Bukefalos 28 år!

Ensamhetstrana i specifika sammanhang

Corminta

Trådstartare
Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga kanner jag mig villradig.

Han kan vara ensam lang tid hemma utan problem. Oftast ligger han I buren eller pa sin favoritplats I vardagsrummet nar jag kommer hem. Han kommer nastan aldrig och halsar nar jag kommer, ar det daremot maken eller nagon annan gar han dit. Framlingar far varldens utskallning innan de ens kommit till dorren (inte idealt men vi jobbar pa det).
Nar jag gar ut vill han garna folja med men ar inte over the top. Eftersom det ar valdigt olika nar han far ser jag det inte som konstigt. Han vet direct om jag ska ivag "fint" eller ut I stallet (hemma). Plockar jag upp kopplet / aka ivag sakerna blir han saklart mer exalterad vilket jag tycker ar ok.
Vill han garna ga med till stallet ligger han garna vid dorren / altan dorren men da vet han ocksa att jag oftast kommer tillbaka snart.

Till mina forvirringar.
I stallet blir det nastan alltid ratt mycket gnall och skall da jag gar ivag. Han ar bunden och far aldrig ga med till tex godselstacken, hagen, skritten. Dvs mer konsekvent an vid huset. Varfor far jag mer angest vid ett tillfalle som ar mer konsekvent? Vad ska jag gora?

I bilen satt han tidigare valdigt lugnt. Sov oftast och reste sig inte ens om det var folk runtom bilen (tex utanfor affaren) vilket jag tycker ar ratt fantastiskt med tanke pa hur han ar mot framlingar. Far han folja med ut tar jag honom pa en gang. Far han inte folja med lade han sig ner.
Senaste tiden ar det gnall och skall. Han tittar efter mig och kan skalla pa annat han ser utanfor.
Varfor blir det samre nar han var trygg tidigare? Jag upplever det som att han ser "allt annat" eftersom han tittar efter mig, inte tvartom. Vad ska jag gora?

Eftersom det ar jag som tar honom 95% av tiden forsoker han nastan aldrig folja med maken. Tror aldrig han akt I bilen med enbart maken.

(Sorry for romanen)
 
Hunden ar tre.
Har haft honom sedan han var 9 manader. Fd agare gav honom inte mycket I form av stimuklation men larde honom effektivt att se upp for mental och fysisk misshandel kan komma nar som helst.
Har jobbat mycket pa sjalvfortroendet och att manniskor inte ar sa farliga som de verkar.
Han ar trygg I sjalva stallet och de som jobbar dar. Jag lamnar honom inte under de tider pa dagen da det ror sig mycket "annat folk" dar.
Bilen har han som sagt alltid varit trygg I fram tills nagra manader sedan.
Jag tog det valdigt forsiktigt I borjan med bilen da han ar sapass "utsatt" dar.

Tillagg: Hunden tycker inte om att vara I hundgarden sjalv. Det maste vara perfekt vader och ha nagot riktigt got for att ens vara nojd 15 min. Han har inte tillbringat tid I hundgard sjalv innan han kom till oss.
 
Jovisst kan det. Och saker hander runt omkring hela tiden.
Men hur tacklar jag det?
Han lagger sig efter en stund (bevisligen eftersom han sover nar jag kommer tillbaka). Ska jag da bara avlagsna mig sa fort som mojligt och inte komma tillbaka for tidigt? Sjalvklart med tillhorande okande av avstand till annat (sa som vi borjade). Tyvarr blir man ju lite mer last pa sommaren iom att skugga ar betydligt viktigare an pa vintern.

Eller kora kortare stunder?
Om det ar forvantan snarare an osakerhet - hur andrar det laget?

Hur gor ni andra nar ni borjar vanja / vanja om en hund att vara sjalv I bilen?
 
Något har väl hänt i/utanför bilen som skrämt.

Jag är inte så förtjust i det där att lämna hundarna i bilen längre stunder. Men tränar på samma sätt som inomhus. Korta stunder, ge tuggis, inget spännande händer före eller efter.

Ni "åker iväg". Vovve ligger i bilen. Ni "åker hem". Kan ju vara femtio meter bort på gatan bara.

Jag hade en riktig Pipis en gång som kunde vägen till alla de bästa ställena. Så fort vi åkte förbi stallet/klubben/kompisen/hemma/hundbadet/... så drog han igång. Jag fick aldrig riktigt ordning på honom och det där med spännande spännande förväntan. :P
 
Jag undrar ju om det ar forvantan.
Oftast tar jag bara med hunden om jag ska gora nagot med honom av forklarliga skal, sarskilt nu nar det borjar bli varmt.
Tex pa specialsoks kursen blev det ju ratt mycket vantan I bilen for att sedan komma ut och ha roligt och sa tillbaka I bilen igen.

I stallet da?
 
I stallet har mina legat i sadelkammaren. Men det är ju inte alltid ett alternativ, det förstår jag.

På kurs någon gång kan de ju vara i bilen, men om det går har jag dem helst med mig. Hellre att de ligger och har tråkigt i klubbstugan i koppel, än ligger (och eventuellt jagar upp sig) i bilen.

Men visst - det beror på omständigheterna.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 536
Senast: Raderad medlem 120709
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 382
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 097
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp