Ensamma hästar.....

Japp då läggs locket på, det är det som är problemet.
Lite mothugg och ifrågasättande.
Hoppas vi andra kan fortsätta och prata flock. Jag tycker det är ett spännande ämne.
Jag vill utreda buffandet i flocken. Mina hästar buffar lite försiktigt för att göra mej uppmärksam, eller skynda på. De buffar fölen framför sig, som att -gå på lite nu eller den här grenen är ingen fara, hoppa över osv
 
Känner mig inte det minsta hotad, det har jag absolut ingen anledning att känna, och jag är glad att det funkar för dig och din häst på det sättet ni nu har det...

Jag tolkade ditt "kvitto" att det var för att du håller på med NH som din häst kommer springandes, lessen om jag missuppfattade det.
 
Ja jag skulle aldrig vilja svika mina hästar med att putta bort och sen makta till mej med att ta in dem igen.
Det är inte ödmjukt.

Det krävs inte många hjärnceller till att räkna ut vad du insinuerade med detta. Då kontrade jag med att min häst kommer rusandes så fort hon får syn på mig (eller hör mig kalla) - för att påpeka att min häst nog inte tycker att jag är så hemsk trots allt. Men som sagt... jag förstår faktiskt inte varför jag fortsätter diskussionen, jag har nämligen inget att bevisa för någon här.
 
Självklart ska hästar uppfostras i flock! Den dagen jag föder upp pållar (om den dagen nånsin kommer) så ska det ske enligt konstens alla regler. (Det är det jag menar med "stressade flockar" - en flock funkar inte om alla i flocken är korkade, omogna dumbommar - eller om alla är extremt dominanta och ranghöga - det måste finnas en balans.)

Har man möjlighet att hålla koll på hästen från dag ett och studera den med andra hästar har man världens möjlighet att skapa bra flockar... Men det är inte lika lätt när man köper en asförbannad 10-åring som hatar allt och alla ;) Mig veterligen gick han bara med sin mamma tills han var halvåret gammal, förstår att han inte är alldeles tolerant mot andra hästar.
 
Hästarna tränar INTE varandra att vara ensamma t.ex.

Nä, och hästar tränar inte att sitta på varrandra. Inte heller tränar de sina hagkompisar att springa efter vagnar eller att korsa bakben!
Vi kan alltså konstatera att hästen är ett väldigt konstigt släkte :D

Vad är din poäng egentligen? Har inte "NH-människor" rätt att göra saker med sin häst? Den röda tråden i vår filosofi är att vi försöker förklara saker på ett språk som hästen kan förstå, och vi försöker ge dem ett så naturligt liv som möjligt. Det betyder ju inte att vi inte vill rida, köra, jobba från marken, kunna sko, lasta, tempa och andra onaturliga saker.

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med ditt exempel i början. En person med förståelse för hästen skulle väl reagera likadant som dig och blivit glad och kanske skrattat lite åt hästarnas iver när de kände igen sig. "NH-människor" är knappast personer som vill att hästarna slaviskt skall gå bakom dem och aldrig visa känslor.

Jag tolkade faktiskt inte ens ditt inlägg som anti-Nh även om vissa gjorde det. Kanske var det så du menade, men då tycker jag att du misslyckades :smirk:

Mvh/Marie
 
Hästar tränar inte varandra att vara ensamma i en vild flock skrev jag. Skälet till det var att jag korrigerade Dreamer när hon skrev att hästar lämnas ensamma i den vilda flocken., vilket dom inte gör utan skäl. När dom en gång har blivit övergivna så återkommer dom inte.
NH-människor har hur mycket rätt som helst att göra precis vad dom vill. Inga problem för mej.
Den röda tråden i er filosofi, att förklara saker på ett språk som hästen kan förstå, låter alldeles utmärkt!

I inlägg här ovan så ifrågasätter jag just mångas kunskap om det och vidare behovet av NH det när det gäller våra tamhästar.
Läs lite till så kanske du hänger med. Men låt det ligga på en diskussionsnivå. Än så länge har jag låtit bli att undslippa mej giftigheter.
Själv har jag som jag nämnt tidigare en finstämd liten hästflock. Jag använder inte hästspråk i min kommunikation med dom, det får dom använda sinsemellan, däremot försöker jag förstå dom och vara lyhörd.
Nu blir det en viss skillnad för folk som har hästar inpå stugknuten och fostrar dom själva från föl till vuxen.
De präglas en hel del av mej och har lärt sig mycket tidigt vad som gäller. Därmed vill jag ha sagt att situationen är något annorlunda för den som skaffar sig en äldre häst som är bökig. Kan man då känna stöd för NH så är det bra, men revidera filosofin lite och se vad som behövs men framförallt skaffa mer kunskap om flockbeteende innan ni
hänvisar till det. Självklart är det inte lätt när man endast har tillgång till böcker eller felkonstruerade oharmoniska flockar.
 
Det är ju en ENORM skillnad som du säger. Jag tycker ju att det ingår i "NH-filosofin" att hästarna skall växa upp i en ordentlig flock och bli präglade av både hästar och människor. Eller kanske präglas är fel ord... Men vänja sig vid människor och deras regler.
Många köper ju dock hästarna i vuxen ålder och man kan inte göra så mycket åt deras uppväxt. Om hästen uppfostras "fel", och om dessa människor inte har nödvändig kunskap om hästens beteende & hur man påverkar det, så blir det problem. Det är ofta dessa människor som söker sig till NH. De blir jätteimponerade av t.ex. löslongering och presseningar, men förstår inte grunden.

Att ha kunskap om flockbeteende är ju grunden för "vår" hantering. Men också att tänka "varför". Även om man inte vet allt så kan man lista ut det mesta med lite logiskt häst-tänkande.

Men jag tycker det är lite synd att man inte kan bli korrigerad utan att börja försvara sig. Dreamer brukar väl svara vettigt (har jag för mig :smirk:) men om hon i detta fall tänkte fel, så borde hon väl kunna bli glad över att bli upplyst. Bara för att jag tycker NH är bra så betyder det ju inte att jag kan allt! Kanske är det det som många av "nh-arna" reagerar mot; Att om de har "fel" eller inte vet så blir de påhoppade :confused: Jag bara spekulerar eftersom jag inte tycker att ditt inlägg var ett påhopp.

Mvh/Marie
 
Re: Delldelning.....?

Om man nu är NH-inspirerad varför tränar man då på att låta hästar skilja sig från flocken?
Det mest naturliga för hästen är ju att befinna sig i en flock.

Vissa frågor som ställs här på NH är förbannat kniviga att svara på. Jag kan grunna länge och ibland fixar jag det inte alls. Den här hör dock till en av de lättare.

Plättlätt!

Jag är NH-inspirerad och jag tränar på att låta hästen skilja sig från flocken av den enkla anledningen att jag bara kan rida ut på en i taget..... :smirk:

Jag kan p g a att sambon är ganska ointresserad dessutom ta in en i taget, träna en i taget, transportera en i taget (inget E-kort).

Hoppas detta svar kan hjälpa dig vidare i dina funderingar?

Vänligen Kokopelli Mana
 
Jag orkar inte läsa hela debatten, men vill bara göra ett par inlägg. Kanske kan jag räta ut något frågetecken någonstans...

I det vilda utvandrar både ungston och unghingstar från flocken. Utvandringen sker dock inte abrupt. Unghingstar kan t.ex. under en övergångsperiod vandra mellan moderns grupp och de s.k. "ungkarlsflockar" som vandrar i området. Unghingsten sluter så småningom upp i ungkarlsflocken, en löst sammansatt grupp av hingstar som ännu inte fått möjlighet att bli haremshingstar.

Inte alla hingstar har möjlighet at hålla harem under sin livstid.

Att kastrera en häst hindra honom visserligen att föra sin gener vidare, men i samband med kastration försvinner också djurets motivation att leva ut sexuellt beteende. Det är inte längre ett behov.
 
Ena gången skall man ju vara "häst" andra gången människa.
Den röda tråden (att arbeta utefter hästbeetende) har mängder med knutar.



Varför man vill använda NH är för att man i första hand vill ha en relation med sin häst. Genom att lära sig lite "hästiska", om jag får drista mig till att kalla det så, kan vi närma oss hästen och få dess respekt och förtroende. Alltså vi lär oss först att tänka och agera som hästar. (lättare sagt än gjort kan jag säga...)

Sen använder man det för att lära hästen att bli mer människa! Så att hästen kan anpassa sig i våra miljöer: ridhus, vägar, bilar, färgglada hopphinder, paraplyer...etc

Det är inget konstigt med det. Inte heller ser jag några "knutar" på NH-tråden som du skrev...

/Camilla
 
för vissa kastrater är det inte ett behov, för andra så är det.......
en äldre häst som blir utskuffad ur flocken har svårt att ta sig in igen...det märker man bara om nån häst varit borta en längre tid hemifrån och kommer tillbaka.
 
vi människor har bestämt reglaer för hur vi får och inte får hålla djur. Hästar får vi inte köpa och sedan bara släppa ut i det fria utan vi måste ha dom inhångnade och ha stallplats eller lösdrift.
Det är inte alltid det är några andra i ett stall mer än sig själv och då får man ta in sin häst och rida själv. Ja det är onaturligt för en häst att vara själv eller inte onaturligt men FARLIGT!
En ensam häst är mer utsatt för rovdjur än en häst i en flock med 20 andra hästar då är chansen 1 av 20 att just DU blit bytet!Därför har så många ryttare problem att rida ut på sina hästar själv DU måste jobba fram ett ledarskap hos hästen så den känner sig trygg hos dig när den lämnar sina hästkompisar DU är lika trygg som hästens flock.
att gå ensam i en hage är inte så farligt bara det finns andra hästar runt omkring det är när en häst är HELT själv och inte kan se andra hästar som oron kommer.
Nog för att jag inte tycke rom att låta hästar gå 1 och 1 utan jag vill ha en stor hage med minst 5 hästar i både ston och valacker=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
Hästmänniskan Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men...
2
Svar
32
· Visningar
5 208
Senast: lilstar
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 558
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp