Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL
Idag har vi övat lite NH och trick, det gick jätte bra!
BILDER

Återkommer med mera nu måste jag rusa...

Åh! Du har en kramgosing. Älskar när de är så där kramiga.

Snygg kille.

KL

Ja, det är väl att börja från början. Hennes mamma tävlade jag i dressyr så det är ju uppenbart möjligt att skola om.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Gör mycket skritt-halt och försök lära henne att tygeln=stopp. Förstärk med röstkommandon.
Börja lugnt med mycket skritt och backar är otroligt bra!

KL
Idag har vi övat lite NH och trick, det gick jätte bra!
BILDER

Återkommer med mera nu måste jag rusa...

Din häst ser väldig tunn ut? Innan du börjar rida mera så tycker nog jag att du ska fodra upp den och tömköra så att den får lite mer att bära upp dej med. En så tunn häst behöver rejäla täcken när det är kallt, särskilt om den är så klippt dom din. Visserligen ser jag att det är en fullblodstråd så att jag förstår att din häst är ett fullblod, men din häst är rent ut sagt mycket tunn och behöver mera alternativt bättre mat.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Du har inte allt för bra koll på fullblod märker jag. Något som är vanligt bland dagens hästägare är att övergöda sina hästar. På de flesta hästar så ska man LÄTT kunna känna revbenen och eventuellt skymta dem något. På fullblod å andra sidan så ska man SE revbenen något. Till skillnad från andra hästraser så har fullblod minimalt med underhudsfett, tunn hud och tunn päls, dessa faktorer gör att revben syns. Faust_86 häst är i jättebra hull, även om den kan musklas mer. Men muskler och fett är olika saker och mer muskler kommer inte täcka revbenen.
Överviktiga hästar tar stor skada, och lik förbannat så övergöder människor sina djur, pga någon konstig tanke om att synliga revben är undervikt....
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack. :bow:

Henrietta:
Han blir inte större än sådär. Hans foderstat är räknad på 750 kg fullblod i full träning :p.
Jag får inte i han mer per dag utan att få en helgalen häst som är överfodrad.

Han är tunn i musklerna och då är han ganska fin just nu ändå. Hans rygg ser ut sådär och han får inte speciellt mycket mer, men det finns så han klarar bära mig utan bekymmer. :D

Han har dubbla täcken i hagen ca 300 g totalt det är lagom. När jag fick han avskydde han täcken fär de hade övertäckat honom.:o
Han var naken ute i solen efter en rask promenad med täcke på, ca 10 minuter totalt. Så han höll sig nog varm.

En hästägare som har bättre koll på sin häst i min kategori får du nog leta efter! :banana:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo han är mycket kramig och gosig, ska ha pussar på pannan mest hela tiden. :laugh:

Min inte på mulen :eek:, så det håller jag på å lär in... :angel::p
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag håller med morcraban om att han är fin men behöver mer muskler. Mitt förra fullblod var lättare att sätta muskler på om hon var i lite överhull som utgångspunkt. Jag är ute efter att få nuvarande fullblodet (som är dotter till den förra) att också vara i lite överhull när hon sätts igång så just nu går hon med tjocka täcken, på lösdrift med fri tillgån till bra hösilage samt att jag fodrar på lite lite extra med kraftfoder (mineraler, linfrön, lite korn och lite betfor). Inte för att jag vill att hon ska vara fet men jag vill ge henne optimal chans att bygga muskler. Hon är 22 min stolla.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo han är mycket kramig och gosig, ska ha pussar på pannan mest hela tiden. :laugh:

Min inte på mulen :eek:, så det håller jag på å lär in... :angel::p

HAHAHA! Det där känner jag igen. Klia pannan, buffa och kramas men pussa mulen - bluäh! Man får ju människobaciller på sig då. ;-)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jaså din är också så! :p Min tycker mest det är läskigt när mamma försvinner ner framför... haha, men det börjar gå bättre, tor han kommit på att det är ganska mysigt...

Alltså jag fodrar han som en galning, avmaskad är han och han fryser inte en minut på dygnet.
Men han BLIR INTE STÖRRE :cry: hade gärna haft lite mera att ta av till muskelbyggnad.

Nu ska jag testa havre, han LÄR vara överkänslig mot det (blir ap pigg) men jag har aldrig testat så vi får väl se...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Du har inte allt för bra koll på fullblod märker jag. Något som är vanligt bland dagens hästägare är att övergöda sina hästar. På de flesta hästar så ska man LÄTT kunna känna revbenen och eventuellt skymta dem något. På fullblod å andra sidan så ska man SE revbenen något. Till skillnad från andra hästraser så har fullblod minimalt med underhudsfett, tunn hud och tunn päls, dessa faktorer gör att revben syns. Faust_86 häst är i jättebra hull, även om den kan musklas mer. Men muskler och fett är olika saker och mer muskler kommer inte täcka revbenen.
Överviktiga hästar tar stor skada, och lik förbannat så övergöder människor sina djur, pga någon konstig tanke om att synliga revben är undervikt....

Fullblod antar jag är som andra hästar behöver ha muskler och lagom hull, varför skulle de inte se ut som andra i muskler och hull menar du?

Förklara gärna för mej varför ett fullblod som ridhäst ska behöva se ut så?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Du har inte allt för bra koll på fullblod märker jag. Något som är vanligt bland dagens hästägare är att övergöda sina hästar. På de flesta hästar så ska man LÄTT kunna känna revbenen och eventuellt skymta dem något. På fullblod å andra sidan så ska man SE revbenen något. Till skillnad från andra hästraser så har fullblod minimalt med underhudsfett, tunn hud och tunn päls, dessa faktorer gör att revben syns. Faust_86 häst är i jättebra hull, även om den kan musklas mer. Men muskler och fett är olika saker och mer muskler kommer inte täcka revbenen.
Överviktiga hästar tar stor skada, och lik förbannat så övergöder människor sina djur, pga någon konstig tanke om att synliga revben är undervikt....

Fullblod antar jag är som andra hästar behöver ha muskler och lagom hull, varför skulle de inte se ut som andra i muskler och hull menar du?

Förklara gärna för mej varför ett fullblod som ridhäst ska behöva se ut så?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nu ska jag testa havre, han LÄR vara överkänslig mot det (blir ap pigg) men jag har aldrig testat så vi får väl se...

Mamman till den jag har nu gick ner i vikt på havre. Fick för mycket energi i kroppen och bara darrade av sig hullet. Det gick vansinnigt fort också. På ett par veckor såg hon ut som en gravid undernärd hjort. Dottern går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Hon har haft problem med magen (extremt lös) men det har sakta blivit bättre. Hullet är det inget fel på nu men jag vill ha dit lite mer ändå innan jag sätter igång henne. Ho är ju 22 dessutom. Går nu med dubbla täcken för hon är en fryslort som huttrar om man viskar att det ska regna om två veckor. Hon var inte kall men väldigt sval idag (trots strålande sol) under ett 300gr med halvhals så hivade på ett 300gr undertäcke också. Och hon är inte klippt.

Ska bli kul att få på henne sadel och börja skritta henne igen. :-)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Som jag skrev i tidigare inlägg, men som du troligen missade var att fullblod har mindre underhudsfett, tunnare hud och tunnare päls än andra raser, därav att exempelvis revbenen inte täckes som på övriga hästar. Därav att fullblod har en tendens till att även vara frusna av sig.
Selektiv avel i grund och botten, dessa faktorer har spelat en roll i hur väl hästarna återhämtar sig samt att minska risken för överhettning, dvs så ger det uthållighet vid kraftiga ansträngningar.

Som min underbara hovis sa: "Folk har inte lärt sig att det är skillnad på en hög oktanisk häst och havremoppar." ;)

Eller som en annan klok person sa: "Det är skillnad på en F1 bil och en traktor."

Hästen skulle kunna musklas mer, vilket jag även skrev i tidigare inlägg. Orsaker till att den inte är "färdigmusklad" kan vara flera, att hästen inte är fullt tränad ännu, att den har tagits hem från banan nyligen och tappat löpmuskler för att sedan sätta "ridmuskler", osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

meh...fanns det en till fullblods tråd??? :crazy:

Får hålla ett öga här med nu då. :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja jag kan förstås inte lika mycket som du förstår jag men de fullblod jag känner som är ridhästar ser inte ut som magra staket så jag vet inte vad folk har gjort med dem då? Jag tror inte att dom har kunnat ändra generna i alla fall, i efterhand sådär?
Jag frågade en av mina nära vänner som har haft ett väldigt fint fullblod och hon säger att folk tror att det är som du säger här och därför inte förstår att ge dem mera och bra mat, utan dom tror att hästarna ska se ut så och förstår inte bättre. Hon säger att dom ser ut så när dom kommer ifrån galoppbanan för att där kan dom inte vinna med extrafettlager, naturligtvis. Men precis som en mänsklig friidrottare kan lägga på sej och bygga andra muskler när den lägger av så kan hästar det också. Jo just det, hon sa att det har med ämnesomsättningen att göra också, den ändras efter att dom har slutat tävla.
Jag vet inte jag har ju ingen erfarenhet som sagt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Fullblod antar jag är som andra hästar behöver ha muskler och lagom hull, varför skulle de inte se ut som andra i muskler och hull menar du?

Förklara gärna för mej varför ett fullblod som ridhäst ska behöva se ut så?

Nu blir jag snart ledsen på riktigt.
Som jag skrivit över har jag bra koll på min häst och vad han behöver. Både hovslagare och sadelmakare har sagt att han ser mycket finare ut än på länge.
Bilderna gör att han ser smalare ut än vad han är. Men har är slimmad han är byggd sån, jag får inte i han mera foder utan att han ska reagera som shlubberdubb´s häst och istället springa av sgi allt i hagen.
Han har en extremt hög ämnesomsättning, precis som många fullblod....

Nej han är inte ordentligt musklad just nu men som jag skrev så har vi tagit det lugnt i vinter och nu ska han igång ordentligt.
Jag kan försäkra dig om att han har tillräckligt med muskler för att bära ryttare och det med bra ryggaktivitet.

Men ja, jämfört med en "normal" häst så är han tunn, men i god form för att vara han.:D

Så nu kan du sluta hacka tycker jag. :crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag är ledsen att du tog illa upp, det var inte meningen men jag förstår att du känner så. Kanske kan du få hjälp av någon med foderstaten? Det där med mat är ju inte alldeles enkelt att räkna ut själv om man har problem med att hästen är för smal eller tvärtom.
Kanske kan du få tips på alternativ? Ett av mina tidigare halvblod, en stor kille men som lätt blev tunn, och såg ut som din gör på bilderna, han behövde olja och fick dessutom soja i perioder på våren. Jag ersatte en del grovfoder med lucern också eftersom han ofta blev för mätt och inte fick i sej allt grovfoder han behövde. Jag skämdes på tävlingarna över hans revben. Men med hjälp av lite extra, och att jag kunde frångå dom vanliga tabellerna och strunta lite i dom, så fick vi ordning på det. Lycka till! Jag förstår att du gör ditt bästa!
Men jo, en sak till, jag helklippte honom aldrig, det hade han inte klarat, då hade han tunnat ur ännu mer, så tänk på det nästa år.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Men som jag har talat om för dig innan, så brukar "halvblodsfolk" tro sig kunna jämföra sina kallblodstraktorer" med finslimmade f1bilar. Vilket brukar resultera i att de övergöder sina fullblod i tron om att de ska se ut som halvbloden.
Jag kan förstå att man tycker att de ser magra ut när man är van med de betydligt fetare halvbloden, men att föda fullbloden till att se ut som dem är inte bra. Ett fullblod som har samma hull som ett halvblod är överviktig. Sedan när det gäller din vän så kan det vara så att hon antigen har ett överviktigt fullblod för att hon tror att det ska se ut som ett halvblod när hullet är bra eller så är den väl musklad.
Jag har ett fullblod med relativt mycket dressyrmuskler och väl i hull och ändå skymtar man revbenen, han är inte rakad, får högkvalitativ mat och uträknad foderstat, går med Shires Stormcheeta täcke osv. Som sagt...hans revben skymtas genom vinterpälsen, de kommer synas tydligt när han fällt vinterpälsen eller om jag rakar honom.

Men för att klargöra saker, fullblod som ser ut som ett halvblod hullmässigt är med största sannolikhet överviktigt. Finns dock undantag, fullblod varierar en hel del beroende på stam och därmed vad de är avlade för. Ta en kik på olika fullblodshingstar, de är välmusklade och i bra hull men ändå ser man revbenen, även när de har varit ur galoppträning i åratal. Då är det inte konstigt att man ser det på en som inte är fullt musklad.

Jag förstår inte varför du ännu tjatar på Faust_86 om foderstat, är det inte bättre att fråga vad hon faktiskt ger innan man kritiserar?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

:bow::bow::bow:

Min madam vet jag ju generna på då jag hade hennes mamma. Ämnesomsättningen ÄR hög. (trots 22 års ålder) Hon har alltid, även när hon stått på box fått mer grovfoder än någon annan häst i stallet. Tumregeln har varit "är det slut på morgonen har hon fått för lite". Nu står hon på lösdrift och har fri tillgång och hullet har kommit tillbaka. Trots täcken har hon en vinterpäls på minst 5cm längd. Hon har också börjat fälla nu vilket är tidigt för henne. Med andra ord mår hon förbaskat bra just nu. MEN, trots bra hull, rund rumpa, rund rygg och mer överlinje på halsen så ser jag ändå revbenen och ryktstenen känner dom tydligt. Jag vill ha mer hull för att hon lättare ska bygga muskler men jag vill inte ha en häst som är långvarigt fet.

Faust_86 har en fin kille i bra form som kan behöva mer muskler men han är, som hon upprepade gånger sagt, inte i fullt arbete nu under vintern vilket gör att dom tappar. Fullblod tappar fort men lägger också på sig fort (har i alla fall jag märkt på mina). Däremot ser de väldigt sällan ut som halvblod. Jag har sett mycket fullblod både i sverige och utomlands som används som ridhästar och väldigt få har sett ut som halvblod. Faktiskt har jag bara sett en som jag på rak arm trodde var idel ädel gammal svensk halvblodsstam, av grövre modell, som visade sig vara rent fullblod. Den hade dessutom föl vid sidan.

Som Morcraban säger, fråga vad han får först innan du klagar eller ens tror att Faust_86 inte vet vad hon gör.

Länk till bild på gammeltantens rumpa. 22 år, riden kanske 20 ggr de senaste 17 åren. Stått i avelsbox och haft 5 föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

J Ett av mina tidigare halvblod, en stor kille men som lätt blev tunn, och såg ut som din gör på bilderna, ...

Men du kan ju inte på fullt allvar jämföra ett halvblod med ett fullblod vad gäller kroppsbyggnad och hull?!

Det blir ju som att säga att ett halvblod är magert om det inte ser ut som en ardenner i kroppsbyggnaden.

Jag kan inte se något fel på hullet utifrån de bilder som visas, muskelstatus tycker jag är för svårbedömt för att säga något om.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 284
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp