Bukefalos 28 år!

Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

HEj alla kära fullblodsälskare! Nu behöver jag er hjälp med lite tips om hur jag ska få min fullblodsvalack 4år att acceptera bettet. Har berättat lite om han i gnäggtråden. Han är iaf 4 år och har nu vilat och skrotat runt i hage sedan i maj -10 då han fick sin andra senskada på samma ben inne på Täby. Han har varit i träning sedan 1,5års ålder men aldrig kommit till start pga senskadorna. Nu är tanken att han ska bli ridhäst:)

När han kom hem fr täby var han helt omusklad efter boxvila. Vinglade i skritten tex. Nu är han dock bra musklad och senskadan har läkt bra. Har tränat mycket hantering och att leda honom. Ikväll så satte jag på honom tränset och bara skulle träna lite tygeltag. Jag upplever att han känner obehag och att han blir uppstressad när han får bett i munnen. Ska nämna att han slagit ut tre framtänder hos inridaren men verkar ej ha besvär av dessa. Det var nog två år sedan tandläkare tittade han i munnen men det kommer att göras inom kort.

Nu till problemet. Han tuggar frenetiskt på bettet. När jag tar mjukt tag i tyglarna så slänger han upp huvudet för att sedan dra ner huvudet och "drar" i bettet. Han har nog de vanliga munproblemen som snackat tidigare i tråden. Och så höll han på med tungan oxå..:( Bettet var ett novabett. Han verkar orolig i munnen och han kanske inte förstår vad jag vill. Hur ska jag få han att tycka om bettet??:confused:

JAg är en sån som helst inte vill ha nosgrimma eller liknande och det mildaste bettet. Stoet som jag har har jag ridit in själv och hon är som smör i handen.

Ge mig tips!! Tömköra i grimma/kapson med träns under (tömmarna i grimman)? Sätta på träns för att sedan " bara" borsta och pyssla med han? Hur har ni gjort som haft liknande problem??
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tycker du skall se till att få tänderna kollade snarast, eftersom det är två år sedan de kollades senast. Därefter kan du börja fundera på bettproblematiken. :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Veterinären fr strömshölm borde komma ganska snart då vi har ett antal 2åringar som ska gås igenom o få vargtänder utdragna etc. Då ska hon få titta på mina två oxå:)

Nu tror (hoppas) jag dock inte att det har med tänderna att göra utan ett invant beteende. Jag känner han som ridit in han och många av hästarna han ridit in har liknande beteende. :crazy: Tuggar frenetiskt och tungan går runt i munnen. Såg bilder på min grabb som 1,5åring och han har då nosgrimma och snokrem hårt åtdraget under ridningen. På bilderna går han oxå bakom lod, (knäpper av?) Sen har jag hört att på täby sprang han med näsan i vädret och han hade en jätte underhals när han kom, men den är lite bättre nu.

Det jag kommer att göra nu är bara pröva olika bett och se vilket han verkar trivas med. JAg ska inte ta i han utan bara att han får ha bettet i munnen. Sen får vi se vad veterinären säger så återkommer jag efter det.

Tack för tipset!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om du inte kan få låna olika sorters bett, så vänta tills Vet har varit ute. Det blir billigare :)

Jag kände stor skillnad på min fröken före och efter tandfixning. Hon fick hakar på höger sida som gjorde att hon bet sig fast i bettet pga att hakarna skavde. Men det kan ju också, som du skrev, bero på tidigare ridning.

Skulle tro att så gott som alla galopphästar springer med näsan i vädret och får underhals ;) Att gå i korrekt form verkar inte vara högprioterat i galopploppen :eek: :rofl:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det finns alltid en anledning till beteenden tycker jag. Något är den inte nöjd med, sen vad det är återstår att ta reda på.

Min kan hugga och göra så som du beskriver när hon har besvär av något, och det brukar vara om jag kräver lika mycket som vanligt de dagar hon känner av brunsten i kroppen. Då har hon "mensvärk" och svårt att böja och blir stel och spänd i musklerna av det, av hormonpåverkan. Sen är det borta efter ett par dagar. Nu fattade jag inte om du sitter på den som gör så eller står på marken och bara tar i den? I så fall handlar det nog om munnen skulle jag gissa.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Om du inte kan få låna olika sorters bett, så vänta tills Vet har varit ute. Det blir billigare :)

Jag kände stor skillnad på min fröken före och efter tandfixning. Hon fick hakar på höger sida som gjorde att hon bet sig fast i bettet pga att hakarna skavde. Men det kan ju också, som du skrev, bero på tidigare ridning.

Skulle tro att så gott som alla galopphästar springer med näsan i vädret och får underhals ;) Att gå i korrekt form verkar inte vara högprioterat i galopploppen :eek: :rofl:

Kan bara instämma både ang hakar och galopphästar, en del blir såna som bara kröker nacken o knäpper av, andra går helt på underhalsen och näsan i skyn, tycker JAG:angel: De som kröke fint på nacken brukar vara mer populära när de blir ridhästar:o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

flash: Jag står bara på marken. Jag har tänk börja från noll med denna kille. Vill att allt ska funka på marken först. Vi stod i stallgången. När jag tog ledande tygeltag åt sidorna verkar han ej bekymrad men det är när man tar lite mjukt i båda, det är då han reagerar. Kan ju faktiskt vara tänderna ändå. Inridaren hade ej märkt att han slagit ut tänderna utan det upptäckte de på täby. Det jag hörde då var två st tänder...men när jag tittade i somras var det tre... men jag kan säga att först var det bara små stumpar som stack ut och nu har de vuxit ut ca 1cm. Kanske haft problem med tandlossningen? Ska ta ut tandis iaf =)

Sush: Nä det rids för dåligt i sverige på galopp hästarna tycker jag. Tittade på intervju med Zeniettas (?) träningsryttare och han pratade om vikten av en balanserad häst. Tittar man i alllmänhet på träningsbilder fr USA (brukar tjyvläsa farsans Thouroughbred times :D) så ser man nästan inga hästar med näsan i luften utan hästar i mer form som jobbar med ryggen. Det är ju samma som med vilka hästar som helst, jobba med rygg och bakben!

Har en hel hink med massa bett :) Som tur är verkar han ha samma storlek som mitt sto. Men jag väntar med annat tills tandis varit ute. Kanske lite löslongering om roundpennen tinar upp...
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Förrutom att låta vetten kolla tänderna, vill jag inflika att jag tycker ett novabett är ett jätteolämpligt val om hästen är orolig i munnen på det sättet du beskriver.
novat väger ingenting, dvs det blir väldigt skramligt i munnen. dessutom inbjuder det en häst som är orolig i munnen att börja fibbla och gnaga och flytta runt det då det som sagt är så lätt, och har så små sidoringar.

ta ett vanligt betydligt tyngre bett med stadiga sidoringar.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

MAckan: provade ett rakt tungt bett och han verkade trivas bättre med det.

Sush: oki :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, så det jag vill säga kanske redan är sagt, men det tåls att sägas igen...

Något som jag sett MÅNGA gånger är människor som rider sina fd gallopörer på mycket skarpa bett, tex pelham eller jaktkandar..
Detta gör mig jätte upprörd! Ett fullblod som varit i träning lär sig att när man tar tyglen så ska de springa fort, de tar ett stöd. Att de i vissa fall springer betyder INTE att de är starka och man ska sätta i ett skarpt bett...
Jag har ridit väldigt många fd gallopörer och jag har ALDRIG suttit på någon som inte kunnat ridas på vanligt tränsbett, eller något liknande. De fullblod jag har ridit har varit betydligt mjukare och känsligare än de halvblod jag ridit.

Jag är både halvblods- och fullblodsfrälst, så det jag säger är inte att fullblod är bättre än halvblod. Jag har inte heller något emot skarpa bett i rätt hand vid vissa tillfällen, jag tycker bara att många använder dem på ett felaktigt sätt på fullblod som en snabb lösning för de inte blivit omskolade, och i många fall tycker jag bara fullbloden ser extremt förvirrade och rädda ut...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

JAg är en sån som helst inte vill ha nosgrimma eller liknande och det mildaste bettet. Stoet som jag har har jag ridit in själv och hon är som smör i handen.

Vill bara förtydliga att min filosofi är att kunna rida på det absolut mildaste bettet som hästen själv verkar trivas med. Jag håller med att man inte ska använda skarpa bett som quickfix. Skapar onödigt lidande och stress för hästen. Hästen ska vara så lydig att det går att rida på vanliga bett. Det jag ber om är tips och råd hur man får sin häst att acceptera och se bettet som något positivt och ett sätt att kommunicera mellan ryttare och häst.

Fullblod är väldigt känsliga och kräver sin ryttare. De är även väldigt smarta och lär sig saker snabbt.... även olater:(
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jag är medryttare på ett underbart fullblod :) 22 årig och pigg och frisk som en 3 åring, togs från banan när hon var tre och har haft samma ägare sen dess. Detta var min första medryttarhäst och jag kunne inte få en bättre medryttarhäst, jag ku´nde knappt rida när jag fick henne och hon har lärt mig allt. Hon är MYCKET pigg i hoppningen men även det har hon lärt mig :)

Kommer alltid hålla mig till fullblod och träna som ägaren har lärt mig :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL

Jag har ett fullblodssto som blir 22 nu den 22 februari. Hon togs av banan som 5 åring och stog i avelsbox tills jag köpte henne när hon var 13. Jag tänkte väl ta något föl och ha lite som ridhäst. Snäll som få, inga problem att rida - när hon vill. Ibland ville hon inte ens titta åt en sadel så det slutade med att hon fick bli sällskapshäst i hage och följa med ut som handhäst någon gång ibland.

Så för några år sedan stog jag och provade sadlar som skulle säljas och hade henne som modell. Provade slutligen min älskade gamla allound och den satt som en smäck på henne. Hon hade inte gjort en min åt sadlarna så jag tog på gjord och allt och sedan hängde jag. Det besvikna uttrycket i ansiktet på henne när jag inte löpte linan ut, var obetalbar. Dagen efter red jag i tio minuter på ridbanan. Hon var otroligt nöjd och det fortsatte med lite små korta pass på ridbanan hemma.

Sista turen i skogen trodde jag Täby hade flyttat ner till västgötaslätten. Jisses! 20 år gammal satt takterna i så det stänkte om det. Skritten hem kändes som om hon vuxit 20 cm och ögonen lyste som värsta strålkastarna. Hon hade nog lite träningsvärk efter det men oj vad kaxig hon var och stolt över sig själv.

I December hade vi i familjen tagit beslutet att ta bort henne, hon hade tacklat av under sommaren och det blev värre under höst och vinter. Det var den rapporten jag fick när jag var utomlands. Tyvärr hände annat som nu gjorde att jag inte orkar med mer död och beslutade mig för att ha kvar henne ett tag till. Hastade hem till Sverige för att ta hand om allt.

De rymde häromveckan och jag passade då på att transportera hela gänget till kompisarnas inackorderingsstall. Drar av henne täcket innan lastning och tappar hakan i backen med en smäll. Hon är fräschare i kroppen än hon varit på länge. Rund och fin över rygg och rumpa. Halsen är inte vacker, tanig och omusklad och muskler saknar hon ju men hullet finns där. Hälsosamt lager över revben, rygg och rumpa. Så nu står jag med en 22åring som är friskare än hon varit på många år och har allvarliga funderingar på att sätta igång henne. Det innebär att jag alltså skall skola om en 22årig löphäst! Min halvblodsvallack är på foder på minst ett år så jag har ju tid för damen. Hon är riden kanske 20 ggr sedan hon togs av banan.

Ska ut till stallet snart. Varit på hemma gården och fixat ihop lite borstar. Ska handla lite mer och en mjuk grimma hon kan ha i lösdriften. Ska hämta hem allroundsadeln som fodervärden har (hon sa att hon inte använder den) och fixa i ordning utrustning. Där hon står nu har jag skrittavstånd till ridhus, bra ridvägar, mycket backar (långa, branta, sega), travslinga, ridbana med hinder (fast den liknar just nu en hockey rink), och massa annat.

Tips på vad jag ska tänka på med denna gamla dam som verkligen är värd all omvårdnad och uppmärksamhet hon kan få, mottages tacksamt.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Välkommen tillbaka, dubben!

Med tanke på hennes ålder och att hon inte är riden så mycket, skulle jag bara rida korta pass till en början och hålla koll så att hon inte får träningsvärk. Eventuellt bara rida varannan dag. Kul att hon har fräschat till sig :)

Kram
sush
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

jag håller med... blanda uppsuttet å mkt ut i skogen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack! Ja hon är superfin nu. Flytten till nya lösdriften har också gjort sitt de senaste veckorna och nu börjar halsen komma med. Ska ut med mer borstar idag (får handla nytt. Skickade med det mesta med halvblodet till fodervärden) och schampoo. Ben och svans behöver badas och nu har jag tillgång till spolspilta med varmt vatten så iika bra att passa på.

Jag rider gärna ut. Älskar det. Problemet är att få stopp. Hon vill ju gärna springa när vi kommer ut och hon springer tills vägen tar slut. Rörelserna är mjuka och lätta att följa. Slinter hon med en hov lägger hon av en liten brall av ilskan men inte att hon gör något bråkigt. Jag har fattat att rätar jag upp mig så bromsar jag och det i kombination med pulsande kramningar om tygeln gör att det inte blir högsta växeln. Men hur ska jag bli av med ovanan att ta förhållning för att bromsa nedåt till annan gångart. Mer stöd i tygeln = högre växel.

Jag riktigt längtar ut till stallet bara för att få stå och pyssla med henne. Borde fota henne nu och hur hon kommer se ut om ett tag.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Gör mycket skritt-halt och försök lära henne att tygeln=stopp. Förstärk med röstkommandon.
Börja lugnt med mycket skritt och backar är otroligt bra!

KL
Idag har vi övat lite NH och trick, det gick jätte bra!
BILDER

Återkommer med mera nu måste jag rusa...
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Så, nu kan jag skriva lite mera...
Jisses var ett bra tag sedan jag uppdaterade här!
Vi har pysslat med inkörning av herrn och det har gått relativt bra. Eller det gick jätte bra tills det slog slint hos herrn (:crazy::mad:) så det ligger på "mognad" just nu.

Har övat lite mera NH och trick nu i vinter och prasslat med påsar och dragit pulkor hej vilt och så vidare. Herrn har skött sig riktigt bra!:bump:

I ridningen har vi egentligen bara hållt herrn i skick. Jag har haft mycket med nytt plugg och liv och så vidare men nu ska det bli mera träning och så fort det smälter bort lite mera ska vi iväg till ridhus och träna och löshoppa och så vidare. I mitten av april är första dressyrtävlingen!

Hopptränat har vi i princip inte alls gjort sedan vi kom runt felfritt för första gången på tävling för snart 2 år sedan (:o) det har också fått ligga och mogna, nu i vår ska vi iväg och hoppa en klass utom tävlan på låg höjd tänkte jag bara för att kolla.... :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ang vänja in på bett...

Jag skulle först kolla tänderna, tills dess får man jobba bettlöst, bara dumt att skapa obehag i onödan...
Sen skulle jag longera med bett i munnen och gå promenader och så utan att direkt ta i bettet så att han får vänja sig.
Sen finns det en bra övning som man gör stillastående.
Ta i tygeln, bara håll kontakt tills hästen ger efter, ge eftergift så fort hästen mjuknar. Ställ vänster, bara håll i tygeln-samma sak.
Och så höger, och så rakt och så vänster... Ja du förstår.
Denna övning kan också göras stående bredvid.
:bump:
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 399
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp