Bukefalos 28 år!

ensamstående mamma och egen häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bondelinda

Jag är mamma till en kille på 4 snart 5 år. Är det någon som har erfarenhet om det går att lösa att ha egen häst också. Funderar på att köpa ett hästställe. Men det går ju knappast att lämna en sådan liten kille själv. Går det att lösa utan att krångla med barnvakt? Funderade på en häst som går att köra, då kan ju barnet följa med. Men frågan är ju om han vill åka med i regn och rusk?? Eller vad är en lämplig lösning?
 
Sv: ensamstående mamma och egen häst?

Jag är (nybliven) ensamstående mamma till 3 årig son samt ägare till hästställe.

Jag vet inte hur jag skulle kunna få det att gå ihop rent praktiskt om jag vore helt själv på att dra runt allt, tyvärr. Räddningen för mig är att jag delar stall med min syster och brorsdotter samt utöver det ytterligare har hjälp av föräldrarna (de lunchfodrar, tar hand om dynghögen och kan släppa ut hästarna). Utan den här uppbackningen hade jag nog fått välja att vara utan häst en per år.

Sonen är ju vissa dagar så trött att han inte alls vill gå till stallet och ännu förstås för liten att lämna själv alls. Andra dagar däremot är sonen pigg och alert och vi kan göra undan all stalltjänst. Gudskelov älskar sonen att vara i stallet.

Så frågan är väl hur du har tillgång på hjälp i närheten? Och hur mycket du jobbar borta.

Hoppas du kommer fram till en bra lösning!!
 
Sv: ensamstående mamma och egen häst?

Kan nog bli lite jobbigt. Ska du ha häst hemma hos dig och bo ensam så blir det inte mycket tid över kan jag säga. Man hinner ju inte så mycket annat än släppa ut/in hästar, mocka, fodra, bosta, rida sen är dagen slut. I varjefall om man ska hinna jobba också.
 
Sv: ensamstående mamma och egen häst?

Jag flyttade till mitt torp med tre hästar när min dotter var 8 år gammal. Det är ganska tufft att bo ensam och ha en gård med hästar, men det går. Dock har jag fått strunta i ridningen och tagit några föl istället. Tack och lov hade jag bara en valack, som jag sålde, och sedan fick det ena stoet ett stoföl, så nu har jag två vuxna ston och ett ungsto, men ingen rids. Dottern har nu börjat köra ponnytrav så det kanske blir en liten ponnytravare i stallet också till våren och så börjar liiite våga hoppas på att få börja rida det ena stoet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 439
Senast: Juli0a
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 101
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp