nyponros
Trådstartare
Det är så att jag ska ha "ridläger" med tjejerna i stallet, dvs jag ska hålla rid och teorilektioner. Ett av passen kommer att vara jäättegrundläggande i NH, typ förklara varför hästen reagerar som den gör i olika situationer, och hur man kan sammarbeta tillsammans med den. Trots samarbete krävs ju ledarskap, så jag skulle vilja ha tips på lite sådana övningar man klarar av från marken?
Tjejerna ifråga har medryttarhäst resp. egen häst, men har aldrig hållt på med nh, så jag tänkte börja med att bara få hästen uppmärksam på dem, genom olika följ och flytta-övningar. Kan det vara klokt?
Och som sagt önskas förslag på enkla övningar =)
Tänkte sedan avsluta det hela på ett annat pass genom att låta dem ta sig igenom en liten bruksbana, typ pressening, grind, trängre utrymmen osv,.
Tilläggas bör att jag själv inte är ngn expert heller, men inte helt ny på området... såå... har ni ngra tips på övningar/tillvägagångssätt/annat?

Tjejerna ifråga har medryttarhäst resp. egen häst, men har aldrig hållt på med nh, så jag tänkte börja med att bara få hästen uppmärksam på dem, genom olika följ och flytta-övningar. Kan det vara klokt?
Och som sagt önskas förslag på enkla övningar =)
Tänkte sedan avsluta det hela på ett annat pass genom att låta dem ta sig igenom en liten bruksbana, typ pressening, grind, trängre utrymmen osv,.
Tilläggas bör att jag själv inte är ngn expert heller, men inte helt ny på området... såå... har ni ngra tips på övningar/tillvägagångssätt/annat?