jockey...

Jag brukar annars rida en treåring som brukar tycka det är kul att sladda ut med baken åt höger när vi börjar cantra (tvärt emot din).
Var sådär lagom kul innan man lärt känna honom att cantra halvvägs ner i diket istället för på banan. Där handlade det om att jobba mycket med vänster tygel utan att vara hårdhänt för att få honom att gå rakt. Men är ju svårt om hästen lärt sig bita fast i bettet. Men det låter lite som du själv skriver mellan raderna att försöka vara mjukare med händerna och inte dra i tyglarna.

Red ett sto hos en tränare som jag i början knappt kunde använda tyglarna alls på. Någon hade helt enkelt dragit för hårt i munnen på henne. Först efter några veckor med skritt och trav kunde jag hämta in lite på tyglarna och börja hacka lite. Sen när vi hade fått förtroende för varandra kunde jag korta tyglarna och börja cantra lite lätt med henne. Det var verklig ridglädje som jag kände då!

Tyvärr så kunde jag inte fortsätta rida henne. Annars hade det varit spännande att se om vi kunde fått henne att starta igen...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tyvärr har du nog rätt i din känsla, i det att denna tråd handlar ju om fullblod omskolade till ridhästar. De flesta av oss vill därmed ha en 3 takts galopp, inte fyrsprång : ) Tretakt blir det, precis som med andra hästar, när hästen är bärig och balanserad. Löphästarna är födda med långa bakben som ska skyffla på framåt för fart, och har de löpt är de skolade att skyffla ännu mer, så det är ju lite annorlunda arbete för dem minst sagt, när de skall vara ridhästar inte löphästar :)

Tror alla som har fullblod är överrens om att det är mycket lätta, avvägda renodlade hjälper som gäller för att hästen ska trivas och man ska få det resultat man vill ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det går framåt, men hon är ju inte allt för musklad och jag märker att hon gärna petar ut rumpan till vänster samt biter sig fast i högertygeln. Hon verkar liksom många fullblod ha god grundkondition så det gäller att öva upp lite känsla för när hon är trött, även om hon inte blir flåsig eller svettig.

Se till att försöka få kontakt med vänstertygeln, mkt skänkelvikningar är bra tex.

Ja dom har bra kondition och särskilt stayers, men musklerna är ju ändå inte rätt för att sittas och rida på länge när de nyss kommer från banan. Men de behöver mycket rörelse, men rätt arbete för var de befinner sej.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det gäller att få kontakt på andra sidan mot där den vill bita fast, det är ju ett försvar och försök att ta kontroll.

Man måste lätta i den sidan som hästen vill lägga sej på och försöka etablera en kontakt på andra sidan, om man vill behålla kontrollen över farten :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej!

Kul tråd!

Har jobbat både som träningsjockey på Irland och hos internationell fälttävlansryttare, dessutom omskolat 2 fd galoppörer till ridhästar som tävlas aktivt i både hoppning, dressyr och fälttävlan.

Det ABSOLUT viktigaste är att få hästen trygg och släppa löptänket. Innan de gjort det är det inte lönt att börja jobba med att förbättra gångarter eller spänna in dem under longering.

När du får hem en fd löphöst, RID UT! MYCKET! Lär dem slappna av, bygg upp ett ömsesidigt förtroende. har inte du fortroende för hästen får den aldrig förtroende för dig, så pass känsliga är fullbloden. Många fullblod har inget förtroende för människan då de sällan får möjligheten att "connecta" med en enda människa.

Det kommer ta lång tid att få en fd galoppör att slappna av, förvänta er inget annat, och innan dess är det inte lönt att börja jobba med något annat.

Jag rekomenderar varmt att man låter hästen vila när man får den direkt från banan. Ett par månader i hage utan något jobb alls. Många galoppörer har aldrig fått chansen att fungera som häst och det behöver ALLA hästar för att bli trygga individer. Jag rekomenderar oxå att man jobbar med NH från marken.

Inspänningar är absolut inget jag rekomenderar. Många hästar får panik när de blir inspända. Skarpa bett är oxå ett sterss-moment. Ett mjukt bett och en följsam mjuk hand är receptet för framgång! Börja inte slåss mot ett fullbolod, eller tvinga det, då har du satt dig i en situation du aldrig kommer få kontroll över.

Ett fullblod som har tillit för sin ryttare, är den tryggaste häst du kan få. Jag har ett sto som jag haft ett år lite drygt. När jag fick henne var hon ett nervvrak, nu kan jag rida barbacka på långa tyglar var som helst. Samma med min valack jag köpte för 5 år sedan, han var folkskygg och hade magsår av all stress, nu är han supertrygg och är hos en 17årig tjej på foder.

ha is i magen, det tar tid, det kräver enormt mycket jobb, och den svåraste biten är att få hästens förtroende, när du väl fått det kommer hästen gå genom eld och vatten för dig, och göra allt i sin makt för att göra rätt, utvecklas och komma någonstans.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*Delvis knapplån*

Jag håller med RebeccaJoli, det måste börja med att lära den f.d. löphästen att mjukna och slappna av. Galoppbanan är en ganska aggressiv plats som många gånger är direkt olämplig för hästar överhuvudtaget (mycket stress, enorma mängder kraftfoder istället för grovfoder, långa resor, mycket innevistelse och minimalt med tid ute i hage, etc.) men de anpassar sig oftast till den ändå. Men det gör att när vi som ska skola om löphästarna börjar vårt arbete så har vi ett helt berg av gamla erfarenheter hos hästen som vi måste börja "bryta ner" och komma över. Till exempel att stress inte behöver tillhöra vardagen och att alla ridpass inte slutar med fysisk utmattning, etc. (Nej, det gör inte alla ridpass på galoppbanan heller, men det är lätt att hästarna upplever det så och får en negativ bild av ridningen. Har tyvärr sett det hända flera bra löphästar, som helt enkelt har lessnat och man riktigt känner klumpen i deras mage när man tar fram sadeln.)

Mitt fullblod trivdes inte alls i flock när jag köpte henne som 5-åring. (Men nu är hon högst i rang och stormtrivs med det!) Då hade hon gått på banan tills hon var 3 år och sedan stått i ett litet stall i stadsmiljö utanför Stockholm, där hon om jag förstår det hela rätt mest hade nöjesridits lite sparsamt. Hon var inte utbildad och den karakteristiska löptypen fanns fortfarande kvar. Nu ser hon ut som en ridhäst, eftersom det är det hon är, men det har också tagit 6½ år. Dock har jag inte gått särskilt hårt åt henne på någon nivå, eftersom hon ibland har varit skadad (otursförföljd dam, det här! ;) ) och behövt vila, samt för att ekonomin inte alltid har tillåtit lektioner för instruktörer m.m. Men i omgångar så har vi varit riktigt på G och tagit fälttävlanskort och hopptävlat, samt förstås ridit ett ganska stort antal tornerspel.

Min poäng med det här inlägget är att man tjänar på att hitta det som den f.d. löphästen tycker om att göra, vilket brukar handla om att springa fort. :grin: Min häst köptes med största syftet att ridas i tornerspel, samt hoppas och kanske gå fälttävlan. Redan från början märkte jag att tornerspel var hennes grej, hon trivdes som fisk i vatten! Full fart, inga krusiduller, ingen dressyrform, bara göra det hon är avlad för - springa. :) (Förvisso har vi arbetat på att förfina även tornerspelsridandet så att hon inte bara kastar sig iväg, utan faktiskt går i balans också. Men det är sånt som tar tid med löphästar.)

Vi tränar en hel del annat också och det går oftast väldigt bra, men tornerspelet har hjälpt oss att hitta varandra och lita på varandra och samtidigt ha kul tillsammans. Jag säger inte att tornerspel är grejen för alla fullblod, men jag vill bara påpeka att hittar man något som den f.d. löphästen kan göra mer eller mindre omgående efter löpkarriären utan att behöva skolas i flera år, ja, då får man mycket gratis. Dels så slappnar de av när de gör något som de tycker är kul och lätt, vilket gör ridningen väldigt angenäm och utan krångel, och dels så hjälper det till att bygga nya förtroenden med hästen. Har man väl förtroendet och arbetsglädjen, samt avslappningen både fysiskt och psykiskt, så kan man sedan gå vidare och träna vad som helst. :)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 399
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp