Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl*
Det måste vara fel på min dator för när jag googlar på fullblodsbilder kommer det upp en hel drös med kända och okända fullblod som man inte ser revbenen på.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Well när jag googlar på det så dyker det upp massor med fullblodsaraber, paints, quarters osv...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ska tillägga att jag på ETT kort av FEMTON ser revbenen på Fausts häst. Och den bilden är tagen på ett sådant sätt att även något av de lagomhullade halvblod jag haft troligen haft framträdande revben.

En smula OT så har jag bilder liggande i andra datorn där kameran, hästens ögonblicksuppställning och vändning gjort att det ser ut som en häst som just beslagtagits för vanvård. Och det är inte sanningen, utan bilden som ljuger. Precis som jag - trots att jag är välhullad - faktiskt på kort kan framstå som mager, om fotografen är skicklig.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ska tillägga att jag på ETT kort av FEMTON ser revbenen på Fausts häst. Och den bilden är tagen på ett sådant sätt att även något av de lagomhullade halvblod jag haft troligen haft framträdande revben.

En smula OT så har jag bilder liggande i andra datorn där kameran, hästens ögonblicksuppställning och vändning gjort att det ser ut som en häst som just beslagtagits för vanvård. Och det är inte sanningen, utan bilden som ljuger. Precis som jag - trots att jag är välhullad - faktiskt på kort kan framstå som mager, om fotografen är skicklig.


Men då kan det ju inte vara så som Morcraban påstår att på ett fullblod så skall man se revbenen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Well när jag googlar på det så dyker det upp massor med fullblodsaraber, paints, quarters osv...

Då kanske en kurs i hur man googlar ligger nära till hands ;)

Här är snabbt 2 fullblodshingstar, en i bra hull , en inte jättemusklad och inga revben här inte.



http://bilder.hest.no/hest/brukerbilder/5698/avsnitt/192184.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9F04V7EQnGuqohN3xp5GYStuutdJL104i10NPOutVmQX-ih3b
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Googla kan jag allt, men "fullblodsbilder" ger främst araber och quarters;P

Den första där har du fått tag i en bra vinkel, när jag säger synas så menas det inte "sticka ut".

Dashen å andra sidan är inte direkt i form på den bilden, lite extra vikt på herrn då.

Men visst, vill du ha exempel så...varsågod! Stravinsky xx, valde honom då han efter sin löpkarriär gick som topdressyr häst och avelshingst inom dressyr...denna bilden kommer från hans tid som dressyrhäst. http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45210&a=263676

Ett annat känt fullblod som gått som dressyrhäst: Lauries Crusador xx
http://www.germanhorseconnection.com/main.php/en/details/00515
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad argumenterar du för egentligen? Att revbenen kan synas på hästar vet vi väl alla, jag argumenterar emot ditt påstående att revbenen SKA synas på fullblod annars är dom övergödda och allt vad det var.

En hingst till utan revben som syns. Jag skulle kunna plocka fram 100 till men enligt dig så är alla ur fel vinkel eller så har du andra ursäkter för att revbenen inte syns. Jag förstår väl att du inte menar att revbenen skall sticka ut.

http://www.ardressyr.se/files/San_Quintero_xx-vi.jpg

Det ÄR svårt att fodra ett fullblod korrekt därför att dom tappar fort och så tar det 100 år innan dom lägger på sig igen. Men att revbenen SKA synas på ett fullblod nä då har man misslyckats med sin utfodring.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag ska villigt erkänna att jag inte stirrar mig blind på revbenen, jag tittar på hela hästen. Är den fint musklad, i bra päls och pigg för övrigt ser jag inga problem med att de ser ut som på Morcrabans länkar.

Det ger ägaren en del huvudvärk med tanke på att det inte finns några marginaler, men hästen tror jag inte mår dåligt av att se ut som länkarna visar.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det ÄR svårt att fodra ett fullblod korrekt därför att dom tappar fort och så tar det 100 år innan dom lägger på sig igen. Men att revbenen SKA synas på ett fullblod nä då har man misslyckats med sin utfodring.



Eh? Ursäkta men det där är inte min erfarenhet. Titta på rumpan på hästen jag länkade in från min facebook. Den bilden togs för en vecka sedan. I mitten november ville jag INTE ta av henne täcket för då hade folk anmält mig för vandvård. I slutet december hade vi bestämt att ta bort henne för det hade blivit sämre (sa de till mig. Jag var inte hemma då.). Andra hälften januari ser hon bättre ut än vad hon gjort hela sommaren och hösten och som sagt, den bilden togs för en vecka sedan. 100 år? Nä, bara några veckor.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag ska villigt erkänna att jag inte stirrar mig blind på revbenen, jag tittar på hela hästen. Är den fint musklad, i bra päls och pigg för övrigt ser jag inga problem med att de ser ut som på Morcrabans länkar.

Det ger ägaren en del huvudvärk med tanke på att det inte finns några marginaler, men hästen tror jag inte mår dåligt av att se ut som länkarna visar.

Jag stirrar mig inte heller blind på revbenen , jag argumentar emot Morcrabans påstående att ett fullblod där inte revbenen syns är troligtvis övergödd (av halvblodsfolk som inte fattar något) och att revbenen SKA synas.. Tycker nog inte San Quintero ser så övergödd ut trots att hans revben inte syns. Eller vad tycker du?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Eh? Ursäkta men det där är inte min erfarenhet. Titta på rumpan på hästen jag länkade in från min facebook. Den bilden togs för en vecka sedan. I mitten november ville jag INTE ta av henne täcket för då hade folk anmält mig för vandvård. I slutet december hade vi bestämt att ta bort henne för det hade blivit sämre (sa de till mig. Jag var inte hemma då.). Andra hälften januari ser hon bättre ut än vad hon gjort hela sommaren och hösten och som sagt, den bilden togs för en vecka sedan. 100 år? Nä, bara några veckor.


Jag pratar inte rumpor jag pratar revben, skrev inte du just däruppe i ett inlägg högre upp att revbenen fortfarande syntes?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag är ledsen att du tog illa upp, det var inte meningen men jag förstår att du känner så. Kanske kan du få hjälp av någon med foderstaten? Det där med mat är ju inte alldeles enkelt att räkna ut själv om man har problem med att hästen är för smal eller tvärtom.
Kanske kan du få tips på alternativ? Ett av mina tidigare halvblod, en stor kille men som lätt blev tunn, och såg ut som din gör på bilderna, han behövde olja och fick dessutom soja i perioder på våren. Jag ersatte en del grovfoder med lucern också eftersom han ofta blev för mätt och inte fick i sej allt grovfoder han behövde. Jag skämdes på tävlingarna över hans revben. Men med hjälp av lite extra, och att jag kunde frångå dom vanliga tabellerna och strunta lite i dom, så fick vi ordning på det. Lycka till! Jag förstår att du gör ditt bästa!
Men jo, en sak till, jag helklippte honom aldrig, det hade han inte klarat, då hade han tunnat ur ännu mer, så tänk på det nästa år.

Men nu får du väl ge dig i alla fall!?:mad:

Han är klippt för att han lätt blir svettig vid arbete och då ordentligt nerkyld. Är han klippt blir han ej lika svettig och har det sen varmt och skönt i sina täcken. Han är alltid varm när jag känner under täckena.

Hans foderstat är räknad på 700 kg häst istället för 500 och med bra mycket mera tillägg än vad han behöver.Han får nästan lika mycket mat som han enl beräkningar skulle få i fulltävlingskondition för en fälttävlanshäst på medelnivå. :p
Jag har haft honom i 5 år i vår och känner honom väl och har testat massa olika fodermedel och har det som fungerar bäst för honom.:love:

Jag är utbildad hästskötare med högsta betyg och halvfärdig hästmassör. Jag HAR koll på min häst.

Snälla sluta nu!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, om jag tittar jäkligt noga och när hon flyttar runt sig i uppbindningen. Jag känner dom tydligare än jag ser dom.

Har tyvärr inget foto från sidan men skall fixa det.

Vill också påpeka att den här tråden helt spårat ur. Den handlar om ridning och omskolning av fullblod som gått löp. Inte foder och hull. Jag vet att jag bidraget till urspårningen men nu tycker jag det gått för långt och blivit rena pajkastningen.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, om jag tittar jäkligt noga och när hon flyttar runt sig i uppbindningen. Jag känner dom tydligare än jag ser dom.

Har tyvärr inget foto från sidan men skall fixa det.

Vill också påpeka att den här tråden helt spårat ur. Den handlar om ridning och omskolning av fullblod som gått löp. Inte foder och hull. Jag vet att jag bidraget till urspårningen men nu tycker jag det gått för långt och blivit rena pajkastningen.

:bow:

Jag instämmer och hoppas att jag ska slippa gå in och moderera tråden, utan att ni kan reda upp det här själva som de vuxna människor ni är.

Moderator
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej hej! Nu hoppar jag in i tråden som "har spårat ur" så sa vi se om vi får den på rätt spår igen;)
Har PRECIS köpt ett fullblod som gick löp för 2 veckor sen. Detta är mitt första fullblod så det ska bli spännande att se hur det är att ha en sån vacker liten pingla i stallet:) Eller jag har haft ett arabiskt fullblod men detta är ett engelskt;)

Kan berätta om henne lite. Hon är född 2006, startat 16 gånger, är 168 cm i mkh, suupertrevlig! Stammen: Zilzal-Diaghlyphard
Här är bild på henne, exteriör och huvud:
ZElzele.jpg

zelzele_20080825_0430.jpg



Nu är alltså planen att skola om henne till ridhäst och så småningom tävla. Om hon visar sig passa till ridning får hon därefter gå till avel:)

Har bara läst några sidor av tråden men ska fortsätta kolla igenom den när jag får lust:)


Hoppas tråden får lite liv igen:)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Fortsätter mitt inlägg här...
Här är lite bilder från första longeringen med sadel idag:
IMG_0711.jpg

IMG_0708.jpg



Och så i hage för första gången på lääänge...
IMG_0701.jpg


Hon var så ängslig första dagen så hon skakade, stackarn! (Hade dubbla täcken)
Och sen gjorde jag en tabbe... häromdagen var det snöstorm, det vet nog många:D Men jag hade i vilket fall satt på halstäcket för att hon verkligen inte skulle bli kall. Men då hade hon knappt våga äta istället konstaterade vi! STackars liten :) Inte van vid såna konstigheter att halsen följer efter en??
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Oj vilken härlig fuxfärg! Snygg tjej det där.

Är det jag som ser tokigt eller hänger hon lite i höger framknä? Min gamla tant hänger i bägge fram lite. Hon rätar upp sig sommartid när hon går ute jämt eller som nu när hon går på lösdrift. När hon stått uppstallad på box på natten på vintern så kommer det tillbaka. Förhoppningsvis rätar din upp sig också nu när hon får gå i hage. Men jag fick veta att det inte var så mycket att oroa sig för. Lite häng i knäna skall visst vara bätte än om de är sabelbenta.

Min tant har halvhalstäcke och tyckte inte om det i början. Fick lägga bogspännena i kors för att hjälpa henne. Hon tyckte det stramade vid strupen men nu har hon vant sig.

Din tjej är jätte snygg. Grattis! När hon får ridhästmuskler kommer hon bli ännu snyggare. Berätta gärna hur du gör i arbetet med omskolningen?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej! Tack för svaren hittills!
Det stämmer att hon hänger lite i båda faktiskt. Dock är det framförallt när hon är spänd. Hon visar det ju i hagen där, första dagen och då stod hon och darra. Och sen på sadelbilden där hon är 2:a gången i ridhus någonsin och sen ridsadel på för första gången! Så jag har sett att när hon slappnar av så försvinner det nästan helt. Men som sagt, hon är strålande söööt så det går nog ändå:D

Jag ska försöka uppdatera när vi kommit lite längre:)

Dialhard: Ja visst var hon söt! Jag föll direkt jag såg annonsen. Jag tror jag såg annonsen på lördag, åkte och kolla söndag och hämtade tisdag:D Haha snacka om snabba puckar! Vääldigt kul att göra sådana "impulsköp" :)
Är iaf supernöjd och idag rörde hon sig som en vanlig ridhäst:)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad kul med ny häst! Grattis! och en sån sötnos :love:
Hoppas det där med knäna ger sig med bättre muskler och mer avslappning!
Uppdatera jättegärna med jämna mellanrum...

I går var jag ut och red "runt stan" :D det är faktiskt ganska häftigt att bo som vi gör, mitt i stan, man rider på ställen man aldrig skulle tänka sig att rida på annars. :laugh: strålande sol var det dessutom!
Killen min var pigg och glad, vi körde mycket övergångar och sidvärts av alla de slag och lite snöpulsning. När han värmt upp vart han som smör i handen :love: oj vad jag älskar när han blir sådär. Man riktigt känner hur bakbenen tar i, ryggen kommer upp och så blir han alldeles mjuk överallt. :bow:

Nu har medryttaren 3 dagar så jag har ledigt (:o) är fortfarande ovan vid det här... Men det är ganska skönt.. ;)
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 284
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp