Enkla övningar för nybörjare!

Mitten

Trådstartare
Min sambo har ridit i lite mer än ett år, och då mest 'åkt runt' på sin nordsvensk i skogen. Nu har han börjat visa lite intresse för att lära sig mer på dressyrbanan (äntligen ! :bump: ) men han vågar inte riktigt ta lektioner för instruktör än, utan han vill att jag ska ha några 'pre-lektioner' med honom, så att han lär sig vad orden betyder och lite tänk. Nordsvensken är en obstinat liten tant som själv inte kan något direkt, vilket komplicerar det hela lite.

Nu vill jag ha tips och råd ! Övningar, var börjar vi? Försöker dra upp en liten strategi så att de lär sig att använda små hjälper, att ställa sig bra, övergångar och mycket hur man använder skänklarna (i skogen blir det ju lätt mycket 'dra åt vänster' för den ovane).

Hjälp mig nu kloka människor ! Både såna som är vana att ge instruktioner och ni som är lite nybörjare själva !
Jag inspirerar lite med min favvobild, på min sambo och hans Bella :love:

bjornbella.jpg
 
Sv: Enkla övningar för nybörjare!

Vacker bild!

Jag hade börjat med att fokusera på kontroll och kontakt. Dvs får honom att börja korta tyglarna och "fokusera lite mer" och öva upp känsligheten inför hjälperna typ det jag ber om NU ska hända NU och inte om två, tre steg. Tex, är det trav så är det trav med en gång, samma med förhållningar... :banana:
 
Sv: Enkla övningar för nybörjare!

börja med lite "teori" om hur hjälperna används i just vändningar, igångsättningar etc etc så att han får lite koll på att det inte är bara "dra" som du beskriver. kanske sätt någon av ridhandböckerna i händerna på honom? (gamla eller nya), kanon för den som vill lära sig mer.

sen skulle jag köra lite "banor" där det gäller att runda koner, sätta igång i trav, sakta av, göra halt etc så att han får in det här med att styra och vända på rätt sett. ochs om bubbel säger, att få in mer "fokus" och tajming...
just konbanor är väldigt basic både för ryttare och häst. man börjar lätt med stora mjuka svängar och grejer som inte kommer alltför tätt, sen är det bara att bygga på och använda sin fantasti.
 
Sv: Enkla övningar för nybörjare!

Ha en "ridbanelektion", kanske utan häst, där du går igenom vad som är höger och vänster varv, de stora volterna, snett igenom till exempel. Om han ska rida tillsammans med andra ryttare kan det ju också vara bra att gå igenom ridhusreglerna.
Sen som någon annan sa - fram när han säger fram, och stopp när det ska vara stopp. Innan andra ryttare är närvarande bör man ju kunna starta, stanna och svänga så att det inte uppstår krockar.
 
Sv: Enkla övningar för nybörjare!

Tack för svar allihop !!

Vi hade första försöket igår, de var superduktiga :love: Vi hade lite hörnpinnar för att få till böjningen i hörnen, och pratade skänklar och inner och yttersidor. Vi hade koner man skulle göra halt mellan, och lite annat smått och gott. Mycket har han ju hört, och en bok eller två har jag fått honom att läsa, och jag tror han greppar teorin bra men han måste träna. Men de var jätteduktiga! Det svåra verkar vara vad 'stöd' innebär och att ge korrekta eftergifter. Vi provade att gå ett litet fyrkantspår och göra halt mitt på sidorna, vid några markeringar, och det var nog nyttigt. När han insåg att det var lättare med att ta - eftergift när hon lyssnar - ta igen om hon inte stannar istället för att segdra, då sken han som en liten sol :D Det är ju svårt med Bella också, när hon skulle få trava lite flög hon mest iväg i små bocksprång och tyckte det var jättekul att de äntligen skulle springa istället för att tråka runt i skritt :).
Summa summarum - det mesta i skritt gick toppen, traven funkade kanske inte så bra :crazy: men det var å andra sidan inte målet heller. Han kan ställa hästen och använda skänklarna mer korrekt och börjar fatta det där med eftergift och små förhållningar. Och halvhalter innan han ger en hjälp. Å vad duktig han är, mitt hjärta !!

Men det är svårt att lära ut, helst vill man ju ösa över allt på en gång ... men stackarn verkade tillräckligt slut efter det lilla vi gjorde igår :D

Tack alla som svarat, skönt med lite inspiration, jag är ju inte så bra på att lära ut... jag ville verkligen INTE lära honom, ville att han skulle ta en 'riktig' tränare, men han vill helst börja med mig. Får väl ta det som en komplimang :love:
 
Sv: Enkla övningar för nybörjare!

Prova någon gång att öva tygeltagen utan häst. En av er är häst, den andra är ryttaren så att ni håller i tyglarna och bettringarna. Här kan ni öva både hur lite man behöver ta i tyglarna för att det skall kännas, hur olika tygeltag känns i munnen på hästen och vad tex det är förskillnad på eftergift och att bara dra.
 
Sv: Enkla övningar för nybörjare!

Precis det har vi gjort faktiskt :) Det var väldigt effektivt. Som sagt så tror jag att han greppat teorin, men ibland får han inte riktigt till det i praktiken. I skritt är det tajmingen, och i trav blir det lite mycket 'ryck-ryck', men jag tror det kommer ordna sig med träning !
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 980
Senast: valy
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 527
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 908
Senast: Lillefrun
·
  • Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 013
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp